Inhoud blog
  • STAP 6 - Lezersbrief
  • Logboek
  • STAP 5 - Antwoord op de leervragen
  • STAP 4 - Bronnen zoeken, lezen, verwerken
  • EXTRA - Verplichte bronnen
    Zoeken in blog

    Vluchtelingen in het onderwijs
    * gericht op het kleuteronderwijs *
    02-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STAP 6 - Lezersbrief

    Beste kleuterjuffen,

    Ik ben Laetitia Faut, een tweedejaarsstudente kleuteronderwijs  aan de KHLeuven. Voor het vak RZL maakte ik een onderzoek rond ‘vluchtelingen in het onderwijs’ en hiervan deel ik graag mijn gevonden resultaten met jullie.

    Door mijn relatie met mijn Bosnische vriend die op zijn 6 jaar naar België is gevlucht, werd mijn onderzoek verder uitgediept op basis van nieuwsgierigheid en het bekomen van een mooi persoonlijk verhaal. Ik ondervraagde mijn vriend en zijn familie naar informatie en ging opzoek in verschillende bronnen naar antwoorden op mijn vragen.

    De eerste vraag dat ik mezelf onmiddellijk stelde bij vluchtelingen in het onderwijs was: ”mag een school een inschrijving weigeren?”. Bij nader onderzoek wisten alle bronnen mij hetzelfde te vertellen. Geen enkele school mag een vluchtend kind weigeren, dit door de logische reden dat elk kind in België (6-18jaar) leerplichtig is. Ook krijgt de vluchtende leerling dezelfde regels en afspraken toegewezen als de andere kinderen in school. Als enige uitzondering krijgt het kind geen kans op een studietoelage van de overheid.  

    Na dat antwoord zat ik zelf als toekomstige kleuterjuf nog met een belangrijke vraag in het achterhoofd. Hoe worden de leerlingen (en eventueel hun ouders) begeleid door de school en of de leerkracht in kwestie? Tijdens het opzoeken hiervan botste ik steeds op drie dezelfde kernwoorden. “Redder – Wegwijzer – Steunpilaar” De drie mogelijke rollen die een leerkracht kan aannemen bij de begeleiding van een vluchtende leerling. Alle rollen zijn divers en leggen de focus op iets anders, toch wordt er steeds benadrukt dat de rol van leerkracht de aller belangrijkste blijft! De functie van het kind te ontvangen in een stabiele omgeving en het aanbieden van zo veel mogelijk ontwikkelingskansen zorgt ervoor dat het kind zich het beste begeleidt zal voelen.

    We mogen een vluchtend kind niet weigeren in de school, begeleiden doe je het beste door je rol als leerkracht te evenaren. Maar wat doe je als het kind plots het land wordt uitgestuurd? Laat je het gebeuren? Ga je in protest? Vergeet je het kind zomaar? Hoe pak ik dit aan met de andere kinderen in de klas?... Na de pakkende verhalen van mijn vriend te horen over hun uitwijzing in België ben ik nog wat verder gaan nadenken. Hierna botste ik op mijn laatste onderzoeksvraag. :“Hoe ga je als leerkracht om met eventuele uitwijzing van het kind?”.

    Als leerkracht is het belangrijk dat je professioneel omgaat met de uitwijzing en je binnen de ‘groene grenzen’ blijft. Het is een moeilijke taak om het persoonlijke te scheiden van het professionele, maar dit is in het belang van het kind. Een kind dat op het punt staat om uitgewezen te worden heeft meer aan een leerkracht dat 100% voor de job gaat en het kind de juiste kansen aanbiedt, dan een leerkracht dat gaat opboksen tegen de ‘rode grenzen’ en het wetsysteem (zonder enige kans) wilt aanpassen en/of aanvechten. Deze antwoorden vond ik terug in verschillende bronnen eveneens uit het interview en verhalen van mijn vriend.

    Vluchtelingen in het onderwijs is voor mij niet zo’n groot vraagteken meer als dat het voorheen was. Ik heb pakkende verhalen, teksten, tips, bronnen… gehoord, gekoesterd en bijgehouden op mijn blog “Vluchtelingen in het onderwijs” op http://www.bloggen.be/laetitiafaut/ Indien u mijn onderzoek, mijn persoonlijk verhaal wilt bekijken deel ik dit graag met jullie.

    Vluchtelingen hoeven bij een goed voorbereide juf niet te vluchten!

    Laetitia Faut 

    02-04-2015 om 00:05 geschreven door Laetitia  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Logboek

    Datum

    SBU

    Korteomschrijving activiteit

    22-02-2015

    3u

    ·         Opstarten blog

    ·         Zoeken startartikel

    ·         Uitschrijven STAP 1 – 2 – 3

    ·         Aanvullen van logboek

     

    18 –03 -2015

    3u

    ·         Blog aanpassen aan de verkregen feedback lector

    ·         Verplichte opdrachten maken en uitschrijven op blog

    o    Obama

    o    Vergelijken van vier Vlaamse politieke partijen

     

    20-03-2015

    1u15min

    ·         Opzoeken van bronnen over ‘vluchtelingen in het onderwijs’

    o    Op het internet & naar boeken om op te zoeken in de bib

    o    Zetten van de bronnen in een voorlopig bestand

     

    21-03-2015

    1u

    ·         Bekijken van het filmpje “Azielzoekers in de klas” + korte beschrijving maken voor op blog (STAP 4)

    ·         Verder opzoeken van bronnen over ‘vluchtelingen in het onderwijs’

    o    Op het internet

    o    Verder zetten van bronnen in voorlopig bestand

     

    22-03-2015

    3u20min

    ·         Juist opstellen van de verschillende bronnen (APA)

    ·         Korte samenvatting bij elke bron schrijven (wat vind ik terug in welke bron)

    ·         Opzoeken van nieuwe bronnen

    ·         STAP 4 (versie 1) op blog plaatsen

    ·         Interview vragen opstellen voor ‘levende bron’  

     

    29-03-2015

    2u45min

    ·         Interview opnemen / afnemen

    ·         Interview op computer zetten & uploaden naar google drive

    ·         Interview uitschrijven op blog

    o    PS: wanneer ik dit wilde opslaan was al mijn tekst verdwenen… Ik moet dus mijn tekst helemaal opnieuw uitschrijven op de blog, of het houden op het filmpje

     

    30-03-2015

    1u15min

    ·         Opstart stap 5 “antwoord formuleren op de leervraag”

    ·         Antwoord op vraag 1 en 2 duidelijk formuleren en plaatsen op blog

     

    01-04-2015

    50min


    ·         Antwoord formuleren op stap 5 – vraag 3

    ·         Antwoord op blog plaatsen (mooi uitschrijven)

    ·         Opstart stap 6

     

    02-04-2015





    29-05-2015

    1u30





    45min

    ·         Verder uitschrijven lezersbrief STAP 6

    ·         Lezersbrief STAP 6 plaatsen op blog

    ·         Blog nakijken / nalezen

    ·         Logboek plaatsen op blog


    - Blog herlezen + aanpassen op mogelijke spellingsfouten 

    - informatie toevoegen bij vraag 2 en 3 zoals vermeld in de gecoachte mail 

    - logboek veranderen + opnieuw plaatsen op de blog 

    OPM: meerdere malen geprobeerd, wegens moeilijkheden site 

     

    02-04-2015 om 00:00 geschreven door Laetitia  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STAP 5 - Antwoord op de leervragen

    In deze stap beantwoord ik de leervragen die ik vooraf voor mezelf had opgesteld (zie STAP 3). 


    Vraag 1: 

    Kan een school vluchtelingen weigeren wanneer ze zich willen gaan inschrijven

    Gevonden antwoord:

    Een school mag de inschrijving van een vluchteling niet weigeren. Dit om de logische verklaring dat elk kind tussen zes en achttien jaar leerplichtig is in België.

    De meeste regels en afspraken zijn net hetzelfde als deze voor niet vluchtende leerlingen. Zo krijgt de school bijvoorbeeld werkingsmiddelen voor alle studenten (ook deze zonder papieren), zo geldt de schoolverzekering voor elke ingeschreven leerling, en eveneens kan een vluchtende student ook stage lopen zoals zijn klasgenoten en heeft hij ook het recht op het behalen van een diploma.

    Recht op een studietoelage heeft een vluchtende leerling wel niet. Dit is een regel dat niet geldt voor leerlingen met Belgische papieren.

    (Onderwijs en vorming (2013). Asielzoekers in de klas.)


    Vraag 2: 

    Hoe worden leerlingen (en eventueel ouders) begeleidt door de school? 

