De lessen sociale vaardigheden met de jongens uit de groep van juf Femke gaan nog steeds aan een aardig tempo door.
Na de luisterhouding zijn we verder gegaan met een nieuw thema: Het GGG-model.
Het GGG-model is iets wat iedere mens dagelijks een heleboel keren doorloopt. Maar wat staat die G's nu voor:
1) Gebeurtenis 2) Gevoel 3) Gedrag
Bijvoorbeeld: Meester Freek staat op en loopt met zijn hoofd tegen de deur (Gebeurtenis). Hij voelt zich daar erg boos door (Gevoel). Hij begint te roepen en te tieren (Gedrag), waardoor zijn mama erg boos is op hem.
OF
Een kind komt de speelplaats op en krijgt een complimentje over zijn nieuwe trui (Gebeurtenis). Het kind vindt dit prettig en wordt blij (Gevoel). Als gevolg geeft het kind een complimentje terug (Gedrag). Nu spelen ze samen.
We leerden dat we door ons gedrag er zelf kunnen voor zorgen dat we plezierige of minder plezierige dingen meemaken.
Soms worden we wel eens erg kwaad. Soms is dat terecht, maar soms ook overdreven. De kinderen leerden werken met de boosmeter. Daardoor kwamen we te weten hoe boos we worden door iets en wanneer we best iets doen om rustiger te worden.
De jongens kregen elk zo'n boosmeter waaraan een pijltje hangt. Op die manier kunnen ze zelf aangeven hoe boos ze worden.
Groen = Niets aan de hand, ik ben rustig
Geel = Dit vind ik niet erg leuk
Oranje = Ik word nu wel kwaad, als ik nu niets doe ga ik 'in het rood' (Als begeleider kun je nu best ingrijpen om problemen te vermijden, als je dat het kind de situatie zelf niet aankan)
Rood = Ik ben helemaal over mijn toeren, ik doe misschien dingen waarvan ik straks spijt zal hebben. (Als begeleider kun je best het kind in veiligheid brengen)
Bestaat er een methode om ervoor te zorgen dat we niet 'in het rood' gaan?
Ja, wij hebben geleerd over de Stop-Denk-Doe-methode. Soms vergeten we even te stoppen en na te denken en doen we gewoon. Dan komen we vaak in de problemen (= straf, ruzie, jezelf pijn doen, 'in het rood gaan',...).
De kinderen kregen deze kaartjes (zie hieronder) om ze te helpen eraan herinneren dat we steeds even moeten stoppen en nadenken, vooraleer we in actie schieten. Zo voorkomen we problemen.
We hebben al heel wat geleerd en gedaan sedert het begin van de lessen sociale vaardigheden:
1) We hebben met de groep een naam bedacht en afspraken gemaakt. Ze proberen we er een hele leuke groep te maken.
2) We leerden over de basisgevoelens (Blij-Bang-Boos-Verdrietig) en speelden leuke spelletjes rond deze gevoelens. We kwamen tot de conclusie dat er nog veel andere lichamelijke en niet-lichamelijke gevoelens bestaan.
3) Ten slotte keken we even hoe je het best kan luisteren naar iemand. Hoe neem je een goede luisterhouding aan? - Je kijkt de spreker aan (indien je dit moeilijk vindt, kijk je af en toe zodat de spreker ziet dat je luistert) - Je concentreert je = je denkt over de dingen die je hoort - Je neemt een geïnteresserde houding aan (bv. niet met je rug gericht naar de spreker) - Je vraagt het als je iets niet begrepen hebt.
Bij dit laatste thema ondervonden we ook dat respect hebben voor elkaar erg belangrijk is. Daarom deden we een hele coole oefening:
Op de foto's kunt u zien hoe de jongens elkaar een gezichtsmassage leren geven aan elkaar. Hier letten we erop dat we goed luisteren naar de ander, want we willen elkaar geen pijn doen. Als iemand iets niet graag heeft, moeten we daar ook respect voor kunnen opbrengen.
Sedert 18 september 2009 is de groep leerlingen van juffrouw Femke gestart met sociale vaardigheden.
Ikzelf, meester Freek, startte met dit project als eindwerk voor mijn studies. Door deze blog wil ik jullie, ouders en andere geïnteresseerden, op de hoogte houden van de thema's die we zullen bespreken gedurende dit schooljaar.
De thema's zijn onder ander: de gevoelens, de luisterhouding, het zelfbeeld, maar we zullen ons ook toespitsen op praktische vaardigheden zoals een praatje maken, een complimentje geven,...
Op de eerste foto ziet u onze zolder. Dit is de plaats waar de lessen worden gegeven. Lekker gezellig, niet?
De tweede foto is een voorbeeld van de structuur van de les, aangeduid met leuke pictogrammen.
Onze groepsnaam en groepsregels staan op de 3de foto. De jongens hebben zelf deze regels bedacht en ondertekend.
Aarzel niet om wat vragen te stellen of een opmerking te geven. Daarvoor dient deze blog.
Vriendelijke groeten en hopelijk tot weerziens op deze blog,
Op 13 juni 2009 vond zich de langverwachte opdendeurdag plaats in de Klim-op te Zwevegem. De opvoeders kregen hierbij de gelegenheid om wat kinderanimatie te organiseren gedurende de dag. Juf Melissa verzorgde op sublieme wijze de schminkstand. Meester Michaël stond bij onze visput en zag dat het goed was. En terwijl de anderen zwoegden in de hitte, speelde meester Freek wat twister met de lieve kinderen.
Deze blog werd opgestart door de opvoeders van de Klim-op te Zwevegem. Via deze blog willen wij onze activiteiten en projecten in beeld brengen zodat andere mensen kunnen zien wat wij zoal in onze mars hebben. Reacties op berichten zijn altijd welkom.