In les 8 hebben we nog verder gewerkt aan missie 3 "zoekmachine". Het programma is nog niet helemaal af maar hier is toch al een flowchart van hoe onze robot moet rijden.
Aan de derde opdracht zijn we nog altijd niet begonnen, tijd om eraan te beginnen. De derde opdracht is de moeilijkste opdracht "de zoekmachine". Ook hebben we geprobeerd om de tweede opdracht te voltooien zodat hij terug naar de basis gaat. Op de foto's zie je print-screens van het tweede programma.
Vandaag is het de 6de les dat we aan het project mogen werken. De robot moet nu vanaf de basis naar de opdracht gaan, de opdracht uitvoeren en teruggaan naar de basis. De deur(die vlakbij de basis licht lukt) maar het gemeenschappelijk leren dat helemaal aan de andere kant van het spelbord staat is een probleem. Heen gaan lukt, teruggaan is iets moeilijker. In het filmpje zie je hoe de robot naar de opdracht gaat, de opdracht uitvoert en een stukje terugkeert.
Nu we volledig klaar zijn met de eerste missie kunnen we overgaan naar een tweede missie. De gemakkelijke missie (deuren openen). In de twee uur hebben we de robot één keer met succes de deur laten openen. Een print-screen van het programma vind het hier:
Vandaag hebben we de robot geprogrammeerd, We hebben hem de gemiddelde uitdaging laten uitvoeren (Gemeenschappelijk leren). Het lukt onze robot nog niet altijd, er zullen nog wat dingen moeten aangepast worden met het bouwen van de robot voor dat hij deze missie zal kunnen uitvoeren. In de bijlage vind je een print-screen en een flowchart van ons programma.
Zo, de robot is af, we denken dat hij (als hij goed geprogrammeerd wordt) de drie opdrachten zal kunnen uitvoeren. Onze robot heeft 4 sensoren en 3 motoren. Motoren: De medium motor zit in poort A. De grote motoren in poorten B & C. Sensoren: De Gyrosensor in poort 1. De 2 Kleursensoren in poorten 2 & 3. Een Ultrasonesensor in poort 4.
Je moet natuurlijk eerst een robot hebben voor dat je kan beginnen met programmeren. De eerste twee uur hebben we robot zo ongeveer in elkaar gezet, er moesten natuurlijk nog wat aanpassingen gebeuren...
Zoals al vermeld moet de robot van onze groep een makkelijke, een gemiddelde en een moeilijke opdracht uitvoeren. Onze gemakkelijke missie noemt "Deuren openen", onze robot moet de 'klink' van de deur naar beneden halen en vervolgens door de deur rijden. Deze opdracht is voor 20 punten. Onze gemiddelde opdracht noemt "Gemeenschappelijk leren", de robot moet een lus uit een "gemeenschapsmodel" trekken, deze lus gaat door de kracht omhoog gesmeten worden. Deze opdracht is voor 30 punten. Onze moeilijke opdracht is Zoekmachine. De robot moet het kleuren wiel laten draaien, dan staat er één kleur in het frame. De robot moet de kleur herkennen en moet vervolgens de juiste lus kiezen. Deze opdracht is voor 40 punten.
Als we nog tijd over hebben kunnen we nog altijd andere opdrachten uitvoeren op het spelbord of een bonusuitdaging aangaan.