    Gevonden antwoord:

    Bij deze vraag heb ik veel informatie gevonden en kan ik mijn antwoorden opsplitsen in twee duidelijke stukken.

    1) De school

    Voor de vluchtende leerlingen (en ouders) is het belangrijk dat de school een ‘sterke school’ is. Als de school voldoet aan onderstaande punten, is ze goed in het begeleiden, helpen en ontvangen van vluchtelingen.

     

    ·      Open & veilige sfeer

    de school staat open voor iedereen, zorgt voor een veilige sfeer door kinderen te accepteren, ze niet onder druk te zetten en zeker niet te dwingen om te praten.

     Structuur = veiligheid

    Door het aanbieden van structuur in de school (speelplaats, daglijn, organisatie…) werk je aan voorspelbaarheid, dat op zijn beurt weer zorgt voor veiligheid bij de kinderen. Ook kan deze veiligheid nog worden versterkt wanneer de leerling weet dat hij of zij altijd terecht kan bij de leerkracht.

    Verantwoordelijkheid

    Door de leerling verantwoordelijkheid te geven d.m.v. het geven van kleine opdrachten (haalbare voor de leerling) wordt er gewerkt aan de groei van het zelfwaardegevoel.

     Normale behandeling

    Ondanks de situatie van de vluchtende leerling en alles wat hij of zij heeft meegemaakt, is het belangrijk om als school / leerkracht(en) het kind zo normaal mogelijk te behandelen. Het inspelen op de positieve vaardigheden en talenten van de leerling kan hier een hulpmiddel bij zijn. Bij de normale behandeling dient er wel rekening gehouden te worden met de toch wat moeilijkere thuissituatie.

     Betrekken van de ouders

    Als ‘sterke school’ is het belangrijk om te werken aan ouderparticipatie en hen zo veel mogelijk te betrekken bij het schoolgebeuren. Bij ouders van vluchtende leerlingen is dit niet altijd even makkelijk. Dit omdat het onderwijs vaak niet hun eerste zorg is, en ze met andere dingen in hun hoofd zitten. Toch is het belangrijk om te proberen en indien nodig hier zelfs tolken voor in te schakelen. (indien de vluchtende leerling wat ouder is kan hij hier voor instaan – zie puntje verantwoordelijkheid)

     Samenwerking met buitenschoolse netwerken

    Er zijn vele instellingen / netwerken buiten school waar op gerekend kan worden voor de extra begeleiding van vluchtelingen in het onderwijs. Als ‘sterke school’ is het een must om ook eens buiten de schoolmuren te kijken wat er gedaan wordt / kan worden. Enkele voorbeelden van zo’n netwerken zijn OCMW, vzw’s, armoedeorganisaties, CAW…

     

    2) De leerkracht

    Als leerkracht kan je jezelf op drie verschillende manieren ‘rollen’ opstellen bij het begeleiden van de vluchtende leerlingen. Maar de belangrijkste ‘rol’ blijft nog steeds deze van leerkracht. “zorgen dat het kind zich goed voelt op school en zorgen voor de maximale ontwikkelingskansen”

    3 rollen

    ·        Redder

    Als de leerkracht de reddersrol aan neemt, gaat hij of zij intensief betrokken zijn met de vluchtende leerling en sterk willen helpen. Dit doet hij door te luisteren naar verhalen van het kind en het aanbieden van oplossingen binnen de ‘dagelijkse sleur’. Hier is het belangrijk dat de leerkracht niet TE betrokken zal geraken, en alles zal meenemen naar het privéleven.

     Wegwijzer

    Wanneer de leerkacht bovenstaande rol aanneemt, gaat hij of zij de leerling doorverwijzen naar professionele getrainde hulpverleners of specialisten. Met andere woorden de leerkracht neemt afstand. Een mogelijke valkuil voor de wegwijzer is het te snel denken dat hij of zij niet kan helpen.

    In de praktijk worden er meestal meerdere uren met de zorgjuf of SES leerkracht voorzien. In meer noodzakelijke gevallen wordt een psycholo(o)g(e), CLB... bijgehaald om de situatie te observeren en de kleuter verder te helpen. 

     Steunpilaar

    De steunpilaar is vooral bezig met zijn job. Het zorgen voor gestructureerde lessen, regelmaat, het zorgen van opdrachten die het zelfbeeld bevorderen… Wat bij deze ‘rol’ gevaarlijk is, is het puur schools bekijken van de leerling en geen rekening houden met wat er zich bij hem of haar persoonlijk afspeelt. 

