We hebben er wat van gemaakt in Zweden. We vertelden al dat we waren geinterviewd door Karin van radio P4, en tot 2 x toe werden we een beetje in't zak gezet, maar vandaag, maandag, welgeteld 1 week na het interview, staat het dan toch online. http://www.sr.se/cgi-bin/p4/kanalarkiv.asp?ProgramId=2748&NrOfDaysInArchive=30
De zweedse tussencommentaar moet je goed beluisteren, dan snap je wel waarover het gaat. Het interview begint in het eerste deel van 'Sommarsverige' op P4, tussen minuut 04.30 en 14.15..
Dag 9: 's Morgens alles ingepakt, bij de bakker nog een koffiekoekske meegepakt, en dan terug naast de oprit van de autostrade gaan staan. Dit zou onze voorlaatste dag moeten zijn. Ons doel is om tot net voorbij Hamburg te geraken. Dan zou onze dag meer dan geslaagd zijn. Maar het enthousiasme slaat gauw om, als we na enkele liften steeds op de verkeerde plaatsen worden afgezet. Chauffeurs zeggen steeds dat ze wel een goede plaats weten, maar dat blijkt niet altijd zo goed te zijn als ze zelf vertellen. Zo zaten we al een tijd met de Duitse grens in ons vizier, maar er over geraken, da's een ander paar mouwen.. Uiteindelijk geldt er maar 1 regel: Je kan wachten en wachten, maar die ene goeie lift komt er toch. En ja, een sympathieke Duitser bracht ons de grens over tot in Neumunster. Nog geen 10 minuten nadat we werden afgezet, werden we al terug meegenomen door enkele duitse meisjes. Ze hadden een beetje medelijden met ons, aangezien het intussen ook regende... Niet zo'n lange lift, maar ze zetten ons af niet ver voor Hamburg.. Ons dagdoel lag binnen handbereik. Maar weer zag het er somber uit, en het echte weer zag er ook somber uit.. Anderhalf uur wachten in de regen, maar toen kwam ook weer de verlossing.. En hoe! Een man die werkte vlakbij Kiel, maar woonde in Münster. Hij reed nu terug naar huis, en wou ons wel meenemen naar Münster.. Voor de goede verstaander.. Das een afstand van bijna 300 km, dus daar zeggen we zeker geen neen tegen. Dit was beter dan we ooit hadden durven dromen! Om half 10 's avonds heeft de goede man ons afgezet op 'tankstelle münster sud', waar we nog iets gegeten hebben, en dan in volkomen illegaliteit de tent ergens vanachter op een verhoogde berm gezet, naast de autostrade...
Dag 10: Zaterdagmorgen 7 uur, goed geslapen daar naast de autostrade en de Polizei heeft ons gerust gelaten..Tijd om er terug in te vliegen, vandaag was het einddoel Heist!! Maar weer was de vreugde en moed van tamelijk korte duur. Een chauffeur zette ons af op een verkeerde parking, waar amper iemand stopte. Met een beetje geluk vonden we iemand bereid om ons terug op de goeie weg af te zetten. Terug op de A1 autoweg, op een grote parking nabij Dortmund. Maar dan heb je plots andere problemen. Verschillende lifters op 1 parking. Wij, een Pools koppel dat ook op weg was naar België, en een Tsjech die naar Nederland wilde... Wij besloten om ons iets dichter tegen de auto's op te stellen, en niet bij de rest, die aan de uitrit van de parking stonden. Hans bleef daar staan liften met de belgische vlag, ikzelf ging rond op de parking om potentiële kandidaat chauffeurs te zoeken en aan te spreken.. Tot ik plots van ver een belgische driekleur wild heen en weer zag zwaaien: prijs!! Een gezin (mams, paps, dochter en zoon en de hond) had nog 2 plaatsen in hun busje, en waren spontaan een lift komen aanbieden. Ze brachten ons tot Monchengladbach, en de Belgische grens kwam steeds dichterbij. Een dik uurtje later stonden we er praktisch op, op die grens. Het laatste Duitse tankstation aan de douanepost... Op pakweg 700 meter van ons Belgenland.. Maar weinig auto's, en de Russische, Poolse, en andere Oost-Europese truckers zijn niet in om een lifter of 2 mee te nemen.. Na een smeekbede stopte er dan toch een Belg, een man uit Gent. Hij nam ons mee over de E40 tot vlakbij Leuven. De eindmeet was nu echt in zicht, maar bleef er nog het probleem: Weggeraken uit leuven en in Heist terecht komen... Simpeler als dit kon niet: Na weer bijna anderhalf uur stopte er een wagen met daarin 2 vrouwen uit.. Heist. Onze laatste officiële lift, die ons dropte op het terras van het café. De reis zat er op..
Voor de statistieken:
Totale Lengte van de trip: + 2000 km Aantal dagen: 10 Gewicht van de rugzak met tent: 17 kg Gewicht van de rugzak zonder tent:15 kg Aantal plakkers op Ackx z'n voeten: 3 Aantal beten van muggen en andere bij Liekes: 2.486 geschat aantal liften: 38 Gemiddels aantal km per lift: 52,6 km Bedrag per persoon gespendeerd in Zweden: 25 per dag Aantal bezoeken aan McDonalds: 5 Aantal bezoeken aan Burger King: 3
Dit sluit de reis nu definitief af.. Binnenkort komen er misschien nog wat foto's bij. We houden je op de hoogte! Groeten, en bedankt om ons mee te volgen en te steunen..
Dag 4: Zoals we vorige keer afsloten, zijn we dus naar de couchsurfers meeting gegaan in de hoop daar een couch te vinden. Er kwam vrij veel volk opdagen. ongeveer 20 man. Uit Amerika, Duitsland, maar vooral uit Göteborg. We hadden geluk. Er was een koppel die juist trugkeerden uit vakantie en zeiden dat ze nog niet veel surfers gehad hadden, dus wij hebben hen die unieke kans aangeboden... Na de meeting zijn we samen nog gaan winkelen en naar hun huis gereden op slechts 10 minuten van het centrum. Zeer vreemd, maar daar lopen de herten al vrolijk rond. Na een pikante kerrie en een babbelke zijn we rond 23uur in ons bed gekropen. Dag 5: 7uur opstaan. We hadden namelijk het geluk bij werkmensen te slapen. Ontbijten en even later de deur uit. We besloten een tram te nemen weg uit het centrum en hoopten zo sneller weg te graken. Tevergeefs. Anderhalf uur wachten! Maar het werd wel beloond. Een korte rit (slechts 15 kilometer), maar wel een intervieuw voor de nationale radio! De link volgt later... Ondertussen deed Mieke zon goed haar best, dus waren we blij dat we ons open schoeisel aanhadden. Aan het rondpunt in Kungsbacka stonden we. 3 uur! Brandende zon! En niemand die wilde stoppen! Uiteindelijk toch nog 1 goede ziel die ons tot Varberg kon brengen. Het was nu reeds 5 uur en we vreesden onze planning voor die dag vaarwel te kunnen zeggen. Na nog eens 2uur in de vlakke zon, toen we het bijna wilden opgeven, stopte er een Albanese Kosovaar. (jaja stereotiep: dikken bak, veel geld, streke tellefonneke en 6maand in den bak wegens fraude) Maar ja, zolang hij ons maar ergens afzette waren we al blij. Hij bleek tot in Malmö te rijden en zette ons af in Helsingborg naast de autostrade. (no time, bussiness) Wij dus met dikke stress op ons teejensletse en ondertussen verbrande voeten over de autostrade gelopen. Gelukkig niet te ver meer. Na een hapje Burger King nog een fikse wandeling naar Camping Marginal. Daar nog een douche om de slechte dag weg te spoelen en insmeren met aftersun en dan AFKAPPEN. Dag 6: Opt gemakske opgestaan en ingepakt. Dan een fikse wandeling in de andere richting. Gelukkig waren 2 Zweedse grietjes zo bereidwillig ons mee te nemen naar het centrum en hier zitten we dan. Straks de overtocht naar Denemarken en dan richting Sletten!
Dag 2: Na een stevig ontbijt zette Anders ons af aan de oprit naar de E20 richting Örebro. We konden er trug aan beginnen. Na een half uur kregen we een lift tot in Eskilstuna. Daar toch wel 2 uur op een volgende lift moeten wachten, maar die ging meteen de goede richting uit. Deze stoere biker heeft ons nog een rondleiding gegeven in zijn thuisstad Arboga en zette ons af op volgens hem de iedeale liftplaats richting Fellingsbro. Hijzelf vond dat maar een "shitty place" en snapte niet wat we daar gingen zoeken. Wij dus met een beetje angst in de schoenen verder. Even een hapje eten langs de weg en voor we onze rugzak trug aanhadden bracht de volgende lift ons al naar het station. Een telefoontje naar onze hosts Irja en Jörgen en zij zijn ons daar komen ophalen. Over volledig afgelegen wegen richting hun vakantiehuisje in the middle of nowhere. (de moed zakte ons nog meer in de schoenen). Daar aangekomen leek dit voor niets nodig. Een groot landgoed met maar liefst 3 huizen op. 1 waar ze woonden, 1 voor de kinderen om in te spelen en 1 voor ons. En een schuur voor de beesten. Jörgen nam ons mee op een paddestoelenzoektocht in de bossen. Heel avontuurlijk voor ons omdat we reeds onze chill-uitrusting droegen (teejensletse). Bij het avondeten kwamen de verhalen over wilde dieren boven: herten, everzwijnen, lynxen, wolven en elanden... Omdat ze enkele dagen voordien nog een eland gezien hadden besloten we op safari te gaan. Groot was onze verbazing, want na slechts enkele meters hadden we al prijs! Een eland in zijn puberjaren, maar toch al zo groot als een paard, stond te grazen in de wei. Hij leek het niet erg te vinden om gefotografeerd te worden en we mochten zelfs heel dichtbij komen met de wagen. Daarna was het nog tijd voor onze zelfgeplukte champignonnen en dan het bed in. Dag 3: De volgende dag werden we afgezet op een kleine baan richting Örebro. Zo klein dat we vreesden 25 kilometer te moeten stappen. Een geluk kwamen we een Servië-Montenegrijn tegen die ons afzette juis voor Örebro. Daar liftten we verder. Het weer klaarde op en de zon kwam erdoor. Uitstekend zomerweer 24 graden. tijd voor teejenslets-liften. Na 3 kwartier hadden we succes en stonden we weer 50 kilometer verder in Laxå. Gelukkig was er een Burger King in de buurt waar we onze maag konden vullen. Eens trug aan het liften was het een stuk moeilijker. Maar de aanhouder wint zegt men altijd. Het 2 uur wachten werd beloond met een lift van maar liefst 170 kilometer. Sven vertelde ons uitvoerig over zijn vakanties en de Zweedse gebruiken en gewoonten. Wij vertelden hem over hoe het er bij ons aan toe ging. En de tijd vloog voorbij... Hij zelf ging nog skydiven, dus zette hij ons af in Vårgårda. Niet de beste plaats voor ons om te liften. Naast de grote baan bleek geen plaats te zijn, dus keerden we trug. Lucky us... Puur op gevoel de duim uitgestoken en tot onze grote verwondering hadden we prijs. 2 jonge koersliefhebbers keerden trug van een wedstrijd richting Götheborg. We konden de hele rit mee, maar omdat we geen slaapplaats hadden lieten we ons afzetten op een kamping in Lerum. Met een vervallen kampingkaart slaagden we ering het mooie meisje van de receptie te overtuigen ons een plaatsje te verkopen. Ons tentje neergezet aan het meer en eindelijk een doucheke nemen. Trug fris. Zalig! Later nog ons eerste Zweeds bier gedronken, maar dit blijkt niet zo´n aanrader. Hier mag men max 3,5% alc. in het bier verkopen, tenzij in de staatsslijterij, maar dat is ons te duur voor wat het is. Dag 4: Vanochtend snel ingepakt, gedag gezegd aan de receptioniste en dan op weg. Nog 20 kilometer naar Göteborg city. Een makkie dus??? Na een halfuurtje opgepikt door Duitse toeristen en afgezet ergens in een voorstad. Maar hoe dan verder. De juiste bus vonden we niet, de chauffeurs spraken geen Engels,... Dan een gokje en we kwamen na wat wandelen aan de tram. En nu zitten we dus hier in een internetcafe verslag uit te brengen. Zo meteen is eer een couch-surfers meeting en daar hopen we een slaapplaats te versieren voor deze nacht. Anders zal het plantrekkerij worden. Maar meer hierover een volgende keer.
4.30 Tijd om op te staan! Op tijd in de luchthaven. Juist op tijd zelfs om Sigfried Bracke te zien. Recht achter ons! Meteen sensatie... Na het inchecken een koffie´tje en een T´tje om wakker te worden. Je zou voor minder van zo´n prijzen! Nog even vliegtuigen spotten en ons voorlopig laatste Belgisch pintje drinken en om 8.50 was het dan inchektijd. Na een aangename vlucht met een beetje "turbulention" werden we afgezet op de kleinste luchthaven van Stockholm. Uitstappen via een trappeke rechtstreeks op de tarmak, als enige in de luchthaven staan, slechts 10 minuutjes moeten wachten op je bagage en dan gewoon via de openstaande deur naar buiten gaan... Het is eens iets anders. We besloten om richting centrum te liften. En reeds na 10 minuten was het al zover, onze EERSTE Zweedse lift. Na een bezoekje Stockholm met o.a het koninklijk paleis en de aflossing van de wacht, besloten we om toch nog verder te liften aangezien we geen couch hadden. Ook onze emergency couch lukte niet. Hij was namelijk niet thuis vandaag. Dan maar verder naar Södertälje. Na veel gefoefel een een lange wandeling dan toch eindelijk een lift gescoord. Van dan af verliep alles vlot. Niet meer dan een kwartiertje wachten. Voor we het wisten stonden we in Strängnäs. Dat was onze laatate stop. Onze schouders en heupen hadden genoeg afgezien voor vandaag. We gingen nog even winkelen voor avondeten en een ontbijt en namen dan een kijkje op de plaatselijke kaart om een goede plaats voor onze tent te zoeken. Ineens werden we aangesproken door een vriendelijke meneer. Of hij ons kon helpen... Voor we het goed en wel beseften werden we uitgenodigd om onze tent bij hen op te slagen. Na een goede pizza zitten we nu samen gezellig op het terras met onze gastheer en -vrouw {Yvonne & Anders Sjögren}. De goedheid van sommige mensen kent geen grenzen...
Met nog enkele dagen te gaan, zijn we volop bezig met de materiaalcheck. De rugzakken zijn een week of 2 geleden getest op een lifttrip door het Vlaamse land, en binnen een dag of 2 zetten we de tent eens recht. Deze tent zouden we liefst zo weinig mogelijk gebruiken. Daarom gaan we proberen zoveel mogelijk bij mensen thuis te slapen. Hoe doen we dat? Simpel, via het couchsurfing-principe.
Wat is couchsurfing? kort en bondig: je meldt je aan op de website, maakt een profiel aan en mensen kunnen je mailen als ze op vakantie komen in de buurt. zo kunnen ze aan jou vragen of ze één of enkele dagen bij je mogen logeren, op de grond, een reserve bed of een zetel (couch). Uiteraard is het de bedoeling dat het kostenloos gebeurt. Deze manier van reizen is erg aan het opkomen de laatste jaren, aangezien ze goedkoop reizen combineert met mensen leren kennen.
Wijzelf hebben ook al enkele 'couches' geregeld, meerbepaald in Fellingsbro, 30 km van Örebro (SWE), in Helsingborg (SWE) , en in Fredericia (DEN), vlakbij Vejle. Onze couch in Gotheburg heeft nog afgezegd, maar we zijn nog druk bezig een nieuwe te zoeken. Alleen Stockholm blijft voorlopig een probleem. Het plan is om daar 2 overnachtingen te doen, maar we hebben nog geen 'host' gevonden. Voorlopig nog spannend dus. Wel goed is, dat er op 3 augustus een 'couchsurfing meeting' is van de hosts en surfers die op dat moment in de buurt van Stockholm zijn. Wij gaan proberen daar ook een kijkje te nemen en zodoende toch nog aan een slaapplaats te geraken..
Dat is het voorlopig. Als er meer nieuws is zal dit zo snel mogelijk gepost worden. Vandaag hebben we ook enkele links toegevoegd. Bekijk ze maar eens. couchsurfing project geeft je een duidelijker beeld van hoe het allemaal in zijn werk gaat, en digihitch is een website met een forum, lifttips, en veel meer. Dit is meer toegespitst op al liftend reizen.
In Denemarken is het iets moeilijker te volgen, maar we passeren zeker Kopenhagen, Odense en Billund (Legoland). Billund staat niet op de kaart maar ligt een 50-tal km ten westen van Vejle.
Kort over Denemarken: Officiële landstaal is het Deens, maar ook hier spreekt veel volk Engels. Het Land heeft een oppervlakte van een dikke 43.000 km², en iets minder dan 5,5 miljoen inwoners in 2005. Munteenheid is de Deense Kroon (DKK) en de waarde is 1 = 7,4 DKK. OOk Denemarken is lid van de EU (sinds 1973) maar is geen lid van de eurozone (betalend met de euro). Meer info op http://nl.wikipedia.org/wiki/Denemarken.
Hier een kaartje van Zweden, waarop je kan zien welke richting we ongeveer uitgaan.
Nog kort en krachtig een beetje info over Zweden: De officiële taal van het land is het Zweeds, maar bijna iedereen kan ook Engels. Het heeft een oppervlakte van ongeveer 450.000 km², en in 2005 woonden er 9.029.002 inwoners, dus iets minder dan in België. Betalen doet men er in Zweedse Kroon (SEK), en niet in Euro. 1 = ong. 9,2 SEK. Zweden is wel lid van de Europese Unie sinds 1995, maar doet dus niet mee met het betalen in Euro. meer info over het land kan je vinden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Zweden.
Een kleine anderhalve maand voor het vertrek is de reisroute ongeveer bekend. Dit is natuurlijk een schatting, want we zullen op voorhand niet weten in welke mate we deze planning kunnen aanhouden.
(SWE) Stockholm (2/3 aug.)
(SWE) Örebro (4 aug)
(SWE) Göteburg (6 aug)
(SWE) Helsingborg (7 of 8 aug)
(DEN) Kopenhagen (9 aug)
(DEN) Legoland Billund (11 aug)
(DEN) Ribe (12 aug)
En van daaruit huiswaarts via Duitsland en Nederland. Vermoedelijke dag van thuiskomst: 14 augustus..
Deze blog is bedoeld om vanaf binnenkort de reis weer te geven van Kristof Ackx en Hans Liekens. Wij trekken begin Augustus met het vliegtuig naar Stockholm, Zweden, en komen van daaruit al liftend terug. Dus veel gaat er hier niet te beleven zijn in het begin. Kom binnenkort nog maar eens terug kijken. Groeten,
Neen, uw blog moet niet dagelijks worden bijgewerkt. Het is gewoon zoals je het zélf wenst. Indien je geen tijd hebt om dit dagelijks te doen, maar bvb. enkele keren per week, is dit ook goed. Het is op jouw eigen tempo, met andere woorden: vele keren per dag mag dus ook zeker en vast, 1 keer per week ook.
Er hangt geen echte verplichting aan de regelmaat. Enkel is het zo hoe regelmatiger je het blog bijwerkt, hoe meer je bezoekers zullen terugkomen en hoe meer bezoekers je krijgt uiteraard.
Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig. Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.
Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.
Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".
Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen. In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.