Vanaf nu stappen we af van het systeem van de krokodillenrivier. De kinderen hebben bewezen dat ze in het spel van de rivier samen kunnen werken, dat ze rekening kunnen houden met elkaar. Nu moeten we de volgende stap zetten. Nu moeten we kijken hoe we dit alles kunnen toepassen in de klas. Hoe vormen we een betere klasgroep, hoe maken we het leuker voor iedereen...
Vanaf nu komt de vlag erbij...
De kinderen van het eerste leerjaar hebben een vlag geschilderd en geknutseld. Vanaf maandag kunnen de kinderen stempels van de axenroos verdienen. Hebben zij iemand goed geholpen, bijgestaan, ... dan krijgt de klas een beverstempel. Heeft iemand initiatief genomen om de klas beter te maken... een leeuwenstempel. Heb je anderen geamuseerd met je show? een pauwenstempel enzovoort.
Ofwel heeft de juf gezien wie de stempel verdiende. Maar je kan ook anderen voordragen voor een stempel, je mag nooit een stempel vragen voor jezelf, maar als je iets gezien hebt van een ander wat een stempel verdient, mag je dit vertellen in de klas! Zo leren we de kinderen ook het positieve te zien bij een ander, in plaats van altijd op het negatieve te focussen. Zo leren we hen "opdragen" in plaats van "overdragen".
Elke dag beginnen we met een nieuw blad, vier weken aan een stuk. Net voor vier uur kijken we in de klas hoeveel stempels verdiend zijn.
Hebben we vandaag meer stempels verdiend dan de vorige dagen? Als er een nieuw record gevestigd wordt... dan komt de klas buiten met de eigen vlag! Als de klas de vlag mee heeft, mag ze als eerste klas van de speelplaats af stappen en mogen ze de vlag planten bij de schoolpoort.
06-03-2009 om 11:46
geschreven door ludovik
|