Vandaag hing er een foto in onze klas. Een foto van ons aquarium. Daar vonden we een nieuwe foto. Een foto van de deur van het 4de leerjaar. Zo liepen we van foto naar foto en wie vonden we op het einde...juist! Onze kikkerknuffel Charelke! Charelke is dolblij dat hij bij ons mag blijven wonen en nu hoopt hij dat hij bij heel wat vriendjes kan gaan logeren!
Nu vonden we vandaag in onze boekenbak toch wel een heel gek boek hoor! Een heel dik boek met een strik. En de boeken van de bak die lagen allemaal verspreid op de tafels. Wie heeft dat nu gedaan? Toen we de strik los maakten vonden we in het boek wel een heel gek beest, een heel lang, gek beest. Het was Jerom de boekenworm. Jerom is gek op boeken en woont daarom zelfs in een boek. Hij had gehoord dat wij naar de bibliotheek waren gegaan en kwam daarom naar onze klas. Hij blijft nu ook bij ons wonen en zal met ons hele leuke dingen doen rond boeken. En hij begint direct met een heel leuk lied en een spelletje. Heb je onze Jerommekes uit klei al gezien? Die wonen ook in een boek.
Eindelijk weten we van wie de aardbeientas is! Hoera! We kregen vanmorgen een brief. Die lag op de kroon van Karel Kikker. Die brief kwam van een kleine kikker die zijn huisje kwijt was. Hij wil graag bij ons komen wonen, want toen hij eens kwam piepen in onze klas zag hij zoveel leuke dingen! Hij wil graag veel vriendjes want hij wordt bang als hij alleen is. Maar wat moet hij dan doen in het weekend als wij thuis zijn? Dan is hij alleen.... Gelukkig waren er heel veel vriendjes die spontaan aanboden dat hij in het weekend wel mee mag met hen. Wat een geluk! En het toeval wil dat zijn aardbeientas helemaal gevuld is met logeerspulletjes! Dus hij is er al helemaal klaar voor!....Nu moeten we hem alleen nog zoeken, want hij heeft zich verstopt omdat hij toch wel een beetje verlegen in....Maar waar moeten we beginnen zoeken? Iemand een idee?
Voor het eerst op stap dit jaar! En direct al met een grote bus! Dat is leuk! Wel vastklikken in de bus en goed blijven zitten! In de bibliotheek kijken we onze ogen uit. Zo veel boeken! Eerst kennismaken met de mevrouwen van de bibliotheek, dan goed afspreken welke boekjes wij mogen kiezen (die met de blauwe bolletjes) en wat we met onze boekjes moeten doen (eerst aan de bibmevrouw geven en dan pas mag het boek mee naar de klas) en dan...kiezen maar!
Karel Kikker heeft een mysterieuze tas gevonden. Er zit een boek in en kleertjes. Maar die kleertjes zijn veel te klein voor Karel en ze zijn zeker veel te klein voor ons! Van wie is die tas?....
Karel laat ons zijn schooltas zien, wij helpen Karel beslissen wat er in mag: brooddoos, drankje, koekje, neen Karel géén speelgoed! Speelgoed moet thuis blijven! We spelen ook een leuk raadspelletje met de schooltassen. Tenslotte schilderen we een mooie schooltas.
Vandaag keken en luisterden we naar het eerste jaarthema-toneeltje. Dit jaar gaan we samen met Kandani op reis naar de talentenarchipel. Op elk eiland maken we kennis met een ander talent. Want wist je dat iedereen talenten heeft? En die talenten gaan wij dit jaar ontdekken! We starten op het eiland Samenknap. In de loop van de maand september gaan we verder onderzoeken wat dit talent eigenlijk betekent. We kregen ook nog een eigen "knapzakje", dat houden we het hele jaar bij in de klas en de spulletjes die we maken rond ons jaarthema worden in de knapzak bijgehouden. Knap hé? We dachten ook al eens heel diep na: wat kan ik al heel goed? Dat schreven we op onze talentenmedaille.
Vandaag hadden we onze allereerste knipoefening. We maakten een "woensdag = fruitdag"kaartje voor in ons schriftje. Zo vergeten we niet dat we op woensdag fruit of groenten moeten meebrengen ipv een koekje! We plakten eerst ons symbooltje op (dat kunnen we nu goed want dat oefenden we de voorbije dagen), dan gaven we mevrouw peer en meneer appel mooie kleurtjes en dan? Knipten we op de lijn ons kaartje uit. En wat deden we dat al goed!
Wat een drukke dag! Zo veel te beleven en te ontdekken! Karel Kikker heeft weer heel veel nieuwe vriendjes bij! Samen met Karel gaan we op zoek naar onze aanwezigheidskikkertjes. Die had Karel heel speciaal voor ons in een mooi doosje gestopt maar...hij was vergeten waar hij het doosje gezet had! Gelukkig hebben wij het gevonden. Samen met Karel gaan we op ontdekkingstocht in onze school : waar is het toilet, waar is de eetzaal, waar moeten onze schooltassen, onze jassen... Tenslotte beginnen we aan onze verjaardagskalender. We leren hoe we ons symbooltje op ons werkje moeten kleven, waar de lijm staat, de symbooltjes... We geven onze kikker mooie verjaardagskleurtjes. Wat een drukke dag!