Inhoud blog
  • reflectie keuzemodule
  • donderdag 18 maart
  • woensdag 17 maart
  • dinsdag 16 maart
  • maandag 15 maart
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    keuzemodule 3 BALO
    Muzische vorming
    19-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.reflectie keuzemodule

    Reflectie keuzemodule:

    Toen we te horen kregen dat we een voorstelling moesten maken, zaten er meteen een heleboel ideeën in mijn hoofd. Maar mijn ideeën waren een beetje cliché. Gelukkig dat we met een groep samen moesten brainstormen en het niet enkel mijn idee was of het zou een muzikaal sprookje met een prinses en een prins geworden zijn.

    In het begin was het moeilijk, iedereen had wel wat ideeën, maar er was geen enkel idee dat er echt uitsprong. Na 1 dag hadden we bijna de moed opgegeven. We zochten wat gedemotiveerd in de bibliotheek tussen de prentenboeken naar inspiratie. Alexander vond het boek ‘achter de glazen deur’ en verdiepte zich erin. Het idee om in een wasmachine terecht te komen vond iedereen een leuk en samen bedachten we de verschillende dingen die het meisje zou tegenkomen. Door veel samen te werken, te oefenen en te brainstormen bedachten we tenslotte een mooie en gevarieerde voorstelling. Ik genoot er telkens zelf van om deze voorstelling te tonen en vond het zelf jammer dat dit slechts 2 keer kon!

    Deze toch wel geslaagde voorstelling was het gevolg van een goeie samenwerking in de groep en de verschillende talenten die aanwezig waren. Iedereen in de groep had zo zijn of haar kwaliteit. Emmie is een beeldtalent en dankzij haar zagen de decors en de kostuums er prachtig uit. Steffi is dan weer het danswonder. Zij zorgde telkens voor de dansjes en leerde die dan aan ons, wat niet altijd even gemakkelijk was! Hanne is dan weer goed in papierwerk en organisatie. Tenslotte heb je nog Alexander en ik. Wij waren zo’n beetje het muzikale team. Alexander blijkt heel goed te zijn in teksten te vinden bij liedjes! Doordat iedereen zijn of haar talent had, vulden we elkaar perfect aan en zo kwamen we tot een toch wel mooi resultaat.

    Het moeilijkste van deze hele module vond ik het project maken. Ik kreeg al snel het domein muziek toegeschreven, omdat ik hier wel veel over weet, maar dit was heel moeilijk. Ruimte is niet een van de belangrijkste bouwstenen inde muziek en daarom is het niet echt gemakkelijk is om rond deze bouwsteen activiteiten te vinden rond ruimte. Ik heb veel bronnen geraadpleegd en bijna nergens vond ik ideeën of voorbeelden. Daarom heb ik ook hulp gevraagd aan mijn medestudenten en aan meneer Dewitte.

    In dit project heb ik heel wat nieuwe dingen geleerd. De voorstelling maken was voor mij niet echt vernieuwend, omdat ik enkele jaren drama heb gedaan, maar ik had nog nooit rond een bepaalde bouwsteen gewerkt.

    In de verschillende lessen en contacturen heb ik ook heel wat bijgeleerd. Zo wist ik niet dat er muzische koffers bestonden en had ik nog nooit gehoord van het fluotheater. Het preciese verschil tussen muzische vorming, kunst- en cultuureducatie wist ik ook niet. Door deze 6 weken intensief werken rond muzische heb ik zeker veel muzische inspiratie opgedaan. Ook als ik zie hoe leuk kinderen dit vinden, hoeveel ze kunnen en hoeveel inspiratie ze hebben, weet ik dat muzische meer is dan gewoon even een liedje zingen of een toneeltje doen. Kinderen zien dit niet als les en daarom zijn ze zo enthousiast en leren ze zoveel bij zonder dat ze het zelf beseffen.

    Ik zou niet veel veranderen aan hoe wij dit project en de voorstelling hebben aangepakt. Er zijn slechts een paar kleine foutjes gebeurd, die helemaal niet erg waren.

    Ik heb veel geleerd tijdens dit project en heb vooral veel ervaring bijgekregen. Ook al ben ik niet slecht in muziek, heb ik nog nooit durven experimenteren en componeren met kindern. Ik deed altijd iets veilig, zoals een lied aanleren of naar muziek luisteren. Bij dit project heb ik dit toch gedaan en tijdens mijn atelier met het 4de, 5de en 6de heb ik gemerkt dat dit heel vermoeiend is, maar ook heel verrijkend. Kinderen genieten van het spelen met instrumenten en om hun eigen ding ervan te maken. Ik denk dat ik vanaf nu minder bang zal zijn om eens iets volledig anders te doen.

    Ik ben blij dat ik voor de keuzemodule muzische heb gekozen. Ook al was het heel veel werk en ben ik uitgeput, het was leerrijk en leuk en ik heb er van genoten.


    19-03-2010 om 00:16 geschreven door joke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.donderdag 18 maart

    Pecha kucha

    Deze morgen werkte Emmie de pecha kucha voorstelling af. ’s Middags verdeelden we de dia’s en de tekst. We probeerden al even om dit te oefenen, maar het bleek moeilijker dan verwacht. Je hebt maar 20 seconden, dus als je even over je woorden struikelt verlies je kostbare tijd. Hopelijk lukt dit morgen beter!

    Voorbereiding evaluatie en afwerking

    Iedereen stuurde de gegevens van zijn/haar workshop en atelier door naar Emmie die alles op cd-rom plaatste.

    Vanavond werk ik de laatste dingen af aan mijn kijkkast, mijn blog en de pecha kucha presentatie en hoop ik op een goeie evaluatie morgen!


    18-03-2010 om 21:18 geschreven door joke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.woensdag 17 maart

    Pecha Kucha

    De middag spraken Emmie en ik af om aan de pecha kucha te werken. We hadden deze de eerste keer wat verkeerd gemaakt en er stond veel te veel tekst in onze powerpointpresentatie. Met goede moed zochten we foto’s die bij ons artikel pasten. Het enige wat we nog moeten zoeken is hoe we kunnen maken dat we telkens 20 seconden hebben voor elke dia!


    17-03-2010 om 00:00 geschreven door joke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dinsdag 16 maart

    De vierde en laatste muzische stagedag

    Ik had een groep die bijna volledig uit meidjes bestond! Er zat slechts één jongen in de groep, die dit gelukkig niet erg vond (dit had ik nagevraagd aan de leekrachten). Ik had wat schrik dat de nieuwe canon ‘the river is flowing’ wat te moeilijk ging zijn, maar na enkele keren goed de tekst en de uitspraak in te oefenen ging dit redelijk. Na een tijdje oefenen begon het echt mooi te worden.

    Toen de leerlingen zelfstandig met de instrumenten begonnen te experimenteren en te componeren merkte ik dat ze echt heel leuke ideeën hadden! Af en toe moest ik wat bijsturen of helpen, maar over het algemeen maakten de 3 groepjes zelfstandig een heel muziekstukje. Eén groepje koos voor een hoorspel, een andere groep maakte een soort liedje en de laatste groep probeerde een heuse compositie te maken met enkel instrumenten.

    Op het toonmoment was ik trots op wat mijn groep gepresteerd had! De directeur en de leerkrachten kwamen ons verschillende keren bedanken en feliciteren, wat natuurlijk wel heel leuk is na zo’n toch wel intensieve dagen waar we zoveel werk in gestoken hebben. Ik vond het een zalige dag vandaag, maar was blij toen ik in mijn bed kon kruipen.






















    16-03-2010 om 00:00 geschreven door joke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.maandag 15 maart

    de derde muzische stagedag

    Vandaag was ik toch opnieuw terug zenuwachtiger. Tenslotte was dit oudere publiek toch wel wat kritischer. Maar deze extra zenuwen waren helemaal niet nodig. De kinderen genoten van de voorstelling. Zelf de mentoren amuseerden zich. De workshop verliep als verwacht op een totaal ander niveau. De leerlingen waren heel geïnteresseerd in de wetenschap die achter geluiden en akoestiek zit. Ik vond het jammer dat ik hier niet te lang over kon vertellen (hiervoor had ik ook niet de volledige achtergrondkennis). De dag verliep heel vlot en van overal kwamen complimenten. Ik liet de eerste groep die bij mij zat even vertellen over de voorstelling en het deed deugd om te horen hoe ze alle achterliggende dingen ook door hadden en alle liedjes (ook al waren die soms wat kinderachtig) zo apprecieerden.


    15-03-2010 om 00:00 geschreven door joke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zondag 14 maart

    Voorbereiding

    Na enkele muzische rustdagen, waarin ik mij al wat op mijn ingroeistage concentreerde, kwam de voorbereiding voor de 3de muzische stagedag. Aan de workshop veranderde ik niet veel, want deze was gemaakt voor alle leeftijden. Het verloop ging natuurlijk anders zijn en ik zou waarschijnlijk helemaal andere antwoorden krijgen en daarom zocht ik een paar dingen op over akoestiek en echo. Zodat als de leerlingen hier meer over vroegen, ik toch een paar dingen kon vertellen. In het atelier wou ik een nieuwe canon proberen die toch wat moeilijker is, namelijk the river is flowing. Ik zette al mijn gerief klaar en ging slapen.


    14-03-2010 om 00:00 geschreven door joke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.woensdag 10 maart

    Muzische koffers

    Deze middag moesten we om 2 uur naar het provinciedomein het Boeverbos. Daar kregen we uitleg over muzische koffers. We kregen een algemene uitleg en daarna werd de nieuwe muzische koffer, namelijk de fluokoffer, wat uitediept. Over de fluokoffer wist ik toch al veel door de eerder les hierover de we kregen van meneer Crul, maar de andere informatie die we kregen was heel nuttig. Na de koffie konden we in de verschillende koffers gaan snuisteren. We kregen ook een boekje met informatie waarin alle koffers wat beschreven staan. Ik vind deze koffers een zeer goed initiatief en ik denk dat ik dit later in de klas wel kan gebruiken!

    Voorwaarts maart

    Om 6u werden we in Gent verwacht. Na snel een broodje binnen te proppen kwamen we net op tijd aan in de zaal. Het eerste stuk die we zagen vond ik vernieuwend, maar toch mooi. Het was een soort aanval tegen het ‘anti-postmodernisme’ in de muziek. Ik merkte aan veel andere studenten dat ze dit stuk niet konden aprecieren en ik geef toe dat ik dit ook niet alle dagen zou gaan bekijken, maar toch vond ik het speciaal.

    Het 2de concert dat we zagen waren meerdere stukken, maar over het algemeen met een grotere bezetting. Het stuk met de dansfilm vond ik mooi. De film was zeer goed gemonteerd en de muziek werd op het juiste moment en op de juiste snelheid gespeeld waardoor dit een mooi spektakel vond.

    Het laatste wat we zagen was een moderne dans van 3 vrouwen met live pianomuziek. Dit vond ik het vreemdste wat ik ooit gezien heb. De ‘dansmoves’ waren soms zelf choquerend en van de hele avond sprak dit mij het minst aan.

    Nadien gingen we samen met de docenten nog iets drinken en werd er gezellig nagekeuveld.


    10-03-2010 om 00:00 geschreven door joke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dinsdag 9 maart

    De tweede muzische stagedag

    Om kwart voor 8 was ik aanwezig in de boomhut. Ik ging snel naar mijn klas en zette alles klaar. Om 8.30u ging de bel en de leerlingen kwam binnen. Ze werden in groepen verdeeld (de dag ervoor hadden we ze verdeeld volgens hun keuzes, de meeste leerlingen hadden toch hun eerste of tweede keuze). Toen ik met mijn groep in de klas kwam ging ik in de zithoek zitten en overliep ik alle namen, tenslotte moest ik met deze leerlingen een hele dag werken en ik wilde graag hun naam onthouden!

    Het atelier (die ik al beschreven heb in mijn blog enkele dagen geleden) verliep vlot. Enkel het zelfstandig componeren in groepjes was moeilijk. De leerlingen waren nog te jong om volledig zelfstandig iets te maken, wat ik ook wel verwacht had. Maar met mijn begeleiding hebben ze veel bijgeleerd. Ze vonden het ook heel leuk om op de site break in the road te werken.

    Tijdens het toonmoment zongen de leerlingen de canon die ze geleerd hadden die wat werden begeleidt door ritmische instrumenten. De andere stukjes waren wat te rommelig om al voor te tonen, maar de leerlingen hadden heel goed hun best gedaan.

    Dit was zoals gisteren een geslaagde, maar vermoeiende dag.


    09-03-2010 om 00:00 geschreven door joke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.maandag 8 maart

    De eerste muzische stagedag

    De voorstelling

    Vandaag was het dan zover.
    We verzamelden al om 7.30u aan de KHBO om al ons materiaal op te halen. Het was een heel avontuur om met de reuzemachine over straat te rijden! Iedereen bekeek ons wat vreemd, maar daar trokken we ons niets van aan. Gelukkig was de school niet heel ver en na ongeveer 15 à 20 minuten wandelen waren we er. Daar aangekomen zetten we het decor klaar en alle spullen voor de workshops.

    De speeltijd was gedaan, het moment van de waarheid. Ik lag klaar voor de wasmachine en ik hoorde verschillende kinderen fluisteren (er ligt daar een meisje, wow een wasmachine, ...). Ik was wat zenuwachtig, maar na een tijdje ging ik volledig op in mijn rol. De voorstelling verliep vlot en ik had het gevoel da de kinderen ervan genoten hadden.

    De workshop

    Na de voorstelling werden de leerlingen in groepen verdeeld. We hadden deze groepen voordien al opgeschreven, met in alle groepen kinderen van zowel het 1ste, het 2de en het 3de, zodat alles vlop kon verlopen. Ik nam mijn groep mee naar de klas van het 1ste leerjaar en ging in de ‘zithoek’ zitten (dit is een gezellig ‘duplex-deel’ in de klas met kussens). Ik liet de leerlingen eerst spontaan iets vertellen over de voorstelling en ik was blij met alle positieve commentaren. De workshop verliep vlot. Het in canon zingen was wel moeilijk voor de leerlingen, vooral omdat de workshop zo kort was.

    ’s Middags verliep het doorschuiven en de workshops goed en na de speeltijd mochten de leerlingen hun keuze maken voor de volgende dag. Steffi, Alexander en Hanne namen elk een klas bij zich terwijl Emmie en ik onze klas opruimden en het materiaal voor de volgende dag verzamelden. Ik had tijdens de voorstelling voor de leerkrachten gevraagd of ik de instrumenten uit alle klassen mocht gebruiken, maar deze stonden niet klaar en ik ging in alle klassen op zoek naar instrumenten terwijl Emmie kleurpotloden en wit papier zocht.

    Toen alle kinderen naar huis gingen was ik doodop. Zo’n muzische dag is toch wel vermoeiend! Ik keek nog eens alles na voor mijn atelier en ben toen vroeg in mijn bed gekropen om de volgende dag weer fris en monter klaar te staan.




















    08-03-2010 om 00:00 geschreven door joke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zondag 7 maart
    Voorbereiden voorstelling en project

    Vandaag heb ik alles nog eens goed gelezen en bekeken, de liedjes nog eens gezongen en alles klaargezet zodat ik morgen gewoon mijn spullen moet nemen en voorbereid kan vertrekken naar de klimop. Ik heb wel wat zenuwen, maar ik heb goede moed.

    07-03-2010 om 00:00 geschreven door joke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda


    andere studenten die de keuzemodule 'muzische vorming' volgen
  • Emmie
  • Steffi
  • Alexander



  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs