Vandaag is de boot terug in het water gekraand, nadat ze een nieuwe laag anti-fouling heeft gekregen een een weekje op de kant stond. Ik heb dit jaar de seatender van Kok gebruikt ipv de micro. Na een proefvaart ging de boot 0.6 kts sneller dan bij de micro en de Seatender is dan nog eens 40% goedkoper, we zullen volgend jaar kunnen evolueren wat het resultaat is. Verder nog een nieuwe zinkanode, nieuwe olie in de saildrive en romp gewaxed. Ze kan er weer een jaartje tegen.
De kogel is door de kerk , WE GAAN. En wel naar Ramsgate. Vanmorgen vertrokken uit Veere waar we eerst afscheid namen van de Santana en haar bemanning. Rustig pruttelend via het Kanaal door Walcheren naarVlissingen. Eerst nog even bijtanken bij Jos Boone voor alle zekerheid. 150 liter in de tank en twee jerrycans van 20l zou moeten volstaan. Achter de keersluis hebben we een paar uur het tij afgewacht en om 1700 CET zijn we vertrokken naar Oostende. Aanvankelijk was het de bedoeling om in één rack naar Ramsgate te zeilen, maar mits de koude nachtelijke temperaturen leek ons dat niet verstandig. Dus Oostende. Na dik 5 uur zeilen met achterlijke wind komen we tegen 2130 in Oostende aan. Daar hebben we in de buiten haven de nacht doorgebracht. Om 0600 de wekker gezet en tegen 0630 vertrokken. Eerste stuk via MBN, Westhinder en dan de shipping lane over. Al bij al viel dat wel mee. Naargelang we dieper voeren werden de golven langer en aangenamer. Eenmaal de shipping lane over sturen we naar bakboord richting Thanet wind farm. Thv Thanet WF begonnen we land te zien. Zoals het moet riep ik LAAAAND. Maar dat was nog wel uren van ons verwijderd. Tegen 2030 GMT waren we Ramsgate binnen. Juist met laag water, wat in het geval van Ramsgate niet zo gemakkelijk is. Er zijn namelijk nogal veel droogvallende plekken in de haven. We hebben ons vastgemaakt in de buitenhaven, wat met hoogwater nogal wat deining geeft zullen we later merken. Even betalen bij de harbour master (duur: 39/dag) en dan een lekkere douche. De volgende dag hebben we Ramsgate verkend nadat we eerst al het zout van de boot hebben gespoten. Ramsgate is een versleten stadje waar de tijd in de jaren 80 is blijven stilstaan. Wel leuk om al die rare figuren die daar rondlopen gade te slaan. Een hoogte punt was een bezoek aan de Royal Temple Yacht Club, waar ik ons schip en ons zelf in het gastenboek vereeuwigt hebben. Kurt en Michèle, vrienden van ons, hadden ons er attent op gemaakt dat de boot 'Jan van Gent' ook in Ramsgate lag. Deze Nederlandse Noordkaper is onderweg voor een ronden van Groot-Brittannië. En inderdaad ze lag er en nog wel aan dezelfde steiger. Naast ons lag een brits militair schip. Het was knap om zien hoe men de vlag s'morgens hijst, werkelijk met vlaggengroet en alle protocol inbegrepen, we kregen een mooie show te zien. De volgende dag, vrijdag 18/04/2014, zijn we in alle vroegte, 0630 CET, vertrokken terug naar Oostende. Nu stond er een NO wind 20 tot 25 kts, we hebben zelf een moment met 30 knopen gehad. We zijn met een nuchter maag vertrokken, met de bedoeling op zee te ontbijten. Maar dat was buiten het weer gerekend. Van eten kwam heel de dag niets in huis. Arno en ik hebben een paar keer over de reling gehangen en Susan kon het net binnen houden. Al bij al viel dat nog mee, want na elke lozing voel je je wel beter en tegen 1430 waren we allen terug beter ondanks de zee nog woester was, met golven van 3 meter boven de Kwinte bank. De Lady liep als een trein. 7.5 knopen liep ze heel de dag, zonder stroom in rekening te brengen. Tegen 1700 CET waren we Oostende binnen gelopen, oef eindelijk plat water. We hebben het gehaald en we zijn apetrots. De oversteek is een feit. Vandaag zater Zondag 20/04/14 terug naar Vlissingen en maandag naar Wolphaartdijk, want dinsdag moet de Lady uit het water
Voor de eerste maal ontmoeten de schepen van vader (Santana) en zoon (Lady Bluepurple) elkaar in het thuisland van de Lady , in Zeeland. We hebben een leuke drie dagen met elkaar doorgebracht. De eerste dag hebben we mekaar tegen gekomen op de Oosterschelde thv Wemeldinge, waar we even zijn binnen gevaren voor de lunch. s'Avonds met allen iets gaan eten in restaurant de Boei naast onze thuishaven WSVW (Wolpaartsdijk). Na ontbijt vertrekken we voor de kortste trip uit onze zeilcarrière naar het eiland Schelpenhoek vlak bij de WSVW. Ik was mijn jas in de Boei vergeten, dan maar met de bijboot en Arno als schipper terug. Onderweg ontmoeten we de Tielektus met Bart Demaré en Goedele aan boord (onze lesgever van de cursus Jachtman). Daarna de dag afgemaakt met een Parijs-Roubaix op de Santana. Zoals de echte Pensionata's betaamd heeft de Santana TV-sateliet aan boord. De volgende dag zijn we naar het mooie en historische Veere gezeild. In Veere hebben we de bezigheden van alle toeristen bijgestaan zoals taart eten, winkeltjes , allé alles voor de dames. Dus de mannen wat eerder naar de boten voor een vervroegde apperitief. Ik moest ook wat voorbereiden, want vanaf morgen beginnen we aan de oversteek naar Engeland.
Wintertijd is een tijd van dromen en plannen. Susan en ik zijn nu al ver gevorderd in de opleiding tot Yachtman. De reizen zijn we al in vormen aan het gieten. Maar winter is ook een tijd van werken aan je schip. Na wat dieseltank problemen, die ik opgelost heb met nieuwe koppelingen te ontwerpen en bouwen (absoluut niet verkrijgbaar in de winkels) , ben ik gestart met het uitbreiden van ons elktrisch circuit en plaatsen van een nieuwe AIS transponder en Navtex. Als het goed is kunnen jullie ons volgen op Marinetraffic.com onder de naam van LADY BLUEPURPLE of MMSI nummer 205820010. Weerom geen gegevens verloten aan derden alsjeblieft. Zo tot het volgende verslagje.
Vandaag de storm. We blijven beschut liggen en vermaken ons met lezen, haken en een fimpje. In de namiddag maken we een wandeling langs het park van Goes en de winkeltjes. De maximum windsnelheid die ik gemeten heb is 44 kts.
Dinsdag 29/10/2013
De storm is voorbij. Toch staat er nog een behoorlijke wind. Om 9:00 de trossen los. De opening van de St-Maarten -en Ringbrug heb ik reeds gisteren aangevraagd. Aan de sluis van Goes zien we dat beide deuren open staan, dus waterstand Oosterschelde staat even hoog dan het kanaal. Voor ons is dit de eerste keer dat we tegen 4kts een sluis doorvaren. Via Hansweert gaat het vlot en we zijn op tijd de Westerschelde op. Daar staat een hoge golfslag. Mijn keuze om via het Middelgat naar Breskens te zeilen is, achteraf gezien, wat riskant daar er ondiepte is thv Terneuzen. Met hoog water lukt het wel om over die ondiepte te komen, ik heb uiteindelijk nog 6 m onder de kiel. We vermijden alzo wel de grote scheepvaart. Daarna is het wel slalommen tussen de geankerde zeeschepen. De wind is ondertussen aangewakkerd tot 30kts/7Bf. De golven zijn zo hoog en kort dat we een paar keer een bots krijgen dat de verstaging ervan davert. Via de oversteekplaats voor de recreatie naar Breskens. Uiteraard veel plaats in de jachthaven en elektra en water gratis. We eten nog wat vishapjes bij de Dukdalf als aperitief en we gaan daarna nog wat proviand inslaan.
Woensdag 30/10/2013
Lekker uitslapen en uitgebreid ontbijt. Om 12:00 vertrekken we richting Zeebrugge. Het is stevig opkruisen met een ZW-wind van 5à6Bf. Tegen 16:00 zijn we in Zeebrugge. We willen met de kusttram naar Oostende, maar de havenmeester is er nog niet. Die moet blijkbaar van huis komen en dat heeft meer dan een halfuur geduurd. Eindelijk is ie er en betalen we 28,5 voor een nachtje waar we nadien nog ontdekken dat de douches zeer vuil waren en geen elektra werkte. Nooit zullen we hier nog binnen varen, of het moest in noodtoestand zijn. Dan toch de tram kunnen nemen, waar we meer zeeziek op kunnen worden dan op zee. Er moet iemand kleine bochtjes in die tramrails gelegd hebben. In Oostende bezoeken we familie en lekker gegeten bij de Fish Palace.
Donderdag 31/10/2013
Vroeg de trossen los, om 7:30. Op Port Control permissie gevraagd om door de haven te varen. Onderweg zien we veel oorlogschepen. Bij het buiten komen op de Noordzee staat er een hevige deining. Zo hevig dat we niet parallel met de golven kunnen blijven zonder het gevoel te hebben plat geslagen te worden. Ik had een waypoint op de kaart gezet zodanig dat we de bank van Schoonveld konden vermijden. Maar dat is buiten een groot cruiseschip van Royal Caribien (Independence of the seas, 155000 ton) gerekend. We zitten in ramkoers en weten niet of hij naar Zeebrugge of Antwerpen gaat. Dan maar oproepen, geen antwoord. Uiteindelijk laat hij zijn luide scheepshoorn loeien en weten we dan dat hij naar zeebrugge vaart, we gijpen onmiddellijk en het gevaar is geweken. Onderweg zien we nog een oefening van een helikopter met een grote zeetanker. In vlissingen geraken we direct geschut en bevinden we ons op rustiger water. Na 2.5 uur wachten aan de keersluisbrug varen we vlot het kanaal door Walcheren door en komen we in Veere terecht.We slurpen nog lekkere spinaziesoep in het wapen van Veere, koken aan boord en nog wat lezen.
Vrijdag 1/11/2013
Allerheiligen. Het ziet er buiten ook zo uit. Tegen de middag trekken we de zeilen open en zeilen in de de regen. Tegen we in Wolphaartsdijk komen straalt de zon weer. Gelukkig zijn de zeilen droog want we willen ze eraf halen voor de winter. Voor de ingang van de jachthaven is er weer een of andere idioot die het nodig vindt om baantjes te trekken met zijn grote halfglijder, zodat de boten in de jachthaven vrolijk liggen te schommelen. We zien hem de jachthaven Zandkreek binnen varen. We laten het niet aan ons hart komen en leggen ons in onze box.
Zondag 27/10/13 We blijven zeker vandaag en morgen in Goes verwaaid liggen voor de voorspelde storm. We hebben de dag gevuld met lezen, wandelen, klussen aan de boot, lekker koffie drinken en op het einde van de dag ons eens goed laten verwennen bij restaurant Jan. Een echte aanrader en vlak bij de boot. We hebben de voorspellingen nagekeken en misschien kunnen we deze week nog tot Blankenberge geraken, maar dat gaan we nog zien.
Nadat Arno vertrokken is met zijn grootouders naar Spanje zijn Susan en ik met de Lady richting Oosterschelde vertrokken. We zeilen tot de Bergse diepsluis met mooi weer en redelijk veel wind en vooral windstoten tot wel 27 kts (knopen voor de niet zeilers = > 1 kts is 1.8 km/h) vanuit het zuiden. Heerlijk gezeild lopen we de sluis van Goes aan waar afmeren aan een andere Bavaria met twee toffe mannen aan boord. We hebben een leuke babbel. Om 16:00 kunnen we schutten (de sluis nemen) richting Goes. In Goes even gewacht op een opening van de Ringbrug, maar dan liep het mis. We liggen met twee jachten voor de St-Maartenbrug waar niemand komt bedienen. Dan maar even oproepen, waaruit blijkt dat de bedienaar is vertrokken en we maar moesten afgesproken hebben. Dan maar afmeren tussen de twee bruggen. Na een lekkere douche even bij de Italiaan binnen gewipt en een goede film waarvoor ik eerst 80 m verlengkabel moest leggen om bij de eerst werkende elektriciteitskast te geraken. Het is duidelijk buiten het seizoen.