We typen een tekst bij foto's die we zelf namen binnen de school om er een infobrochure mee te maken voor nieuwe leerlingen op school. Terwijl wordt er in 2 groepen hard gewerkt aan een knikkerbaan en aan een hoge toren (thema Speel een spel).
Eindelijk zijn ze klaar geraakt. Tijdens het thema over dieren in december maakten we affiches voor het uitdelen van jonge katjes. Sommige kinderen hadden wat meer tijd nodig, maar nu kunnen jullie bewonderen hoe we alle gegevens en de lay-out combineerden tot een aantrekkelijk geheel.
Op donderdag wacht ons een verrassing: voor het boekenbeest 'Griddle' komen 2 mama's voorlezen in een verduisterde klas. Dat is zooooooo spannend We knutselen ook nog verder aan onze schatkist, hoed, ... We lezen en maken het lekker gezellig.
Voor 'Axi' mogen we knutselen: een piratenhoed voor het feest aan het einde van het piratenproject. We lezen elkaar boeken voor die passen bij 'Knussel'. Bij 'Histor' schrijven we zelf de dialogen in de tekstballonnen van de strips.
Bij het boekenbeest 'Famil' draait het om gezelligheid, familie, vriendschap. Wij maken een grappige verjaardagskalender van onze klas. Zo kunnen we makkelijk zien wie wanneer jarig is.
Morgen start de jeugdboekenweek met als thema "Weg van de stad". Meer informatie vind je op http://www.jeugdboekenweek.be/
Deze week maakten we al kennis met enkele boekenbeesten http://www.boekenbeesten.be/ en leerden we het boekenbeestenlied
We bezoeken samen met het vierde het begijnhof. Voor de eerste keer wordt de workshop "Bij de drukker" georganiseerd. We leren over de geschiedenis van het schrift, de boekdrukkunst en we mogen zelf drukken en in kleitabletten schrijven.
Tijdens het thema 'Speel een spel' startten we aan het ontwerpen en maken van een auto. Die is vandaag klaar. Benieuwd? Kom vlug kijken naar onze realisaties.
Wat gebeurt er tussen deze buren? Hoe beter het wordt uitgebeeld, hoe makkelijker om te raden. Waar kan je allemaal op letten? Hier en daar lukt het filmen niet zo goed, maar iedereen deed zijn uiterste best en de appel viel overtuigend aan de andere kant van de draad
Voor een volgende stelopdracht ontwerpen we een brochure die aan nieuwe leerlingen kan gegeven worden als welkom. De tekstjes werken we in groep uit. Nadien mogen we die uittypen aan de computer. Een folder is niet compleet zonder foto's. Die mogen we voor de eerste keer zelf maken met het digitaal toestel! Spannend en niet echt makkelijk om het stil te houden en geen bewogen foto te hebben
We brengen foto's en voorwerpen mee die belangrijke momenten en gebeurtenissen in ons leven weergeven. Aan elkaar vertellen we over onze levenslijn waarna we die aanduiden en kleuren op de eeuwenband.
Binnen het thema 'Speel een spel' vouwen we in een les techniek een eerste dekseltje. Nadien maken we zelfstandig een tweede dekseltje. Met 3 vingers zweren we en drukken die in de witte verf. Een afdruk komt terecht op een klein vierkantje. Wat gaan we daar mee doen? Tijdens MUZO versieren we onze sneeuwmannen met kleurpotlood of stift. Benieuwd naar onze doosjes?
Spelen is ook een hobby hebben. Met open mond kijken we naar zwemmers, turners, rope-skippers, enz. We kunnen vragen stellen en geven complimentjes en tips. Nieuwsgierig? Kijk vlug naar het fotoalbum.
Voor de vakantie testten we elkaars spelletjes uit. Nu stellen we een spel voor met onze groep. Eerst vertellen we wat er allemaal in de doos zit. Nadien legt iemand uit hoe je begint en als laatste wordt uit de doeken gedaan hoe het spel verder verloopt en wanneer er een winnaar is. Doen jullie mee?