Veel kijkgenot!
Foto
Hoi,
Ik ben juf Sara en wil graag de klasavonturen van mijn sloebers met jullie delen.
Voel je vrij om te reageren.

Vele groetjes
Juf Sara
Inhoud blog
  • De brandweer.
  • De brandweer
  • Hier zijn we weer!
  • Het geheim van de schatkist.
  • Thema Afrika
    De klas van juf Sara
    Onze klasavonturen!
    14-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De brandweer.
    Ook vorige week werkten we verder rond het thema de brandweer.
    Wat deden we?
    - We bakten koekjes voor vaderdag.
    - We werkten onze brandweerauto af: tekenen van een ladder, zichzelf tekenen + uitknippen...
    - We herhaalden het versje voor vaderdag.
    - We luisterden naar verhaaltjes van de brandweer.
    - We leerden een liedje.
    - Godsdienstactiviteitje rond helpen.
    - We leerden nieuwe begrippen: lang, smal, groot, klein...
    - De mama van Jozua (Vanessa) kwam de nieuwe verteltas voorstellen.
    - ...

    Het was fijn om een brandweerman zijn!
    Deze week werken we eventjes rond het thema 'trouwen', nadien werken we rond het thema 'kamperen.'

    14-06-2011 om 11:59 geschreven door Juf Sara  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
    29-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De brandweer

    tutatutatutaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...
    Op maandag werd de brandweer heel enthousiast onthaald.
    2 brandweerauto's en 9 stoere brandweermannen zetten onze school even in rep en roer.
    We werden allemaal echte brandweermannen/vrouwen en blusten erop los.
    We mochten ook eens in de grote brandweerwagen zitten.
    Dit was een mooie start om 2 weken rond de brandweer te werken.

    Maandagmiddag verkleedde juf Sara haar in een echte brandweervrouw. 
    Nadien maakten we een grote brandweerauto.

    Op dinsdag leerde juf Hannelore ons wat lang is en kort.
    Nadien mochten we lange en korte stroken knippen. Daarmee maakten we een ladder.

    's Middags leerde juf Sara ons het lied: 'de brandweer.' Nadien maakten we zelf een brandweerauto.
    We moesten hier het raam uit de brandweerauto prikken.

    Woensdagochtend vertelde juf Hannelore ons een verhaal over de brandweer.
    Nadien werkten we verder aan onze ladder.

    Op donderdag bekeken we met juf Hannelore allerlei brandweermateriaal. Nadien werkten we terug verder aan onze ladder.
    's Middags mochten we bij juf Sara met de brandweerauto rijden. Nadien werkten we verder aan onze eigen brandweerauto. Nu moesten we de wielen knippen, daarna mochten we alle deeltjes juist kleven zodat we een brandweerauto hadden. Eerst de rode vellen, dan de wielen en als laatste de ladder. Voor we naar huis gingen vertelde juf het verhaal: 'De brandweerman'.

    Op vrijdagochtend schilderden we bij juf Hannelore aan ons vaderdagcadeau. Wat het gaat worden gaan we nog niet verklappen.
    Na de speeltijd kwam juf Sara in de klas en moesten er nog een aantal kindjes verder werken aan hun brandweerauto. Voor we gingen eten speelden we ook nog een tikspel. Hier moesten de brandweermannen de sloeberkindjes proberen tikken.
    's Middags werkten we opnieuw verder aan de brandweerauto.
    Voor we naar huis gingen speelden we nog een spelletje. Juf Sara had lange brandweerslangen meegebracht. Wat raar? Als we er mee in de lucht draaiden maakte dit het geluid van een brandweerauto. We draaiden erop los.

















    29-05-2011 om 16:45 geschreven door Juf Sara  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    18-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hier zijn we weer!

    Beste ouders

     

    Het is al een tijdje geleden dat er iets gepost is op onze blog.

    Mijn excuses daarvoor.

    Omdat het heel erg druk is met mijn eindwerk en andere taken liet ik die wat liggen maar ik vlieg er opnieuw in.

     

    Na de paasvakantie deden we nog even verder rond Rikki en Mia de kip. We speelden het verhaaltje na met de verschillende figuurtjes. Lena mocht Broes zijn poppenspel zelf filmen.

    Op donderdag kwam juf Lieselot zij begon met het thema ‘Lieve mama ik hou van jou.’

    We bekeken allerlei mama foto’s, we maakten een mooi cadeautje, maakten kettingen…

     

    Als juf Lieselot haar stage erop zat werkten we een weekje rond de schildpad.

    We dansten heel erg vaak omdat we op het schoolfeest moesten schitteren op het podium.

    We beschilderden ook mooie schilden voor op het schoolfeest.

    We leerden een schildpad schilderen, maakten een schildpadden puzzel en kindjes die zin hadden mochten de schildpadden van klein naar groot kleven.

    Ons schoolfeest werd ook een groot succes. Bedankt voor de talrijke opkomst.

     

    Nu is juf Lieselot terug in onze klas. We werken rond het thema ‘Kledij.’

    We mochten al onze lievelingskledij aandoen en versierden hiervoor een kapstok.

    Wat we nog allemaal gaan doen wordt vervolgd.

     

    18-05-2011 om 22:11 geschreven door Juf Sara  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    27-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het geheim van de schatkist.

    Gedurende 2 weken ontdekten we de wereld van de piraten.

    Wat deden we allemaal?

     

    °Beeldende activititeit: -   groot karton schilderen (boot van de piraten) + kijkgaten

                                         maken

    -         rode strepen schilderen op t-shirt + doodskop op t-shirt

         tekenen.

                                      - Piraat knutselen: knippen en plakken en piraat inkleuren.

                                      de ark van Noah tekenen + dieren kleuren en zelf uitknippen.

    -         Versieren van een piratenhoed.

    -         Maken van een boot: stempelen met bolletjes plastiek, knippen van lange stroken en kleven op de mast, inkleuren van de piraat.

    -         Maken van een zwaard: knippen van stukjes papier voor het handvat en beschilderen van het mes.

    ° Turnen: - piratenomloop.

                   - piratenspelletjes.

                   - piratenoefeningen.           

     

    °Lied aanleren: - Hey, hoy, vaar met ons mee.

                           - Wij zijn piraten van de zee.

     

    °Taalactiviteiten: raden wat de juf tekent op het bord.

                             verhaal vertellen: Mie moe piraat, Woeste Willem en wij zijn piraten

                             versje: geheim in de fles.

     

    ° We gingen op zoek naar de schatkist en ontdekten allerlei piratenkleren en accessoires.

     

    °Zintuiglijke momenten: luisteren naar geluiden.

                                        geheugenspel: wat lag er onder het laken?

                                       Voelspel: welk piratenmateriaal voel ik?

     

    ° We maakten een grote boot met blokken.

     

    °Godsdienstige activiteit: de ark van Noah (drama).

     

    °Bij het onthaal: kindjes geven zichzelf een piratennaam, thematische woordjes ritmisch klappen.

                             Bijna elke dag brengt Kapitein Zwartbaard een opdracht voor de kindjes.

    Zo kunnen we te weten komen hoe we de schat kunnen vinden.

                           

    °Wiskundige activiteit: drijven en zinken.

                                     Één-één-relatie (muntstukken)

                                     aanbrengen begrippen 'vol' en 'leeg'

     

    ° We gingen op zoek naar 2 dezelfde kaartjes (Memory)

     

    °Piratenfeest: zoeken naar de schat, verkleden, smincken, ...

     

    Het was een piratenfijn thema.

    De komende 2 weken werken we rond thema ‘Pasen.’ In de eerste week staat de kip centraal, tijdens de tweede week werken we rond het lekkers van Pasen.

























    27-03-2011 om 13:52 geschreven door Juf Sara  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    13-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema Afrika

    Op maandag vierde juf Hannelore de verjaardag van Lena.

    Na de speeltijd gingen we turnen met juf Sara. We deden allerlei spelletjes met de tennisballen.

    ’s Middags ontdekten we de dierenwereld van Afrika.

    Nadien versierden we een olifant met houtskool.

     

    Op dinsdagochtend was er een godsdienstactiviteit, we leerden allerlei kindjes van de hele wereld kennen.

    Nadien mochten we met waterverf het blad versieren voor onze olifant.

    ’s Middags experimenteerden we met muziekinstrumenten. We trommelden en speelden erop los.

    Nadien werkten we verder aan onze achtergrond.

     

    Op woensdag leerden we patronen maken met blokjes. Nadien moesten we zelf een blaadje versieren met een patroon. Dit werd dan een mooi muziekinstrument.

     

    Op donderdagochtend werkten we hieraan verder.

    ’s Middags versierden we samen een grote trommel.

    Nadien moesten we gras knippen voor onze olifant.

    Voor we naar huis gingen kwam de mama van Eyüp in onze klas. Zij had mooie Afrikaanse kledij aan.

     

    Op vrijdagochtend bracht juf Hannelore allemaal Afrikaans fruit mee. We proefden erop los.

    Nadien werkten er nog kleuters verder aan hun instrument.

    ’s Middags vierden we feest voor Emma D. want zij vertrekt binnenkort naar Congo.

    We zullen haar missen maar wensen haar wel super veel plezier!













    13-03-2011 om 19:42 geschreven door Juf Sara  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    27-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema de clown en Afrika.
    Op maandag en dinsdag werkten we rond het thema: 'De clown.'
    Op maandagochtend leerden ze het liedje 'carnaval.'
    Nadien mochten ze 4 clowntjes inkleuren, deze moesten ze dan ook uitknippen en in de juiste volgorde kleven.
    Na de speeltijd maakten ze een clown uit een ballon. Zijn mond en neus moesten ze schilderen, zijn hoed versieren met confetti, zijn oren en haar kleuren...
    's Middags verkleedden we ons in een echt clown en dansten we in het rond. Nadien werkten we verder aan onze clown.

    Op dinsdag oefenden we verder aan de logische volgorde.
    's Middags kwam de clown op bezoek in de klas van juf Katy. Wat genoten we van zijn aanwezigheid. Het was een super gekke clown die heel wat grapjes maakte.
    Na de speeltijd werkten nog enkele kleuters aan hun logische volgorde.

    Op woensdag begonnen we met het thema 'Afrika.'
    Juf Hannelore vertelde het verhaal: 'Kaatje verhuist.'
    Omdat nog niet iedereen klaar was werkten nog enkele kleuters hun logische volgorde af.
    Na de speeltijd gingen we turnen. We mochten met allerlei materiaal experimenteren: ballen, hoepels, kranten, linten... Nadien dansten we ook nog op gekke muziek.

    Op donderdag vertelde Juf Hannelore het verhaal: 'Nandi's verrassing.' In dit verhaal aten alle dieren Nandi's fruit op. Zelf mochten we nadien ook allerlei fruit proeven.
    's Middags had juf Sara heel wat doeken mee gebracht. Deze doeken gebruikten we om ons te verkleden. Sommige meisjes kregen zelf een baby op hun rug want Afrika dragen heel wat mama's hun baby's zo.
    Nadien mochten we zelf zo een doek, ze noemen dat een panjé, maken. We stempelden en schilderden erop los.
    Na de speeltijd kwam Max op bezoek in onze klas. Hij vertelde ons dat wij op het schoolfeest een schildpad zijn.

    Op vrijdagochtend leerden we delen met elkaar.
    Nadien werkten we verder aan onze panjé.
    's Middags dansten we op leuke Afrikaanse muziek. Nadien werkten we verder aan onze panjé.
    Voor we naar huis gingen mochten we eerst naar de grote speelplaats. Daar zongen we het axenrooslied en zagen we alle diertjes van de axenroos.
    Nadien vertelde juf het verhaal: 'Nandi's verrassing.' nog eens.

    Volgende week werkten we verder rond het thema: 'Emma gaat naar Afrika.' Dan zullen de dieren en de instrumenten centraal staan.
    We hebben er alvast zin in!


















    27-02-2011 om 15:34 geschreven door Juf Sara  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    21-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema oma en opa
    Omdat het donderdag en vrijdag feest was voor de oma's en opa's, werkten we vorige week verder rond dit thema.
    Op maandag maakten we kennis met een nieuw klasvriendje: Mia.
    Nadien werden de mossels geschilderd.
    Na de speeltijd gingen we turnen bij juf Sara, hier speelden, dansten... we met kranten.

    's Middags toonde juf Sara ons een verteltas rond oma en opa. Daarin zat een boek, een memory, een doosje voor een ketting te maken... 
    Nadien versierden we onze vissershoed voor het grootouderfeest.

    Dinsdagochtend herhaalden we onze mosseldans.
    Nadien mochten we onze oma of opa of opie of mamie of bompa... schilderen.
    Ook 's middags schilderden we hier aan verder.
    Juf vertelde ons ook het verhaal: 'Bij oma en opa.'
    Nadien dansten we op het grote podium en keken we naar alle dansjes van de andere klassen.

    Op woensdag schilderden we verder aan onze mossels.
    Na de speeltijd gingen we turnen.

    Omdat het donderdagmiddag eindelijk zover was, dansten we 's ochtends nog eens op het podium.
    Nadien tekenden en speelden we nog wat in de klas.
    's Middags gaven we het beste van onszelf op het podium.

    Op vrijdagochtend speelden we het spelletje memory. We gingen op zoek naar 2 oma's, 2 opa's, 2 mama's, 2 papa's...
    's Middags zetten we nog eens ons beste beentje voor en dansten we als echte mosselmannen.
    Hopelijk hebben alle oma's en opa's ervan genoten, wij in ieder geval wel.
    Foto's van het grootouderfeest vind je terug op de site van onze school: www.basisschoolpiusx.be

    Volgende week werken we eerst 2 dagen rond het thema 'De clown.'
    Omdat Emma D. na de krokusvakantie naar Congo gaat, staat vanaf woensdag het thema 'Afrika' centraal.







    21-02-2011 om 09:08 geschreven door Juf Sara  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    13-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema oma en opa.
    Op maandagochtend leerde juf Hannelore ons het lied: 'Feest voor oma en opa.'
    Nadien tekenden we het feest voor oma en opa.
    Na de speeltijd versieren we een hart. Hiervoor moesten we met onze handen in scheerschuim en rode verf wrijven.
    We genoten er met volle teugen van.

    's Middags werd Shannon een echte oma en Eirinn een echte opa. Wij moesten dan zeggen welk kledingstuk bij wie paste.
    Nadien experimenteerden we verder met de scheerschuim.

    Op dinsdag bezochten we de kinderboerderij.
    's Middags leerde juf Sara ons het dansje voor op het grootouderfeest. We werden allemaal echte mosselmannetjes en dansten erop los.
    Na het dansen moesten we opnieuw verder werken aan ons cadeautje voor oma en opa.
    Nu moesten we de bloem versieren met verschillende kleuren. Dit deden we door met onze vingers te verven.

    Op woensdag waren Hannah en Victorine jarig. We kregen heerlijke koffiekoeken.
    Na de speeltijd gingen we eigenlijk turnen maar Victor werd jammergenoeg ziek.

    Op donderdagochtend  mochten we iets vertellen over onze foto's van oma en opa.
    Nadien maakten we mossels voor onze mosseldans.

    's Middags leerde juf Sara ons het versje: 'Een ster voor opa, een bloem voor oma.'
    Nadien versierden we de ster voor opa. Hiervoor moesten we met een rietje de verf verder blazen.
    Voor we naar huis gingen werden Hannah en Victorine gesminckt en mochten de andere kindjes nog een beetje spelen.

    Op vrijdagochtend zong juf Hannelore het themalied nog eens met ons. Nadien werkten we verder aan onze mossels.
    Na de speeltijd gingen we turnen bij juf Sara. We herhaalden onze mosseldans en speelden met de parachute en ballonnen.

    's Middags mochten we vertellen wat we allemaal met ons oma en opa doen. Zo knuffelt Elien heel graag met haar opa, blijft Victor graag bij zijn bompa en bomma slapen, speelt Broes graag bij zijn oma en opa...
    Nadien werkten we verder aan onze ster voor opa.
    Voor we naar huis gingen vertelde juf Sara het verhaal: 'Mijn oma is een superster.'

    Volgende week werken we verder rond het thema oma en opa. We zullen een vissershoed maken, hartjes leren tekenen, de verteltas bekijken...


















    13-02-2011 om 19:27 geschreven door Juf Sara  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De boerderij

    Op dinsdagochtend 8 februari reden we met de bus naar 'De Campagne' in Drongen.
    Heel enthousiast gingen we er op ontdekking in de boerderijwereld.
    We mochten duiven, geitjes, varkens... eten geven.
    We lieten cavia's aan een wortel knagen.
    We aaiden konijntjes.
    En we reden ook op een koets met een echte pony.
    Kortom het was een leerrijke ochtend.

















    13-02-2011 om 18:30 geschreven door Juf Sara  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PYJAMAFUIF!
    Om ons thema 'licht en donker' af te sluiten hielden we een pyjamafuif. We dansten erop los!











    13-02-2011 om 18:17 geschreven door Juf Sara  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs