14/11/1997
Kerstkaarten brengen een veel ruimere boodschap over dan het voorgedrukte 'Vrolijke Kerst en Gelukkig Nieuwjaar' met daaronder enkele handgekrabbelde zinnetjes van de afzender. Ene professor Cary Cooper, psycholoog aan de universiteit van Manchester, beweert zelfs dat een kerstkaart meer over iemands achtergrond en persoonlijkheid zegt dan bijvoorbeeld zijn huis, auto of job.
Hoe groter de verstuurde kaart, hoe lager de sociale achtergrond van de verzender. Een klassiek sneeuwlandschap of dorpsgezicht is hoogstwaarschijnlijk afkomstig van een vrij ambitieus iemand uit de iets chiquere buitenwijk. Hoog opgeleide personen kiezen voor kleine kaartjes met een ingewikkelde design. Roodborstjes en bloementuilen komen van voorzichtige mensen die vooral niemand voor het hoofd willen stoten. Mensen die hopen humorkaarten versturen zijn tamelijk arrogant en ongevoelig. Religieuze onderwerpen duiden op een eerbiedige afzender. Afbeeldingen van de geboorte van Christus of de Wijzen van de hand van een van de oude meesters tenslotte komen van lieden uit de hogere middenklasse die willen pochen met hun goede smaak. Professor Cooper geeft ook een verklaring voor zijn kerstkaarttheorie. «In deze drukke tijden is een kerstkaart vaak het enige jaarlijkse contact met verre familieleden of vrienden. Het kiezen van een kerstkaart is een half bewust half onbewust proces. De onbewuste boodschap van een buitenmaats grote kaart ligt voor de hand. 'Kijk hiernaar, dit is belangrijk', schreeuwt zo'n kaart. Mensen uit de hogere klassen kiezen andere midddelen dan de grootte van de kaart om de aandacht te trekken. Zij willen vooral opvallen met een bijzonder kunstige kaart, liefst nog voor een goed doel aangekocht. Familiefoto's als kerstkaart zijn een beetje uit de mode maar ze verraden wel een behoefte van de afzender om wat intiemer te worden met de geadresseerde.»
|