kinderen van de oorlog
Inhoud blog
  • 6. artikel klasse
  • 8. logboek
  • 7b. Obama speecht over religie
  • 5. antwoord op de leervragen
  • 7a. mening over onderwijs (politieke partijen)
    make love not war
    31-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.6. artikel klasse

     Lezersbrief Klasse:

     

    Beste lezers van klasse,

     

    Het lijkt een ver-van-ons-bed-gebeuren maar in Irak en Syrië woeden er harde tijden met verschrikkelijke oorlogen. Omdat het zo ver van ons bed is beseffen we de gevolgen hier niet van. Ik heb mij toegespitst op de kinderen die slachtoffer zijn van deze wrede daden. Ze hebben er zelf niet voor gekozen maar deze kinderen zijn kinderen van de oorlog.

     

    Het was een moeilijk onderzoek omdat er niet veel informatie te verkrijgen is uit het gebied zelf. Je hoort en ziet wel veel in het nieuws, maar de echtheid van de beelden en informatie zijn meestal niet te achterhalen. Ik heb me dan verder verdiept in de kinderen die op de vlucht slaan samen met hun ouders en familie of alleen.

    Oorlogskinderen hebben zoals alle kinderen recht op onderwijs, maar door de oorlog hebben ze geen rechten en kansen meer. Er is een klein aantal kinderen die terecht komen in een vluchtelingenkamp waar en een basis aan onderwijs ter beschikking is. Het onderwijs dat  de kinderen daar krijgen is beperkt, maar het zorgt ervoor dat de kinderen leren dat het belangrijk is om kennis op te doen. Hun toekomst is uitzichtloos en het enige wat de vrijwilligers ter plekke aan hun kunnen meegeven is de basis waarmee ze het later hopelijk verder schoppen. Deze kinderen hebben ook een enorme wilskracht om te ‘leren leren’, hun toekomst kan er vanaf hangen.

    Deze generatie kinderen is ook de generatie dat er na de oorlog voor gaat moeten zorgen dat hun land weer hersteld wordt. Zij zijn de toekomst van hun land, het merendeel van de kinderen die op de vlucht zijn krijgt geen kans om onderwijs te volgen. Er zal na enkele jaren een enorm aantal ongeletterden zijn waardoor de economie van het land een moeilijk herstel zal kennen. Vaak zijn de ouders ook ongeletterd waardoor de kansen van de kinderen nog verkleinen. De hamvraag is natuurlijk hoe lang de oorlog nog gaat duren en wanneer hij gedaan is, voor hoelang hij gedaan is. Wij Belgen beseffen niet hoe belangrijk onderwijs is, het geeft ons een toekomst. Maar wat als je geen toekomst meer hebt zoals de kinderen in de vluchtelingekampen? Het is enorm belangrijk dat we mensen sturen om te helpen in deze gebieden. Het is belangrijk dat we organisaties steunen die de nodige middelen brengen naar deze gebieden zodat de vluchtelingen ook zelf weer een nieuw leven kunnen opbouwen. Het is belangrijk dat we vluchtelingen niet langer zien als indringers in een anders land, maar als mensen die op de vlucht zijn voor geweld, mensen die hun kinderen een beter leven willen geven als dat van hen.  

    Uit een interview met een stagiair van Unicef ben ik meer te weten gekomen over het onderwijs dat er in de vluchtelingenkampen gegeven wordt. Van kleuteronderwijs is er geen spraken, de kinderen kunnen in het beste geval tijdens de dag opgevangen worden. In sommige kampen zijn er mensen aanwezig die zich met hen bezig houden om hun traumatische ervaringen een plaats te geven. In andere kampen is het aanbod beperkt tot 1 klas met 60 kinderen van verschillende leeftijden die allemaal dezelfde leerstof krijgen. Deze kinderen hebben geen toekomst en toch houden ze zich vast aan hun dromen om op een dag af te studeren als dokter of verpleegster, leraar of bediende.

     

    Beste lezer, houd dit in uw achterhoofd wanneer u uw kind afzet aan onze schoolpoorten.

     

    Brinne  Cauwenberghs 

    31-05-2015, 20:54 Geschreven door Brinne Cauwenberghs  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.8. logboek

    Datum

    uur

    activiteit

    25/02/15

    1u30 min

    Onderzoeksonderwerp bepalen + Aanmaken van blog op ‘Bloggen.be’

    26/02/15

    1u 30 min

    Startartikel (documentaire) zoeken + Verantwoording schrijven

    2/03/15

    1u 30 min

    Uitschrijven van eigen voorlopig standpunt + Formuleren van leervragen

    20/04/15

    2u

    Opzoeken van bronnen

    21/04/15

    2u 30 min

    Bronnen bekijken/ lezen

    22/04/15

    2u

    Gevonden bronnen uitschrijven + bespreking

    29/05/15

    1u

    Interview afnemen

    29/05/15

    1u

    Uitschrijven van interview

    30/05/15

    1u

    Informatie uit bronnen verzamelen voor leervraag 1+

    Beantwoorden van leervraag 1

    30/05/15

    30 min

    Informatie uit bronnen verzamelen voor leervraag 2+

    Beantwoorden van leervraag 2

    30/05/15

    30 min

    Informatie uit bronnen verzamelen voor leervraag 3+

    Beantwoorden van leervraag 3

    31/05/15

    3u

    Definitief antwoord formuleren op de leervragen + posten logboek op blog + nakijken geposte artikels

    31/05/15

    2u30

    Uitschrijven lezersbrief voor Klasse

    31/05/15

    1u

    Nalezen blog + eventuele aanpassingen

    31-05-2015, 12:24 Geschreven door Brinne Cauwenberghs  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.7b. Obama speecht over religie

     Obama spreekt over religie op het “nationaal gebed” ontbijt 

     bron: https://www.youtube.com/watch?v=Av3H0_7HgSg

    Obama leidt in met te zeggen dat de Verenigde Staten niet meer zoals vroeger een strikt christelijke natie is, dat vandaag de dag de Verenigde Staten een grote diversiteit aan religie heeft waardoor het een ook een joodse, moslim, boeddhistische, hindoeïstische  en een atheïstische natie is. Verder zegt Obama ook dat elk religieus voorstel, van welke godsdienst of geloofsovertuiging dan ook, onderhevig moet zijn aan argumentatie en vatbaar moet zijn voor redelijkheid. Ook zegt de president dat het moeilijk is om de guldenmiddenweg te vinden tussen geloof en democratie, maar dat er geen andere weg is en dat geestelijke leiders in de multiculturele maatschappij van vandaag moeten begrijpen dat niet één godsdienst of geloofsovertuiging de macht heeft om beslissingen te nemen voor een heel volk. Hij geeft hierbij het voorbeeld dat de christelijke gemeenschap in de Verenigde Staten niet aan heel het land kan opdragen om abortus te verbieden. Als president en leider van een democratische natie moet Obama keer op keer zoeken naar een compromis, hij moet een redelijke oplossing vinden die toepasbaar is voor iedereen in het hele land. Obama sluit dit deel van zijn toespraak dan ook af door te benadrukken dat we niet zomaar blindelings ons geloof of diegene die in de naam van het geloof spreken moeten geloven en dat we altijd beroep moeten doen op ons gezond verstand en onze redelijkheid.






    31-05-2015, 12:21 Geschreven door Brinne Cauwenberghs  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.5. antwoord op de leervragen

     1. Wie zijn oorlogskinderen? 

    Oorlogskinderen zijn kinderen die leven in een gebied dat op het eigenlijke moment bedreigd of bezet is met oorlog. Deze kinderen leven in angst, stress,… Ze zien geweld en zijn slachtoffer zonder dat ze daar zelf om gevraagd hebben. Maar het zijn ook kinderen die getekend zijn door de oorlog, kinderen die een oorlog hebben mee gemaakt en die blijvende littekens hier aan over houden. Deze kinderen hebben vaak traumatiserende ervaringen opgelopen die ze voor de rest van hun leven zullen mee dragen. Sommige kinderen leven in de oorlog, anderen vluchten van de oorlog. Soms zij het ook kinderen die geboren zijn tijdens de oorlog, al vluchtend of thuis. Deze term wordt ook gebruikt voor kinderen die verwekt zijn door de indringer bij vrouwen van de plaatselijke bevolking,

     

    2. Wat is hun toekomst? 

    Hun toekomst is onduidelijk en onvoorspelbaar. Deze kinderen zijn de toekomst van hun land, hopelijk gaan ze op een dag terug om hun land terug te herstellen. Daarom is het belangrijk dat ze geschoold zijn en dat ze talig sterk staan. Kunnen lezen en schrijven is in dit gebied niet steeds voor de hand liggend. De kinderen die vluchten keren ook vaak niet meer terug naar hun eigen land. Deze ‘jongvolwassenen’ komen vaak terecht in de illegaliteit in andere landen. Voor hun is er wel nog een toekomst die ze dan zelf zullen moeten uit bouwen in het andere land. Soms krijgen ze ook een herkend statuut van vluchteling en mogen ze voor een bepaalde termijn legaal werken in dat land. Maar hun echte toekomst ligt natuurlijk in hun eigen land, velen willen graag terug om hun land weer op te bouwen. Maar op het moment dat de kinderen in de vluchtelingenkampen zitten is de situatie uitzichtloos, vaak zitten ze daar vast voor jaren. De kinderen die daar opgegroeid zijn kennen niets anders en vinden het best oké. Maar de ouderen die fier zijn op hun land hopen elke dag dat er een einde zou komen aan de oorlog zodat ze terug naar ‘huis’ kunnen, of wat er nog van overblijft.



    3. Welke kansen krijgen oorlogskinderen op vlak van onderwijs?

    Het is afhankelijk van de situatie van het kind. Sommige kinderen blijven in het oorlogsgebied en gaan mee vechten, deze kinderen krijgen geen onderwijs. Andere kinderen schuilen thuis en gaan niet meer naar school. Vaak zijn de mama’s niet geletterd en kunnen ze ook geen les geven aan hun kinderen. Deze kinderen leren dan van wat ze zien op televisie en van elkaar, maar hier is dus ook geen sprake van onderwijs. De kinderen die samen met hun ouders of alleen gevlucht zijn komen vaak terecht in zelfgemaakte vluchtelingenkampen die niet georganiseerd worden. Het zijn eigenlijk enkel de kinderen die in een begeleid vluchtelingenkamp toekomen dat kans hebben op onderwijs. Het onderwijs dat daar gegeven wordt is miniem, het zijn enkel de basisbeginselen. De kinderen leren schrijven, lezen, Engels en een beetje wiskunde. De kinderen zijn gewillig en zijn blij dat ze naar school kunnen. Het onderwijs in een vluchtelingenkamp is niet te vergelijken met het onderwijs in België. 

    30-05-2015, 18:12 Geschreven door Brinne Cauwenberghs  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.7a. mening over onderwijs (politieke partijen)

     Meningen politieke partijen :

     

    CD&V: Voor hen is onderwijs heel belangrijk, ze vinden het belangrijk dat jonge mensen kansen krijgen om te studeren en verder te studeren. Er moet volgens hen een betere samenwerking komen tussen leerkrachten, leerlingen en ouders. Ze leggen ook de nadruk op de kwaliteit van het onderwijs en de betaalbaarheid. Ook de vrijheid voor ouders die een keuze moeten maken van school vinden ze belangrijk. Ook vinden ze dat een individuele benadering van elk kind nodig moet zijn, iedereen is uniek.


    Groen!: Zij pleiten voor kleinere klassen zodat elk kind gelijke kansen zou krijgen. Scholen moeten op een respectvollere manier omgaan met de verschillende religies en godsdiensten. Ook vinden ze het belangrijk dat elk kind een individueel traject afleg aangepast naar zijn of haar noden. Ze vinden ook dat allochtone jongeren beter ondersteund zouden moeten worden. Voor de studenten lerarenopleiding zeggen ze dat het belangrijk is dat ze kennis kunnen maken met verschillende typen scholen om zich een realistisch beeld over onderwijs te scheppen.

      

    NVA: Voor hun is het belangrijk dat er meer aandacht komt voor het welbevinden van leerkrachten en leerlingen. Ook zij pleiten voor een meer individuelere begeleiding van het kind zodat het zich ten volle kan ontplooien. Ze willen dat iedereen de Nederlands taal onder de knie heeft zodat ze later mee kunnen draaien in onze maatschappij. Ook zij willen dat onderwijs voor iedereen betaalbaar is.

      

    Bron: Thomas (2009)Overzicht onderwijsprogrammapunten politieke partijen. (online) Beschikbaar: http://www.kuleuven.be/thomas/algemeen/actualiteit/dossiers/verkiezingen/ 

     

    30-05-2015, 00:00 Geschreven door Brinne Cauwenberghs  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4. bron 4: interview met stagiair Unicef

     Interview vrijwilliger/stagiair Unicef

     

    Een kennis van mijn oudere broer is na haar opleiding lager onderwijs een stage van 3 maand gaan doen in een vluchtelingenkamp in ‘Suruc’ Turkije. Hier zorgde zij voor een beperkt aantal lessen per dag (bezigheid voor de kinderen). De kinderen waren allemaal vluchtelingen uit Syrië. Van sommigen was de leeftijd niet gekend omdat ze alleen waren toe gekomen, maar de meesten die in haar klas zaten waren tussen de 6 en 12 jaar. Een klas bestaat gemiddeld uit 40 leerlingen en 2 begeleiders. Omdat ze de taal niet sprak was er steeds een begeleider bij die Turks sprak. Soms kwamen er ook ouders helpen. Tegen de kinderen sprak ze Engels. De les die ze gaf was ook in het  Engels. Als bij wonder konden er zeer veel kinderen Engels. Het was een aangenaam maar diep gesprek, eigenlijk is de situatie uitzichtloos. “Je kan 2 dingen doen: heel hard beginnen wenen of helpen waar je kan en met volle moed er tegen aan gaan.” Het team van Unicef zorgt vooral voor water, hygiëne, onderwijs en onderdak. Natuurlijk is het niet het belangrijkste dat de kinderen onderwijs krijgen, maar dat ze eten en een dak boven hun hoofd hebben. Maar op lange termijn is het ongelofelijk belangrijk dat ze ook onderwijs hebben want wanneer het binnen (hopelijk) enkele jaren beter zou gaan, is het de bedoeling dat de generatie die nu 12-16 jaar is dan gaat werken en het Syrië van die tijd omhoog gaat houden, ze heet ze de toekomst van het verloren land. De lessen die gegeven worden zijn op voorhand vastgelegd door Unicef. “Je krijgt wel nog ruimte voor eigen inbreng, maar er zijn lijnen waar je je aan moet houden.” De kinderen leren geen ingewikkelde wiskundige formules, maar voornamelijk Engels en basis wiskunde. Ze krijgen ook wel andere leerstof maar die is bijkomend. Omdat er in het vluchtelingenkamp onderling (tussen de ouderen) veel meningsverschillen zijn wordt er geen les gegeven over politieke of godsdienstige instellingen. Ook de school is gesitueerd op een plek iets verder van de tenten zodat ze op ‘niemandsland’ staan. België kon in mijn ogen hier niet veel doen, maar het geld dat we opsturen is super belangrijk voor de lesmaterialen van de kinderen. Op vlak van kleuteronderwijs is er zo goed als geen ‘onderwijs’. De kinderen jonger dan 6 jaar worden dagelijks opgevangen. Er worden spelletjes mee gespeeld en een klein beetje Engels aan geleerd. Bij de jonge kinderen werken we vooral aan het verwerkingsproces van wat ze gezien hebben. We laten ze tekeningen maken en er over vertellen, hier proberen we op in te spelen om zo het verwerkingsproces te vergemakkelijken. Natuurlijk is dit heel basic en is het niet te vergelijken met een ‘kleuterklas’. Voor velen is de oorlog een traumatische ervaring, maar ze proberen hen te leren dat ze moeten doorbijten en dat ze hun moeten vasthouden aan hun DROMEN.

     

    Bron: Van Bruyssel E. 

    29-05-2015, 00:00 Geschreven door Brinne Cauwenberghs  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4. bron 3: filmpje Savethechildren

    filmpje Save The Children:

    In dit kort maar krachtig filmpje zie je hoe de situatie van een kind kan veranderen in tijden van oorlog. Er word snel weergegeven dat het meisje een gewoon en gelukkig leventje leidt en dat ze jarig is in begin van het filmpje. Door de oorlog moeten zij en haar familie op de vlucht slaan. Je ziet hoe de emoties van het kind veranderen. Ook kan je zien dat ze niet meer naar school gaat maar enkel nog 'overleeft'. Op het einde wordt ze gered door het leger. In het ziekenhuis viert ze opnieuw haar verjaardag maar daar kan je zien dat er slechts 1 familielid overblijft. De boodschap van dit filmpje is dat : het is niet omdat er hier geen oorlog aan de gang is dat het niet bestaat. 

    Ik vind het een filmpje waar je stil van wordt, wanneer je het meermaals bekijkt zie je nieuwe dingen. Het filmpje is redelijk pakkend, maar dit was ook de bedoeling van de makers. Het is inderdaad dat wij leven in een tijd en land zonder oorlog maar het is niet omdat het er bij ons zo vreugdevol aantoe gaat dat het elders in de wereld ook zo is. 

    bron: https://www.youtube.com/watch?v=RBQ-IoHfimQ&spfreload=10

    22-04-2015, 00:00 Geschreven door Brinne Cauwenberghs  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4. bron 2: artikel Knack

    Artikel knack: 3 jaar oorlog in Syrië, kinderen getuigen: 'Ooit wilde ik dokter worden, nu verzamel ik afval': 

     

    Dit artikel gaat over een rapport dat Unicef gemaakt heeft over de kinderen in Syrisch oorlogsgebied. “Under Siege the devastating impact on children of three years of conflict in Syria.” Ondertussen is de oorlog al 2 jaar verder dus het artikel zoomt in op de situatie 2 jaar geleden.

    De meeste kinderen die de oorlog overleven houden voornamelijk mentale problemen hieraan over. Deze nemen ze mee voor de rest van hun leven. Het is niet gemakkelijk om deze kinderen te ondersteunen zeggen de mensen van Unicef. De kinderen krijgen vaak mentale afwijkingen waardoor ze beginnen schreeuwen of een innerlijke angst ontwikkelen voor bepaalde geluiden, beelden,..  Ook waren er toen al 10.000 kinderen gestorven in de oorlog en leefden er 1,2miljoen kinderen in een vluchtelingenkamp. Deze kinderen krijgen de tijd niet om kind te kunnen zijn, ze moeten van de ene op de andere dag weten te overleven. Ook zijn de meeste scholen plat gebombardeerd waardoor de kinderen niet meer naar school kunnen. In eerste instantie proberen ze aan voedsel te geraken om te overleven. De buurlanden helpen de kinderen om te overleven en is sommige kampen zijn er ook mogelijkheden tot onderwijs, maar deze zijn miniem.

     

    Ik heb dit artikel gekozen omdat ik vond dat het dicht bij mijn leervragen aansluit. Het komt overeen met wat ik eerder voor een deel dan in de film gezien heb. Spijtig wel dat het al van 2jaar geleden is. Maar je ziet een oorlog kan soms lang duren en oorlogen zullen er altijd zijn zolang er godsdienst is.

     

     

    Bron: http://www.knack.be/nieuws/wereld/3-jaar-oorlog-in-syrie-kinderen-getuigen-ooit-wilde-ik-dokter-worden-nu-verzamel-ik-afval/article-normal-133669.html

     

    21-04-2015, 00:00 Geschreven door Brinne Cauwenberghs  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4. bron 1: film 'turtles can fly'

    Turtles can fly:

    Turtles can fly is een film van Bahman Ghobadi. Het speelt zich af in Koerdistan op de grens tussen Turkije en Iran. De film gaat over de kinderen die daar leven in een dorpje op het Irakese deel. De kinderen proberen een satelliet te bemachtigen om zo naar het buitenlands nieuws te kunnen kijken. Wanneer er een gehandicapte jongen en zijn jongere zus en haar kind toekomen weet iedereen dat de oorlog in aantocht is. De gehandicapte jongen heeft zijn beide armen verloren door op een mijn te trappen. Het verhaal gaat voornamelijk over de kinderen in het dorp, hoe overleven ze? Waar denken ze aan? Hoe voelen ze zich? De leider van de kinderen in het dorp wordt verliefd op het meisje. Hij is ongeveer even oud als haar en hij haalt alles uit de kast om haar te helpen. Maar het meisje zit diep en wil zo snel mogelijk weg uit het dorp. Zij en haar broer zijn hun ouders verloren tijdens een aanval waarbij het meisje dan ook nog eens verkracht werd door een soldaat. Het kind dat ze gekregen heeft wil ze eigenlijk helemaal niet. Ze onderneemt meermaals een poging door hem ergens achter te laten in de hoop er mensen hem zouden mee nemen. Op een dag vind de leider van de kinderen haar kindje. Het kind staat in het midden van een mijnenveld.  De leider ‘Satelliet’ gaat het kind redden maar trapt hierbij op een mijn waardoor hij waarschijnlijk zijn voet verliest. Op het einde doet het meisje een wanhoopdaad door haar kind vast te binden aan een steen en hem in een diepe vijver te gooien. De broer en Satelliet proberen hem nog te redden maar het is te laat. Het meisje pleegt nadien ook zelfmoord door van een rots te springen.

     

    Het was een zeer aangrijpende film waarbij ik een traantje heb moeten wegpinken. De film zoomde echt in op het leven van de kinderen en dat is heel hard. De volwassenen krijgen een kleinere rol terwijl de kinderen zelf zien te overleven. Zoals de regisseur het zei ‘ soms is de dood een geschenk’. De kinderen kunnen niet salpen omdat ze steeds denken dat er iets gaat gebeuren. Ze hebben een grote angst door wat ze allemaal hebben meegemaakt in hun verleden. De manier waarop ze dit verwerken is bij elk kind verschillend. Het is zeker de moeite waard om de film eens te bekijken. 

    21-04-2015, 00:00 Geschreven door Brinne Cauwenberghs  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3. concrete leervragen
    1. Wie zijn oorlogskinderen? 
    2. Wat is hun toekomst? 
    3. Welke kansen krijgen oorlogskinderen op vlak van onderwijs? 

    02-03-2015, 13:23 Geschreven door Brinne Cauwenberghs  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Archief per week
  • 25/05-31/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs