Bij ons volksfeest pastte accordeonmuziek. Dank je wel, Gerard, om al onze volksliederen zo mooi te begeleiden! Dat was ambiance verzekerd.
Project cultureel erfgoed: VOLKSFEEST
Vandaag was het zo ver. Na een weekje werken rond erfgoed kon het volksfeest losbarsten! Accordeonist Gerard trok het feest op gang. Elke klas zong een oud volkslied, de bijhorende dansjes waren prachtig. Een grote pluim voor elke klas! Daarna volgde een heuse samenzang. We dansten zelfs de polka. Klik op de foto voor enkele sfeerbeelden...
Deze voormiddag hadden we een leuke schrijfopdracht: we kropen in de huid van ons eigen erfgoedobject. Het werden toffe dagboekfragmenten! Na de middag strekten we de beentjes. We oefenden enkele volksdansjes. Daarna smeerden we onze stembanden en zongen verschillende volksliedjes voor ons grote volksfeest van morgen. Nog eentje nachtje slapen... en dan feeeeeestennnnnnn!
02-03-2011
Erfgoedobjecten
Vandaag stelden we ons eigen stukje erfgoed voor. Wat interessant om naar al die uitlegjes te luisteren! Verbaasd keken we toe hoe sommige voorwerpen nog echt werkten. Kijk je mee? Klik eventjes op de foto.
Ook vandaag keerden we terug in de tijd! We speelden een raadspel op het digibord: wie ontdekte de meeste verklaringen van oude gebruiksvoorwerpen? Juf vertelde een oud volksverhaal over een raar brilletje. Geloofden mensen vroeger in hekserij?
Deze namiddag kregen we bezoek van de opa van Tim. Stefaan Dendoncker vertelde over zijn kindertijd in Otegem: hoe beleefden de mensen de oorlog, hoe ging het er aan toe op school,... Wat moesten we luisteren naar de leuke verhalen over buiten spelen in de vrije natuur!
28-02-2011
Project cultureel erfgoed
Deze morgen startten we ons project een koffer vol geheimen - de tijd van onze grootouders met een verhaal over oma's koffer. Daarna mochten we deze geheimzinnige koffer zelf openen! Spannend, hé! Welke schatten zouden we vinden? We keken, voelden, luisterden en zo ontdekten we waarvoor deze voorwerpen gebruikt werden. Hier en daar stak juf een handje toe. Klik maar op de foto...
Deze namiddag werden we ondergedompeld in een echt Otegems taalbad! Amai...met sommige klanken hadden we het echt moeilijk: min paenie brouk - 'k dreenke teus 'n zwoeintje - tsnoenies seeklekàfie maek'n - de skeuteldouk - 't noenegetie... En nu nog een beetje oefenen!
27-02-2011
Manou is jarig!
Hoera hoera hoera... Manou is jarig vandaag!
Op 27 februari wordt Manou 10 jaar. Geniet maar van een supercoole dag!
25-02-2011
Noah in de kijker
Noah zorgde voor een verrassing! Op het digibord liet hij enkele coole filmpjes zien over... breakdance! Dit is meteen ook de hobby van Noah. Hij danst elke vrijdagavond en is allang niet meer bij de beginnelingen. In de bewonderhoek lagen Noahs kniebeschermers. Als je deze beschermers niet draagt, heb je pijnlijke, rode (soms zelfs blauwe) knieën want bij enkele onderdelen van de dans draai je rond op je knieën. Noah, "breakdance" er maar op los!
24-02-2011
Cirkels tekenen
Vandaag leerden we cirkels tekenen. Klik op de foto om onze eerste pogingen met de passer te bewonderen!
Blub blub blub... Morgen gaan we zwemmen. Vergeet je zwemspullen niet!
21-02-2011
Maxim in de kijker
Maxim houdt van BMX'en. In de bewonderhoek lag zijn uitrusting: een helm, een harnas, koerstrui en -broek, handschoenen, sportschoenen met zolen vol kuiltjes. Die kuiltjes zijn nodig voor de pinnetjes op de trappers. Die pinnetjes zorgen ervoor dat de BMX'ers niet snel van hun trappers glijden. Maxim bracht ook zijn competitiefiets mee, waarmee hij een demonstratie gaf. Deze fiets heeft 1 rem en van zijn trainer mag Maxim die rem eigenlijk niet gebruiken, anders verliest hij te veel snelheid. En... de bedoeling is zo snel mogelijk de finish halen. Hop hop hop ... Maxim aan de top!
20-02-2011
Timon is jarig!
Op zondag 20 februari wordt Timon 10 jaar! Brrrrrrrrrrravoooooooo!
PROFICIAT, TIMON! Maak er een gezellige dag van!
19-02-2011
Noah is jarig!
Op 19 februari wordt Noah 10 jaar! Applaus!
Geniet maar van een toffe dag, Noah!
18-02-2011
Toneel "Sproetenkop"
Vandaag genoten we van de theatervoorstelling SPROETENKOP van Theater Hutsepot. Er waren 2 thema's: pesten en eerlijke handel.
Het moment dat Affie kwam en dat ze begreep dat Max het niet fijn vond dat ze hem Sproetenkop noemden, vond ik mooi. (Ine) Het decor vond ik wel leuk. (Marco) Ik had niet verwacht dat die man zoveel moet onthouden. (Lara) Ik vond het liedje van de pestkop leuk. (Timon) Ik vond het traag maar het was wel goed, dan leer je wat het is als iemand een ander pest. Het was super gedaan. (Hanne) Ik weet nu een beetje meer over cacaobonen. (Tim) Ik vind de poppen origineel. (Laura K.) Ik vond het mooi als Jimmy opkwam, vooral die muziek. (Bendt) Die paddenstoel met zijn ogen en mondje was tof. (Iza) Ik zal er nog aan denken dat je niet mag uitlachen. (Ewout C.) Ik vond het grappig met die paddenstoel en ik vond die poppen heel mooi. (Elke) Ik vond het liedje van de pestkop wel leuk. (Jonas) Het was een mooi moment toen hij de bomen draaide in hele goede bomen. (Laura T.) Ik vond het leuk dat ze een muur veranderden in een bos. (Ewout V.) Toen ze daar allebei zo zaten te praten, dat vond ik wel een mooi moment. (Camille) Ik vond het goed bedacht, maar het ging wel traag. Het waren mooie poppen. (Sébastien) Ik vond het in het begin heel grappig, daarna niet meer. (Tatiana) Ik vind die poppen grappig. (Gilles) Het mooiste was toen hij de steentjes bij elkaar legde. (Noa C.) Het was grappig dat de pestkop dat liedje van de paddenstoel zong. (Sören) Het was fijn dat bijna alle cacaoboeren samenwerkten. (Marie-France) Het mooiste vond ik toen alle bomen groter en mooier waren. (Noah M.) Het stukje met die cacaobomen was mooi. (Kelly) Het moment met de keien vond ik mooi. (Maxim) Ik vond alles eigenlijk traag, maar wel mooi. (Anse) Het ws grappig met die opa en die zoon. (Joshua) Ik wist niet dat die poppen een andere naam hadden. (Amber) Ik vond het mooi dat alle cacaoboeren samenkwamen. (Manou)
Over elektriciteit
In wero leren we over batterijen. Enkele leerlingen uit het vijfde maken zelf stroomkringen. Ze lieten een lichtje branden en een bel zoemen. Het was fijn om naar deze jonge juf en meester te luisteren. Dank je wel, Charissa en Nelis!
17-02-2011
Milieuspel
In het werothema "Machtig krachtig" leren we over batterijen, zonne-energie, windenergie,... We ontdekken ook hoe we milieubewust met energie kunnen omgaan. In kleine groepjes spelen we het milieuspel. Wie verzamelt er veel punten door zo milieubewust met elektrische toestellen om te springen?
14 februari Valentijn tijd voor een wandeling langs onze gedichten over liefde en vriendschap
12-02-2011
Laura K. in de kijker
Laura bracht spulletjes over haar mama's werk mee. We mochten een cataloog met zetels en poefjes bekijken. Laura liet ons kleine rugzakjes en allerhande pareltjes bewonderen. Samen met Manou en zus Anouk mocht Laura een zetel versieren. Daarvoor gebruikten ze speciale stiften waarmee je absoluut niet tegen je kleren mocht zitten. Deze zetel is nu te bewonderen op een beurs in Rotterdam. Dit konden we zien op Laura's foto's. Ook de paarse bloem vonden we prachtig!
11-02-2011
Symbolen in het leven
Ons godsdienstthema gaat over symbolen. We hoorden een verhaal over een knikker, die voor Jasper heel speciaal werd. We maakten ook kennis met symbolen van de christenen, de joden en de moslims. Zelf brachten we een eigen symbool mee. Hierover mochten we schrijven en vertellen. We eindigden met een spelletje: welk briefje hoort bij dit symbool?
10-02-2011
Zwemmen!
Blub blub blub... Morgen gaan we zwemmen. Vergeet je zwemspullen niet!