Inhoud blog
  • En we zijn vertrokken
  • Hallo en welkom !
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Kiwi's in Belgie
    Zelf kiwi's kweken
    17-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.En we zijn vertrokken

    Verkocht !

     Vorig weekend was het zo ver, wij naar het plantencentrum een kiwi-plantje kopen. De vriendelijke werknemer raadde ons aan om het "simpel" te houden en een ACTINIDIA DELICIOSA "JENNY" te kopen. Nu moet je weten dat deze kiwisoort zelfbestuivend is. Normaal dient men voor bevruchting een mannetjes en vrouwtjesplant te hebben. Anders komt het niet tot vruchten.

    Dus, waarom ons zelf moeilijk maken? Voilà Jenny it is !

     


    Een beetje info over de 'Jenny'

    Kiwi geven vanaf hun 3e jaar pas vruchten. Dit is echter wel het geval bij de “Jenny”, de vruchten zijn dan wel iets kleiner dan van de tweehuizige soorten, maar om een mannelijk en vrouwelijk plant te planten moet u ook veel ruimte hebben. Deze moeten minimaal 5 tot 6 meter uit elkaar staan en dat is niet in ieder tuin mogelijk.
    De kiwi is goed winterhard en heeft dan ook geen problemen met ons klimaat. De witte bloesem maakt uiteindelijk plaats voor de jonge kiwi-vruchten. Deze zijn begin november rijp en kunnen dan geplukt worden. Zo lang mogelijk wachten met plukken (begin november net voor de eerste nachtvorst) en heerlijke zoete kiwi’s zijn het resultaat.



    Dit zijn dus onze plantjes, 2 stuks ongeveer 60cm groot

    Ik kan nu heel wat tekst tekst gaan kopiëren en plakken, maar dat ga ik nu niet doen, meer info over de kiwi-plant vind je hier terug: Wikipedia




































     


    Volgende stap

    Kiwi’s zitten bordevol vitame C en behalve dat ze zeer gezond zijn, geeft de plant een tropische uitstraling aan iedere tuin.
    Een kiwi is een goede klimmer en doet het goed tegen een muur, hekwerk of pergola. Jaarlijkse (lichte) snoei is wel noodzakelijk om de harde groei een beetje te remmen en een betere vruchtzetting te krijgen. Winterhardheid zone 8a (-12 graden).

    Volgende maal zullen we onze pergola plaatsen....Ik kijk er al naar uit!

    Groetjes !
    E.



    17-06-2008 om 22:17 geschreven door kiwi_in_belgie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (25 Stemmen)
    07-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hallo en welkom !

    Welkom 

    Welkom op deze experimentele site. Ik weet zelf niet wat het resultaat zal worden maar we gaan er toch voor. Is het uit interesse of pure nieuwsgierigheid dat je een kijkje komt nemen? Of heb je graag kiwi's, beter nog zou je graag kiwi's willen planten? Dan ben je hier op de juiste plaats. We gaan samen proberen verschillende kiwi-plantjes tot bloei laten geraken of zelfs tot het dragen van vruchten.

    Ervaring

    Zoals ik reeds zei, weet ik zelf niet wat het resultaat zal zijn. Ik heb dit nog nooit voorheen gedaan, maar probeer graag dingen uit. Lukt het niet, dan pech gehad en proberen we iets nieuws. Mijn ervaring zal wel niet relevant zijn, maar ik heb zelf een klein moestuintje met dit jaar volgende plantjes:
    • Kers-tomaatjes
    • Aardappelen (Nicola)
    • Erwten
    • Sla (Romaanse)
    • Uien (veel)
    • Courgetten
    • Aubergine
    • Bieten (voor de onze schaapjes)
    Qua (fruit)bomen heb ik volgende staan:
    • 3 okkernoten (5 jaar)
    • 1 appel (jonagold)
    • vijgenboom (bijna 10 jaar)
    En onlangs heb ik een struikje braambessen (doornloos), een frambosen struik en een druivelaar geplant.

    OK genoeg gechat, we gaan ervoor !

    Groetjes
    E.

    07-06-2008 om 00:00 geschreven door kiwi_in_belgie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (30 Stemmen)


    Archief per week
  • 16/06-22/06 2008
  • 02/06-08/06 2008

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs