1. Zoek en
bespreek een folder of reclamecampagne over een event(s)
Op de eerste pagina van deze folder staat zoals het hoort een zin
die het onderwerp omschrijft muzikale avondshopping Gent maar dit event heeft
niet echt een titel. Tenminste dat maak ik toch op uit deze folder. Het logo van het bedrijf of de instelling is
duidelijk terug te vinden en in dit geval gaat het initiatief uit van Stad
Gent. Het is een aantrekkelijke eerste pagina van de folder maar ik zou de zin
muzikale avondshopping Gent bovenaan de bladzijde plaatsen.
Op de tweede pagina is een kaart terug te vinden. Op het eerste
zicht vond ik dit niet echt een logische plaats aangezien je nog van niets wist.
Maar dan realiseerde ik, indien ik de fysieke folder in handen zou hebben, de
uitleg bij de kaart op de derde bladzijde zou staan en dat deze bladzijde zich
naast de kaart zou bevinden.
Illustraties en uitleg zijn duidelijk aanwezig.
Op de laatste pagina staan de belangrijkste zaken nog eens op een
rij. Wat, wanneer, tot hoe laat, wie.
Over het algemeen vind ik dit een zeer aantrekkelijke en goede
folder. Het enige punt van kritiek dat ik wil maken is dat de folder misschien
een beetje druk is. Er staat veel nodige informatie in, maar ik vind de
bladzijden te druk. Er staan te veel woorden en tekst op een bladzijde. Vooral
de derde en laatste pagina zijn hier een voorbeeld van. Hoewel ik zoals gezegd
de laatste bladzijde te druk vind, vind ik de manier waarom de uitgevers de
uren hebben meegedeeld wel origineel. Het werken met het blauw en groen is
origineel en duidelijk. Een leuk alternatief voor een saaie lijst.
2. Zoek en bespreek
twee persberichten over een event(s)
2.1
PERSBERICHT 1
Proeft Rotterdam: 2 september 2012
ROTTERDAMSE STRAAT ORGANISEERT SLOW FOOD FESTIVAL
Rotterdam, 3 augustus 2012 Dat de Van Oldenbarneveltstraat met
haar bijzondere boetiekjes en mooie winkels op een droomlocatie in het
Rotterdams modekwartier ligt, wisten we al. En dat de straat met de slogan The
street that makes you smile onlangs haar eigen website lanceerde wellicht ook.
Maar dat je er deze zomer terecht kunt voor een biologisch food event zal velen
verbazen. Maak kennis met Proeft Rotterdam: het nieuwste culi event van de
Maasstad!
Proeven, drinken, ontdekken
Een gratis toegankelijk food event met eerlijke en
streekgebonden producten, zoals boeren kaas, verse oesters, of biologische
tapas. Het is volgens de organisatie dé manier om kennis te maken met de beste
Rotterdamse specialiteiten. Organisatoren Vanessa de Kock-Erasmus & Esmé de
Smit: Proeft Rotterdam wordt dit jaar voor de tweede keer georganiseerd vanuit
de Van Oldenbarneveltstraat-ondernemersvereniging, in samenwerking met
culinaire ondernemers uit de regio. Tijdens het event laten zij je zien hoe zij
op een ambachtelijke manier hun producten maken, en kan je naar hartelust
proeven, ruiken, drinken, ontdekken en natuurlijk kopen! Over de gehele
lengte van de Van Oldenbarneveltstraat zullen terrasjes worden geplaatst waar
bezoekers direct van de verschillende gerechten kunnen genieten. Ook worden
food-gerelateerde producten verkocht, zoals kookboeken, servies en handige
kook-gadgets.
Voorpret start online: Het mag duidelijk zijn, voor een
ongedwongen food event moet je deze zomer in Rotterdam zijn. Je kan onder meer
verse sapjes, raw food, verrukkelijke taartjes, kleurrijke cupcakes,
huisgemaakte jam, lokale bieren, biologische wijnen en champagnes, ambachtelijk
brood en uiteraard fantastische espressos en lattes verwachten. De voorpret
begint overigens al online, via de website www.proeftrotterdam.nl. Laat je
inspireren door foto impressies van vorig jaar en bekijk alvast het deelnemer
overzicht.
Naar mijn mening is dit een goed geschreven persbericht. Het
persbericht bevat alle nodige informatie en doet mensen zin krijgen het
evenement bij te wonen. We hebben in de
les gezien hoe je een goed en correct persbericht opstelt, de dos en
donts en volgens mij voldoet dit
persbericht hier aan. Zo zijn de 5 Ws duidelijk aanwezig in dit persbericht net
zoals de kernalinea, de afsluitende lijn,
1.3 PERSBERICHT:
Grootste
Poker evenement van Belgie deze week van start.
BRUSSEL, 30 oktober 2012 Het is alweer bijna 10 jaar geleden dat
de pokerrage in België begon, inmiddels is poker uitgegroeid van rage tot een
serieuze sport die door vele honderduizenden landgenoten beoefend wordt. Begin
2012 koos België ervoor poker online te reguleren. De populariteit van online
poker is mede hierdoor inmiddels enorm toegenomen.
De Belgium Open Freeroll (BOF) 2012 staat vlak voor haar grote
finale die van 1 tot en met 4 november in Brussel wordt gespeeld. Het woord
freeroll zegt het al: er is geen inzet die spelers hoeven te betalen.
Het hele seizoen hebben overal in België velen zich
gekwalificeerd in clubs, cafés en andere gelegenheden, maar natuurlijk ook
online. Via goldenpalace.be konden spelers zich plaatsen voor het grootste
pokertoernooi van België. Naar verwachting zullen er deze week zon 1.200
spelers meedoen aan de finale. De winnaar gaat all-inclusive naar Las Vegas om
daar een side event van de World Series of Poker 2013, de
wereldkampioenschappen poker, te spelen.
Eén van de initiatiefnemers van de BOF, Kristof Smeyers, over de
finale: Het is alweer de derde keer dat deze finale gespeeld wordt en wederom
lijkt het een groot succes te worden. Vier dagen lang wordt er gepokerd en ook
als spelers uit het toernooi liggen, kan er nog worden deelgenomen aan sit
& gos: kortom voor iedereen één of meerdere dagen poker.
De evenementenhal Event Lounge te Brussel is deze week het
middelpunt van poker in België. Niet alleen degene die zich voor de finale
hebben gekwalificeerd zijn welkom; geïnteresseerden kunnen komen kijken en
buiten de finale om zelf ook pokeren. Er zijn alle dagen prijzen te winnen
zonder dat er uiteraard een inzet wordt betaald.
Hoewel dit persbericht alle nodige informatie bevat en voor het
grootste deel conform is aan de regels waaraan een persbericht moet voldoen,
vind ik dit persbericht minder duidelijk en minder aantrekkelijk dan het eerste
persbericht dat ik hier geplaatst heb. Dit kan liggen aan het feit dat de
inhoud van dit bericht mij niet echt ligt. Maar ik ben van mening dat dit meer
een artikel is dan een persbericht, hoewel de auteurs dit stuk publiceerden als
een persbericht. Er zijn volgens mij te veel overbodigheden opgenomen in dit
persbericht.
1.
Zoek een
artikel met een link naar één van de onderwerpen van deze cursus
(bedrijfscommunicatie algemeen, vergaderen, onderhandelen, schrijven voor
websites ), vat dit artikel samen, en geef je eigen opinie over deze tekst.
Zet ook een link naar het oorspronkelijke artikel in je tekst.
Er waren eens twee zusjes die allebei
dezelfde sinaasappel wilden. Toen ze -na eindeloos gediscussieer- niet tot een
oplossing kwamen, sneden ze de sinaasappel dan maar gewoon middendoor. De ene
zus perste haar zuurverdiende helft uit om fruitsap te maken. De andere zus
verwerkte de schil van háár sinaasappelhelft in een zelfgebakken cake. Dit als
voorbeeld van hoe je best niet onderhandelt.
De zusjes kregen -letterlijk en figuurlijk-
slechts de helft van wat ze wensten. Ze verloren allebei. Er was dus sprake van
een verlies-verlies-oplossing. Hadden ze begrepen dat de één enkel het
vruchtvlees verlangde en de ander de schil, dan hadden ze allebei de hele
sinaasappel kunnen gebruiken. De cake was lekkerder geweest en het sapje
fruitiger. Een win-win-oplossing is ook tijdens loononderhandelingen ideaal.
Zowel jij als de werkgever zouden je doel moeten bereiken. Tenminste, tot op
zekere hoogte. Allebei ten volle winnen zit er niet in. Sprookjes blijven
sprookjes.
Is het niet beter om de werkgever zover te
krijgen dat hij inbindt en jou het loon van je dromen geeft?
Caroline Franssen, directeur van
coachingbureau Heart Management: "Nee, een win-verlies-oplossing is geen
goed idee bij loononderhandelingen. Ja, op de markt kan je de marktverkoper
zonder schroom voor eikel uitmaken en afdingen tot je tevreden bent over de
prijs. Die man zie je toch nooit meer, maar met je toekomstige werkgever is dat
even anders. Met hem bouw je een langdurige relatie op. Na de onderhandelingen
moet je er -om zo te zeggen- nog mee door één deur kunnen. Daarom is het
belangrijk dat de werkgever óók het gevoel krijgt dat hij gewonnen heeft.
Onderhandelen is dus idealiter geven en nemen."
Hoe kom je tot een win-win-oplossing?
Franssen geeft de volgende tips.
Luister naar de standpunten van de werkgever.
Als je tot een oplossing wil komen die jullie allebei tevredenstelt, moet je
weten wat er bij de werkgever leeft. Onderbreek hem niet en reageer pas als hij
uitgepraat is. Dat kan je extra informatie opleveren.
Ga in de schoenen van de werkgever staan.
Vraag je voortdurend af : "Als ik de werkgever ben en iemand doet mij zo'n
voorstel, hoe zou ik me dan voelen?"
Besef dat de werkgever bezorgd is om
uitstralingseffecten. Doet hij jou een belofte die niet gebruikelijk is in het
bedrijf, dan eisen je nieuwe collega's ogenblikkelijk hetzelfde.
Onderhandel niet enkel over geld, maar ook
over extralegale voordelen en groeimogelijkheden. Beperk je je tot geld dan
wint de ene en verliest de andere. Onderhandel je over het totaalpakket, dan
kan je beide scoren.
Onderhandel over cijfermatige zaken zoals je
brutoloon, het aantal vakantiedagen, de hoogte van je telefoonvergoeding, het
soort bedrijfswagen, Overloop alle onderhandelingspunten die je thuis hebt
voorbereid.
Bestaat een onderhandelingsproces uit fasen?
Franssen: "Jazeker. Eerst doet één van
de partijen een bod, daarna is de beurt aan de andere partij. Ze verkennen
elkaars standpunten en discussiëren erover. Op een bepaald moment raken de
betrokkenen in een impasse waarbij het niet duidelijk is welke kant het opgaat.
Vervolgens discussiëren de partijen opnieuw. Uiteindelijk komen ze al dan niet
tot een overeenkomst."
Tot slot beklemtoont Franssen dat je
onmogelijk kan terugkrabbelen eens je je jawoord hebt gegeven.
Franssen: "Onderhandelingen kan je,
nadat je -mondeling- akkoord bent gegaan, niet opnieuw hernemen. Ben je
achteraf niet tevreden, dan rest je niets anders dan je kersverse baan op te
geven. Als je aarzelt vraag je dus best bedenktijd. Je hoeft niet meteen te
beslissen, wat de werkgever ook zegt. Slaap er gerust een nachtje over!"
De kunst van het onderhandelen: SAMENVATTING
Het artikel toont ons eerst hoe het niet
moet. Men legt de verlies- verlies oplossing uit aan de hand van een voorbeeld.
Een win- win situatie is echter wel de ideale situatie, waarbij zowel jij als
de werkgever zouden je doel moeten bereiken. Tenminste, tot op zekere hoogte.
Een win-verlies-oplossing bij
loononderhandelingen is dan weer geen goed idee. Met je werkgever bouw je een
langdurige relatie op. Daarom is het belangrijk dat de werkgever óók het gevoel
krijgt dat hij gewonnen heeft. Onderhandelen is dus idealiter geven en nemen.
Tips om tot een win- win
situatie te komen:
·
Luister naar de standpunten van de
werkgever.
·
Ga in de schoenen van de werkgever
staan.
·
Besef dat de werkgever bezorgd is om
uitstralingseffecten.
·
Onderhandel niet enkel over geld.
·
Onderhandel over cijfermatige zaken .
De fasen van het onderhandelingsproces:
1.
Één van de
partijen een bod, daarna is de beurt aan de andere partij
2.
Ze verkennen
elkaars standpunten en discussiëren erover.
3.
Op een bepaald
moment raken de betrokkenen in een impasse waarbij het niet duidelijk is welke
kant het opgaat.
4.
Vervolgens
discussiëren de partijen opnieuw.
5.
Uiteindelijk
komen ze al dan niet tot een overeenkomst."
Besluit: Onderhandelingen kan je, nadat je -mondeling- akkoord
bent gegaan, niet opnieuw hernemen.
De kunst van
het onderhandelen: OPINIE
Zoals blijkt uit het artikel is onderhandelen een belangrijkste
kunst. Er zijn helaas een groot aantal mensen die niet in staat zijn goed te
onderhandelen of zichzelf te verdedigen tegen de woorden van een ander. Niet
iedereen is even vlot en sterk in het communiceren. Ik zelf ben een vlotte
prater en ik zal ook onderhandelen waar nodig. Met het oog op later denk ik dat
het belangrijk is dat de kunst van het onderhandelen wordt aangeleerd. Dit is
niet enkel belangrijk voor je carrière maar ook in zoveel andere situaties kan
de onderhandelingstechniek van pas komen.