Met de fiets langs de denderweg naar Ninove. Daar een frisse duik in het zwembad en glijden in de wildwaterbaan. 's Middags werden we door de mama van Daphne vriendelijk ontvangen op haar school. We knutselden een vlaggetje voor op onze fiets en een pennenhouder met onze naam erop. Echt tof! En dan terug de fiets op naar Erembodegem. We hadden wel vermoeide beentjes, maar het was wel een dag om nooit te vergeten.
Dit thema werd helemaal uitgewerkt op het elektronisch bord. Een programma waarbij we voetgangers en fietsers kunnen verplaatsen en de nodige verkeersborden op hun plaats slepen.
Eindelijk was het weer zover. Een hele week vertrokken we met het 3e, 4e, 5e en 6e leerjaar naar Oostduinkerke. Het was een week om nooit meer te vergeten, kijk maar naar de sfeerbeelden.
Onze achterblijvende ouders, met de krop in de keel:
De duinexploratie:
Rondvaart over de monding van de IJzer:
Fotozoektocht:
Garnaalvissers te paard:
Enkele strandbeelden:
Estafettes:
Meester Freek en meester Wouter tonen even hoe het moet:
Dit schooljaar kwam DAPHNE er uit als beste fruiteter van het 4e leerjaar. Heel kort na haar volgde DINO, ook hij verdiende een erkenning. Dikke proficiat.
Om de leerlingen meer milieu- en verkeersbewust te laten worden, stimuleren we hen met het project "Sam de verkeersslang". Op die wijze trachten we hen duidelijk te maken dat met de fiets of te voet naar school komen, ook heel wat voordelen heeft. Ons volgend thema is "Verkeer" en daar zal alles nog uitvoeriger besproken worden.
Rond dit thema hebben we heel wat uurtjes gewerkt. Ook het opzoekwerk op de computer bracht ons heel wat bij. In groepjes zochten we de nodige gegevens op van de voornaamste boerderijdieren. Deze informatie deelden we in vorm van een spreekbeurt mede aan onze klasgenoten. Op dezelfde manier werden de machines op de boerderij uitvoerig besproken.
Onze juf kwam haar belofte na en we zijn nu echte kaasgenieters geworden.
Ook het proeven van verse koeienmelk mocht er niet aan ontbreken.
Naar aanleiding van onze vreemde taalinitiatie (Frans en Engels) kregen wij bezoek van leerkrachten uit Roemenie. Vorig jaar communiceerden wij via skype met hun leerlingen en wisselden we liedjes en gedichtjes uit. We wilden hen verrassen met een zelfgemaakt cadeautje. Onze smilies dragen de kleuren van hun land.
Wij zijn een MOS-School en houden graag onze behaalde 3 labels en vlag in eer. Daarom nodigden we Ellen uit. Zij kwam in onze klas om alles -rond het sorteren van afval- nog eens allemaal op te frissen en gaf ons nog belangrijke tips mee. Ellen was wel aangenaam verrast dat we zoveel wisten en bewonderde ook wat we bereikt hebben op de gehele school.
Hier stelde Ellen ons op de proef. We kregen elk een kaartje en moesten op vlak van sorteren, groepjes vormen. We deden dat uitstekend.
Ieder jaar wordt er in het 4e leerjaar een kampioen geselecteerd, die het meest en het vlugst de kennis over de tafels beheerst. Dit jaar ging de eer naar NEIL. Ook de andere leerlingen werden bedacht met een medaille, voor hun grote inzet. Iedereen mag er trots op zijn dat ze heel goed de tafels kennen. Een dikke proficiat aan hen allemaal, vanwege de juf.
Een thema dat ons zeker aanspreekt. We deden zelf opzoekwerk op de computer om zoveel mogelijk te weten te komen over de dieren op de boerderij. We gingen na hoe zo'n dag op de boerderij eruit ziet en hopen om binnenkort daar eens een bezoekje te brengen. Heel wat producten, zoals zuivelproducten zijn afkomstig van de boerderij. Ook wij hebben een eigen winkeltje ingericht. Niels bracht zijn kippetjes mee . Ilan en Brecht gaven ons al een voorsmaakje om lekkere kazen te proeven. Er zijn heel wat soorten en de juf gaat er ons nog enkele laten proeven. Mmmmmm lekker. Ook zijn we nieuwsgierig naar het drinken van verse koeienmelk. We houden jullie op de hoogte.
Net voor het paasverlof hadden we een quiz met het 3e leerjaar. De begeleiding gebeurde door onze juffen. Iedereen stond uiterst gespannen om zoveel mogelijk punten voor zijn groep binnen te halen. Echt super tof.
Wij krijgen nu les van meester Wouter. Hij doet gedurende 2 weken zijn ingroeistage in onze klas. De meester weet ons echt te boeien met het thema "Water". Nooit hadden we gedacht dat water zoveel omvattend kon zijn. Begrippen zoals verdamping - condensatie - transpiratie hebben we leren kennen door verscheidene proefjes en experimentjes die we deden. Onze juf nam ondertussen enkele sfeerbeelden. Kijkt u even mee?
Om ons liedje aan te leren, gebruikte de meester zijn gitaar als begeleiding. Tof hoor.
Onze knutselles paste ook geheel in het thema "water". De tekening werd in mozaiek-effect weergeven.
Andere begrippen zoals: de bron - de monding - stroomopwaarts - stroomafwaarts - linker en rechter oever...........werden ons ook heel duidelijk.