Een verslagje van onze deelnemer Luc De Vylder
de allereerste editie met een 150 inschrijvingen en een 130 deelnemers.
normaal ging ik met Gunther maar nu gaar Marnix Melis mee voor zijn allereerste
marathon en direct een meerdaagse. Zaterdag ochtend vertrokken om 7u het het is al
heet!
We verblijven in de foz douthe die meer op een bouwwerf lijkt dan een hotel. Auto
geparkeerd en aan de receptie inchecken: de kamer is pas om 5u beschikbaar! Terug in
de hitte dan en omkleden voor effe los te rijden en om 12u is de start. Ik kom de Jan
Willemsen tegen doe de Malmedy heeft gewonnen bij de Masters. Ze roepen een aantal
renners naar voor in de eerste blok en zelfs ik word naar voor geroepen. Eerst even
achter de auto en dan een klim. Amai, zo warm en direct de gas open. We duiken boven
het veld in en ik schuif wat op. Een vrouw neemt de bocht te wijd en gaat de weide in
met mij erbij. Ondertss geraak ik tot bij Jan en heb ik ondanks de hitte toch goede benen.
We rijden samen verder en Jan op zijn Specialised marathon fully doet de afdalingen
terwijl ik de plattere stukken doe en klimmen. Teamwerk ;-)
Op 20 km ziet Jan pijlen die links rechtdoor wijzen en twijfelt hij. Ik zie het ook niet maar
we volgen de scott vertegenwoordiger jeffrey goethals. Verderop komen we op een baan
en
inderdaad geen pijlen. Ik heb de route in de gps en zo keren we terug om verderop
de baan de route terug te vinden. En nu? Controlemat gemist? Geen bikers te zien terwijl
Jan effe inhoud maar verderop gaan we terug in race modus. We bereiken de
bevoorrading die ze nog aan het opstellen zijn. Jan ziet een bekende die ons water geeft.
Verderop staat zijn vrouw en zijn we terug bevoorraad. Terug verder en de hitte is
verpletterend. We doen wel paadjes die onbekend zijn voor ons. Leuk en blij om ook
twee keer door het water te fietsen, oef verkoeling. Zo bereiken we samen de finish in
ongeveer 14de positie.
We melden dat we een stuk hebben gemist maar blijkbaar zijn we
een van de enige die het terug hebben gevonden. De kopgroep volgde de motos en is
ook verkeerd gereden en die zijn gestopd en zogezegd geneutraliseerd samen binnen
gereden! Ik en jan hebben wel gekoerst en de 51km gereden en die 17 niet. Veel
discussie en ze krijgen 40 min straftijd waardoor die 17 achter de eerste 3 komen en ik
plots 34ste ben !. Raar ! Het uci reglement stelt dat elke renner het parcour dient te
kennen.
Een van de bikers zegt hierop ik heb geen gps! Jan: Sorry je bent met 17 verkeerd
gereden en niemand met gps?? en verderop rijden jullie weer verkeerd en beslissen
jullie als renners om samen binnen te rijden. Ik en Luc hebben wel geraced ipv rustig
binnen bollen!
Ik spuit de fiets af en daar kom ik de Koen (polen-logistiek) tegen die het slechte nieuws
verteld van Tom Dams sara van Peer.

Avondeten in gezelschap van Koen en vrienden. Dan de lichtjes op de fiets gemonteerd
en alles klaar zetten voor de nachtrace. Het is warm op de kamer maar we installeren
mijn mobiele airco zoals echte profs!
Om 22u15 is de nachtrit, speciaal zo. Eerst wat gewenning in klimmen rond houffalize.
De hellingen zijn steil en we rijden enkele smalle paadjes in zodat ik Jan laat rijden want
met Tom Dams in het achterhoofd toch wat rustiger. We rijden een deel omgekeerd van
de middagrit. Amai, ik doe een paar afdalingen zodat ik verschiet hoe steil het is vooral
verderop op het wereldbeker circuit. Ik zie de vang netten en kan toch afdalen. Dan nog
een laatste steile klim waar ik jeffrey goethals voorbij ga: zot aan het klimmen. In de
technische afdaling zit hij terug bij mij en waarschuwd hij me dat hij naar links gaat ik
naar rechts moet wegens te gevaarlijk. Zelfs rechts stap ik eraf. Oef finish bereikt en
slechts een 5 min achter de jan en bijna een half uur voor Marnix.
Vlug in bed
frisse kamer met airco maar nog wat veel adrenaline door de rit.
Dag 3, ontbijten en rustig al wat naar de auto brengen
te rustig want Marnix wijst me
erop dat ik moet starten. Direct fiets genomen want ik moet binnen 5 min. Starten! Vlug
naar beneden en in de blok bij Jan. Amai, ik was bijna te laat en
hup we zijn
vertrokken. Direct een steile lange klim en ik voel me toch nog goed en schuif mee.
Verderop zie ik Jan nog juist rijden, bekend terrein van roc dardenne en nu mijd ik de
dwarse greppel. Na twintig km komt Alicia (eerste vrouw) voorbij, ik blijf volgen en
moet meer en meer moeite doen want het is precies nog heter dan gisteren. Ik voel me
wegzakken, nee ik blijf erbij. Amai, die daalt snel af! Aan de bevoorrading 2 op 40km
laat ik ze rijden en kom ik weer in gezelschap van een zekere Kris. We rijden precies in
een oven en ik kook kapot. Tss de 40 en 60 is het afzien en aftellen, ik wil binnen rijden.
Bij bevoorrading 3 staat er frisse cola en drinken we er meerdere. Koen motiveert me
ook om verder te rijden. Ik kom er terug een beetje door. Ondertss ontvang ik enkele
beten van vliegen terwijl we een steile helling op moeten wandelen met bordjes scott
50..100
250m! Kris blijft bij mij in de buurt terwijl ik verder afzie en er toch nog begin
in te halen (cola-boostje). Op het wereldbeker circuit doen we een deel van de nachtrit,
een afdaling waar ik deze nacht afreed doe ik nu te voet! Stik kapot. Eindelijk de finish!
Marnix ging voor de 55km en merkte aan de start dat zijn bmc kader gescheurd is, hij
vertrekt met de s-works, voelt zich heel goed en
rijd twee keer plat
dan valt er een
voor hem
hij ook en dan
opgave na 20km. Heel jammer.
Ik ben heel diep moeten gaan om deze uit te rijden maar zeker niet de enigste want ik
ben 26 ste in het algemeen klassement.
Besluit: een aanrader, nieuwe paden, wel goede verlichting nodig tijdens nachtrit,
jammer van dag 1 pijlen sabotage, organisatie liever nog extra bevoorrading voorzien in
deze extreme hitte, veel seingevers. Jammer van hun beslissing ivm. Uitslag eerste dag
anders was ik zeker top 20 ipv 26ste. Ik was 5min na de eerste binnen op dag 1!

08-07-2015 om 14:28
geschreven door mobieke
|