Kirsten's blog
Mijn boekje
  • Let me know!

    Zet jullie mening er maar op!


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Het babbelland

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum


    De tofste blog van het land!
    04-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ervaringsgericht onderwijs

    - Een dag in de eerste kleuterklas:


    Ik heb mijn stage gedaan in de August Vermeylen school te Oostende.
    Een heel erg leuke school.

    Straks kom je alles te weten over de visie van de Vermeylenschool, mijn mentor en mezelf.

    Maar eerst wil ik jullie een kijkje laten nemen in de klas: 

     
    De dag gaat van start met de klaspop Jules. De kleuter die zorgt voor Jules heeft de taak om hem 's morgens uit zijn bed te halen en om hem aan te kleden. Daarna gaat hij op zijn mooie stoel zitten en zingen we met z’n allen het goedemorgen lied speciaal voor hem en de vriendjes van de klas.

     



    Na het goedemorgen lied is het tijd voor een gezamenlijk moment. ’s Morgens is dit meestal een verhaal, een wiskundeles of een WO-les. In de namiddag is dit een muzikale activiteit of een bewegingsles.

    Na de gezamenlijke activiteit is het tijd voor de creatieve activiteit. De kleuters mogen dan samen met de juf de creatieve activiteit uitvoeren. De andere kleuters mogen in de hoeken spelen. In de klas zijn er verschillende hoeken aanwezig: zoals een computerhoek, de huishoek, de spelletjeshoek, de manipulatiehoek en de constructiehoek.



    Na al dat spelen is het tijd  om samen te gaan plassen, een koek te eten en buiten te spelen.

    Als we terug in de klas zijn spelen de kleuters verder in de verschillende hoeken. De kleuters die bezig waren met een creatieve activiteit die mogen verder werken.

    Voordat de bel gaat moeten de kleuters alles opruimen en gaan ze nog even in de kring zitten voor een gezamenlijk moment. Daarna is het middagpauze. Sommige kleuters blijven op school eten, sommige gaan naar huis.

    Wanneer we terug in de klas zijn werken en spelen de kleuters verder in de hoeken. Maar niet zo heel lang, want het is alweer tijd voor een gezamenlijke activiteit. De kleuters moeten opruimen en in de kring gaan zitten.

    De gezamenlijke activiteit gaat van start, meestal is dit een bewegingsles. Dan gaat de juf met de kleuters naar het zaaltje en bewegen ze erop los.

    Na dat bewegen is het tijd voor koek en drank en mogen de kleuters terug buiten spelen.

    Vooraleer de bel terug gaat, gaan de kleuters terug in de kring zitten. Er is een afsluitmoment. Eventueel is het een muzikale activiteit. Na de lange dag zijn Jules en zijn vriendjes moe. De kleuter die zorgt voor Jules doet zijn pyjama aan en legt hem in zijn bed. De kleuters zingen met z’n allen het slaaplied.

    Daarna gaat de bel, vlug de jassen aan en de boekentas op de rug. En daarna gaan alle vriendjes van de klas naar huis.

     

    -      Rol van de KO en de kleuters.

    • Rol van de KO:

    De KO heeft vooral een sturende en bemiddelende rol. Ze probeert de kleuters te ondersteunen en te begeleiden. Deze begeleidende rol vult ze goed in. Tijdens het hoekenwerk laat ze de kleuters vooral zelf doen. Als de kleuters ergens hulp bij nodig hebben, zal de KO onmiddellijk helpen.  Ze laat de kleuters voldoende vrij, maar ze zorgt ervoor dat er regels blijven gelden in de klas.

    • Rol van de kleuters:

    De kleuters worden tijdens het kringgesprek voldoende aan het woord gelaten, ze krijgen veel inbreng in het klas gebeuren. Vanaf ze iets willen zeggen,mogen ze. Enkel niet door elkaar.

    Tijdens de gezamenlijke lesjes mogen de kleuters kiezen naast wie ze zitten. Soms moet de KO ze wel eens verplaatsten omdat ze het te bont maken.

    Daarnaast zijn er ook de weektaken. Zo, is er bijv. voor Jules zorgen, een boodschap rondbrengen, weerman/weervrouw zijn en de koek en de drankjes uitdelen. Deze worden elke maandag door de KO verdeelt. Tijdens die week vervullen de kleuters hun taak.

    Tijdens het hoekenwerk mogen de kleuters ook kiezen in welke hoek ze spelen. Ze moeten wel rekening houden met de kettingen. Als er geen kettingen meer hangen mogen ze niet in de hoek.

    Ook de creatieve activiteit mogen ze kiezen wanneer ze die uitvoeren. Ze weten wel dat de alle activiteiten op het eind van de week moeten af zijn.

     

    -      Visie op onderwijs door mijn mentor:

    Ik heb samen met mijn mentor het schema van EGO besproken. Over het algemeen is ze akkoord met de stellingen van het schema.
    Ze vindt de uitspraak: ‘Attitude: de KO volgt het kind, sluit zich aan bij de initiatieven van het kind (de interesses en de leefwereld van het kind’ heel goed.

    Daarmee was ze het zeker mee eens. Ze vindt dat activiteiten moeten aansluiten bij de leefwereld van het kind.
    Als dit niet zo is, gaan ze zich snel vervelen en dat is niet de bedoeling van een school.

    Ze wilt de kleuters iets bijbrengen, iets leren en zich vooral goed laten voelen. Als je in het eerste kleuter opeens een verhaal begint te vertellen over de trollen die je komen halen, is dat verkeerd, dan wil je de kleuters bang maken. Het is dus belangrijk dat alle activiteiten zich richten op de kleuters zelf, dat ze inspelen op de interesses en de leefwereld van de kleuters.

    Ook het welbevinden en de betrokkenheid vindt mijn mentor belangrijk. Als er geen welbevinden of betrokkenheid is dan gaan de kleuters ook geen aandacht hebben voor de activiteiten die je brengt. Het is belangrijk dat de kleuters zich goed voelen op school en dat ze graag naar school komen. Ze moeten echter nog lang genoeg naar school en brengen er veel tijd door.

    Er is echter één stelling dat mijn mentor het moeilijk mee had. ‘ vrij kleuterinitiatief: het initiatief ligt bij de kleuters.’

    Ze vindt als de kleuters teveel initiatief krijgen, bestaat het gevaar dat ze ervan zullen profiteren, vandaar ook het gezegde: geef hen een vinger en ze nemen een arm. De kleuters hebben nog altijd iemand nodig die er is voor hen, anders gaan de kleuters zich niet veilig voelen. Zeker de jonge kleuters.

    Het is wel goed dat je de kleuters initiatief laat nemen, maar gewoon niet te veel. Als je dit een paar keer toelaat, dan leren ze zelfstandig worden. Dus dat vindt mijn mentor wel goed.

    -      Mijn visie op onderwijs:

     

    Over het algemeen ben ik akkoord met wat mijn mentor hierboven zei. Ik vind EGO belangrijk en zeker het welbevinden en betrokkenheid. Als er geen betrokkenheid en welbevinden is dan zal de kleuter ook niet willen meedoen in de klas. Het is belangrijk dat het kind zich goed voelt en graag naar school komt.

    Ook een rijke omgeving vind ik belangrijk. Het materiaal in de hoeken, de klas versiering,…. Het moet uitdagen, de kleuters iets bijdragen.

    Mijn mentor scoorde hierop iets minder, de klas was wel altijd mooi versierd, maar de hoeken in de klas waren niet altijd in de zelfde lijn mee gedecoreerd. Het waren bijna altijd dezelfde activiteiten, ze waren bijna nooit in thema. Enkel haar creatieve activiteiten en de poppenhoek. 

     -   Visie van mijn stageschool op onderwijs:

     

    • Visie op het kind:

    Elk kind is anders. Het moet gewaardeerd worden door het eigen kunnen, kennen en zijn. De opvoeding vindt plaatst in een geest van positief denken.

    • Visie op de rechten van het kind:

    De rechten van het kind in de ‘Verklaring van de rechten van het kind’ moeten worden nageleefd. Het kind krijgt een bijzondere bescherming, waardoor wij het in staat stellen om op een gezonde en normale wijze volwassen te worden, in vrijheid en in waardigheid.

    Het kind wordt opgevoed in de sfeer van liefde, begrip, acceptatie, genegenheid en verbondenheid. Hij/zij krijgt kosteloos onderwijs of ontspanning. De Vermeylenschool biedt ruime mogelijkheden om de persoonlijke aanleg te ontwikkelen.

    Het kind wordt beschermd tegen elke vorm van discriminatie op basis van een ras, godsdienst, kleur, geslacht of nationaliteit.

     

    • Visie op het leer- en ontwikkelingsproces:

    Het kind wordt gezien als: ‘een zichzelf ontwikkelende persoonlijkheid dat leert uit zijn/haar ervaringen’

    De verschillende leergebieden zijn:

    -      Lichamelijke opvoeding (LO)

    -      Muzische vorming (MO)

    -      Nederlands

    -      Frans

    -      Wereldoriëntatie (WO)

    -      Wiskunde

    Ook leergebiedoverschrijdende eindtermen:

    §  Leren leren:

    Ø  De werkhouding van de kinderen positief te beïnvloeden

    §  Sociale vaardigheden:

    Ø  Bijdrage leveren in de ontwikkeling van het sociaal functioneren van de kinderen.

     

    §  Informatie en communicatietechnologieën:

    Het is ondersteunend als informatiebron, communicatiemiddel en als hulp bij de uitvoering van verschillende taken.

    §  Ook aandacht aan de ontwikkeling van: Zelfstandigheid, verantwoordelijkheidszin en kritische ingesteldheid.



    http://www.google.be/



     

    04-01-2011, 00:00 geschreven door Kirsten Brouns  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    28-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom op de tofste blog van het land!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hallo allemaal,

    Ik ben Kirsten Brouns en woon in Oostende. Dit is mijn toffe en leuke blog.
    Je komt hier vanalles te weten over Ervaringsgericht onderwijs en de visie van mijn stage school: de Vermeylenschool.

    Laat me weten wat je ervan vind!

    Liefs,

    Kirsten

    28-12-2010, 00:00 geschreven door Kirsten Brouns  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (6 Stemmen)
    Over mijzelf
    Ik ben Kirsten Brouns
    Ik ben een vrouw en woon in Oostende (België) en mijn beroep is Student Kleuteronderwijs.
    Ik ben geboren op 07/02/1991 en ben nu dus 34 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Shoppen, uitgaan met vrienden, plezier maken en dansen.
    Hallo allemaal, ik ben Kirsten en ik studeer Kleuteronderwijs in de Howest in Brugge. :)


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs