Inhoud blog
  • vroegere geschiedenis
  • geschiedenis
  • Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    lamborghini

    26-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Ferruccio Lamborghini is geboren op 25 April 1916 in Renazzo, Italië. Zijn vader was boer. Als kind al, was Ferruccio geïnteresseerd in allerlei machines, waaronder sportauto's.

    Tijdens de oorlog onderhield Lamborghini voertuigen, na de oorlog gebruikte hij de militaire onderdelen om tractors te onderhouden. Op een gegeven moment begon hij tractors te bouwen en dat werd een succes. Er zijn er meer dan 10.000 gemaakt, dus de kans dat je een tractor van Lamborghini tegenkomt is groter dan dat je een auto van hem tegenkomt.

    Hij kocht een Ferrari, maar was niet tevreden met de kwaliteit. Hem werd gezegd dat hij auto's niet kon waarderen en dat hij het maar moest houden bij tractors.

    Ferruccio liet toen een auto bouwen die beter moest zijn. Giotto Bizzarrini ontwierp de motor. De auto's zouden worden gemaakt in een nieuwe fabriek in Sant'Agata Bolognese, slechts een paar kilometer van Ferrari's fabriek in Modena.

    De auto was ook beter dan de Ferrari. Het zou de 350 GTV worden. Beroemde auto's, zoals de Muari, de Countach en de extraverte Diablo zouden volgen.

    Ferruccio Lamborghini stierf in 1993, hij werd op een eenvoudige boerenkar naar zijn laatste rustplaats gebracht. ondertussen hoort Lamborghini tot de Volkswagen-groep en heeft het de Murcielago en Gallardo gelanceerd.

    Murcielago is Spaans voor vleermuis. De auto is kwalitatief beter dan de Diablo, heeft een betere handling, maar dit komt natuurlijk met een (nog) hoger prijskaartje...

    26-04-2011 om 11:40 geschreven door bjorn21  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    05-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vroegere geschiedenis

    Ferruccio Lamborghini werd geboren in een boerengezin. Hij deelde echter niet de passie van zijn ouders voor het landleven en was al vroeg geïnteresseerd in technologie en mechanica. Zijn ouders lieten hem in Bologna studeren, waar hij een diploma industriële vormgeving behaalde. Tijdens de Tweede Wereldoorlog maakte hij onderdeel uit van een transporteenheid op het Griekse eiland Rhodos, waar hij onderhoudswerk aan voertuigen verrichtte.

    Na de oorlog keerde Lamborghini terug naar Renazzo, waar de lokale boerengemeenschap een grote behoefte had aan tractoren. Hierop besloot hij van schroot en oude legervoertuigen Carioches te maken, een klein type tractor. Tractortrekwedstrijden tegen de tractoren van andere bouwers uit de omgeving wezen uit dat de tractoren van Lamborghini kwalitatief goed waren.

    In 1949 zette Lamborghini zijn eerste tractorfabriek op in Cento. Na drie jaar stapte de fabriek over van de productie van Carioches op de fabricage van tractoren met dieselmotor die Lamborghini zelf ontwierp. Binnen enkele jaren had Lamborghini naam gemaakt in de tractorindustrie en was hij de grootste tractorbouwer van Italië. De productie van het bedrijf breidde zich in 1959 uit tot branders en airco's.

    Een tweede bedrijf werd gestart in 1960. Dit legde zich toe op de fabricage van verwarmings- en koelmachines. Ook dit bedrijf werd binnen enkele jaren succesvol. De successen leidden ertoe dat Lamgorghini door de president van Italië geëerd werd met de titel “Cavaliere del Lavaro”.

    Het begin van "de Lamborghini"

    Nadat Lamborghini een aardig fortuin had vergaard met zijn bedrijven, begon hij in de jaren 60 met de productie van snelle personenauto's, de Lamborghini's. Lamborghini was altijd al een liefhebber van sportwagens geweest en had inmiddels een aardig wagenpark in zijn bezit, met daarin onder meer een Morgan, twee Ferrari's, een Mercedes Benz en een Jaguar. Het verhaal gaat dat hij in 1962 problemen had met de koppeling van een van zijn Ferrari's. In een toevallig gesprek met Enzo Ferrari beklaagde hij zich hierover, waarop Ferrari zou hebben gezegd dat Lamborghini niets van auto's wist en zich vooral maar met tractoren moest blijven bezighouden. Lamborghini besloot het tegendeel te bewijzen door zelf een sportauto te bouwen.

    Vrijwel ogenblikkelijk begon hij te werken aan de auto, waarbij hij Giotto Bizzarinni inhuurde voor het ontwerp van de motor. Deze laatste had eerder al de motor voor de Ferrari 250 GTO ontworpen. De motor was klaar in 1963. Het was een revolutionaire motor met dubbele bovenliggende nokkenassen, die 360 pk leverde. De motor werd gebouwd in de tractorfabriek. Er werd vervolgens een geheel nieuwe autofabriek gebouwd in Sant'Agata Bolognese, een paar kilometer van de Ferrarifabriek in Modena. Het terrein had een grootte van 46.000 vierkante meter en de fabriek was voor die tijd een van de modernste ter wereld. De auto oogstte internationaal veel lof en kon zich prima meten met de auto's van Ferrari. Er volgde een zeer succesvolle periode.


    In 1970 was Lamborghini een van de laatste onafhankelijke autofabrikanten. Het ging niet zo goed met zijn fabriek, en zijn zoon Antonio voelde er weinig voor het bedrijf over te nemen. In 1972 zag Lamborghini zich genoodzaakt 51% van zijn autobedrijf aan een Zwitserse zakenman te verkopen, en de resterende 49% volgde twee jaar later. Ferruccio Lamborghini bleef de fabriek leiden tot in 1974

    Het tijdperk na de autoindustrie

    In 1974 verliet Lamborghini "zijn" autofabriek, om zich weer te gaan toeleggen op de landbouw. Hij stapte over op de productie van wijn, en vandaag de dag is zijn bedrijf een van de grootste wijnproducenten van Italië.

    Verder legde Lamborghini een golfbaan aan en het gerucht wil dat hij ook betrokken was bij de herstart van het befaamde automerk Bugatti.

    05-04-2011 om 00:00 geschreven door bjorn21  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.geschiedenis

    Ferruccio Lamborghini vergaarde zijn fortuin voornamelijk in de tractorenfabricage in Italië en Spanje. Hij was begin jaren zestig een bon vivant met een passie voor snelle wagens en bezat daarvan een aanzienlijke collectie. Lamborghini had onder andere een splinternieuwe Ferrari die in één jaar tijd viermaal terug naar de fabriek moest wegens gebreken. Toen Ferrucio de twintig jaar oudere Enzo Ferrari hierover misnoegd aansprak (de twee woonden slechts veertig kilometer van elkaar) gaat het verhaal dat deze laatste hem neerbuigend afwimpelde met;"Ga je maar weer met je tractoren bezighouden en laat het bouwen van sportwagens over aan hen die er verstand van hebben"

    Enzo Ferrari wist niet wat hem overkwam toen drie maanden later op de jaarlijkse autosalon van Genève van 1963 een prototype van een nieuwe supersportwagen de show stal: de Lamborghini 350 GTV, gesierd met een radiatorembleem van een aanvallende stier (het logo van de tractorenbouwer), die zich de komende veertig jaar fel zou weten te meten met het steigerende Ferrari-paard.

    Ferruccio Lamborghini was geslaagd in een onwaarschijnlijke krachttoer: in minder dan drie maanden een team van ingenieurs, stylisten en carrosseriebouwers aan te werven in zijn tractorenbouwbedrijf met als enige opdracht: "Bouw mij een sportwagen die in elk opzicht superieur is aan Ferrari". Van meet af aan werd het nieuwe automerk een sensatie, met haar technologie die verder was (onafhankelijke ophanging, dwarsliggende middenmotor, aerodynamica...) dan die van de - eerder conservatieve - Ferrari's. Lamborghini richtte zich echter puur op de verkoop van straatmodellen aan particulieren en liet het racen aan anderen over. Hoewel Ferrari al ruim een halve eeuw de F1– en F2-klassementen zou blijven domineren zou het merk sinds 1964 wel degelijk onafgebroken de hete adem van Lamborghini in zijn nek blijven voelen, tijdens de jaren die daarop volgden.

    De laatste decennia - nadat Ferruccio Lamborghini zijn bedrijf verkocht - vormde Lamborghini een onderdeel van verscheidene autofabrikanten, waaronder Chrysler en het Indonesische MegaTech (van Soeharto's zoon Tommy). In 1998 is het bedrijf in zijn geheel overgenomen door Audi. Sinds het bedrijf door deze Duitse Volkswagen-dochter werd overgenomen, steeg het aantal werknemers van 300 tot 450.

    05-04-2011 om 00:00 geschreven door bjorn21  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

















    22-03-2011 om 11:38 geschreven door bjorn21  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.









    15-03-2011 om 12:03 geschreven door bjorn21  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.







    15-03-2011 om 11:53 geschreven door bjorn21  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.







    15-03-2011 om 11:49 geschreven door bjorn21  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.











    15-03-2011 om 11:47 geschreven door bjorn21  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)


    Welkom op mijn blog!
    Rondvraag / Poll
    welk vind jij het beste auto merk?
    lamborghini
    maserati
    mercedes benz
    bugatti
    bentley
    pagani
    audi
    ferrari
    porche
    wiesmann
    aston martin
    jaguar
    Corvette
    chrysler
    Bekijk resultaat


    Archief per week
  • 25/04-01/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011



    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs