Op maandag 20 oktober
trekken we naar de Archeologische site
van Aubéchies. Daar zullen we extra informatie krijgen over de prehistorie
en de oudheid. We gaan met minibusjes naar daar. De busjes zullen bestuurd
worden door Ann (mama van Michiel), Geert (papa van Ymke) en mezelf. We
vertrekken op school om 11u00. We picknicken dan bij aankomst in Aubéchies. Van
13u tot 14u hebben we een module rond de prehistorie, van 14u tot 15u een
module rond de Gallo-Romeinse tijd en van 15u tot 15u30 een film over beide
periodes. Aangezien het een uurtje rijden is naar Aubéchies zullen we pas om 16u30 op school aankomen. Ik
zorg ervoor dat de leerlingen die normaal met de rij gaan, ook met de rij naar
huis kunnen.
Meebrengen :
- Picknick in een rugzak (-> boekentas zal niet nodig zijn maandag)
- Aangepaste kledij afhankelijk van het weer, het is namelijk een openluchtmuseum.
- Vieruurtje
Op vrijdag 17 oktober is het de jaarlijkse 'Dag van de jeugdbeweging'. In heel wat steden in Vlaanderen wordt deze dag uitbundig gevierd. Ook op onze school zullen wij de jeugdbewegingen in de kijker zetten.
Hoe gaan we dat nu doen?
Alle leerlingen die in een jeugdbeweging zitten, mogen vrijdag de hele dag in hun 'uniform'naar school komen. Dit kan in volledig uniform zijn met broek, t-shirt, hemd, sjaaltje,... maar een simpele t-shirt kan natuurlijk ook!
Hopelijk kunnen we op deze dag meerdere jeugdverenigingen verenigen!
Op maandag 20 oktober gaan we met de hele klas op bezoek naar de archeologische site van Aubéchies. Daar gaan we ons twee uren onderdompelen in het leven in de prehistorie (deel 1) en het leven in de Gallo-Romeinse tijd (deel 2). We zouden daar naartoe gaan met drie mini-busjes. Maar aangezien ikzelf niet met drie mini-busjes tegelijk kan rijden ben ik nog op zoek naar twee bereidwillige ouders die ook met een busje zouden willen rijden. Het is zo dat we tegen 12u op school zouden vertrekken en tegen 16u terug zouden zijn op school. Aangezien Aubéchies niet bij de deur ligt, mogen de twee ouders die mee willen rijden, de groep vervoegen tijdens het bezoek.
Indien je zin en vooral tijd hebt, gelieve mij te contacteren via de agenda of persoonlijk.
Deze week kregen we op school de vraag van enkele ouders met welk speelgoed een jarige de klas het meeste plezier kon doen. Daarop ben ik de online catalogussen van enkele winkels gaan doorzoeken en kwam om volgende 'shortlist' met spelen van ongeveer 10 euro.
Algemeen speelgoed
- Plastic voetbal
- Ballenpomp
- Loom bandjes
- Airhockey tafel mini
- ...
Gezelschapsspelletjes
- Ravensburger Science X : Optics
- Ravensburger Science X : Dinosaurussen
- Ravensburger Science X : Water
- Ravensburger Science X : Geheime codes
- Ravensburger Science X : De wereld van de planten
Deze namiddag gingen de leerlingen tijdens het muzisch doorschuifsysteem op dinsdagnamiddag aan de slag met het digitale fototoestel. De bedoeling was dat ze in kleine groepjes spreekwoorden met één beeld probeerden uit te beelden.
Vanaf dit jaar krijgen de leerlingen van het vijfde leerjaar voor het eerst ook 'serieuze' Franse lessen in plaats van taalinitiatie Frans. De klemtoon tijdens de Franse lessen wordt vooral gelegd op luisteren en spreken. Hoe kunnen we dat dan beter inoefenen door het zelf te doen. Deze voormiddag genoten de leerlingen van het 5de leerjaar van het mooie weer, terwijl ze de tekst van het nieuwe unité in duo's inoefenden.
Het is de
gewoonte in onze school dat kinderen voor hun verjaardag geen snoep
meebrengen. Wie dat wil, kon de klas de afgelopen jaren trakteren
op een boek of een strip. Nu hebben we ondertussen
een uitgebreide bibliotheek aan boeken en strips.
Vanaf dit schooljaar mogen de kinderen de klas (of de school) trakteren
op speelgoed. Dit kan gaan van een
zachte bal, zandbakmateriaal tot een speeltje voor in de klas, een klein
gezelschapspel .... Als richtprijs
dachten we aan 10 euro. Dit is zeker
geen verplichting. Jarigen worden
sowieso in de klas gevierd.
Op vrijdag wanneer we niet gaan zwemmen, krijgen de leerlingen talentenarchipel. Daarin kunnen de leerlingen hun talenten tonen en ontplooien : Arne knutselde diertjes,
Noa loste een moeilijke Sudoku op,
Francisco, Gies en Bengt werkten op de computer,
Manu en Jarne keken naar enkele grappige filmpjes,
Arthur, Michiel en Ludovic knutselden met klei,
Fleur, Eva en Margot hielpen meester Wouter een handje in de kleuterklas,
Ymke, Emma en Riet maakten een spelbord,
Alissia en Hanne beluisterden liedjes,
en Lima, Seppe en Yelten fietsten er op los.
Vrijdag is er een nieuwe talentenarchipel. Kijken wat deze zal brengen.
Aangezien het schooljaar op z'n einde loopt en de proevenperiode wel een stresserende periode is, mochten de leerlingen zich vrijdagnamiddag ontspannen met gezelschapsspelletjes. Iedereen bracht een gezelschapsspel mee van thuis. Zo konden de leerlingen kiezen uit een 20-tal gezelschapsspelletjes.
De laatste weken van het schooljaar zijn aangebroken. Aangezien we ook in een 'nieuwe' maand zitten, kozen de leerlingen een nieuw talenteneiland. Omdat het de laatste keer is, mochten de leerlingen kiezen voor het eiland waar ze het liefst op vertoeven.
Lima en Francisco kozen voor 'muziekeiland' waar ze de allernieuwste (en soms ook wel oude) hits konden beluisteren.
Hanne, Amy, Luna en Jorrit staken een heus toneelstuk in elkaar. Ze vertoefden immers op 'taaleiland'.
Sarah, Alissia en Cézanie maakten op het 'beeldeiland' mooie tekeningen van dieren met behulp van de beamer/computer.
Bregt, Zeno, Arthur DC, Arthur DM, Ludovic en Gies die op het 'beweegeiland' zitten, speelden samen met Milan, Viktor, Margot en Manu van het 'Wil- en durfeiland' een potje voetbal. Eens kijken wie het schoolWK zal winnen...
In de grote vakantie van vorig jaar kreeg onze school een serieuze facelift. Het hoofdgebouw werd wit geschilderd, we kregen een nieuw dak, de zolder werd geïsoleerd en de refter kreeg een houten wandbekleding. In de loop van het schooljaar werkten we verder aan de verbouwing van de zolder. Enkel de muur boven de toiletten werd nog niet aangepakt. Maar daar werd ondertussen ook aan gedacht. Met de hele school proberen we om een groot kunstwerk te maken. Dat loopt in verschillende fases, maar het resultaat zal er zeker en vast mogen zijn.
Dinsdag kregen we van onze schepen van onderwijs, Noël Veys,
een korte uiteenzetting over een Britse bommenwerper, de Lancaster JB455.
De uiteenzetting speelt zich af in de tweede wereldoorlog. De Duitsers hadden
heel grote gebieden bezet en dit wilden de geallieerden stopzetten. Daarom
zonden ze op 15 en 16 juni 1944 bommenwerpers richting de spoorwegknooppunten
van Lens en Valenciennes. De opdracht van de Lancaster JB455 was om fakkelsuit
te gooien om zo het doelwit te markeren. Op de terugweg werd hij door Duitse
jagers aangevallen en dodelijk getroffen. Op 16 juni 1944 crashte het toestel op
de akker achter de hoeve Vindevogel De Bosschere. Zes van de zeven
bemanningsleden kwamen bij de crash om het leven. De enige overlevende was piloot
Hugh Wallace Thomson. Hij kon zich met zijn valscherm in veiligheid brengen. Hij
werd in de kelder van deze hoeve vier dagen verzorgd. Via het Verzet slaagde
hij erin op via Frankrijk weer zijn eenheid te bereiken. De andere
bemanningsleden kregen een graf op de gemeentelijke begraafplaats van Anzegem.
Aangezien het einde van het schooljaar dichterbij begint te komen, komen ook de zomertoetsen er weer aan.
Omdat enkele ouders me reeds gevraagd hadden om de toetsenplanning voor het weekend te krijgen maar dit heel kort dag was, heb ik besloten om de toetsenplanning en de toetswijzer taal op de blog te zetten. Alles van rekenen vinden jullie op te toetsenplanning zelf.
Toetsenplanning 5de leerjaar
Toetsenplanning 6de leerjaar
Op dinsdag 10 juni zien jullie staan IDP 2014, deel 2. Aangezien het op 9 juni geen school is wegens pinkstermaandag, wordt het eerste deel gegeven op donderdag 5 juni (volgende week donderdag dus).
Toetswijzer taal (5de leerjaar + 6de leerjaar)
Op deze toetswijzer staan alle vakken van taal. Vooral taalbeschouwing en woordenschat zijn belangrijk.
Wat luisteren, spreken en lezen betreft : De tekst met de vragen die de leerlingen zullen krijgen, zal enigszins hetzelfde zijn als de teksten en vragen in hun werkboek.
Gisteren was het na al het knutselen voor moederdag, knutselen van de bordjes om de lange weg op te fleuren,... nog eens tijd voor een les dramatische expressie. In de les werkten de leerlingen in groepjes aan een kort toneelstuk waarin emoties centraal stonden. Het werden stuk voor stuk mooie voorstellingen.
Vrijdag deden we met de hele school een grote zwerfvuilactie. We wilden hiermee de leerlingen bewust maken de mens heel erg vervuilend kan zijn. En natuurlijk werd onze schoolomgeving opnieuw proper gemaakt.
Deze namiddag zijn we naar het huis van Maria
Vanlerberghe geweest. Dit deden we omdat de weekopdracht van deze week Week
van de zorgzame buurt is. Voor deze weekopdracht gingen we op bezoek bij een
persoon die veel zorg nodig heeft. We hebben daar een klein interview afgelegd.
Dit waren onze vragen en de antwoorden van Maria
Vragen interview
1.
Wat is uw geboortedatum ? 5/5/1931, ik
ben dus 83 jaar oud. Aangezien
het dus gisteren haar verjaardag was, hebben we uit volle borst Happy
Birthday gezongen.
2.
Hoeveel kinderen heb je? 2 dochters, Marie-Rose en Marie-Christine
3.
Hoe oud zijn ze?50 en 46
4.
Heb je broers of zussen?1 broer en 1
zus.
5.
Hoelang woon je al in dit huis?24 jaar
6.
Heb je huisdieren (gehad)? Welke
? Hoeveel?2 kippen
7.
Wat doe je in je vrije tijd? Breien, naaien,
woordzoekers oplossen en buiten zitten
8.
Wat was je favoriete hobby toen
je klein was? Ik had geen
tijd voor een hobby, ik moest de hele tijd werken
9.
Wat was het ergste wat je hebt
meegemaakt? Mijn eerste
kind en mijn man verliezen
10. Heb
je de oorlog meegemaakt? Hoe voelde die? Ja, als kind
van 9 jaar heb ik de tweede wereldoorlog meegemaakt. We woonden toen in de
kelder samen met mijn ouders, broer en zus en enkele soldaten. Dat was
natuurlijk helemaal niet fijn.
11. Hoe
oud was je toen je moest gaan werken? Ik was
ongeveer jullie leeftijd toen ik bij mijn ouders op de boerderij moest werken
om de koeien te melken, vlas te oogsten, onkruid te wieden.
Na het stellen van de klassikaal opgestelde
vragen, hebben we nog enkele andere vragen gesteld waarop we graag antwoord
wilden hebben. Zo kregen we nog heel wat extra informatie over de tijd van
Toen. Tot slot hebben we Maria nog bedankt met een mooi cadeautje. We kregen
ook nog een lekkere snoep voor op de terugweg.
Dinsdag (1 april 2014) hebben we met de klas een bezoek
gebracht aan het Be-Part museum in Waregem. Eerst hebben we in de voormiddag al
om 11u30 geluncht omdat we vroeg moesten vertrekken met de lijnbus. Toen we
aankwamen in Waregem hadden we nog eventjes de tijd om op het nieuwe
speelpleintje in Hof Baron Casier te spelen. Als kleine kindjes vlogen we op de
vernieuwde speeltuigen.
Toen moesten we nog een wandeltochtje maken richting
Be-Part. Daar hebben we kennis gemaakt met enkele werken van Nicolas Provost. Nicolas Provost is een Belgische filmmaker en beeldend kunstenaar. Hij heeft filmpjes gemaakt met verborgen
cameras, filmpjes in slow motion, een langspeelfilm, enz. Na het bekijken van
de films gingen we naar het atelier om er een kunstworkshop te doen. We kregen
een foto van een oud schilderij en die moesten we dan naspelen en
actualiseren (= hedendaags maken). We mochten daarvoor ook verkleedkledij gebruiken.
Het was een heel leuke namiddag! Dat merk je al aan de
fotos!