Lecas is een contessa 32 , een type dat zijn vaareigenschappen en degelijkheid bewezen heeft tijdens de beruchte Fastnet race in 1979 . Wij zijn sinds 2002 de trotse eigenaars . Ze is ontworpen door David Sadler en gebouwd door Jeremy Rogersin 1973 . De romp en opbouw zijn nieuw gelakt, het beslag is vervangen en een groot deel van de zeilgarderobe vernieuwd . Het vernieuwen en aanpassen blijft nog een tijdje doorgaan .
meer contessa info : www.contessazeilers.nl www. co32.org
Zoeken in blog
LECAS
wedstrijdvaren en familietochten met onze contessa 32
06-11-2007
Goofies 2
Op 2 november varen we de tweede goofies - wedstrijd. De bemanning : Christophe, Barbara, Phillippe, Timp, Dirk en Izaak. Weersverwachting : 3 a 4 NW. Afspraak zaterdagmorgend in Schoten, om rond 9.30 u in Colijnsplaat te zijn. Daar staat Izaak ons al op te wachten. We maken Lecas klaar en gaan ons aanmelden. Dan naar het palaver. Zoals verwacht wordt de groep ongemeten opgesplitst in 2 : boten groter da 10 m en kleiner dan 10 m. Onze start is de laatste, om 13 u. Het is een ander - en ook iets korter - parcours dan vorige keer. Het wordt een spi-start. We weten nu welke boten we in het oog moeten houden, en het starten lukt veel beter dan 2 maanden geleden. We zijn bij de eerste boten over de startlijn, maar hebben wel het hele pak achter ons. Die zorgen voor vuile wind. Desondanks komt er toch een gat en we zijn de vierde boot aan de eerste boei. De Bolderik neemt onmiddellijk een ruime voorsprong. Die 4 Bft hebben we niet gevoeld , de 3 ook amper. Het wordt een leuke wedstrijd. Er zijn 3 spi - rakken, een stukje opkruisen en enkele halve-windse rakken. We worden niet meer ingehaald door iemand van onze groep. Het wordt een nek aan nek race met de Kamee. We finishen met een verschil van ong 1 min. Het varen ging weer vlotjes, de maneuvers gaan goed. Er is natuurlijk nog altijd verbetering mogelijk. De uitslag : 1, Bolderik , 2 , Kamee , 3, Lecas. Op zondagavond stond bij de uitslag op clubracer op 3 een sunfast en wij op 4. Volgende keer gaan we er weer voor. Hopelijk dan meer wind !
Bijeenkomst op vrijdagavond in Terneuzen. Lecas is vrijdag vanuit Colijnsplaat naar Terneuzen gebracht door Christophe, Phillippe, Timp en Toob. Ze hebben een mooie zeildag gehad en hebben zowel de spi als de genakker getrokken. 's Avonds komen Barbara en David erbij. Nog even iets drinken in het clubhuis om daarna niet te laat naar bed te gaan. Aan boord geraken is een hachelijke onderneming : zoals gewoonlijk ligt de jachthaven overvol. We liggen tiendubbel en om niet over al die boten te moeten stappen, gaan we langs de steiger over een motorboot, 1 pasje over een endje en dan op Lecas. Het gaat allemaal goed. Zaterdagmorgend staat er tegen alle verwachtingen in toch iets van wind en is er geen mist. Nog even de route aanduiden op de kaart, een snel bezoekje aan het toilet om dan te kunne vertrekken. Deze keer gaat het klauteren fout : Timp verliest het evenwicht en geraakt niet bij de motorboot. Daar ging hij dan het water in, met heel veel enthousiaste toeschouwers. Met een klein beetje vertraging geraken we de haven uit en zoeken de startlijn op. Het is geen in-de-windse start en denken een goede plaats te hebben. We komen echter in het gewriemel van een hele hoop boten terecht, het tij staat nog tegen en zijn pas na ettelijke keren overstag gaan over de lijn en in vrije wind. Ondanks de 2 Bft lopen we nog vrij goed. Het wordt wel een hele dag opkruisen. We hebben de genua 1 staan en die zorgt toch voor een gemiddelde van 3,5 kn over de grond. In de bocht van Hansweert laten we een aantal schepen, waaronder de Gudrun en de Aino, achter ons. De overstagmaneuvers gaan vlotjes en ze halen ons niet meer in. Bij de platen van Valkenisse is er slechts weinig manouvreerruimte. We moeten er de bakboordboeien over stuurboord laten