doorheen de toch wel heel drukke laatste weken van het schooljaar toch nog enkele foto's van het ondertussen al lang geleden maar fantastisch schoolkamp! Bedankt aan alle mama's en papa's voor de helpende hande
Niet vergeten! onze portretten zijn te bewonderen in eetcafé 'De Wentelsteen' in Leuven, gelegen op de vismarkt. De opbrengst gaat naar het project 'achter de muur' ten voordele van een Palestijnse Circusschool. www.achterdemuur.be Avast een voorsmaakje. Woensdag 11 mei doen we projectvoorstelling om 11 uur. Iedereen welkom!
Albert 2 is de koning van ons land, maar wat doet hij heel de dag? Hoe is koningin Paola helemaal vanuit Italie op de Belgische troon beland? Krijgt de koning veel cadeautjes? Heeft de koning soms vakantie? Waarom hebben we eigenlijk twee koninginnen? En woont de koning in het koninklijk paleis? Onze koninklijke familie lijkt op het eerste zicht misschien een beetje saai, maar dat is ze zeker niet . Wist je dat de koning een halzus heeft die in de Amerikaanse woenstijn woont, getrouwd is met een kelner en met haar camper bij de Indianen op bezoek gaat? Of dat de moeder van koning Albert een echte fee was, dat koningin Paola de mooiste prinses ter wereld was , dat koningin Fabiola een sprookjesboek geschreven heeft en dat prins Filip een gevechtspiloot is? Dit alles zoeken we op in het boek dat in onze klas ligt; 'De koning in zijn blootje', van Mario Danneels. We schrijven volop teksten hierover waar we zelf een soort krantje van gaan maken. We moeten er wel heel erg moeilijke woorden voor kunnen schrijven en kunnen zeggen zoals grootmaarschalk en ordonnansofficieren en protocol en sire enz. We leren ook hoe je dag moet zeggen tegen de koning en de koningin volgens het protocol. Nog heel wat te leren dus!
we hebben post gekregen van het Koningshuis! we kregen een antwoord op onze kaartjes aan koningin fabiola! de brief hangt op ons prikbord in de klas!Er zat zelfs een prachtige foto van de Koningin bij! We zijn hard aan het werk aan onze portretten van koningen. Je kan al een kiekje komen nemen in de klas. Dit zijn woorden waarvan we de betekenis nog van aan het opzoeken zijn; - koninkrijk - vorstenhuis - troonopvolging Wist je dit al: Als je graag de koning als peter zou willen hebben, moet je ervoor zorgen dat je zes oudere broers vlak na elkaar hebt (zonder een zusje tussen) en moet je dan ook juist de zevende in de rij zijn. Dan is de koning jouw peter en mag je 1 keer per jaar op bezoek in het Paleis! En als je het zevende meisje op een rij bent? dan gebeurt er blijkbaar niks! Dat vinden we natuurlijk niet eerlijk! We ontdekten dat de koning elke dag 104 brieven krijgt. Daarom gaan we naar andere kinderen of mensen schrijven. De bedoeling is dat we via deze weg leren corresponderen, maar ook dat we informatie kunnen doorgeven van wat wij te weten zijn gekomen (krantje, teksten, drukwerk, schrijfwerk,...) en dat we ook kennis van anderen kunnen verzamelen. We schrijven al met een klas in de Regenboog, maar we zouden nu ook naar een ziekenhuisklasje kunnen schrijven!
We hadden een gesprek in de klas over de nieuwe President van Amerika, president Obama. We vroegen ons af wat het verschil was met een president en een koning. Wie is onze koning eigenlijk en draagt die echt een kroon? woont die in een echt kasteel? Bestaan Prinsen en prinsessen? Kan iedereen zomaar koning of prinses worden? Is de koning de baas? enz. Dus bekeken we het koningshuis van wat dichter bij. We weten wie onze koning is, maar wie waren de vorige koning en koninginnen? Hoe schrijf je koning? Hoe schrijf je een brief naar de koning? enz. Stof tot opzoeken dus. Ziehier ons nieuw project; koningen en koninginnen.
Dit kwamen we al te weten;
Koningin Astrid stierf in een auto-ongeval. Ze was getrouwd met koning Leopold de derde. Vele kinderen van de klas vinden haar heel mooi, vooral haar diadeem (want het is geen kroon)!
Onze Koning heet Koning Albert en Koningin Paola met de zelfde kroon op als Koningin Astrid!
We schreven kaartjes naar koningin Fabiola, We hebben ze persoonlijk laten afgeven in het Ziekenhuis waar de koningin verblijft. We schreven ook brieven naar de koning, om te vragen of hij eens op bezoek wilde komen in onze school. Als hij zou komen dan zouden we een kroon voor hem maken (want onze vorst heeft geen kroon) we zouden een rode loper leggen, de klas doen blinken en piekfijn opruimen, een portret van hem maken, een grote taart maken en een heel groot feest geven! We sturen binnenkort onze brieven op, we hebben net ontdekt dat je op brieven naar de koning geen postzegels hoeft te plakken...