    Wanneer de kleuteronderwijzer(es) er voor kiest om als steunpilaar te functioneren is het wel belangrijk dat ze toch nog rekening houdt met datgene wat er zich afspeelt in het hoofd van de kleuter. De leerkracht kan er misschien voor kiezen om een BC op te starten in functie van de kleuter. Naar gelang de leeftijd kan er bijvoorbeeld gewerkt worden rond: samen zijn, kikker en de vreemdeling (is een prentenboek), het land en of de aparte cultuur van de kleuter... 

    (Onderwijs en vorming (2013). Asielzoekers in de klas.) & (Klasse voor leraren, Marina & Liesbeth. (2011) Vluchtelingen: helpen, doorverwijzen of ondersteunen?) & (Arp, L. (2013). Kinderrechtencommissaris: geef minderjarige vluchtelingen een stem)
     

    Vraag 3:

    Hoe ga je als leerkracht om met eventuele uitwijzing van het kind? (= het kind moet het land verlaten)

    Gevonden antwoord: 

    Als leerkracht is het belangrijk om binnen de ‘groene grenzen’ te blijven. Binnen deze grenzen ga je zelf beslissen wat je wil betekenen voor de kinderen, rekening houdend met de belangrijkste taak van je job als leerkracht “Zorgen voor een stabiele omgeving en zoveel mogelijk ontwikkelingskansen aanbieden”. Binnen de situatie ‘het uitwijzen van een leerling’ is het moeilijk om binnen deze groene grenzen te blijven. Vele leerkrachten willen meer betekenen en gaan vaak een TE persoonlijke binding aan met het kind. Ze willen het kind ‘redden’ of helpen door de redders rol (zie antwoord 2) of hulpverlener te zijn. Wanneer de leerkracht zich binnen deze zone beschikt is hij of zij op een zeer persoonlijke manier in contact met de leerling.

     Naast de groene grenzen wordt er ook gesproken over de ‘rode grenzen’. Onder deze grenzen kunnen we het juridische kader en de Europese wetgeving plaatsen. Wanneer leerkrachten of scholen tegen deze rode grenzen willen ingaan / ze veranderen / verleggen… zijn ze bezig met emmertjes water naar de zee te dragen. M.a.w. het haalt helemaal niets uit!

     Daarom kom ik bij de conclusie van mijn derde vraag, en is het als leerkracht het beste om op een professionele manier om te gaan met de uitwijzing van een leerling. Het is een moeilijke taak om het persoonlijke te scheiden van het professionele, maar dit is in het belang van het kind. Een kind dat op het punt staat om uit gewezen te worden heeft meer aan een leerkracht dat 100% voor zijn of haar job gaat, en het kind een stabiele omgeving en meerdere ontwikkelingskansen aanbiedt. Dan een leerkracht dat zich opbokst tegen de rode grenzen en niet met ‘volle goesting’ voor de klas staat omdat die met andere dingen bezig is in het hoofd. Deze conclusie haal ik uit verschillende bronnen, alsook uit het interview met mijn vriend Elvis. Hij heeft veel steun gehad aan zijn leerkrachten die hem les kwamen geven op zijn schuiladres, zij hielden dit puur professioneel en probeerde niet op te boksen tegen de wetgeving (rode grenzen). Ook steunde ze hem door de klas tekeningen te laten maken en aan hem mee te geven. De leerkrachten bleven binnen de groene grenzen en zorg(d)en voor een positieve indruk bij Elvis. De kleuter niet vergeten, hem bijvoorbeeld voor zijn of haar uitwijzing centraal zetten (indien dit past bij het karakter en de wil en welzijn van de kleuter), werken rond samen zijn, elkaar helpen en steunen... De kleuteronderwijzer is er om de kleuters te ondersteunen en verder te helpen. Of ze nu van een ander land komen, uit worden gewezen of bij ons in België zijn en blijven. Je staat er voor hen als echte juf! Onderwijs en vorming (2013). Asielzoekers in de klas & Interview Elvis Zehic 


    30-03-2015 om 00:00 geschreven door Laetitia  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STAP 4 - Bronnen zoeken, lezen, verwerken

    Geraadpleegde bronnen ‘vluchtelingen in het onderwijs’

    Interview Elvis Zehic 

    audio via onderstaande link: kopiëren en plakken

    https://drive.google.com/a/student.khleuven.be/file/d/0Bxxjk4YWzt5sYk1mNUIxSzduYVU/view?usp=sharing 


    Guterres, A. (2015). Vluchteling. Geraadpleegd op 22 maart 2015 via http://nl.wikipedia.org/wiki/Vluchteling

    ·         In volgende bron wordt de term ‘vluchteling’ uitgebreid uitgelegd. De definitie, het verdrag, verschillen tussen een asielzoeker en vluchteling… komen aan bod.

     

    Onderwijs en vorming (2013). Asielzoekers in de klas. Geraadpleegd op 20 maart 2015 via http://www.ond.vlaanderen.be/nieuws/2013/02-26-asielzoekers.htm

    ·         Op deze site van het onderwijs in Vlaanderen vinden we verschillende persberichten, artikels… terug over ‘vluchtelingen in het onderwijs’. In het artikel komen volgende aspecten het meeste naar voor.

    o   Wat zegt de wet over het aannemen / afwijzen van vluchtelingen in school.

    o   Hoe kan je als leerkracht omgaan met vluchtelingen in de klas / welke verschillende aanpakken kunnen daarvoor gebruikt worden.

    o   Wat met een uitwijzing van de kinderen? Hoe reageert de school / het leerkrachtenteam…

     

    Klasse voor leraren, Marina & Liesbeth. (2011) Vluchtelingen: helpen, doorverwijzen of ondersteunen? Geraadpleegd op 20 maart 2015 via http://www.klasse.be/leraren/18698/vluchtelingen-helpen-doorverwijzen-of-ondersteunen/

    ·         In bovenstaande bron wordt er besproken hoe je als leerkracht kan omgaan met vluchtelingen in de klas, de verschillende functies die je kan aannemen tegenover de vluchtelingen, maar ook de gevolgen en reacties van mede leerlingen / kleuters. Binnen deze bron wordt alles bekeken vanuit het oog van de leerkrachten en de leerlingen. Dit in tegenstelling met andere bronnen (zie onderwijs en vorming (2013). Asielzoekers in de klas)

     

    Klasse voor leraren, Derre, E. (2013). Asielzoekers in de klas. Geraadpleegd op 21 maart 2015 via http://www.klasse.be/leraren/eerstelijn/asielzoekers-in-de-klas/

    ·         Deze bron is een grote samenvatting van wat ‘vluchtelingen in het onderwijs’ net inhoud. Hier vinden we het verhaal van twee leerling vluchtelingen, cijfers van vluchtelingen in België (opgelet 2013),tips voor de school, onthaalklassen, goede praktijkvoorbeelden… Maar eveneens wordt er binnen deze bron ook gesproken over de eventuele uitwijzing van vluchtelingen en hoe er als school / leerkracht / leerlingen… mee om te gaan. Volgend filmpje is een korte samenvatting van het verhaal van de twee vluchtelingen en een deel van de geschreven tekst.

    https://www.youtube.com/watch?v=0bQR-XDdHf4


    Wikipedia. (2015). Artikel 1F. Vluchtelingenverdrag. Geraadpleegd op 22 maart 2015 via http://nl.wikipedia.org/wiki/Artikel_1F_Vluchtelingenverdrag

    ·         Hierin vinden we het wettelijke vluchtelingenverdrag wat ons meer informatie geeft over eventuele uitwijzingen, de verschillende procedures die aan de pas komen en de wetten dat de vluchtelingen hebben.

     

    Lerarenforum. (2012). Vluchtelingen in de kleuterschool. Geraadpleegd op 20 maart 2015 via http://www.lerarenforum.be/forum/viewtopic.php?t=16236&sid=0b58267e54f923a559cbf438ea9f87bf

    ·         Volgende bron is geen officiële bron en bevat misschien niet 100% juiste informatie aangezien het gaat over een lerarenforum. Toch vond ik het interessant om deze verschillende vragen / meningen en antwoorden te gaan bekijken en op te nemen binnen dit werkstuk. Zo heb ik nu een beter beeld van de praktijk. “Hoe pakken verschillende scholen vluchtelingen in het onderwijs net aan?” is een vraag waar ik verschillende antwoorden op heb gekregen.

    o   Persoonlijk: Hier heb ik gelezen dat een school in Nederland (met veel vluchtelingen & anderstalige kleuters) kleuters van verschillende leeftijd eerst samen plaatsen in een apart klasje. Hier krijgen deze kinderen aangepaste lessen / hangt een andere sfeer… De kinderen van dit klasje worden langzaam verplaatst naar de ‘gewone’ klassen zodat ze op hun eigen tempo kunnen mee participeren in de andere klassen.

    o   Ook kreeg ik hier veel reacties te lezen dat de aanpak met vluchtelingen in het onderwijs veel beter wordt begeleid en georganiseerd in Nederland.


    VLOR ‘Vlaamse onderwijsraad’. (1999). Vluchtelingen in de klas: socio-emotionele opvang van vluchtelingenkinderen. Garant uitgevers.

    ·         In volgend boek wordt er vooral ingespeeld op de opvang van leerkrachten / het schoolteam voor vluchtelingenkinderen. Hoe reageren op mogelijke verwerkingsproblemen, hoe het welzijn bevorderen, wat met aanpassingsproblemen…

     

    Arp, L. (2013). Kinderrechtencommissaris: geef minderjarige vluchtelingen een stem. Geraadpleegd op 22 maart 2015 via http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2013/12/11/kinderrechtencommissaris-geef-minderjarige-vluchtelingen-een-stem

    ·         In bovenstaande bron draait alles rond de kinderen. Wat voelen zij, hoe worden zij betrokken bij heel het ‘vluchtelingen gebeuren’, hoe hen begeleiden…

     

    https://www.youtube.com/watch?v=oAMrUBnQkzA

    ·         Volgend filmpje bevat niet erg veel informatie of is geen antwoord op mijn leervraag, maar is een filmpje waar ik de situatie van herken. Zo werkt de moeder van mijn vriend eveneens ver onder haar diploma. Nu is zij tewerk gesteld in ‘SPIT’ met haar universitair diploma (dat blijkbaar alleen maar geldt in haar thuisland Bosnië). Ze zou een veel uitdagendere job aankunnen, wat meer bij haar past en waarvoor ze ook gestudeerd heeft in haar thuisland. 

    22-03-2015 om 00:00 geschreven door Laetitia  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    18-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EXTRA - Verplichte bronnen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Obama neemt een standpunt in over religie:

    Wanneer u op de foto van Obama klikt, komt u terecht op een filmpje van 5 februari 2015. Hierin verduidelijkt hij zijn standpunt over religie. Hieronder beschrijf ik kort wat hij bespreekt en mijn persoonlijke mening hiervan. 

    Korte inhoud

    Het geloof is iets goed, het spreekt en zet de mensen aan om goede dingen te verwezenlijken en goede dingen te doen. Maar ondanks deze goede daden wordt het geloof misbruikt. Het geloof van mensen wordt gebruik als excuus om slechte dingen te doen in naam van hun religie. En dit ondanks ze deze religie en hun geloof verraden en/of barbariseren. Er zit een intentie in ons menselijk lichaam dat het geloof kan verbeteren of net verstoren. Vandaag de dag is het moeilijk te geloven en het goede uit een religie te halen. Maar God staat ons hier bij en helpt ons hierin. 


    Persoonlijke mening 

    Ik ben het eens met de woorden van Obama. Ik zie de goede dingen in geloof maar eveneens de slechte. De slechte daden die worden gedaan in naam van het geloof / hun religie vindt ik onacceptabel. Godsdiensten, religies worden geviseerd ondanks er een kleine groep is dat hiervoor zorgt. Ook geloof ik in de intentie in ons lichaam waar Obama over spreekt. Maar deze intentie benoem ik persoonlijk liever als 'de wil'. Iedereen heeft een goede en een slechte wil en het een persoonlijke keuze bij elke stap dat je doet, welke wil je net gaat volgen. 






    Het standpunt van vier Vlaamse politieke partijen over multiculturaliteit:

    In onderstaande tekst zal ik de verschillende standpunten van vier Vlaamse politieke partijen met elkaar vergelijken en bespreken. (deze politieke partijen staan willekeurig door elkaar) Eveneens geef ik mijn persoonlijke mening over de standpunten. 

    1. OPEN VLD 

    Bij de Open Vld zien ze de diversiteit en multiculturaliteit van de samenleving als een troef. Verschillende inzichten en talenten leiden de samenleving tot vooruitgang. Binnen deze multiculturele samenleving verwachten ze bij de Open Vld dat iedereen een inspanning moet leveren, zowel nieuwe - als oude burgers. Open Vld is tegen discriminatie en racisme en wilt dit ook bestrijden. Inburgeren & emanciperen zijn hierdoor ook de sleutelwoorden van deze partij.  

    2. N-VA

    Bij de N-VA leggen ze de nadruk op gelijke rechten en kansen voor alle Vlamingen los van hun afkomst, geloof, overtuiging, beperking, geslacht of seksuele geaardheid. Ze willen als politieke partij positief omgaan met de toenemende diversiteit in onze maatschappij, door de mensen aan te moedigen mee te bouwen aan een Vlaamse samenleving en een gedeelde toekomst. Eveneens wil de N-VA elke vorm van discriminatie bestrijden. Hiervoor werken ze een speciaal beleid uit waar gelijkheid van rechten en kansen wordt verzekerd voor elke Vlaming. 

    3. SP.A

    Sp.a zegt duidelijk dat ze alle talenten van elk individu nodig hebben voor het bekomen van een welvaartsstaat. Ze zeggen dat diversiteit kansen biedt en er hiervoor sociaaleconomische emancipatie van alle bevolkingsgroepen nodig is. Ook is deze partij tegen discriminatie maar anders dan de anderen zijn ze ook voor vrijheid in het 'zichzelf kunnen zijn'. Hiervoor wil de sp.a discriminatie actief opsporen en opvolgen. 


    4. VLAAMS BELANG 

    Binnen het Vlaams Belang zeggen ze dat er diversiteit is binnen ons land, maar dat dit niet zorgt voor positieve gevolgen. Eveneens staan ze voor het feit dat mensen gelijkwaardig zijn zoals bovenstaande besproken politieke partijen, maar Vlaams belang gaat nog een stapje verder. Zij zeggen dat mensen gelijkwaardig zijn maar culturen niet. Ze spreken over mislukte integraties door het bejubelen van de maatschappij. 


    Persoonlijke mening: 

    Persoonlijk sta ik open voor diversiteit en multiculturaliteit. Ik zie het als een troef voor de maatschappij! Er valt veel te leren en te bespreken met elkaar. Elke persoon heeft een ander inzicht en een andere achtergrond. Met al deze verschillende visies te koppelen en samen te bekijken, kan de maatschappij alleen maar sterker worden. Ook ben ik tegen het discrimineren van personen ongeacht van hun geloof, uiterlijk, geaardheid, geslacht... Hier moet werk van gemaakt worden om dit op te sporen en te stoppen. Dit beginnende bij de personen zelf, de wet... 

    18-03-2015 om 00:00 geschreven door Laetitia  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STAP 2 - Voorlopig standpunt
    Voorlopig standpunt:

    Aangezien de situatie waarin in zelf zit, en weet hoe moeilijk het soms is om vluchtelingen te accepteren en aanvaarden in het onderwijs heb ik een persoonlijke visie en standpunt bij 'vluchtelingen in het onderwijs'. 

    Voor mij is het belangrijk dat de vluchtelingen goed en positief worden ontvangen door de school. Deze mensen met kinderen komen uit oorlogsgebieden en hebben erge dingen meegemaakt, waar wij ons als Belgen zelfs niets bij kunnen voorstellen. Ze hebben alles achtergelaten om een stap te zetten in het onbekende en een beter leven te kunnen opstarten zonder oorlog en pijn, met een toekomst voor hun kinderen als eerste in gedachten. 

    Als school is het dan ook belangrijk om deze kinderen individueel te ondersteunen d.m.v. extra zorg, taallessen, begeleiding... Waarin de ouders mee betrokken worden zodat ook zij zich goed voelen en zich makkelijker kunnen aanpassen aan het leven hier in België. 

    Hiermee wil ik niet zeggen dat de school zich moet openstellen als een soort zorgcentrum of OCMW waar iedereen naartoe gaat voor informatie, hulp, extra begeleiding... Maar de ontwikkeling en het welzijn van het kind (al dan niet vluchteling) komt op de eerste plaats, en de extra voorzieningen draaien dan ook volop rond het kind dat deze nodig heeft.

    Scholen dat vluchtelingen afwijzen of toch aannemen maar geen extra begeleiding geven vind ik persoonlijk onacceptabel! Zoals ik al eerder aanhaalden hebben deze mensen veel meegemaakt en is dit voor hun een zet naar een beter en 'tweede leven' waarvoor een grote aanpassing nodig is. Het is aan de scholen en leerkrachten om deze mensen (en dan vooral kinderen) te helpen aanpassen en leren herstarten van hun leven. 

    22-02-2015 om 15:41 geschreven door Laetitia  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STAP 3 - Leervragen
    Leervragen: 
    Hieronder zal u 3 verschillende leervragen terug vinden. Dit zijn leervragen dat ik persoonlijk gekozen heb, en waar ik zelf graag een antwoord op wil verkrijgen. De antwoorden vindt u later terug bij STAP 5 in deze blog. 

    Vraag 1: 
    Kan een school vluchtelingen weigeren wanneer ze zich willen gaan inschrijven? 

    Vraag 2: 
    Hoe worden leerlingen (en eventueel ouders) begeleidt door de school

    Vraag 3: 
    Hoe ga je als leerkracht om met een eventuele uitwijzing van het kind? (= het kind moet het land verlaten) 




    22-02-2015 om 00:00 geschreven door Laetitia  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STAP 1 - Voorstelling Startartikel + Motivering keuze
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Voorstelling Startartikel:

    Wanneer u op de foto klikt zal u worden doorverwezen naar mijn startartikel

    Ik heb gekozen voor dit artikel omdat hier alles instaat van wat ik persoonlijk belangrijk vind over vluchtelingen in het onderwijs. 
    De school staat open voor de kinderen, de ouders, heeft oog voor de situatie waaruit ze komen, begeleiden de mensen voor eventuele aanpassingen...
    Dit artikel is voor mij een start om meer te weten te komen en opzoek te gaan naar meer informatie over vluchtelingen in het onderwijs. 



    Motivering keuze:

    Niet enkel het startartikel was een aanzet om meer te weten te komen over vluchtelingen in het onderwijs. 
    Zelf woon ik samen met de familie van mijn vriend waar ik nu meer dan 2,5 jaar mee samen ben. Zij waren 15 jaar geleden ook vluchtelingen die van het oorlogsgebied in Bosnië naar België kwamen. Ik weet dat dit voor hun een grote stap in het onbekende was, en ze veel miserie en problemen hebben gekend. Soms wordt er thuis over gepraat, maar wanneer ik dieper in ga op bepaalde verhalen wordt het stil (dit omdat dit nog steeds een gevoelig onderwerp is). Daarom zie ik deze blog en taak voor het vak RZL als een kans voor mij om meer te weten te komen over vluchtelingen in het onderwijs, en zo toch mijn nieuwsgierigheid op te vullen met goede en juiste informatie. 

    Het onderwerp 'vluchtelingen in het onderwijs' is ideaal geschikt om rond te werken binnen het vak RZL. 
    De vluchtelingen die binnen komen in ons land en een leven willen opstarten hier in België zitten met vragen, denken na over hun verdere leven... En dat is exact waar RZL voor staat. 

    Deze mensen zijn op zoektocht naar zingeving: 'welke zin heeft en/of krijgt mijn leven hier', 'is het toeval dat ik ben gevlucht naar dit land?', 'bestaat er zoiets als een lotsbestemming? (en moest ik hiervoor misschien vluchten?)' 

    Deze mensen zijn bezig met levensbeschouwing: 'hoe beschouw ik mijn nieuwe leven/start?', 'Hoe moet ik het leven in België bekijken?'; 'Ga ik mijn leven anders leven na het vluchten?', 'Richt ik mezelf op andere waarden in het leven na alles dat ik heb meegemaakt?'...

    Deze mensen zijn (misschien) bezig met religie met het iets dat ze op hun eigen manier invullen: 'er is iets wat onze Wereld overstijgt', 'dat iets is bovenmenselijk', 'er is iets meer dan leven en dood'

    22-02-2015 om 00:00 geschreven door Laetitia  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Over mijzelf
    Ik ben Laetitia Faut
    Ik ben een vrouw en woon in Meerbeek (België) en mijn beroep is studente bachelor kleuteronderwijs (KHL) .
    Ik ben geboren op 23/10/1995 en ben nu dus 29 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Dansen.
    Deze blog is een taak voor het vak RZL
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Archief per week
  • 30/03-05/04 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 16/02-22/02 2015


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs