Inhoud blog
  • Herakles en de Nemeïsche leeuw
  • Chasse aux lions
  • Sonnet XIX
  • De löwenmensch van Hohlenstein Stadel
  • Androcles en de leeuw
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Kunstgeschiedenis
    leeuw in de kunst
    18-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Herakles en de Nemeïsche leeuw
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Kunstenaar: onbekend

    Periode: 1ste/2e eeuw

    Het beeld gaat over het gevecht tussen Herakles en de Nemeïsche leeuw. Herakles heeft de leeuw met zijn linkerarm in een wurggreep te pakken en haalt met zijn rechterarm uit om het dier de genadeslag te geven.

     

    18-05-2011 om 23:21 geschreven door Latoya


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chasse aux lions
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Kunstenaar: Eugène Delacroix

    Periode: 1854

    Delacroix heeft dit schilderij geschilderd omdat hij geïnspireerd was door de jachttaferelen van Rubens. Bij de uitvoering van dit schilderij zien we dan ook duidelijk gelijkenissen zoals het kleurgebruik, de nervositeit bij het schilderen etc.

    18-05-2011 om 22:49 geschreven door Latoya


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sonnet XIX

    Devouring Time, blunt thou the lion's paws,
    And make the earth devour her own sweet brood;
    Pluck the keen teeth from the fierce tiger's jaws,
    And burn the long-lived phoenix in her blood;
    Make glad and sorry seasons as thou fleet'st,
    And do whate'er thou wilt, swift-footed Time,
    To the wide world and all her fading sweets;
    But I forbid thee one most heinous crime:
    O! carve not with thy hours my love's fair brow,
    Nor draw no lines there with thine antique pen;
    Him in thy course untainted do allow
    For beauty's pattern to succeeding men.
       Yet, do thy worst old Time: despite thy wrong,
       My love shall in my verse ever live young.

    Kunstenaar: William Shakespeare

    Periode: +/- 1590

    In dit gedicht uit Shakespeare zijn angst om zijn geliefde te zien verouderen. Hij wil nooit tekenen van veroudering zien bij zijn geliefde. Hij verpersoonlijkt dan ook de tijd en vraagt aan de tijd om hem deze wens van te vervullen.

    18-05-2011 om 22:45 geschreven door Latoya


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De löwenmensch van Hohlenstein Stadel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Kunstenaar: onbekend

    Periode: wordt geschat: 33 000 v.C.

    De leeuwenmens is het oudste (gekende) beeldje van een dier. Het werd gevonden in een grot in Hohlenstein Stadel in Duitsland in meer dan 200 splinters. Het was een speciaal beeldje voor die tijd omdat het een groot beeld (ongeveer 28cm) was.

    18-05-2011 om 22:45 geschreven door Latoya


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Androcles en de leeuw

    Kunstenaar: George Bernard Shaw

    Periode: 1912

    Het theaterstuk Androcles en de leeuw vertelt het romeinse verhaal over de slaaf Androcles. Hij wordt gered door de genade van de leeuw. Het centrale thema van het stuk is dat Androcles iets moet vinden waarvoor hij bereid is te sterven. Want alleen op deze manier kan hij zinvol leven. Shaw heeft dit stuk in de setting van de christenenachtervolgingen geplaatst.

    18-05-2011 om 22:44 geschreven door Latoya


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Le carnaval des animaux - introduction et marche royale du lion

    Link youtube: http://www.youtube.com/watch?v=6ZhegbAvhtY&feature=related

    Kunstenaar: Camille Saint-Saëns

    Periode: 1886

    Het muziekstuk ‘le carnaval des animaux’ bestaat uit 14 muziekstukken/delen/bewegingen. Elk deel bestaat uit muziek die geïnspireerd is op een bepaald dier / groep van dieren. Het eerste deel is ‘introduction et marche royale du lion’ wat op de beweging van een leeuw geïnspireerd is.

    18-05-2011 om 22:02 geschreven door Latoya


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The lion of saint Marc
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Kunstenaar: Vittore Carpaccio

    Periode: 1516

    De leeuw met vleugels was tijdens de Middeleeuwen, en nog steeds, een symbool van de apostel Marcus. Bijgevolg zijn er verschillende versies van deze gevleugelde leeuw terug te vinden in verschillende plaatsen, zoals kerken, ziekenhuizen, paleizen, etc. Het  bovenstaande schilderij is terug te vinden in het paleis van de Doge van Venetië. Volgens de evangelische traditie krijgt iedere apostel een dier toegewezen. Bij Sint Marcus is dit de gevleugelde leeuw geworden. Deze afbeelding was danig populair dat zelf de Republiek Venetië dit symbool opnam als één van de twee patronen van haar stad, als embleem en als wapendier.


    18-05-2011 om 21:58 geschreven door Latoya


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cybele on a cart drawn by lions
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Kunstenaar: onbekend

    Periode: 2e eeuw

    Dit beeld geeft het verhaal weer van de Godin Cybele (ook gekend als Ceres). Zij was de Romeinse godin van vruchtbaarheid. Ze is weergegeven in een strijdwagen voortgetrokken door leeuwen.

    18-05-2011 om 00:00 geschreven door Latoya


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lion from a frieze
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Kunstenaar: onbekend

    Periode: rond 1200

    Op deze fresco staat een leeuw met het gezicht van een man met een snor. Deze fresco komt oorspronkelijk uit een klooster in San Pedro de Arlanza, Spanje.

     

    18-05-2011 om 00:00 geschreven door Latoya


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lion
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Kunstenaar: onbekend

    Periode: ca.3000 – 2700 v.C.

    Dit beeldje van een ineengedoken leeuw behoort tot het begin van de historische periode van Egypte, toen de integratie van Boven en Beneden- Egypte naar één rijk aan de gang was. Er wordt aangenomen dat dit beeldje staat voor de godin ‘Hathor’, de godin van liefde een schoonheid.

     

    18-05-2011 om 00:00 geschreven door Latoya




    Archief per week
  • 16/05-22/05 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs