Inhoud blog
  • Assertiviteit bij kinderen
  • Keuze van opvoeden
  • tot rust komen
  • kinderen met ADHD, de voeding
  • leeftijd
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Opvoeden
    kinderen, tieners
    22-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Assertiviteit bij kinderen

    Assertiviteit

    Niets moeilijker dan het evenwicht te vinden in de assertiviteit die je je kind wil bijbrengen. Aan de ene kant wil je dat je kind het kan opnemen voor zichzelf, aan de andere kant wil je dat je kind dit op zo’n diplomatisch mogelijke manier aanpakt. Tracht daar dan maar eens een evenwicht in te vinden.

    Ik vind het bijvoorbeeld zeer assertief wanneer iemand niet ingaat op de uitdagingen van anderen, het vergt heel wat persoonlijkheid om aan de uitdagingen van onze omgeving te weerstaan. Zo kan je denken aan sigaretten (nooit begrepen hoe iemand na zijn/haar eerste trekje aan een sigaret dan toch nog beslist om de volledige sigaret op te roken) (dat ik dit niet zou begrijpen dien je anders te zien als zou ik dit effectief niet begrijpen, ‘t is bij manier van spreken dat ik het zo zeg. Ik begrijp dat de druk zeer zwaar kan wegen op iemands keuzes), maar evenzeer aan alcohol, zaken die je doet waarvan je bij het begin al het gevoel had van ‘dat wil ik niet doen’, … . Assertiviteit is als het ware de tegenpool van manipulatie door een ander, maar beiden kunnen ook bestaan naast elkaar, maar dan vooral in eenzelfde persoon. Veel hangt samen met de persoonlijkheid van een persoon.

    De assertiviteit van een kind verhogen is belangrijk voor het welzijn van het kind, zo zijn kinderen die gepest worden soms te weinig assertief. Echter is het niet enkel bij deze kinderen dat assertiviteit een belangrijke rol speelt. Wil men later van enige betekenis zijn, dient men zich te laten horen. De manier waarop bepaalt dan weer of je al dan niet gehoord zal worden. Uw gedacht zeggen op een bruuske manier kan wel eens aversie opwekken bij de tegenpartij. Te omfloerst spreken zorgt er dan weer voor dat mensen achterdochtig worden. Het midden tussen deze twee manieren is moeilijk te vinden en hangt vooral af van de omgeving waarin men vertoeft. Tracht dit maar eens over te brengen bij een kind, het vergt enige oefening.

    Wat het niet aangaan van de uitdagingen betreft, hier gaat het vooral om zaken waar men van weet dat je het beter niet doet. Men mag al eens een uitdaging aangaan, zolang je van jezelf weet geen enkele grens te overschrijden van je uiterste grenzen. Het is belangrijk om uitdagingen aan te gaan, maar je dient op ieder moment te beseffen dat je de uitdaging naast je neer kan leggen, dat je de uitdaging niet tot het eind dient te volbrengen indien je je er niet veilig bij voelt. Of het dan nut heeft om de uitdaging aan te gaan? Zeker wel, je leert zo beter je eigen grenzen kennen, wat belangrijk is voor het bepalen van je toekomst. Iemand die geen enkele uitdaging aanvaard, zal zich beknot weten in zijn vrijheid. Daar is men zich dan pas later van bewust. Indien je alle uitdagingen aangaat, weet je dat je je eigen grenzen zal moeten overtreffen en dat je misschien wel eens de grenzen van je omgeving dient te overschrijden.

    Ik ga ervan uit dat iedereen wel enig besef heeft van goed en slecht. Dit zijn de termen die een onderscheid maken tussen wat we aanvaardbaar vinden en wat niet, zij leggen de grenzen vast van wat we bereid zijn te doen. Vind je alles goed in het leven, zal je weinig grenzen kennen in je bestaan. Heb je schrik dat alles wat je doet wel eens verkeerd zou kunnen zijn, dan zullen je grenzen zich niet ver strekken.

    22-09-2009 om 00:50 geschreven door edujack  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (6 Stemmen)
    15-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Keuze van opvoeden

    Opvoeden

    Nooit gedacht dat het pure eenvoud zou zijn, wel gedacht dat de rede me de weg zou wijzen naar de ideale opvoeding.

    Als kind werden we er voor het eerst bij betrokken, de ouders gaven aan wat kon en niet kon, of deden dit juist niet en lieten ons onze eigen weg begaan, door ervaringen zouden we leren hoe om te gaan met zaken in de toekomst. Eens we zelf ouder werden werd het heel wat anders, dan dienden wij een keuze te maken voor onze kinderen, en later ook onze kleinkinderen, want als ouder sta je nu eenmaal anders tegenover je kinderen dan als grootouder tegenover je kleinkinderen.

    Soms is die keuze snel, makkelijk gemaakt. Je hebt als kind zelf ondervonden dat de opvoeding die je kreeg heel wat positieve zaken met zich mee bracht of juist het tegenovergestelde: de opvoeding die je genoot voldeed geenszins aan de verwachtingen die je had als kind van je ouders.

    Het is dus kiezen voor een opvoeding die in dezelfde lijn ligt van de opvoeding die je zelf genoten hebt, of het roer over een heel andere boeg gooien, waarbij je hoofdzakelijk zaken in je opvoeding overboord gooit en deze vervangt door iets bijna tegenovergesteld.

    Natuurlijk wordt hier vanuit gegaan dat je enkel op de hoogte bent van de eigen opvoeding die je genoten hebt. Echter, er bestaan ook manieren om de keuze in de manier van opvoeden uit te breiden, door je op de hoogte te stellen van andere manieren van opvoeden. Later, eens je kind naar het middelbaar gaat, doe je dan hetzelfde. Meestal liggen die keuzes gevangen tussen twee extremen: je kind veel structuur bijbrengen, waarbij experimenteren tot het strikte minimum wordt beperkt, en je kind zijn vrije gang laten gaan, waarbij structuur tot een minimum wordt beperkt en het experimenteren tot het uiterste wordt uitgebreid. Het spreekt voor zich dat talrijke nuances op deze uitersten kunnen worden aangebracht. Het midden is makkelijk detecteerbaar: helft plaats voor experimenteren, de helft van het gebeuren wordt gestructureerd. Echter, een keuze maken is niet zo makkelijk, daar je het hebt over een kind met een eigen persoonlijkheid. De noden van je kind dienen gekend te zijn om te kunnen overgaan tot een opvoeding die het best aanleunt bij wat je kind verlangt, nood aan heeft.

    Men zou kunnen beginnen met kinderen in hokjes te verdelen, en ieder hokje een eigen opvoeding toe te schrijven. Hier heeft men het volledig bij het verkeerde eind. Stop je kind niet in een hokje, denk niet dat je kind een duplicaat is van andere kinderen. Je kind is uniek, en wil ook zo benaderd worden. Kinderen, maar ook jongeren, hebben een hekel aan ‘jij mag dit niet want je zus/ broer mocht dit ook niet’. Maar evenzeer is het weinig gevoel voor je kind, je puber hebben als je meld dat ‘je zus/broer mag dit wel, tijden veranderen en ik pas me daarbij aan’. De gelijkheid is dan ver zoek.

    In gesprek gaan met je kind, vanaf dat het kan spreken, kan heel wat verduidelijken rond de persoon die je voor je hebt. Bij wat voelt mijn kind zich goed, waar heeft het schrik voor, wat doet het graag, wat minder, enz. Via de lichaamstaal van je kind kom je te weten of het een durver is, een afhoudend persoon, een experimenteerder, een ‘ik blijf bij mijn honk’-kind, … . Ga na wat je kind interesseert: tekent het graag, voetbalt het graag, … . Laat het kind toe van te experimenteren en de weg naar de ideale opvoeding spreidt zich voor je open. Een kind dat graag tekent, maar timide is, kan er misschien baat bij hebben om naar een tekenacademie te gaan, waar het vaste klasgenootjes heeft. Een kind dat graag tekent, extravert is, zich graag toont, kan evenzeer naar de tekenacademie, maar kan dit aanvullen met kunstkampen, uitwisselingen en dies meer.

    Belangrijk is dat je je kind laat kennismaken met de mogelijkheden die er de dag van vandaag zijn om je vrije tijd in te vullen, initiatielessen zijn hier het ideale middel voor: weinig verplichtingen, lage drempel en je kind zal zelf aangeven wanneer het verder wil gaan met iets. De veiligheid voor het kind is gewaarborgd en dit zorgt ervoor dat het kind zich ten volle zal inzetten voor de eigen gemaakte keuze. Betekent dit dat het kind niet voor de tv mag hangen? Geenszins, wil men zijn wereld kennen, wil men op de hoogte blijven van wat reilt en zeilt in de wereld, lijkt de tv mij een goed medium. Op het internet surfen kan eenzelfde rol vervullen. Er zijn nu eenmaal kinderen die graag tv kijken, en niet enkel naar, naar mijn mening, soms absurde tekenfilms, maar ook naar documentaires en dies meer. Voor jongeren geldt hetzelfde, hoewel luiheid hier om de hoek kan loeren. Samen dingen doen met je puber kan hieraan verhelpen. Ik doe graag de afwas, zelfs de afdroog, maar als ik dit samen met mijn ouders, mijn kind kan doen, beleef ik er echt plezier aan. Ook je kind, je puber zal er meer plezier aan beleven. Hetzelfde geldt wel eens voor de maaltijd. Samen uit, samen thuis, is zoveel leuker. Weten dat je deel uitmaakt van een groter geheel geeft je een gevoel van vrijheid, van waardering, van eigenwaarde.

    Dien je je kind, je puber dan van hot naar her te brengen om zijn/haar dromen verwezenlijkt te zien? Geenszins. Ook een kind/puber dient te weten rekening te moeten houden met anderen uit hun omgeving. Zoals we allen zelf mogen ondervinden kunnen we niet steeds onze zin krijgen, ook wij dienen met anderen rekening te houden, met regels waarover we het dikwijls oneens zijn, enz. Ruzies zijn hierbij niet nodig, een gesprek doet ook hier wonderen.

    Dergelijk gesprek dient te gebeuren op gelijke voet, je kind, je puber heeft evenveel inbreng in het gesprek dan jijzelf. Leer je kind, je puber zijn verhaal/mening te verduidelijken naar anderen toe, kan hij/zich later beter verstaanbaar maken aan derden. Tevens leert het kind/ de puber ook om geen boodschappen de wereld in te sturen met een wankele ondergrond. Het leert fundamenten te leggen voor een denkwijze die toestaat om zelf stevig in je schoenen te staan, wat de eigenwaarde van het kind/ de puber, de hoogte injaagt.

    Ik kan me voorstellen dat een aantal ouders denken van: mijn kind heeft … en … of …. . Wel, ook hier is al het voornoemde van toepassing, wel aangepast aan het kind, de jongere.

    Indien je met respect omgaat met je kind, de jongere, kan je er van op aan, in welke toestand het kind/ de jongere zich ook bevindt, dat je nooit iets verkeerd zal doen. Behandel een kind/een jongere zoals je zelf behandelt wil worden. Vergeet niet dat je je als puber ook wel meermaals onbegrepen voelde. Hoe kwam dat? Kon je je verhaal niet doen, werd verduidelijking van wat je wou melden in de kiem gesmoord, vond je de juiste woorden niet, hielp men je niet daarbij, … ? Vond je dit alles een gebrek bij je ouders? Tracht het dan beter te doen.

    Dien je de perfecte ouder te zijn voor je kind? Dat ben je voor je kind, daar bestaat geen twijfel over. Echter, vergeet niet dat je kind naar je opkijkt, het aanvaard wat je brengt, en dit soms klakkeloos overneemt, zonder enige terughoudendheid. Als jij dingen verkeerd doet, zal je kind je hierover niet op de hoogte brengen als het kind niet de veiligheid weet te vinden in jullie relatie. Een kind vertelt met plezier wat hem/haar drijft, wat het verkeerd doet, wat het goed doet, op voorwaarde dat het zich ten allen tijde veilig bij je voelt.

    Als je als ouder die veiligheid kan bieden, is er geen drempel die het kind dient te nemen. Vertrouwt het erop dat je er steeds bent voor hem/haar. Mag je dan geen straf geven. Zeker wel, zie het als het duidelijk stellen van een grens die werd overtreden. Het is geen straf, het biedt het kind/ de jongere de kans om te herstellen wat stuk is gemaakt, of het nu materieel of immaterieel is. Wederzijds vertrouwen wordt teruggewonnen, wat stuk is gemaakt wordt hersteld of vervangen. Iets materieel kan hersteld worden door iets immaterieel. Stel: je kind maakt per ongeluk een vaas stuk, je kind geeft je een knuffel en zegt oprecht dat het hem/haar spijt. Je kind doet hetzelfde, maar nu met opzet, het was boos en moest iets kapot smijten. Geef je kind de tijd om tot rust te komen, door time-out of iets anders, bespreek nadien wat in ruil kan komen voor de betrokken schade, zorg dat dit in evenwicht is met de betrokken schade. Het kind/ de jongere is in staat om je hierbij te helpen, en zal jou niet tekort doen. Je kan tot een vergelijk komen waarin beide partijen zich kunnen vinden.

    Kinderen, jongeren zijn soms te hard voor zichzelf in dergelijke gevallen, wijs hen erop. Zorg ervoor dat ze niet het gevoel krijgen: oog om oog, tand om tand. Dit brengt geen zoden aan de dijk.

    15-09-2009 om 15:32 geschreven door edujack  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    28-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.tot rust komen
    Hallo,
    dikwijls merk ik, zowel bij kinderen als tieners, dat ze het moeilijk hebben om tot rust te komen, hetzelfde komt echter ook voor bij de ouders. Mijn motto bij deze, wat mezelf betreft, is: "als er iets is waar een volwassene meer van heeft dan een kind/jongere, is het wel geduld". De basis voor het bekomen van rust is dus geduld, later maak ik dit duidelijk. Nu, rust uitstralen leidt niet altijd tot het gewenste resultaat. Er zijn mensen, kinderen en jongeren die het juist op hun heupen krijgen wanneer jij rustig bent en zij, bij manier van spreken, in de bomen zitten, supergestresseerd zijn. Een rustige stem kan echter al veel doen, en als je blijft volharden in je rust, beseft het kind, de jongere dat wat hen stresseerd in feite niet de moeite is om zich in te stresseren. Zoals bij knutselen heb ik geleerd om een probleem steeds vanuit verschillende hoeken te bekijken. Wanneer een kind of jongere een probleem aankaart, tracht het probleem dan te verduidelijken door te herhalen, in eigen woorden, wat je onder hen probleem verstaat, en vraag het kind/de jongere bevestiging hieromtrent. Zo toon je dat je je betrokken voelt, dat je met hen meevoelt, dat je samen met het kind/de jongere wil zoeken naar een oplossing voor het probleem. De oplossing ligt hem dikwijls in de eenvoud, ontdoe het probleem van alle emoties (ik weet het, dat klinkt nogal klinisch) en zet positieve en negatieve zaken van het probleem op een rijtje, en tracht om de positieve naar meer waarde te schatten dan de negatieve. Komt nogal eenvoudig over, maar al doende leert men. Als je zelf een probleem tegenkomt, hoe erg ook, tracht er steeds het positieve van in te zien. Als het kind/de jongere ziet dat dit het leven voor jezelf draaglijker maakt, kan het kind/de jongere, je manier van probleemoplossen overnemen. De verschillende hoeken vanuit dewelke je een probleem kan bekijken, houdt in dat je nagaat hoe andere partijen je probleem ervaren, hoe kijken zij er naar toe, dragen ze via hun eigen visie bij tot een mogelijk antwoord?  Zo merk je al snel dat de mensen waarvan je denkt dat ze roddelen, met dit roddelen gewoon hun eigen visie willen geven over iets, en dat het roddelen op zich meer zegt over de persoon die roddelt, dan wat uw relatie is tot het probleem.
    Nu, zoals beloofd een voorbeeld, rechtstreeks vanuit mijn werkveld, dat het uitoefenen van geduld kan leiden tot rust. Op een zomerse dag zat ik aan een ronde tafel, met 3 jongeren erbij, allen rond de 16 jaar. Op een gegeven moment bedreigt één van de jongeren mij met een mes (een gewoon mes, weliswaar, met de woorden 'hierbuiten vind ik je wel', gelukkig ging de jongere niet verder). Gevolg daarvan is dat deze jongere in afzondering diende geplaatst te worden. Ik meldde dit de jongere meteen. Toch ging de jongere niet zomaar naar afzondering, eerst rookte de jongere een sigaret (na de maaltijd hadden de jongeren die rookten recht op een sigaret). Ik meldde nogmaals aan de jongere dat hij/zij beter op zichzelf naar afzondering zou gaan, of dat ik anders hulp diende in te roepen. De jongere bleef ter plaatse. Ondertussen ging ik iets halen in het bureau voor een andere jongere. De jongere die in afzondering diende te gaan kwam naar me toe, zei dat het waarschijnlijk beter was dat hij/zij zelf naar afzondering zou gaan. Ik bevestigde dit. Ondanks de zeer negatieve situatie zorgde ik door zelf rustig te bllijven, ervoor dat de jongere niet opging in zijn/haar woede, dat de jongere de kans kreeg om zelf tot rust te komen, dat de jongere geen gezichtsverlies leed naar de andere jongeren toe (alle jongeren weten dat medewerking beter is dan tegenwerking) en de jongere kon na twee dagen al uit afzondering, dit dankzij zijn/haar medewerking tijdens de afzondering)( een afzondering ten gevolge van fysieke agressie kan tot 5 dagen afzondering van de jongere met zich mee brengen). De jongere heeft de tijd om het probleem te analyseren. Toen de jongere terug uit afzondering kwam werkte de jongere voor de rest van zijn/haar verblijf goed mee.
    Het spreekt voor zich dat dit niet altijd mogelijk is, maar een aantal zaken komen hier duidelijk naar voor: geduld, respect, zorg dat de tegenpartij geen gezichtsverlies dient te leiden, laat iedere betrokkene tot rust komen. Voor kinderen tot 12 jaar bestaat er een techniek, de schildpadtechniek, die dit ook nastreeft.
    Indien je hierop aanmerkingen/opmerkingen/bedenkingen hebt, laat het me gerust weten,
    vriendelijke groeten,
    edujack

    28-08-2008 om 16:18 geschreven door edujack  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    18-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kinderen met ADHD, de voeding
    Kinderen krijgen al snel de stempel ADHD opgeplakt wanneer volwassenen vinden dat een kind te onrustig is. Ook in scholen gaat men nogal snel over naar deze conclusie. Kinderen krijgen dan medicijnen toegediend die onmiddellijk te zwaar blijken. Als ouder merkt men dan op dat zoon/dochterlief er levensloos bijzitten eens ze thuis zijn. Hoewel heel wat zaken kunnen leiden tot druk gedrag bij kinderen, worden deze zaken niet van naderbij bekeken. Een kind kan vb. druk zijn omwille van het voedsel dat het tot zich neemt. Zo weet ik kinderen die extra druk zijn wanneer ze frisdrank of andere suikerrijke voeding tot zich nemen. Minderen van suikers kan een opmerkelijk resultaat geven na een bepaalde tijd. We vergeten te snel dat voedingsmiddelen die we in de winkel kopen meestal hun smaak gekregen hebben door toevoeging van suikers. Zaken waar we van weten dat er geen suiker aan te pas mochten we het zelf klaar maken. Een mooi voorbeeld hiervan vind ik de kant en klare soepen, bijna allen bevatten ze extra suiker, ook al verwacht je dat het allemaal groentjes zijn die erin zitten. Hetzelfde geldt voor cafeïne, we weten dat in cola cafeïne zit, wat we misschien niet weten is dat er immens veel meer caffeïne in suikervrije cola zit. Indien grote hoeveelheden (voor kinderen begint het bij één glaasje) van cafeïnerijke dranken wordt ingenomen na 17u00 's avonds, kan dit leiden tot het moeilijk in slaap geraken van kinderen. Dit geldt eveneens voor volwassenen. Ik weet dat er mensen zijn die denken dat dit niet bij hen geldt. Dit kan zo zijn, maar waar ze dan wel problemen mee kunnen hebben, wat ze zelf niet altijd kunnen vaststellen, is dat ze minder diep slapen en zo onvoldoende slaap hebben ondanks een juist aantal uren slaap. De intensiteit van het slapen is dus minder. Hetzelfde kan zich voordoen bij kinderen. Deze info haalde ik voornamelijk uit EOS, een wetenschappelijk tijdschrift. Indien je hier meer info over wenst, over cafeïnegebruik e.d. laat het me weten, dan kan ik de juiste coördinaten doorgeven. De invloed van voeding op het gedrag van kinderen/volwassenen is in het verleden bestudeerd geweest. Ook hierover kan ik je meer info geven.  Nog een weetje om af te sluiten: in dieetcola zit meer cafeïne dan in gewone cola of koffie.
    Mocht je op dit schrijven nog kunnen aanvullen, doe dit gerust, kwestie dat iedereen er wat kan aan hebben.

    18-08-2008 om 19:02 geschreven door edujack  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.leeftijd
    Mensen hebben al snel een voorkeur voor een bepaalde leeftijd, of denken althans dat de ene leeftijd meer te bieden heeft dan de andere. Nu, uit ervaring meen ik te kunnen zeggen dat iedere leeftijd zo zijn mooie kantjes heeft, maar ook zijn minder mooie kantjes. Zo weet ik het leuke te vinden in een 4-jarige (goedgelovig, nog tamelijk op zichzelf levend, inlevingsvermogen, enz.), maar ook het minder leuke (moeilijk samenspelen met vriendjes, leven naast elkaar, ...). Natuurlijk kan je van alles vanuit zowel een roze bril zien als vanuit een zwarte bril. Ook tieners hebben hun leuke kanten (kan je mee praten, begrijpen je beter, kan je dingen aanleren, zijn in staat om mee te discussiëren, geven je een andere kijk op het leven) en minderleuke kanten (zoeken hun identiteit waar je liever hebt dat ze het niet zoeken, kunnen dwars zijn, hebben een eigen mening, denken soms de wereld aan te kunnen of hebben juist totaal geen vertrouwen in zichzelf, enz.) Bij alle leeftijden geldt echter, zorg dat er evenwicht is. Zeker bij tieners is dit zeer belangrijk. Als een tiener iets te rooskleurig ziet, zal ik de nadelige kantjes naar voor brengen, anderszijds, als een tiener in de put zit, zal ik de mooie kantjes van iets naar boven halen. Zo'n zaken kan je oefenen. Het is daarbij geenszins de bedoeling om je gelijk te halen, het is slechts een manier om de tiener een andere kijk te geven op wat hem/haar overkomt. Bij kinderen speelt dit minder, het leven mag dan één en al rozengeur zijn, zolang dat zij zich natuurlijk binnen de grenzen, aangegeven door de ouders, leerkrachten, ... houden. Consequent reageren wanneer dit niet zo is, is dan de boodschap. Het kan voor de partner dan soms wel hard overkomen, maar al snel zal blijken dat deze aanpak zijn vruchten afwerpt. Zelf dien ik te zeggen dat de vruchten die dit opbrengt niet altijd even snel detecteerbaar zijn door de partner, het kan dus een weg van lange adem worden.
    Volhouden, in overleg, is hier belangrijk. Duiden waarom je iets doet kan nooit geen kwaad, geeft enkel meer duidelijkheid. Hierover later meer

    21-07-2008 om 16:01 geschreven door edujack  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.voorbeeldfunctie

    We beseffen het niet altijd, maar we zijn steeds een voorbeeld voor diegenen rondom ons. Zo is vader en moeder het voorbeeld voor hun kind(eren), voor hun tiener(s), maar zo is het oudste kind uit een gezin ook het voorbeeld voor de jongere zus of broer. Het ligt hem soms in de kleine details, zoals het eten met mes en vork, of een goeiedag tegen iemand zeggen. Respect tonen voor iemand is nog zo iets. Verder is het belangrijk dat men steeds op gelijke voet staat met elkaar. Hiermee bedoel ik dat, wanneer je tegen iemand spreekt die kleiner of jonger is dat jezelf, je tracht om je hoofd op dezelfde hoogte te houden als van de andere partij, bij een kleuter zit ik al snel gehurkt wanneer ik er een gesprek mee heb, anders is het natuurlijk wanneer je een activiteit hebt, dan kan je gerust rechtop blijven lopen. Je spreekt het best een kind of tiener aan in de taal die hij/zij het best begrijp, moeilijke woorden hoeven echt niet. Ga na of het kind/ de tiener je goed heeft begrepen als je iets zegt, laat hem/haar herhalen, in eigen woorden, wat je gezegd hebt. Hetzelfde geld ook voor tieners, al snel vergeten ze dat ze een toch iets andere taal gebruiken dan hun ouders, de ouders op de hoogte brengen van de gevoeligheden van hun taal kan heel wat misverstanden voorkomen.
    Vanuit de hoogte doen heeft ook geen enkel nut, al snel voelen kinderen en tieners dit aan als zijnde onbegrepen. Het doet geenszins goed aan het zelfbeeld van het kind/ de tiener. Het gebeurd al snel dat een tiener dan in de tegenaanval gaat, niet altijd even opzichtig. Zo kan de tiener zaken doen waar de ouders niet van op de hoogte zijn, of stelt de tiener gedrag dat niet altijd even duidelijk is (vb. automutulatie). Het is verrassend hoe goed kinderen en tieners zich begrepen voelen wanneer je hen aanspreekt als een volwaardige gesprekspartner. Dit kan enkel leiden tot een betere verstandhouding tussen de verschillende partijen.
     

    21-07-2008 om 08:19 geschreven door edujack  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    20-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.even voorstellen
    Hallo,
    ik ben van beroep opvoeder en doe reeds meer dan 13 jaar vrijwilligerswerk in de sociale sector. Tijdens mijn vrijwilligerswerk werk ik met kinderen van 4 tot 12 jaar, als opvoeder werk ik met jongeren van 12 tot 18 jaar.
    Door ervaring heb ik geleerd om een aantal zaken vanuit een andere hoek te bekijken, wat mijn leefwereld verruimde.
    Vele ouders zitten met de handen in het haar als het om hun kinderen en tieners gaat. In het verleden hielp ik deze ouders via een msn-groep met de naam 'pubersHelp!'. Door kennis te maken met www.bloggen.be zag ik een nieuwe manier ontstaan om zowel ouders als kinderen en tieners te helpen. Bij het helpen van ouders kom je erachter dat je hierdoor ook kinderen en tieners kan helpen om beter hun ouders te leren begrijpen. Veel theorie zal je hier niet vinden, het overgrote deel van wat je hier te lezen zal krijgen komt uit ervaring met kinderen en tieners.
    Door jarenlang met hen te werken werd mijn waardering in hen, de kinderen en de tieners, groter. Kinderen en jongeren geven me nog steeds aan hoe zij de zaken zien, hoe zij zaken beleven. Ook ouders geven aan hoe zij de zaken zien. Door beide partijen te horen kreeg/ krijg ik de kans om ze dichter bij elkaar te brengen.
    Het spreekt voor zich dat niemand zich hier dient kenbaar te maken met naam en toenaam, privacy hou ik hoog in het vaandel.
    Kinderen en tieners die vragen hebben, of iets hebben te melden, mogen dit eveneens doen, doch zou ik graag hebben dat ze hun ouders van deze blog op de hoogte brengen.
    Ik wens jullie veel leesplezier

    20-07-2008 om 21:24 geschreven door edujack  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Proficiat!
    Proficiat!

    Uw blog is correct aangemaakt en u kan nu onmiddellijk starten! 

    U kan uw blog bekijken op http://www.bloggen.be/kindentiener

    We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen.  Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.

    U kan dit zelf helemaal aanpassen.  Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'.  Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.

    Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt.  Surf naar http://www.bloggen.be/  en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.  Druk vervolgens op 'Toevoegen'.  U kan nu de titel en het bericht ingeven.

    Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'.  Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!').  Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd.  U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.

    Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op.  Klik vervolgens op 'Instellingen'.  Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.

    WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
    De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
    - Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.

    WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
    Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.

    WAT IS DE "WAARDERING"?
    Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.


    Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!

    Met vriendelijke groeten,
    Bloggen.be-team

    20-07-2008 om 21:12 geschreven door  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)


    Archief per week
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs