Wij willen even duidelijk maken dat deze adoptie fictief is. Wij zijn 3 leerlingen uit het vijfde jaar STW en we moesten een opdracht maken rond adoptie. Wij kregen een fictief kindje toegewezen, namelijk Zhenya uit Kazachstan. Hierbij moesten wij verschillende opdrachten maken die hieronder staan uitgewerkt. Wij willen dus benadrukken dat dit niet om een echte adoptie gaat!
Voor een aantal landen en regio's volstaat een identiteitskaart. Maar voor andere landen heb je ook een paspoort (eventueel met visum) of een inentingsbewijs nodig.
Je moet je persoonlijk aanmelden bij de Belgische Ambassade of het Consulaat van eigen land om je visumaanvraag in te dienen en om het doel van de reis en de omstandigheden ervan te bespreken.
Voor het aanvragen van paspoort of een identiteitskaart kunt je terecht bij je gemeente.
Wanneer je dan op reis gaat zorg je best dat je een tetanus-, difterie-, kinkhoest-, mazelen- en poliovaccinatie hebt.
Iedereen die naar Azië reist (ongeacht de duur) moet tegen hepatitis A beschermd zijn. Als je in minder goede hygiënische omstandigheden reist, vaak of langdurig (vanaf 2-3 weken) in het buitenland verblijft (zelfs in goede hygiënische omstandigheden) is ook vaccinatie tegen buiktyfus aangeraden.
Vaak is een vaccinatie tegen hepatitis B ook een aanrader.
Als je bij CM aangesloten bent heb je best een Europese ziekteverzekeringskaart (EZVK). Die is enkel bruikbaar als je tijdelijk in het buitenland verblijft. De reden van je verblijf (vakantie, studies, werk, ) speelt geen rol. De kaart bewijst dat je in orde bent met de ziekteverzekering. Het geeft recht op de terugbetaling door een buitenlands ziekenfonds. Je EZVK kun je aanvragen aan in het
CM-kantoor. Helaas is deze niet geldig in kazachtsan.
Hiervoor kan je terecht bij een andere verzekeringsmaatschappij door u daar aan te melden. Je kunt bijvoorbeeld terecht op de site van de VAB. (http://www.vab.be/nl/producten/bijstand/reisbijstand/reisverzekering) Of op andere diverse ziekteverzekering sites.(bv. http://www.dkv.be/nl/content/ziekteverzekering-in-het-buitenland/?gclid=CN-K_pPp07wCFUkJwwodDXAAXA)...
Uit het onderzoeksrapport kunnen we een aantal tips halen. Indien je je adoptiekindje dus naar de crèche wil sturen, moet je deze zeker in je achterhoofd houden:
Het gehechtheidspatroon:
- Neem je adoptiekindje eerst al een paar keer mee naar de crèche alvorens haar alleen te laten. Zo kan je kindje al wennen aan de omgeving, andere kindjes en de verzorgers.
- Zorg ervoor dat je kindje één verzorger krijgt toegewezen. Ze zal wennen aan deze ene verzorger wat het makkelijker zal maken om haar aan te passen.
De ontwikkelingsachterstand:
- Ga naar een kinderpsycholoog om je kindje te leren omgaan met haar achterstand en deze te stimuleren.
- Stimuleer je kindje door haar aangepast speelgoed te geven.
·
Kan het adoptiekind
na 8 maanden bij de adoptieouders naar de crèche gaan wanneer de adoptieouders
niet thuis zijn?
o Kan het gehechtheidspatroon voor problemen zorgen in de
crèche?
o Zal de ontwikkelingsachterstand voor problemen zorgen
in de crèche?
Antwoord op deze vragen:
1. Tijdens het werken rond
adoptie en het opzoeken van informatie, kwam de volgende vraag bij ons boven.
Wij stelden ons deze vraag omdat we in het kindrapport hadden gemerkt dat het
adoptiekindje een ontwikkelingsachterstand heeft. Wij lazen ook dat het adoptiekindje uit een
weeshuis komt. Daar zal ze anders behandelt zijn, misschien met minder liefde,
dan de adoptieouders zullen doen. We vroegen ons daarom ook af of het kind zich
zal kunnen aanpassen in de crèche en dit niet zal associëren met het weeshuis.
Daarnaast willen we de eerder vermelde ontwikkelingsachterstand op motorisch
vlak verder onderzoeken om te bekijken of deze een negatieve invloed zal of kan
hebben op haar verblijf in de crèche.
De eerste deelvraag was of
haar gehechtheidspatroon voor problemen kan zorgen. We kijken daarom eerst naar
de mogelijke gehechtheidspatronen. We hebben de veilige, afwerende, vermijdende
en gedesoriënteerde gehechtheid. Aangezien zij uit een weeshuis komt en daar
met veel andere kinderen samenleefde kunnen we de veilige gehechtheid al
uitsluiten. De aandacht van de verzorgers moest dus verdeeld worden over veel
kinderen. Veel liefde en aandacht zal ze dus niet gekregen hebben.
Als we de vermijdende en
afwerende gehechtheid bekijken geloven wij dat het adoptiekind kenmerken van
zowel de afwerende als de vermijdende gehechtheid zal tonen. Na opzoekwerk op
de computer kunnen we concluderen dat het adoptiekind waarschijnlijk een
gedesoriënteerde gehechtheid zal vertonen. Een ander onderzoek toonde immers
aan dat adoptiekinderen vaker een gedesoriënteerde gehechtheid vertonen
vergeleken met niet-geadopteerde kinderen.
Met dit
gehechtheidspatroon zal Zhenya dus naar België komen. Ze zal dit in de ideale
situatie moeten omzetten naar een veilige gehechtheid. Wij geloven dat dit voor
Zhenya wel moeilijk kan worden. Uit een ander onderzoek blijkt dat kinderen die
na hun eerste levensjaar geadopteerd worden minder vaak veilig gehecht worden
dan kinderen die voor hun eerste levensjaar werden geadopteerd. Zhenya is
dertien maanden oud. Een onderzoek van Irhammar en Bengtsson in 2004 toont aan
dat hoe langer het kind in het adoptiegezin verblijft, hoe meer veiligheid er
komtin de gehechtheidsontwikkeling. Er kunnen nog signalen zijn van de
onveilige gehechtheid van vroeger maar dit kan evolueren in positieve zin.
Wij vermoeden dat Zhenya
na acht maanden bij de adoptieouders nog tekenen van de gedesoriënteerde
gehechtheid zal vertonen. Bij het achterlaten van Zhenya zal zij dus ofwel
nauwelijks of niet reageren ofwel overreageren. Het nauwelijks of niet reageren
zal niet specifiek voor problemen zorgen in de crèche maar het overreageren
wel. Zhenya kan mogelijk heel lang wenen na het vertrek van de adoptieouders in
de crèche. Het zal voor de verzorger zeer moeilijk worden om haar te kalmeren.
Om dit probleem op te
lossen zouden de ouders van Zhenya haar al enkele keren kunnen meenemen naar de
crèche alvorens haar daar alleen achter te laten. Ze kan zo wennen aan de
omgeving en de verzorgers. Het zou ook best zijn dat Zhenya één verzorger
krijgt toegewezen. Dat maakt het makkelijker voor haar. Zo vertrouwt ze deze
persoon en heeft ze geen angst meer voor de verzorger wanneer haar ouders er
niet zijn. Deze verzorger zal haar ook makkelijker kunnen kalmeren.
Conclusie: volgens het gehechtheidspatroon kan Zhenya
naar de crèche mits een goede voorbereiding.
2. De tweede deelvraag was
of de ontwikkelingsachterstand op motorisch vlak voor problemen kan zorgen
tijdens haar verblijf in de crèche. Om een antwoord te krijgen op deze vraag
moeten we eerst weten wat de ontwikkelingsachterstand van Zhenya juist inhoud.
In het kindrapport lazen we dat Zhenya 13 maand is en nog maar net zelfstandig
rechtop zou kunnen zitten.
Volgens de cursus sw zou
een baby rond deze leeftijd al zijn eerste stapjes zetten. Aangezien zij nu pas
net kan zitten (wat ze volgens de cursus al op 6 maanden zou moeten kunnen),
kun je concluderen dat de ontwikkelingsachterstand redelijk groot is.
We lazen ook dat ze
voordien in een weeshuis woonde. De verzorgers van het weeshuis moesten niet
alleen hun aandacht verdelen over haar maar ook over de vele andere kinderen
die ook in het weeshuis wonen. Het is dus niet echt onlogisch dat ze een
motorische ontwikkelingsachterstand heeft. De verzorgers hebben haar niet de
aandacht kunnen geven die ze nodig had om gemotiveerd te worden om recht te
zitten, eerste stapjes te zetten,
De motorische achterstand kan invloed hebben op het
dagelijks functioneren van Zhenya. Naast het kunnen voortbewegen en dingen
kunnen pakken is motoriek bijvoorbeeld nodig voor het uiten van emoties en de
taal. Als gevolg van deze motorische achterstand kunnen ook emotionele
problemen ontstaan. Doordat kinderen met een motorische achterstand niet mee
kunnen met leeftijdsgenootjes, kunnen zij zich in de crèche buitengesloten
voelen en een negatief zelfbeeld ontwikkelen.
Om exact te weten wat
haar achterstand inhoudt, zouden de ouders een neuropsychologisch onderzoek
kunnen laten doen om te zien in hoeverre Zhenya bepaalde vaardigheden beheerst
en daarna naar een kinderpsycholoog stappen voor een aangepaste behandeling. De
ouders kunnen Zhenya ook zelf stimuleren door haar aangepast speelgoed te geven. De ouders
kunnen haar ook stimuleren in het
kruipen door bijvoorbeeld een speeltje net iets buiten haar bereik te leggen.
Ze zal dan proberen om het te pakken.
Conclusie: de grote motorische achterstand
zal niet volledig ingehaald zijn wanneer ze na 8 maanden bij de adoptieouders
naar de crèche gaat. Maar door haar voldoende te stimuleren en haar te laten
behandelen door een kinderpsycholoog kan ze optimaal verder ontwikkelen en de
achterstand minder groot maken. De achterstand zal uiteraard wel voor problemen
zorgen in de crèche, maar door de verzorger goed in te lichten, kan hij/zij
haar ook helpen ten volle te ontwikkelen.
Bij het lezen van de tekst "Over de oceaan van de kindertijd" kwamen er heel wat gevoelens naar boven. Het ging over de reis van een kleien baby naar de volwassenheid die werd geïllustreerd met een boot. De baby werd voorgesteld als matroos met zijn ouders als kapitein. Maar de boot kapseisde en de baby kwam terecht op een reddingsboot met andere baby's. Dit stelde het weeshuis voor. De baby was al getraumatiseerd, maar daarna nog meer als hij ook deze boot kwijtraakte en op een eiland strand. Hij heeft in niemand meer vertrouwen. En plots komt er terug een nieuwe stevige boot met vriendelijke kapiteins die al lang op zoek zijn naar een matroosje zoals de kleine baby. De baby heeft nu een nieuw gezin, maar nog geen vertrouwen. Dit alles brengt heel droevige gevoelens naar boven. De baby maakt zoveel mee in zijn jonge leven en raakt zo veel kwijt. Hij voelt zich ongelukkig en gekwetst. Dit is niet wat hij verwacht had maar het is goed om te weten dat er goede mensen komen die de nieuwe ouders van de baby willen zijn en heel blij zijn met hem. Dit geeft dan weer een blij gevoel maar het zal niet makkelijk worden omdat het kind geen vertrouwen meer heeft.
Voor wie Zhenya heel graag wil ontmoeten, kan dat op de luchthaven in Zaventem wanneer wij haar daar samen met haar zullen aankomen. Iedereen is welkom maar...
We willen jullie wel vragen haar niet direct te overladen met knuffels en cadeautjes. We hebben namelijk lang naar deze adoptie toegeleefd. Maar alles is nog niet voorbij. Haar nieuwe leven en het onze begint nu pas. We vragen dan ook begrip wanneer we vragen om haar bij aankomst niet vast te nemen.
het belangrijkste is namelijk de hechting. het is dan ook van groot belang dat ze een veilige hechting krijgt en ons als haar ouders gaat aanzien. het is onze taak haar eten te geven, te wassen, liefde te geven... . We weten niet hoe lang het zal duren. We zullen het aan haar merken. Wanneer ze er klaar voor is. We zullen dan ook steeds iedereen op de hoogte houden.
Iedereen die haar een cadeau wil geven kan dat via ons. Wij zullen het aan haar geven. We zullen ook regelmatig nieuwe info, vooruitgang en foto's op de blog plaatsen zodat iedereen haar kan volgen en haar op die manier een beetje kan leren kennen. Zo kunnen jullie ook zien hoe ze zich hier aanpast.
Het is namelijk niet makkelijk geweest voor haar na alles wat ze heeft meegemaakt. Haar ouders hebben afstand gedaan, ze kwam in een weeshuis terecht en ging van hier naar daar tot ze bij ons kwam. Hier willen we haar dan nu alle rust en veiligheid geven.
Ze heeft ook een kleine ontwikkelingsachterstand want ze kan nog maar net zitten en dat is laat voor haar leeftijd. Dit moeten we dan ook extra stimuleren en alle steun en hulp zal welkom zijn. En als de tijd rijp is zullen jullie haar allemaal eens kunnen komen opzoeken. Tot we na een tijd een hecht gezin vormen en Zhenya ook met vreemden overweg kan.
We danken iedereen alvast voor alle steun en begrip. Voor ons is dit een belangrijk moment in ons leven.
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!