Dit is in het kort de beschrijving van deze activiteit in het eerste leerjaar rond de krokodillenrivier.
Waarom deze activiteit?
· In het eerste leerjaar zoals het nu draait, is er niet veel samengang. Iedereen zorgt een beetje voor zichzelf zonder al te veel rekening te houden met anderen. Er is weinig samenwerking en verbondenheid tussen de kinderen. De kinderen respecteren elkaar ook niet altijd voor wat ze zijn. Er is vaak ruzie, we doen elkaar pijn. Het is niet de klas waar je van kan dromen.
· We willen er iets aan doen.
· Bedoeling van deze activiteit is dat de kinderen beseffen dat ze enkel tot een mooi resultaat kunnen komen als ze ook echt gaan samenwerken! Enkel als je rekening houdt met iedereen in de groep kan het beter gaan.
· Tijdens de bespreking wijzen we de kinderen op wat er gebeurd is. Eenmaal ze de volgende dag zelf moeten gaan proberen, krijgen ze geen hulp, dus moeten ze zelf nadenken hoe ze dit het best aanpakken.
Wat willen we bereiken?
· We willen vooral het gesprek binnen de klasgroep op gang brengen over samenwerken en zo.
· We willen op termijn merken dat deze ervaring de kinderen zal leren dat ze samen meer kunnen bereiken dan elk afzonderlijk.
· We willen dat de kinderen zelf kunnen beoordelen of ze goed samen gewerkt hebben die dag of niet.
08-01-2009 om 12:03
geschreven door ludovik
|