Ik ben Laetitia Faut, een
tweedejaarsstudente kleuteronderwijs aan
de KHLeuven. Voor het vak RZL maakte ik een onderzoek rond vluchtelingen in het onderwijs en hiervan deel ik graag mijn
gevonden resultaten met jullie.
Door mijn relatie met mijn
Bosnische vriend die op zijn 6 jaar naar België is gevlucht, werd mijn
onderzoek verder uitgediept op basis van nieuwsgierigheid en het bekomen van
een mooi persoonlijk verhaal. Ik ondervraagde mijn vriend en zijn familie naar
informatie en ging opzoek in verschillende bronnen naar antwoorden op mijn
vragen.
De eerste vraag dat ik mezelf onmiddellijk
stelde bij vluchtelingen in het onderwijs was: mag een school een inschrijving
weigeren?. Bij nader onderzoek wisten alle bronnen mij hetzelfde te vertellen.
Geen enkele school mag een vluchtend kind weigeren, dit door de logische reden
dat elk kind in België (6-18jaar)
leerplichtig is. Ook krijgt de vluchtende leerling dezelfde regels en afspraken
toegewezen als de andere kinderen in school. Als enige uitzondering krijgt het
kind geen kans op een studietoelage van de overheid.
Na dat antwoord zat ik zelf als
toekomstige kleuterjuf nog met een belangrijke vraag in het achterhoofd. Hoe
worden de leerlingen (en eventueel hun ouders) begeleid door de school en of de
leerkracht in kwestie? Tijdens het opzoeken hiervan botste ik steeds op drie
dezelfde kernwoorden. Redder Wegwijzer
Steunpilaar De drie mogelijke rollen die een leerkracht kan aannemen bij
de begeleiding van een vluchtende leerling. Alle rollen zijn divers en leggen
de focus op iets anders, toch wordt er steeds benadrukt dat de rol van
leerkracht de aller belangrijkste blijft! De functie van het kind te ontvangen
in een stabiele omgeving en het aanbieden van zo veel mogelijk
ontwikkelingskansen zorgt ervoor dat het kind zich het beste begeleidt zal
voelen.
We mogen een vluchtend kind niet
weigeren in de school, begeleiden doe je het beste door je rol als leerkracht
te evenaren. Maar wat doe je als het kind plots het land wordt uitgestuurd?
Laat je het gebeuren? Ga je in protest? Vergeet je het kind zomaar? Hoe pak ik
dit aan met de andere kinderen in de klas?... Na de pakkende verhalen van mijn
vriend te horen over hun uitwijzing in België ben ik nog wat verder gaan
nadenken. Hierna botste ik op mijn laatste onderzoeksvraag. :Hoe ga je als
leerkracht om met eventuele uitwijzing van het kind?.
Als leerkracht is het belangrijk
dat je professioneel omgaat met de uitwijzing en je binnen de groene grenzen
blijft. Het is een moeilijke taak om het persoonlijke te scheiden van het
professionele, maar dit is in het belang van het kind. Een kind dat op het punt
staat om uitgewezen te worden heeft meer aan een leerkracht dat 100% voor de
job gaat en het kind de juiste kansen aanbiedt, dan een leerkracht dat gaat
opboksen tegen de rode grenzen en het wetsysteem (zonder enige kans) wilt
aanpassen en/of aanvechten. Deze antwoorden vond ik terug in verschillende
bronnen eveneens uit het interview en verhalen van mijn vriend.
Vluchtelingen in het onderwijs is
voor mij niet zon groot vraagteken meer als dat het voorheen was. Ik heb
pakkende verhalen, teksten, tips, bronnen gehoord, gekoesterd en bijgehouden op
mijn blog Vluchtelingen in het onderwijs op http://www.bloggen.be/laetitiafaut/
Indien u mijn onderzoek, mijn persoonlijk verhaal wilt bekijken deel ik dit
graag met jullie.
Vluchtelingen hoeven bij een goed voorbereide juf niet te vluchten!
·
Verplichte
opdrachten maken en uitschrijven op blog
o Obama
o Vergelijken van
vier Vlaamse politieke partijen
20-03-2015
1u15min
·
Opzoeken
van bronnen over vluchtelingen in het onderwijs
o Op het internet
& naar boeken om op te zoeken in de bib
o Zetten van de
bronnen in een voorlopig bestand
21-03-2015
1u
·
Bekijken
van het filmpje Azielzoekers in de klas + korte beschrijving maken voor op
blog (STAP 4)
·
Verder
opzoeken van bronnen over vluchtelingen in het onderwijs
o Op het internet
o Verder zetten van
bronnen in voorlopig bestand
22-03-2015
3u20min
·
Juist
opstellen van de verschillende bronnen (APA)
·
Korte
samenvatting bij elke bron schrijven (wat vind ik terug in welke bron)
·
Opzoeken
van nieuwe bronnen
·
STAP
4 (versie 1) op blog plaatsen
·
Interview
vragen opstellen voor levende bron
29-03-2015
2u45min
·
Interview
opnemen / afnemen
·
Interview
op computer zetten & uploaden naar google drive
·
Interview
uitschrijven op blog
o PS: wanneer ik dit wilde opslaan was al mijn tekst
verdwenen Ik moet dus mijn tekst helemaal opnieuw uitschrijven op de blog, of
het houden op het filmpje
30-03-2015
1u15min
·
Opstart
stap 5 antwoord formuleren op de leervraag
·
Antwoord
op vraag 1 en 2 duidelijk formuleren en plaatsen op blog
01-04-2015
50min
·
Antwoord
formuleren op stap 5 vraag 3
·
Antwoord
op blog plaatsen (mooi uitschrijven)
·
Opstart
stap 6
02-04-2015
29-05-2015
1u30
45min
·
Verder
uitschrijven lezersbrief STAP 6
·
Lezersbrief
STAP 6 plaatsen op blog
·
Blog
nakijken / nalezen
·
Logboek
plaatsen op blog
- Blog herlezen + aanpassen op mogelijke spellingsfouten
- informatie toevoegen bij vraag 2 en 3 zoals vermeld in de gecoachte mail
- logboek veranderen + opnieuw plaatsen op de blog
OPM: meerdere malen geprobeerd, wegens moeilijkheden site
In deze stap beantwoord ik de leervragen die ik vooraf voor mezelf had
opgesteld (zie STAP 3).
Vraag 1:
Kan een school vluchtelingen weigeren wanneer ze zich willen gaan inschrijven?
Gevonden antwoord:
Een school mag de inschrijving van een vluchteling niet weigeren. Dit om
de logische verklaring dat elk kind tussen zes en achttien jaar leerplichtig is
in België.
De meeste regels en afspraken zijn net hetzelfde als deze voor niet
vluchtende leerlingen. Zo krijgt de school bijvoorbeeld werkingsmiddelen voor alle
studenten (ook deze zonder papieren), zo geldt de schoolverzekering voor elke
ingeschreven leerling, en eveneens kan een vluchtende student ook stage lopen
zoals zijn klasgenoten en heeft hij ook het recht op het behalen van een
diploma.
Recht op een studietoelage heeft een vluchtende leerling wel niet. Dit
is een regel dat niet geldt voor leerlingen met Belgische papieren.
(Onderwijs en vorming (2013). Asielzoekers
in de klas.)
Vraag 2:
Hoe worden leerlingen (en eventueel ouders) begeleidt door de
school?
Gevonden antwoord:
Bij deze vraag heb
ik veel informatie gevonden en kan ik mijn antwoorden opsplitsen in twee
duidelijke stukken.
1) De school
Voor de vluchtende leerlingen (en ouders) is het belangrijk dat de
school een sterke school is. Als de school voldoet aan onderstaande punten,
is ze goed in het begeleiden, helpen en ontvangen van vluchtelingen.
de school staatopen voor iedereen, zorgt voor een veilige sfeer door
kinderen te accepteren, ze niet onder druk te zetten en zeker niet te dwingen
om te praten.
Structuur = veiligheid
Door het aanbieden van structuur in de school (speelplaats, daglijn,
organisatie ) werk je aan voorspelbaarheid, dat op zijn beurt weer zorgt voor
veiligheid bij de kinderen. Ook kan deze veiligheid nog worden versterkt
wanneer de leerling weet dat hij of zij altijd terecht kan bij de leerkracht.
Verantwoordelijkheid
Door de leerling verantwoordelijkheid te geven d.m.v. het geven van
kleine opdrachten (haalbare voor de leerling) wordt er gewerkt aan de groei van
het zelfwaardegevoel.
Normale behandeling
Ondanks de situatie van de vluchtende leerling en alles wat hij of zij
heeft meegemaakt, is het belangrijk om als school / leerkracht(en) het kind zo
normaal mogelijk te behandelen. Het inspelen op de positieve vaardigheden en
talenten van de leerling kan hier een hulpmiddel bij zijn. Bij de normale
behandeling dient er wel rekening gehouden te worden met de toch wat moeilijkere
thuissituatie.
Betrekken van de ouders
Als sterke school is het belangrijk om te werken aan ouderparticipatie
en hen zo veel mogelijk te betrekken bij het schoolgebeuren. Bij ouders van
vluchtende leerlingen is dit niet altijd even makkelijk. Dit omdat het
onderwijs vaak niet hun eerste zorg is, en ze met andere dingen in hun hoofd
zitten. Toch is het belangrijk om te proberen en indien nodig hier zelfs tolken
voor in te schakelen. (indien de vluchtende leerling wat ouder is kan hij hier
voor instaan zie puntje verantwoordelijkheid)
Samenwerking met buitenschoolse netwerken
Er zijn vele instellingen / netwerken buiten school waar op gerekend kan
worden voor de extra begeleiding van vluchtelingen in het onderwijs. Als sterke
school is het een must om ook eens buiten de schoolmuren te kijken wat er
gedaan wordt / kan worden. Enkele voorbeelden van zon netwerken zijn OCMW, vzws,
armoedeorganisaties, CAW
2) De leerkracht
Als leerkracht kan je jezelf op drie verschillende manieren rollen
opstellen bij het begeleiden van de vluchtende leerlingen. Maar de
belangrijkste rol blijft nog steeds deze van leerkracht. zorgen dat het kind
zich goed voelt op school en zorgen voor de maximale ontwikkelingskansen
3 rollen
·
Redder
Als de leerkracht de reddersrol aan neemt, gaat hij of zij intensief
betrokken zijn met de vluchtende leerling en sterk willen helpen. Dit doet hij
door te luisteren naar verhalen van het kind en het aanbieden van oplossingen
binnen de dagelijkse sleur. Hier is het belangrijk dat de leerkracht niet TE
betrokken zal geraken, en alles zal meenemen naar het privéleven.
Wegwijzer
Wanneer de leerkacht bovenstaande rol aanneemt, gaat hij of zij de
leerling doorverwijzen naar professionele getrainde hulpverleners of
specialisten. Met andere woorden de leerkracht neemt afstand. Een mogelijke
valkuil voor de wegwijzer is het te snel denken dat hij of zij niet kan helpen.
In de praktijk worden er meestal meerdere uren met de zorgjuf of SES leerkracht voorzien. In meer noodzakelijke gevallen wordt een psycholo(o)g(e), CLB... bijgehaald om de situatie te observeren en de kleuter verder te helpen.
Steunpilaar
De steunpilaar is vooral bezig met zijn job. Het zorgen voor
gestructureerde lessen, regelmaat, het zorgen van opdrachten die het zelfbeeld
bevorderen Wat bij deze rol gevaarlijk is, is het puur schools bekijken van
de leerling en geen rekening houden met wat er zich bij hem of haar persoonlijk
afspeelt.
Wanneer de kleuteronderwijzer(es) er voor kiest om als steunpilaar te functioneren is het wel belangrijk dat ze toch nog rekening houdt met datgene wat er zich afspeelt in het hoofd van de kleuter. De leerkracht kan er misschien voor kiezen om een BC op te starten in functie van de kleuter. Naar gelang de leeftijd kan er bijvoorbeeld gewerkt worden rond: samen zijn, kikker en de vreemdeling (is een prentenboek), het land en of de aparte cultuur van de kleuter...
(Onderwijs en vorming (2013). Asielzoekers in de
klas.) & (Klasse
voor leraren, Marina & Liesbeth. (2011) Vluchtelingen: helpen,
doorverwijzen of ondersteunen?) & (Arp,
L. (2013). Kinderrechtencommissaris: geef minderjarige vluchtelingen een stem)
Vraag 3:
Hoe ga je als leerkracht om met eventuele uitwijzing van het kind? (=
het kind moet het land verlaten)
Gevonden antwoord:
Als leerkracht is het belangrijk om binnen de groene grenzen te blijven.
Binnen deze grenzen ga je zelf beslissen wat je wil betekenen voor de kinderen,
rekening houdend met de belangrijkste taak van je job als leerkracht Zorgen
voor een stabiele omgeving en zoveel mogelijk ontwikkelingskansen aanbieden. Binnen
de situatie het uitwijzen van een leerling is het moeilijk om binnen deze
groene grenzen te blijven. Vele leerkrachten willen meer betekenen en gaan vaak
een TE persoonlijke binding aan met het kind. Ze willen het kind redden of
helpen door de redders rol (zie antwoord 2) of hulpverlener te zijn. Wanneer de
leerkracht zich binnen deze zone beschikt is hij of zij op een zeer
persoonlijke manier in contact met de leerling.
Naast de groene grenzen wordt er ook gesproken over de rode grenzen.
Onder deze grenzen kunnen we het juridische kader en de Europese wetgeving
plaatsen. Wanneer leerkrachten of scholen tegen deze rode grenzen willen ingaan
/ ze veranderen / verleggen zijn ze bezig met emmertjes water naar de zee te
dragen. M.a.w. het haalt helemaal niets uit!
Daarom kom ik bij de conclusie van mijn derde vraag, en is het als
leerkracht het beste om op een professionele manier om te gaan met de
uitwijzing van een leerling. Het is een moeilijke taak om het persoonlijke te
scheiden van het professionele, maar dit is in het belang van het kind. Een
kind dat op het punt staat om uit gewezen te worden heeft meer aan een
leerkracht dat 100% voor zijn of haar job gaat, en het kind een stabiele
omgeving en meerdere ontwikkelingskansen aanbiedt. Dan een leerkracht dat zich
opbokst tegen de rode grenzen en niet met volle goesting voor de klas staat
omdat die met andere dingen bezig is in het hoofd. Deze conclusie haal ik uit
verschillende bronnen, alsook uit het interview met mijn vriend Elvis. Hij
heeft veel steun gehad aan zijn leerkrachten die hem les kwamen geven op zijn
schuiladres, zij hielden dit puur professioneel en probeerde niet op te boksen
tegen de wetgeving (rode grenzen). Ook steunde ze hem door de klas tekeningen
te laten maken en aan hem mee te geven. De leerkrachten bleven binnen de groene
grenzen en zorg(d)en voor een positieve indruk bij Elvis. De kleuter niet vergeten, hem bijvoorbeeld voor zijn of haar uitwijzing centraal zetten (indien dit past bij het karakter en de wil en welzijn van de kleuter), werken rond samen zijn, elkaar helpen en steunen... De kleuteronderwijzer is er om de kleuters te ondersteunen en verder te helpen. Of ze nu van een ander land komen, uit worden gewezen of bij ons in België zijn en blijven. Je staat er voor hen als echte juf! Onderwijs en vorming (2013). Asielzoekers in de
klas & Interview Elvis Zehic
·
In volgende bron wordt de term vluchteling
uitgebreid uitgelegd. De definitie, het verdrag, verschillen tussen een
asielzoeker en vluchteling komen aan bod.
·
Op deze site van het onderwijs in Vlaanderen
vinden we verschillende persberichten, artikels terug over vluchtelingen in
het onderwijs. In het artikel komen volgende aspecten het meeste naar voor.
o
Wat zegt de wet over het aannemen / afwijzen van
vluchtelingen in school.
o
Hoe kan je als leerkracht omgaan met
vluchtelingen in de klas / welke verschillende aanpakken kunnen daarvoor
gebruikt worden.
o
Wat met een uitwijzing van de kinderen? Hoe
reageert de school / het leerkrachtenteam
·
In bovenstaande bron wordt er besproken hoe je
als leerkracht kan omgaan met vluchtelingen in de klas, de verschillende
functies die je kan aannemen tegenover de vluchtelingen, maar ook de gevolgen
en reacties van mede leerlingen / kleuters. Binnen deze bron wordt alles
bekeken vanuit het oog van de leerkrachten en de leerlingen. Dit in
tegenstelling met andere bronnen (zie
onderwijs en vorming (2013). Asielzoekers in de klas)
·
Deze bron is een grote samenvatting van wat
vluchtelingen in het onderwijs net inhoud. Hier vinden we het verhaal van
twee leerling vluchtelingen, cijfers van vluchtelingen in België (opgelet 2013),tips voor de school,
onthaalklassen, goede praktijkvoorbeelden Maar eveneens wordt er binnen deze
bron ook gesproken over de eventuele uitwijzing van vluchtelingen en hoe er als
school / leerkracht / leerlingen mee om te gaan. Volgend filmpje is een korte
samenvatting van het verhaal van de twee vluchtelingen en een deel van de geschreven
tekst.
·
Hierin vinden we het wettelijke vluchtelingenverdrag
wat ons meer informatie geeft over eventuele uitwijzingen, de verschillende
procedures die aan de pas komen en de wetten dat de vluchtelingen hebben.
·
Volgende bron is geen officiële bron en bevat
misschien niet 100% juiste informatie aangezien het gaat over een lerarenforum.
Toch vond ik het interessant om deze verschillende vragen / meningen en
antwoorden te gaan bekijken en op te nemen binnen dit werkstuk. Zo heb ik nu
een beter beeld van de praktijk. Hoe pakken verschillende scholen
vluchtelingen in het onderwijs net aan? is een vraag waar ik verschillende
antwoorden op heb gekregen.
o
Persoonlijk: Hier heb ik gelezen dat een school
in Nederland (met veel vluchtelingen & anderstalige kleuters) kleuters van verschillende
leeftijd eerst samen plaatsen in een apart klasje. Hier krijgen deze kinderen
aangepaste lessen / hangt een andere sfeer De kinderen van dit klasje worden
langzaam verplaatst naar de gewone klassen zodat ze op hun eigen tempo kunnen
mee participeren in de andere klassen.
o
Ook kreeg ik hier veel reacties te lezen dat de
aanpak met vluchtelingen in het onderwijs veel beter wordt begeleid en
georganiseerd in Nederland.
VLOR Vlaamse onderwijsraad. (1999). Vluchtelingen in de
klas: socio-emotionele opvang van vluchtelingenkinderen. Garant uitgevers.
·
In volgend boek wordt er vooral ingespeeld op de
opvang van leerkrachten / het schoolteam voor vluchtelingenkinderen. Hoe reageren
op mogelijke verwerkingsproblemen, hoe het welzijn bevorderen, wat met
aanpassingsproblemen
·
In bovenstaande bron draait alles rond de kinderen. Wat voelen zij, hoe
worden zij betrokken bij heel het vluchtelingen gebeuren, hoe hen begeleiden
·
Volgend filmpje bevat niet erg veel informatie
of is geen antwoord op mijn leervraag, maar is een filmpje waar ik de situatie
van herken. Zo werkt de moeder van mijn vriend eveneens ver onder haar diploma.
Nu is zij tewerk gesteld in SPIT met haar universitair diploma (dat blijkbaar
alleen maar geldt in haar thuisland Bosnië). Ze zou een veel uitdagendere job
aankunnen, wat meer bij haar past en waarvoor ze ook gestudeerd heeft in haar
thuisland.
Wanneer u op de foto van Obama klikt, komt u terecht op een filmpje van 5 februari 2015. Hierin verduidelijkt hij zijn standpunt over religie. Hieronder beschrijf ik kort wat hij bespreekt en mijn persoonlijke mening hiervan.
Het geloof is iets goed, het spreekt en zet de mensen aan om goede dingen te verwezenlijken en goede dingen te doen. Maar ondanks deze goede daden wordt het geloof misbruikt. Het geloof van mensen wordt gebruik als excuus om slechte dingen te doen in naam van hun religie. En dit ondanks ze deze religie en hun geloof verraden en/of barbariseren. Er zit een intentie in ons menselijk lichaam dat het geloof kan verbeteren of net verstoren. Vandaag de dag is het moeilijk te geloven en het goede uit een religie te halen. Maar God staat ons hier bij en helpt ons hierin.
Persoonlijke mening
Ik ben het eens met de woorden van Obama. Ik zie de goede dingen in geloof maar eveneens de slechte. De slechte daden die worden gedaan in naam van het geloof / hun religie vindt ik onacceptabel. Godsdiensten, religies worden geviseerd ondanks er een kleine groep is dat hiervoor zorgt. Ook geloof ik in de intentie in ons lichaam waar Obama over spreekt. Maar deze intentie benoem ik persoonlijk liever als 'de wil'. Iedereen heeft een goede en een slechte wil en het een persoonlijke keuze bij elke stap dat je doet, welke wil je net gaat volgen.
Het standpunt van vier Vlaamse politieke partijen over multiculturaliteit:
In onderstaande tekst zal ik de verschillende standpunten van vier Vlaamse politieke partijen met elkaar vergelijken en bespreken. (deze politieke partijen staan willekeurig door elkaar) Eveneens geef ik mijn persoonlijke mening over de standpunten.
Bij de Open Vld zien ze de diversiteit en multiculturaliteit van de samenleving als een troef. Verschillende inzichten en talenten leiden de samenleving tot vooruitgang. Binnen deze multiculturele samenleving verwachten ze bij de Open Vld dat iedereen een inspanning moet leveren, zowel nieuwe - als oude burgers. Open Vld is tegen discriminatie en racisme en wilt dit ook bestrijden. Inburgeren & emanciperen zijn hierdoor ook de sleutelwoorden van deze partij.
2. N-VA
Bij de N-VA leggen ze de nadruk op gelijke rechten en kansen voor alle Vlamingen los van hun afkomst, geloof, overtuiging, beperking, geslacht of seksuele geaardheid. Ze willen als politieke partij positief omgaan met de toenemende diversiteit in onze maatschappij, door de mensen aan te moedigen mee te bouwen aan een Vlaamse samenleving en een gedeelde toekomst. Eveneens wil de N-VA elke vorm van discriminatie bestrijden. Hiervoor werken ze een speciaal beleid uit waar gelijkheid van rechten en kansen wordt verzekerd voor elke Vlaming.
3. SP.A
Sp.a zegt duidelijk dat ze alle talenten van elk individu nodig hebben voor het bekomen van een welvaartsstaat. Ze zeggen dat diversiteit kansen biedt en er hiervoor sociaaleconomische emancipatie van alle bevolkingsgroepen nodig is. Ook is deze partij tegen discriminatie maar anders dan de anderen zijn ze ook voor vrijheid in het 'zichzelf kunnen zijn'. Hiervoor wil de sp.a discriminatie actief opsporen en opvolgen.
4. VLAAMS BELANG
Binnen het Vlaams Belang zeggen ze dat er diversiteit is binnen ons land, maar dat dit niet zorgt voor positieve gevolgen. Eveneens staan ze voor het feit dat mensen gelijkwaardig zijn zoals bovenstaande besproken politieke partijen, maar Vlaams belang gaat nog een stapje verder. Zij zeggen dat mensen gelijkwaardig zijn maar culturen niet. Ze spreken over mislukte integraties door het bejubelen van de maatschappij.
Persoonlijke mening:
Persoonlijk sta ik open voor diversiteit en multiculturaliteit. Ik zie het als een troef voor de maatschappij! Er valt veel te leren en te bespreken met elkaar. Elke persoon heeft een ander inzicht en een andere achtergrond. Met al deze verschillende visies te koppelen en samen te bekijken, kan de maatschappij alleen maar sterker worden. Ook ben ik tegen het discrimineren van personen ongeacht van hun geloof, uiterlijk, geaardheid, geslacht... Hier moet werk van gemaakt worden om dit op te sporen en te stoppen. Dit beginnende bij de personen zelf, de wet...
Aangezien de situatie waarin in zelf zit, en weet hoe moeilijk het soms is om vluchtelingen te accepteren en aanvaarden in het onderwijs heb ik een persoonlijke visie en standpunt bij 'vluchtelingen in het onderwijs'.
Voor mij is het belangrijk dat de vluchtelingen goed en positief worden ontvangen door de school. Deze mensen met kinderen komen uit oorlogsgebieden en hebben erge dingen meegemaakt, waar wij ons als Belgen zelfs niets bij kunnen voorstellen. Ze hebben alles achtergelaten om een stap te zetten in het onbekende en een beter leven te kunnen opstarten zonder oorlog en pijn, met een toekomst voor hun kinderen als eerste in gedachten.
Als school is het dan ook belangrijk om deze kinderen individueel te ondersteunen d.m.v. extra zorg, taallessen, begeleiding... Waarin de ouders mee betrokken worden zodat ook zij zich goed voelen en zich makkelijker kunnen aanpassen aan het leven hier in België.
Hiermee wil ik niet zeggen dat de school zich moet openstellen als een soort zorgcentrum of OCMW waar iedereen naartoe gaat voor informatie, hulp, extra begeleiding... Maar de ontwikkeling en het welzijn van het kind (al dan niet vluchteling) komt op de eerste plaats, en de extra voorzieningen draaien dan ook volop rond het kind dat deze nodig heeft.
Scholen dat vluchtelingen afwijzen of toch aannemen maar geen extra begeleiding geven vind ik persoonlijk onacceptabel! Zoals ik al eerder aanhaalden hebben deze mensen veel meegemaakt en is dit voor hun een zet naar een beter en 'tweede leven' waarvoor een grote aanpassing nodig is. Het is aan de scholen en leerkrachten om deze mensen (en dan vooral kinderen) te helpen aanpassen en leren herstarten van hun leven.
Hieronder zal u 3 verschillende leervragen terug vinden. Dit zijn leervragen dat ik persoonlijk gekozen heb, en waar ik zelf graag een antwoord op wil verkrijgen. De antwoorden vindt u later terug bij STAP 5 in deze blog.
Vraag 1:
Kan een school vluchtelingen weigeren wanneer ze zich willen gaan inschrijven?
Vraag 2:
Hoe worden leerlingen (en eventueel ouders) begeleidt door de school?
Vraag 3:
Hoe ga je als leerkracht om met een eventuele uitwijzing van het kind? (= het kind moet het land verlaten)
Wanneer u op de fotoklikt zal u worden doorverwezen naar mijn startartikel.
Ik heb gekozen voor dit artikel omdat hier alles instaat van wat ik persoonlijk belangrijk vind over vluchtelingen in het onderwijs.
De school staat open voor de kinderen, de ouders, heeft oog voor de situatie waaruit ze komen, begeleiden de mensen voor eventuele aanpassingen...
Dit artikel is voor mij een start om meer te weten te komen en opzoek te gaan naar meer informatie over vluchtelingen in het onderwijs.
Motivering keuze:
Niet enkel het startartikel was een aanzet om meer te weten te komen over vluchtelingen in het onderwijs.
Zelf woon ik samen met de familie van mijn vriend waar ik nu meer dan 2,5 jaar mee samen ben. Zij waren 15 jaar geleden ook vluchtelingen die van het oorlogsgebied in Bosnië naar België kwamen. Ik weet dat dit voor hun een grote stap in het onbekende was, en ze veel miserie en problemen hebben gekend. Soms wordt er thuis over gepraat, maar wanneer ik dieper in ga op bepaalde verhalen wordt het stil (dit omdat dit nog steeds een gevoelig onderwerp is). Daarom zie ik deze blog en taak voor het vak RZL als een kans voor mij om meer te weten te komen over vluchtelingen in het onderwijs, en zo toch mijn nieuwsgierigheid op te vullen met goede en juiste informatie.
Het onderwerp 'vluchtelingen in het onderwijs' is ideaal geschikt om rond te werken binnen het vak RZL.
De vluchtelingen die binnen komen in ons land en een leven willen opstarten hier in België zitten met vragen, denken na over hun verdere leven... En dat is exact waar RZL voor staat.
Deze mensen zijn op zoektocht naar zingeving: 'welke zin heeft en/of krijgt mijn leven hier', 'is het toeval dat ik ben gevlucht naar dit land?', 'bestaat er zoiets als een lotsbestemming? (en moest ik hiervoor misschien vluchten?)'
Deze mensen zijn bezig met levensbeschouwing: 'hoe beschouw ik mijn nieuwe leven/start?', 'Hoe moet ik het leven in België bekijken?'; 'Ga ik mijn leven anders leven na het vluchten?', 'Richt ik mezelf op andere waarden in het leven na alles dat ik heb meegemaakt?'...
Deze mensen zijn (misschien) bezig met religie met het ietsdat ze op hun eigen manier invullen:'er is iets wat onze Wereld overstijgt', 'dat iets is bovenmenselijk', 'er is iets meer dan leven en dood'
Ik ben Laetitia Faut
Ik ben een vrouw en woon in Meerbeek (België) en mijn beroep is studente bachelor kleuteronderwijs (KHL) .
Ik ben geboren op 23/10/1995 en ben nu dus 29 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Dansen.
Deze blog is een taak voor het vak RZL