De jongste kleuters oefenen hoeveelheden tot 3. (telkens 3 biggetjes bij elkaar)
De oudsten wagen zich samen aan een puzzel van 200 stukken. Hierbij wordt per 2 gewerkt en na een tijdje omgewisseld.
Tijdens bewegingsmomenten dansen we op de muziek van K3(- welkom bij de 3 biggetje)s en spelen we tikspelen(- pas op voor de wolf! per 3 in een huisje en wolfje, hoe laat is het. (inleving, snel reageren, spelregels begrijpen en juist toepassen)
De kleuters krijgen het sprookje op verschillende manieren te horen: verteld door de juf zonder prenten, beluisterd op cd met prentenboek, bekeken op het grote digibord. Op deze manier kennen ze de inhoud door en door en kunnen we het ook samen, adhv vraagjes en prenten opnieuw vertellen.
Tot expressie komen na het verhaal, gebeurt op verschillende manieren.
In de activiteiten beeldopvoeding wordt er gestempeld: de muren van het huisje van steen:de geeltjes en de groentjes komen na waarneming van de muur op de speelplaats tot een juist patroon (inzicht- goed opletten), de roodjes stempelen rijtjes en de blauwtjes oefenen vrij de stempeltechniek.
Daarnaast maken de oudsten varkentjes adhv een stappenplan: zelfstandig werken- plan kunnen lezen- kennis(hoeveelheden, vormen, )en technieken ( rond vormen tekenen, nauwkeurig knippen op lijn, kleven) toepassen en tot een juiste synthese komen.
Ze brachten het er goed van af; kijk maar aan het venster van de klas.
Lekkere geurtjes in de klas, verschillende parfumflesjes werden ontdaan van hun doppen. De kleuters kregen als opdracht om de juiste dop op de juiste fles terug te zetten/schroeven. Hierbij moesten ze goed kijken/meten/voorspellingen maken en uitproberen. Wie de meeste flesjes gesloten had was de winnaar. (wiskundige initiatie:meten, klein motorische ontwikkeling)
We werkten hard verder aan een geschenkje en een mooie kaart voor moederdag. De groentjes zorgden voor een modern kunstwerk van zichzelf, de geeltjes maakten een boekje van het versje hierbij moesten ze de voorwerpen natekenen, inkleuren en schilderen rond het voorwerp. Nadien alles juist aan mekaar kleven en de juiste zinnetjes onder elk prentje kleven! Dit alles hoofdzakelijk zelfstandig en op eigen tempo, doch binnen de tijd! Iedereen is klaar, sommigen met timer ;) (bij deze activiteit moesten kleuters nauwkeurig waarnemen, vergelijken, rekening houden met leesrichting, .heel wat taal kwam hieraan te pas)
De roodjes en blauwtjes stempelden met schuimrubber kwastjes op een toilettasje en knipten een schuimrubber . Ook hun werkjes zijn heel mooi! Bij juf Lindsay deden ze net als mama: parfum spuiten, crème aan gezichtje smeren... (imitatiespel, de voorwerpen op hun geeigende manier gebruiken)
Op de speelplaats speelden we een tik spelletje "moeder hoe laat is het?" En we leerden elke dag het versje in , op woensdag zegde iedereen het versje alleen voor de klas op (durven spreken)
In kringgesprekjes spraken we over mama: we vertelden elkaar hoe mama heet (en de volgende dag moesten we de naam van een andere kleuter zijn/haar mama kunnen zeggen) (aandachtig luisteren dus), we spraken over wat mama ons reeds allemaal aanleerde en stonden zo stil bij onze ontwikkeling en de hulp van ouders hierbij!
We luisterden naar een verhaaltje voorgelezen uit en prentboek "Nina en Fara" en moesten kunnen antwoorden op vraagjes over de inhoud.
We kunnen bijna niet wachten om ons geschenkje aan mama te geven en ons versje op te zeggen.
Aan alle mama's alvast een fijne moederdag gewenst!