Ons huidig geldsysteem: her-evalueren na devaluering?
Meer overzichtelijke blog: www.ledroitgauche.blogspot.com
__________________________________
Ik zal beginnen bij het begin, namelijk een twintig jaar durende dégoût
van het kapitalisme gepaard gegaan met een soort kuddegedrag en
tegemoetkoming van bepaalde (chronische) chemische tekorten in de
hersenen.
Al van jongsaf werd ik geconfronteerd, dat geld leuk
is als je het hebt, maar des te meer aversieve gevoelens opwekt (en dan
niet enkel ten opzichte van geld zelf) als je het niet hebt. Hoe ouder
ik werd, hoe meer ik de kapitalistische visie als een ziekte begon te
zien, die stilaan de hele wereld aan het besmetten was. Een heuse
pandemie, en iedereen doet er maar vrolijk aan mee, onze egos en
serotonine-niveau's barsten van overdaad. Nu, ik moet toegeven dat de
fundamenten van m'n mening hieromtrent nog niet veel veranderd zijn.
Wel denk ik dat ze meer genuanceerd is geworden en oplossingsgericht.
Na
het lezen over en bekijken van documentaires van enkele
conspiracytheory verkondigers zoals 'David Icke' en 'Alex Jones', de
documentaires 'Zero: An investigation into 9/11', 'Darwin's nightmare',
'American drug war: The last white hope', 'Surplus: Terrorized into
being customers', 'Muntz en Van De Wint: het grote complot', 'Thank you
for smoking' en last but not least 'Zeitgeist' was ik ervan overtuigd
dat er iets danig verkeerd gelopen moet zijn. Ook al is slechts een
fractie van wat verkondigd wordt waar, het blijft ruim voldoende om te
beseffen dat er iets aan de hand is. Als je dan nog eens de feiten
cumuleert met de ecologische problematiek, dan krijg je toch het gevoel
dat het tijd wordt om de huidige systemen nog eens onder de loep te
nemen. Mijn conclusie uit dit alles is dat waar rook is, vuur is (of
toch iets dat rook verspreid) en dat we leven in een tijd waar
kwantiteit kwaliteit verdrijft.
Kanttekening: Hoewel die
ecologische problematiek ook kan bekeken worden in het kader van de
steeds snellere evolutie, en dat daardoor de klimaatsveranderingen en
dergelijke ook sneller plaatsvinden. Maar je mag er niet van uitgaan
dat de mens het centrum is van de kosmos. Dus dan zou onze menselijke
'evolutie' geen (positieve) invloed hebben op de natuur.
Wat me
opvalt aan geld en zeker een aan een grote hoeveelheid ervan is dat het
praktisch altijd samengaat met een hoop macht. Het probleem hiermee is
dat je geen duurzame, opbouwende lange termijn-visie (équalité,
fraternité, liberté? anyone?) moet hebben om veel geld te vergaren. Of
was dit slechts tot voor kort zo, gezien de vrije val van verschillende
banken op de beurs en mijn indruk dat het korte termijn denken nefast
was voor de beleggers en banken hun fragiele doch complexe
kaartenhuisjes cfr. shortsellers. We hebben dus een systeem waarin je
geld en dus macht kúnt verwerven op een immorele manier (ik bedoel niet
dat dat geld, macht en immoraliteit altijd samengaan). Vervolgens
blijkt dat diegenen die macht hebben mee kunnen bepalen hoe de
machtsverhoudingen verdeeld worden. Persoonlijk vind ik dit model niet
werkbaar en ben ik bang dat er erg weinig mensen aan de verlokking van
macht en rijkdom kunnen weerstaan.
Een tijdje geleden echter las ik een licht in de duisternis, namelijk het verhaal op volgende site: http://michaeljournal.org/myth.htm
Een
toegankelijk verhaal dat me liet inzien dat het ook anders kan. Mochten
de banken genationaliseerd worden (allemaal dan welteverstaan, anders
creëer je een onevenwicht) en 'gratis' leningen toestaan (dus zonder
rente) dan is er volgens mij sprake van een meer eerlijk systeem. De
lener heeft dan de mogelijkheid om een goed idee uit te werken, een
meerwaarde te creëren. De rest van de afhandeling van de lening is
conform aan de huidige situatie. Dan heb je een staat waar de welvaart
bepaald en uitgedrukt wordt door de arbeid (fysiek dan wel mentaal) van
de mensen (want zij creëren de meerwaarde op het beginkapitaal) in
plaats van in staatsschuld. Van welvaart bepaald door speculatie en
virtuele stelsels naar een systeem zonder inflatie en rente. Een
interessante theorie!
Na dit aan m'n naasten te verkondigen
gebeurde er natuurlijk niet veel, buiten een verwoede discussie hier en
daar, waarbij de bottom line meestal was dat de mensen verlamd zijn
door (lees: tevreden over) hun luxe, braaf slaaf van het monetaire
systeem. Daarna kabbelde het leven voort zoals voorheen, met horten en
stoten. Tot m'n 'anti-gevestige geldwaarde'-gedachtegoed weer
geactiveerd werd door een exclusieve voorpublicatie in de
kwaliteitskrant De Morgen, maandag 6 oktober 2008. Hierin werd een
interview met de professor Bernard Lietaer - financieel expert en
onderzoeker - uit het interviewboek van Katleen Van Brempt uit de
doeken gedaan. Het artikel titelde: "Op zoek naar een nieuw idee van
'geld'". Dit artikel bracht me op het idee om een blog te schrijven,
want ik vond (zeker in deze woelige tijden) dat iedereen het recht
heeft om dit te weten. Een blog werd de logische keuze, aangezien
internet onze laatste niet-gecommercialiseerd medium is (wat wil zeggen
dat de inhoud van het wereld wijde web-medium niet bepaald wordt door
een bedrijf met winstoogmerk).
De professor Lietaer heeft het
over een 'yin-en-yangsysteem'. Ik citeer: "Ik gebruik vaak een
filosofische terminologie om dat uit te leggen. Ze is wat ongewoon om
in economische systemen te gebruiken, maar ze maakt toch een en ander
duidelijk. Het gaat om het yin-en-yangprincipe uit het Chinese taoïsme.
Ons normale geld is extreem yang. Het is competitief, concurrerend,
hiërarchisch en concentrerend. Leg duizend euro op tafel en mensen
beginnen erom te vechten. Yingeld werkt anders. Yin heeft te maken met
begrippen als vertrouwen, gelijkheid, empathie, interpersoonlijke
vaardigheden, ... Het zuiverste yingeld is een cadeautje. Tussen die
twee polariteiten heb je domeinen die meer yin zijn dan yang."
Wat
hij dus wil zeggen is dat we parallel aan ons huidige geldsysteem een
ander waardesysteem zouden moeten hebben, waarbij ook zachte
competenties (naar behoren) worden verloond. Zoals hij het zo mooi
stelt: "Onze kinderen zijn het allerbelangrijkste in onze levens, maar
toch betalen we hun verzorgers, leraars en opvoeders geen lonen naar
verhouding met hoe belangrijk we hun opvoeding vinden". Topmanagers die
vooral hun eigen zakken willen vullen stoppen we echter graag wat
extra's toe, behalve in tijd van 'crisis'! Dan worden er bepaalde
dingen geweigerd zodat we een duidelijk signaal van menselijkheid en
betrokkenheid de wereld insturen en onze handen kunnen wassen in
kinderlijke onschuld om ze daarna terug in onze goed gevulde zakken te
stoppen. Is het niet zo, ex-CEO Miller?
Ook heeft professor
Lietaer het over het onbesef in de Verenigde Staten dat de nationale
bank aldaar geprivatiseerd is. De Federal Reserve is wel degelijk een
privé-bedrijf, en ze willen bijgevolg dus winst maken. En dan komt de
ex-baas van de Federal Reserve af met het verhaal dat hij niet
intelligent genoeg zou zijn om af te wijken van zijn ideologie als die
niet blijkt te werken. Deze bestond uit zijn persoonlijke interpretatie
van de theorie van Adam Smith (1776) die zegt dat de markt gereguleerd
wordt door een onzichtbare hand. Alan Greenspan maakte daar een vrije
hand van. Volgens hem is het hun plicht om zeepbellen te creëren en dan
achteraf 'de schade te beperken en op te vangen'. Zie je iets
verkeerds? Of ben ik nu echt de enige die een "vervormd" moreel besef
heeft dat me ingeeft dat bepaalde zaken niet in handen moeten zijn van
geldwolven aka de arbeiders van het kapitalisme. Andere 'mooie'
voorbeelden zijn: interimkantoren (waar de cijfertjes belangrijker zijn
dan het brood op iemands plank) en de kunst-sector (Anciaux'
Cultuurinvest, de kunst die volk trekt subsidiëren (al dan niet in ruil
voor reclame) rangeert systematisch de moeilijkere kunst uit).
Om
het hele verhaal iets meer uit het theoretische luik te halen vermeld
ik graag dat professor Lietaer momenteel aan een project werkt in
Brazilië. Op basis van onderzoek uit de jaren 80 zijn er Pyramids of
learning gebleken. Hierbij blijkt dat als ik je iets vertel, je 5
procent onthoudt. Als ik je iets geef om te lezen, blijft er 10 procent
hangen. Als we samen een project ontwikkelen en erover discussiëren,
onthouden we 50 procent van wat we gedaan hebben. Maar als je iets
uitlegt aan mij, dan onthou je daar 90 procent van! Daarop verder
bouwend is professor Lietaers een systeem aan het ontwikkelen waarbij
een ouder kind telkens een hoeveelheid credits krijgt als hij iets
uitlegt aan een jonger kind (ten minste 7 jaar). Zodoende kan een
gemotiveerd kind tegen de tijd dat hij rijp is voor een hogere studie
met de verdiende credits zijn studie zelf betalen of andere
studie-gerelateerde zaken. Twee vliegen in één klap! Wat een prachtig
systeem! Waarom zijn er geen mensen als professor Lietaer aanwezig in
de Wetstraat? Of in the board of Governors van de Federal Reserve? Ik
werd haast lyrisch toen ik dit artikel las en zag dat zijn ideeën zelfs
al in de praktijk worden gebracht!
Om te besluiten geef ik nog hoe hij gelijkaardige systemen zou ontwikkelen:
"Ik
zou specifieke problemen aanduiden, zoals de vergrijzing of de
milieuproblematiek en systemen ontwikkelen die positief gedrag belonen,
zoals recycleren, fietsen, het openbaar vervoer gebruiken. Geld is een
incentive-systeem. Je kunt bijvoorbeeld een complementaire munt
ontwikkelen om het 'leren' te bevorderen." Bovendien waarschuwde hij
dat dergelijke systemen noodzakelijk zijn, maar de huidige
problematieken niet volledig zullen oplossen.
De woorden 'leren' en 'bevorderen' doen me dan al denken aan de iPlant, maar later meer daarover.
Met laagachtende hoogachting die neutraliteit bij benadering hoog in het vaandel draagt
Spherical
Noot:
De zeldzaamheid en nuttigheid van iets bepaalt de waarde van een goed.
Vandaar dat we onze vrijheden zo duur betalen/betaald hebben...