liggen. Ondertussen valt de wind af en toe volledig weg en dit zorgt ervoor dat we af en toe volledig stilliggen. Vanaf dan komen de maxi's in zicht. De Formidable sjeest ons als eerste voorbij. Daarna komt de Pleomax en de Checkmate. Ondertussen is het al 16 u geweest en we beginnen nog een beetje te twijfelen of we wel tijdig zullen binnen geraken. Geldig finnishen kan tot 18 u. Gelukkig kunnen we op het Willemsrek toch even de genakker voeren. Voor St Anneke dobberen we voort op het tij. De wind is gezakt tot 1 Bft. We geraken net de steiger daar voorbij, maar het tij zet ons weg. Om 17.45 u is de startlijn vlakbij, maar we geraken er pas om 17.57 u. over gesukkeld. Op de valreep. Brunel is de laatste boot die geldig finnisht. Op weg naar de jachthaven zien we vele boten uit onze klasse die nog onderweg zijn. Achteraf blijkt dat een 140-tal boten niet tijdig over de finish geraakt is. Dan hebben we het nog niet zo slecht gedaan. Lecas is een zware boot en heeft eigenlijk meer wind nodig om goed op gang te komen. Het is leuk om te ontdekken dat we een aantal veel lichtere boten zijn voorgebleven. Pas rond 22.30 u hebben we de einduitslag. Van de 35 boten in de CR-B zijn er slechts 10 tijdig gefinnisht. Wij hebben de zesde plaats. Dus we hebben het zelfs goed gedaan. Voor de volgende wedstrijd graag terug een beetje meer wind!
De eerste goofies race, 6 oktober. Om 8.30 u spreken we af in Schoten om naar Colijnsplaat te rijden. Bij de bemanning deze keer : Christophe (schipper), Barbara (navigatie, piano), Philippe (genuaschoot, spischoot), Dirk (id) en Timp (voordekker). Aangekomen bij Lecas nog enkele extra lijntjes gelegd. De spiboom heeft nu ook een down. Tijdens het palaver werden de wedstrijdregels nog eens op een rijtje gezet. De wedstrijdbaan werd opgegeven en zo konden we beslissen over de zeilvoering. Het werd de genua 1 en op de voor-de-windse rakken de spi. Het weerbericht geeft 3 - 4 Bft NO. Start om 12.30 voor alle ongemeten schepen. De startlijn is tussen een groene boei voor het havenhoofd en een auto op het havenhoofd. Ondanks grote verwarring door een algemene terugroep van de gemeten klasse, zijn we deze keer vrij goed weg. Het eerste rakje is ca. 1 mijl opkruisen, daar de boei ronden en dan kan de spi omhoog. Dit verloopt allemaal vlot. Het is een vrij lang spirak en we lopen vlot in. Er is een kopgroepje met een goeie voorsprong waar we wel op inlopen, maar ze zijn te ver om erbij te geraken. Aan de boei moet de spi omlaag om terug een stukje op te kruisen naar de volgende boei. De overstagmaneuvers gaan snel, we verliezen weinig tijd en blijven goed lopen. We halen een draak in en een J22. Aan de volgende boei terug de spi omhoog voor een rak van ca. 1 mijl. Ook dit gaat weer prima. Het strijken aan de boei geeft even wat verwarring. Op een gegeven moment liggen we bijna stil. De boom zit in de weg voor de genua na een te snelle gijp. Alles is echter weer snel onder controle en we zijn weer weg voor een lang stuk opkruisen (tegen stroom). De J22 komt ons weer voorbij, maar de draak ligt nu toch een heel eindje achter. Iets voor de boei maken we alles klaar voor alweer een spirakje tot de finish. We hebben een goed gevoel. Alles ging goed. Hier en daar hadden we nog beter kunnen doen, maar het was ook maar de eerste race. Onze gevaren tijd (4u 12 min) zijn we maar snel gaan binnenbrengen, aangezien we geen geluidssignaal gehoord hadden bij het passeren van de finish. Dan in afwachting van de resultaten wat opgeruimd en nagepraat. Na lang wachten - velen zijn al vertrokken - de uitslag. We hebben de derde plaats. Een volledige uitslag wachten we nog af op internet om alles eens grondig te bekijken. We weten dat de eerste een Spirit 32 is met toch wel een ruime voorsprong. Het was een goeie dag en een prima resultaat. En volgende keer proberen we het zeker zo te houden.