Na het muzisch project hebben we telkens de kinderen, in een grote of kleine groep, naar hun bevindinge gevraagd. Over de workshops waren de kinderen tevreden, ze hadden telkens een goed beeld over wat elk domein inhield. Hierdoor konden ze gericht kiezen en ook over de groepsverdeling van de ateliers waren ze tevreden. Op een tweetal kinderen na kreeg elk kind zijn eerst of tweede keuze. Daarna hebben we met de kinderen gepraat over de ateliers. In drama vonden sommigen het jammer dat ze vroeger al eens fluotheater hadden gedaan, voor andere was het dan weer hun eerste ervaring en vonden dit enorm tof. Bij beeld hebben de kinderen zeer veel bijgeleerd, ze vonden het leuk om bepaald technieken uit te proberen. Bij muziek hebben de kinderen liedjes gezongen en gecomponeerd, ook dit viel enorm in de smaak. Sommigen hadden nog meer willen zingen, maar muziek is meer dan zingen. Bij dans hebben de kinderen zelf een dansje mogen maken, dit was van velen dan ook hun lievelingsgedeelte.
Evaluatie met team
Het muzisch project is voor mij één grote uitdaging geweest. Met heel veel enthousiasme zijn we erin gevlogen, soms hadden we het even moeilijk. Zo konden we in het begin maar geen thema selecteren, gelukkig bleef iedereen zich inzetten en verder zoeken. Alexander bleef steeds herhalen dat we geen overhaaste beslissingen mochten nemen, dit zouden we ons later beklagen. Na een tweetal dagen hadden we eindelijk het thema gevonden, die voor ieder van ons groepje goed was. We waren zo enthousiast dat de verder verwerking zonder veel moeite verliep. Al snel stond bijna de hele voorstelling op een punt. Met snel bedoel ik natuurlijk niet in een paar dagen, ik bedoel eigenlijk dat vlot na elkaar gemaakt werd. Dit vlotte verloop hebben we te danken aan de goede verdeling van de taken. We hadden een hele gevarieerde groep, waarbij ieder over zijn talenten beschikte. Alexandere en Joke zijn twee muzikale talenten, zij hielden zich dan ook bezig met het zoeken van liedjes en muziek. Daarbij heeft Alexander telkens een gepaste tekst gezocht, elke keer stond ik verbaast van wat hij opnieuw gemaakt had. Alexander zorgde er dan ook steeds voor het opnemen en monteren van onze stemmen. Daarnaast heeft hij ook het poëtisch stuk van de sok gemaakt en de trailer van onze voorstelling. Joke nam ook nog het ritmisch stuk op zich en toverde het vermaken van een wasmachine om tot een mooi muzisch stuk. Dan hebben we nog Emmie, zij is ons beeldtalent :). Ze zorgde voor prachtige decors en het verwerken van de kostuums. Tijdens de vakantie hield ze zich bezig met het ontwerpen van de grote EN kleine wasmachine. Hanne was dan weer goed in papierwerk. Zij zorgde ervoor dat het schoolteam nog de laaste info doorkreeg. Ze zorgde voor een draaiboek en hield de papier voor ons porfolio bij en sprong bij ons bij waar nodig. Ikzelf heb me bezig gehouden met het maken van de choreografie van de dansjes, maar dit was niet de grootste taak. Het aanleren van de dansje was heel wat moeilijker ... :) Grapje, iedereen pikte de dansjes zeer snel op. In de vakantie heb ik Emmie geholpen met het schilderen van haar decors. Zij hielp mij dan weer met het afwerken van de kostuums die ik had gemaakt. Na al dit harde werk kwam eindelijk de beloning, een positief commentaar van onze docenten over de voorstelling. Ook de kinderen en het schoolteam waren enthousiast, meerdere keren hebben ze ons komen feliciteren. Maar heb muzisch project is natuurlijk niet alleen het maken van de voorstelling, er moest ook voor workshops en ateliers gezorgd worden. Het leek ons het eenvoudigst om iedere zijn eigen atelier en workshop uit te werken. Dit werd vervolgens gezamelijk bekeken. Ik heb de andere studenten natuurlijk niet aan het werk gezien tijdens de workshops en ateliers, maar Hanne kwam ons af en toe vertellen hoe alles verliep. Ik ben tevreden over mijn werk, de kinderen konden op het einde uitleggen hoe je de ruimte nu kan gebruiken in dans en hun presentatie was steeds een groot succes. De kinderen hebben eens een andere manier van dansen en bewegen leren kennen en het gebruik van ruimte was duidelijk. Ik ben zeer tevreden over het verloop van het project en het werken in groep. Soms heb ik me geërgerd wanneer sommigen niet op tijd op onze afspraak waren of helemaal niet aanwezig waren. Normaal maak ik me daar niet echt druk in, maar bij zo'n groot project is stiptheid bij samenwerking heel belangrijk, ander gaat het niet vooruit. Natuurlijk kunnen er altijd dingen beter, daarom heb ik hier een aantal tips voor mezelf opgeschreven naar volgende projecten toe. - Zorg steeds voor voldoende extra opdrachten, wanneer je voor de een of andere reden de kinderen iets langer moet bezighouden. - Zorg steeds voor een extra plan. Zo hadden we niet voorzien dat de hele groep niet in de klas naar het fluo-theater kon kijken. - Vergeet niet te denken aan anderen hun workshops. Jij bent verantwoordelijk voor alle workshops, niet enkele voor deze die je zelf hebt uitgewerkt.
Ik ben blij dat ik voor deze keuzemodule heb gekozen, het was een heuse ervaring en heb enorm veel bijgeleerd. Ik vond het zalig om een project op poten te stellen en samen te werken met anderen en hun talenten. Het heeft me aan de ene kant enorm uitgeput, maar aan de andere kant ook enorm veel inspiratie gegeven om op die manier verder te werken.
Vandaag hebben Alexander en ik gewerkt aan onze pecha kucha rond belang van cultuur educatie. We hadden nog een aantal slides om af te werken, daarnaast hebben we de tekst in een word-document geplaast. Ook de verdeling van de slides verliep vandaag zeer vlot, we hebben goed kunnen doorwerken. Nu moeten we alleen nog de tekst inoefenen om alles binnen de twintig seconden te kunnen zeggen. Hieruit bleek dat het vooral moeilijk is om niet langer dan twintig seconden te praten, anders kort je de tijd van de ander in. Een goede samenwerking is hier dus zeer belangrijk.
Daarnet heb ik nog de laatste wijzigingen aan mijn kijkkast gedaan. Ik ben tevreden over het resultaat, doorheen het proces is er hier en daar nog wat verandert. Het is niet wat ik eerst in gedachten had, maar vind het nu sterker uitkomen. Nu rest me alleen nog het maken van de reflectie.
Vandaag heb ik wat verder gewerkt aan mijn kijkkast. Ik had al heel wat materiaal verzameld, maar moest het nu nog in elkaar steken. Een gereedschapskistje heb ik omgetimmerd tot de vorm die ik wou en met behulp van silicone heb ik er zijstukken aan gemaakt. Vervolgens heb ik kippenhaas aan twee kansten vastgemaakt. Dit door het de zijstokjes zigzag door het kippenhaas te schuiven. Het zand gebruik ik als ondergrond. Ik heb het goed aangedrukt, zodat de voetstapjes duidelijk zouden zijn. Het zand is semi-nat waardoor je de sporen duidelijk kan zien.
Morgen haal ik mijn mannetje uit klei op school en maak ik de voetafdrukjes + de opening in het kippenhaas.
Ik had me vandaag al voorbereid op een hectische dag. Volgens de leerkrachten heb ik de zwaarste groep gekregen, met de moeilijkste combinaties van leerlingen. De opwarmings- en kennismakingsspelen verliepen vrij rustig, zonder veel problemen. Deze vielen erg in de smaak. Ook de activiteiten rond bewegen in de ruimte verliep vlot. De leerlingen werkten goed mee en toonden de verschillende lagen en richtingen in de ruimte duidelijk aan. Na heel wat oefenen en wat uitleg mochten de kinderen zelfstandig aan het werk. Er werd af en toe gediscussieerd, waardoor duidelijke afspraken een must werd. Wie werd aangeduid mocht rechtstaan en spreken, de rest moest blijven zitten en zwijgen. Op die manier verliep de samenwerking veel vlotter en kwamen ze tot een hele mooie dans. Na de voorstelling kregen we niets meer dan complimenten en lof. De kinderen hebben volgens mij een zeer aangenaam dag gehad en de resultaten mochten er zeker wezen. Ook het schoolteam wist ons te vertellen dat ze tevreden waren over onze prestaties. Een geslaagd project dus.
Voorstelling voor het 4e, 5e en 6e leerjaar Vandaag hadden we wat schrik voor deze leerjaren. We vreesden dat ze sommige delen uit de voorstelling wat de kinderachtig zouden vinden, maar omdat de samenhang er anders niet meer zou zijn konden we niets veranderen. In tegenstelling tot onze verwachtingen vonden ze het super. De kinderen waren zelfs nog meer mee dan de lagere graden. Daarna gingen we met de kinderen in de workshops aan het werk. De dansactiviteiten verliepen zeer goed, net als bij de vorige groepen was de activiteit met de de magische schoenen een lieveling. De kinderen kregen een hele andere manier van dansen en bewegingen te zien. Ook nu bleek opnieuw dat de jongens hier meer en meer interesse voor tonen. Vandaag was een vlotte en geslaagde dag vol variatie en enorme actieve medewerking.
Om twee uur moesten we aanwezig zijn aan het Boeverbos voor in inlichting over kunstkoffers. De uitleg was niet echt vernieuwend voor ons, omdat we een week voordien deze al gekregen hadden van meneer Crul. Na de uitleg mochten we een aantal koffer wat nader gaan bekijken en ontdekken. Er zaten een aantal zeer interessante koffers bij, zoals de Ensor-koffer, de kleurenkoffer enzovoort.
Voorwaarts Maart
Om zes uur stipt moesten we in Gent zijn voor de drie concerten die we zouden bijwonen. De eerst vond ik persoonlijk nogal slaapverwekkend, er waren twee pianisten en twee mensen die speelden met woorden. er was weinig afwisseling en alles wat TE onverwacht. Daarna was er een grotere groep met muzikanten, waaronder fluitisten, een gitarist, strijkers en meer. Daarbij hoorde ook een film met een dansvoorstelling. Door de dans vond ik dit al veel interessanter en boeiender om naar te luisteren. Er viel ook veel meer te zien. Tot slot was er nog een zeer moderne dans op live muziek van een pianiste. De dans was heel mooi, maar wel een beetje vreemd. Er waren hier en daar wat vreemde bewegingen, die voor sommigen nogal choquerend waren. Het was een zeer gevarieërde dag, we hebben heel veel verschillende en vernieuwende dingen gezien.
Vandaag heb ik met mijn geselecteerde groepje gewerkt in het atelier rond dans en beweging. Eerst heb ik een aantal kennismakingsspelletjes gedaan rond beweging, om de kinderen beter te leren kennen. Vervolgens kwamen er een aantal opdrachten aan bod rond het gebruik van de ruimte bij dans en beweging. Na elke opdracht herhaalde ik met de kinderen wat we hadden gedaan. Zo kwamen we uiteindelijk tot vier punten om te dansen en bewegen in de ruimte: de ruimte in het algemeen gebruiken, de vorm, de richting en de lagen. Bij de ruimte algemeen leerden de kinderen vooral om de hele ruimte benutten of net een heel klein stukje van de ruimte te benutten. Bij vorm gingen de kinderen vooral met hun eigen lichaam gaan werken, ze moesten hun lichaam in verschillende posities en vormen zetten. Op die manier gebruiken ze de ruimte ook anders. De leerlingen hebben ook in verschillende richtingen gedanst en beweegt, op die manier kom je op heel veel verschillende plaatsen in de ruimte. Tot slot waren er ook nog de verschillende lagen, dit heeft meer te maken met hoogte en laagte. Per drie moesten ze een verschillende hoogte aannemen en zich steeds aan elkaar aanpassen. Net voor de middag heb ik de kinderen leren dansen op een hele andere manier. Op muziek moesten ze doen alsof ze hun kleren uitdeden en in de was deden. Het was belangrijk dat ze grote en duidelijke bewegingen maken, die heel specifiek zijn. Na al deze opdrachten mochten ze eindelijk beginnen met hun eigen dans te maken. Ze hadden ervoor gekozen om in drie groepen te starten en later samen te komen. Ze hebben gedanst met het thema van de voorstelling in hun hoofd, namelijk achter de glazen deur. Al zeg ik het zelf, het resultaat mocht er zeker zijn. De ruimte werd op verschillende manier gebruikt, er werd gebruik gemaakt van de verschillende lagen in de ruimte en er was heel veel variatie in samendans. Een geslaagde dag was het zeker. De resultaten van de andere workshops waren ook zeer tof, de kinderen waren zeer enthousiast bij hun dramamvoorstelling en de muziekvoorstelling was heel goed gebracht. Het was ook zeer duidelijk dat de kinderen van beeld veel hebben bijgeleerd over schaduwen, mengen van kleuren en zo meer. Zo mogen wij ons eerste muzisch project al afsluiten.
Vandaag hebben we onze voorstelling aan de kinderen voorgesteld. De kinderen waren enthousiast en deden goed mee met ons. Jammer dat ze niet meezongen met de liedjes, maar het was een kleine groep en waren wat beschaamd. De ateliers waren naar mijn gevoel zeker geslaagd. De kinderen hadden er erg veel zin in en deden goed mee. Het is ook een creatieve groep die uitdagingen aandurft. Het is heel even spannend geweest toen de boxen niet wilden werken. Gelukkig heeft de technieker van de school alles opgelost. Het was een leuke, maar wel zeer vermoeiende dag.
Vandaag mochten we elkaars voorstelling bekijken. De andere groep hun bouwsteen kwam zeer duidelijk naar voor. Lijnen kon je terug vinden in hun kledij, dans, muziek en poëzie. Hier en daar waren nog een aantal opmerkingen, maar ik ben er zeker van dat het een leuke voorstelling wordt. Onze voorstelling was ook een succes bij onze kleinste gast Elle, het metekindje van mijn zus. Haar vader had de hele voorstelling gefilmd, ondertussen is het als haar lievelingsfilm. De docenten waren ook tevreden. Met volle hoop gaan we er maandag tegen aan.
Deze namiddag zijn we samen gekomen om het hele stuk eens te tonen aan Meneer Dewitte. Deze keer zouden we de hele voorstelling met al het materiaal doen. Meneer Dewitte was zeer content over de voorstelling, maar had hier en daar nog een tip. Emmie moest iets trager praten en Joke wat beter articuleren tijdens het zingen. We moesten met nog meer enthousiasme zingen, maar verder waren er weinig opmerkingen. We waren zeer tevreden over onze prestaties en hadden al iets meer vertrouwen in morgen. Morgen doen we een generale voor een aantal studenten en vrienden.