Inhoud blog
  • met de vlag naar buiten
  • het vervolg?
  • vrijdag 06 / 03
  • derde filmpje
  • tweede filmpje
    de volledige brief van de krokodillenrivier...
    http://www.scribd.com/full/11160814?access_key=key-14t3uh895ry3y7ev9z78
    krokodillenrivier eerste leerjaar
    de avonturen van het eerste leerjaar aan de krokodillenrivier
    voor uitleg over de krokodillenrivier van het eerste leerjaar... kijk onderaan deze blog en begin bij het oudste bericht
    10-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.met de vlag naar buiten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    10-03-2009 om 16:10 geschreven door ludovik


    06-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.het vervolg?

    Vanaf nu stappen we af van het systeem van de krokodillenrivier. De kinderen hebben bewezen dat ze in het spel van de rivier samen kunnen werken, dat ze rekening kunnen houden met elkaar. Nu moeten we de volgende stap zetten. Nu moeten we kijken hoe we dit alles kunnen toepassen in de klas.
    Hoe vormen we een betere klasgroep, hoe maken we het leuker voor iedereen...

    Vanaf nu komt de vlag erbij...

    De kinderen van het eerste leerjaar hebben een vlag geschilderd en geknutseld.
    Vanaf maandag kunnen de kinderen stempels van de axenroos verdienen.
    Hebben zij iemand goed geholpen, bijgestaan, ... dan krijgt de klas een beverstempel.
    Heeft iemand initiatief genomen om de klas beter te maken... een leeuwenstempel.
    Heb je anderen geamuseerd met je show? een pauwenstempel
    enzovoort.

    Ofwel heeft de juf gezien wie de stempel verdiende. Maar je kan ook anderen voordragen voor een stempel, je mag nooit een stempel vragen voor jezelf, maar als je iets gezien hebt van een ander wat een stempel verdient, mag je dit vertellen in de klas! Zo leren we de kinderen ook het positieve te zien bij een ander, in plaats van altijd op het negatieve te focussen. Zo leren we hen "opdragen" in plaats van "overdragen".

    Elke dag beginnen we met een nieuw blad, vier weken aan een stuk.
    Net voor vier uur kijken we in de klas hoeveel stempels verdiend zijn.

    Hebben we vandaag meer stempels verdiend dan de vorige dagen? Als er een nieuw record gevestigd wordt... dan komt de klas buiten met de eigen vlag! Als de klas de vlag mee heeft, mag ze als eerste klas van de speelplaats af stappen en mogen ze de vlag planten bij de schoolpoort.

    06-03-2009 om 11:46 geschreven door ludovik


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vrijdag 06 / 03
    Deze morgen kwamen we met de kinderen van het eerste leerjaar samen om naar de filmpjes te kijken. Eerst keken we naar het allereerste krokodillenrivierfilmpje. De kinderen konden zelf vertellen wat er allemaal fout gelopen is, die eerste keer.
    Daarna keken we naar het filmpje van donderdag 05/03. Wat een immens verschil! http://www.onzeark.be/L1%20krokodillen%20eerste%20en%20laatste%20keer.htm bekijk het maar eens, start de beide filmpjes tegelijk op en je merkt het verschil (zet wel het geluid uit anders is het een terreur voor je oren)

    06-03-2009 om 11:27 geschreven door ludovik


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.derde filmpje

    de kinderen van het eerste leerjaar hebben een hele tijd geoefend met de krokodillenrivier De groep is al heel ver geƫvolueerd tussen die eerste keer en nu.
    hier het filmpje van 5 maart...
    http://www.youtube.com/watch?v=x5unZgeRBhI ...

    06-03-2009 om 11:11 geschreven door ludovik


    23-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.tweede filmpje
    http://www.youtube.com/watch?v=EMM9_7mVG-o

    23-01-2009 om 08:49 geschreven door ludovik


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.leraren...
    De krokodillenrivier is een ideetje van juf Ann en meester Ludovik, een proberen om de sfeer binnen een klasgroep te veranderen. We vroegen via het lerarenforum of er nog andere meesters of juffen in ons land met hetzelfde bezig zijn... benieuwd wat er komt van reactie... http://www.lerarenforum.be/forum/viewtopic.php?t=11095 

    23-01-2009 om 08:34 geschreven door ludovik


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag
    Een nieuwe week en een nieuwe poging... Met alles wat we weten van de vorige keren, zou het nu al een beetje beter moeten lukken.
    We proberen naar de overkant te raken, dat kan je zien op het filmpje dat je verder vindt. Maar het is niet makkelijk, er zijn zelfs een paar kinderen die denken dat het nooit zal lukken.
    Wat we nu ook beginnen te beseffen is dat je niet alleen moet zorgen dat we samenwerken in het verdelen van de materialen, maar dat we mekaar ook zullen moeten helpen. We moeten nadenken in welke volgorde we de materialen leggen, wat we eerst leggen, wat daarna...
    Op sommige dingen sta je heel vast, kan je bijna niet afvallen, op andere dingen sta je nogal wiebelachtig. We beseffen dat wie vast staat een handje moet helpen met diegene die niet vast staat en staat te wiebelen, want als er een foutje gemaakt wordt... dan moeten we allemaal terug!

    23-01-2009 om 08:06 geschreven door ludovik


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.in de week van 12 tot 16 januari
    We hebben in deze week een paar keer de krokodillenrivier geprobeerd en inderdaad meer en meer kinderen denken al wat na. Wie start met het vlug nemen van materiaal om dan zo vlug mogelijk zelf naar de overkant te raken, is duidelijk heel slecht bezig. Zo hadden heel wat kinderen het al bedacht en zo is het inderdaad. Sommige kinderen hebben zelfs de raad ingeroepen van hun eigen mama of papa.
    Robbe en Yens zeggen het zo, we moeten eerst nadenken voor we beginnen. En dat deden ze ook.
    Dinsdag lieten we al het materiaal nog even aan de kant om eerst te zeggen hoe we wilden naar de overkant raken. Iedereen kon zijn gedacht zeggen en er waren zeer veel ideetjes, we hadden dinsdag niet eens meer tijd om nog echt te starten op dinsdag, maar dat deden we dan woensdag. Woensdag en de volgende dagen hebben we nog eens opnieuw geoefend en het gaat al veel beter, al merken we ook dat we er nog niet helemaal zijn.
    Volgende maandag doen we het nog eens en dan zal meester het geheel nog eens filmen...

    23-01-2009 om 08:01 geschreven door ludovik


    09-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vandaag op de krokodillenrivier
    Vandaag hebben we onze tweede aflevering beleefd.
    Het samenwerken verliep nog altijd niet vlotter. Bij het begin van de activiteit was het een gevecht om zo vlug mogelijk voorwerpen te grijpen.
    Sommigen trokken meteen in hun eentje op weg naar de overkant.
    Voeten op de grond werden niet aangerekend, iedereen deed gewoon door. De hele groep moet opnieuw beginnen en dat deden ze niet.
    Een lichtpuntje? Twee kinderen raakten naar de overkant zonder ook maar een momentje van ruzie, Robbe en Jarco gaven het matje aan elkaar door en kwamen er zo, dat zijn er twee die samenwerken, de rest werkt nog niet samen. Er is nog geen overleg.
    Als de rest van de klas het voorbeeld van Robbe en Jarco kan volgen, dan zou het wel eens kunnen lukken...
    Maandag doen we het nog eens!

    09-01-2009 om 11:14 geschreven door ludovik


    08-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de eerste keer
    De eerste keer krokodillenavontuur werd vastgelegd op een filmpje... http://www.youtube.com/watch?v=ctPxup25wQ4 
    Veel kijkplezier!

    08-01-2009 om 15:05 geschreven door ludovik




    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Wat denk jij ervan?
  • Hallo
  • proberen

    Wat denk jij ervan? Laat het hier weten...



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs