Eerst hebben we uitleg gekregen over een paar tangen. De combinatietang, de kniptang, de ronde bektang, en de draadstriptang. We hadden ook huiswerk. We moesten afbeeldingen van geleiders en zekeringen in ons projectboekje kleven.
Daarna gingen we een paar oefeningen van schatten en meten maken. Er stonden lijntjes op ons blad en ook cirkels. Op dit blad schreven we hoelang dat de lijntjes waren en hoelang dat de diameters van de cirkels waren. Dat was niet makkelijk. We kregen er ook punten op.
Toen gingen we zelf aan de slag. We moesten geleiders gaan plooien We deden eerst de isolatie van de geleider er af met de draadstriptang. Toen plooiden we de geleider met de combinatietang. Dit deden we volgens de lijntjes op ons blad.
Verslag techniek Eerst hebben we een filmpje op youtube gekeken en toen hebben we onze agenda ingevuld. Toen zijn we begonnen aan het plooien van geleiders. Eerst moesten we de voorbeelden meten van hoe de geleiders er moesten uitzien. En toen hebben we van links en van rechts een stukje afgeknipt en ontmanteld, dan hebben we de geleiders vastgezet, dan langs één kant getrokken zodat de geleider langer werd (en dunner) zodat we de isolatie van de geleider er zonder veel moeite af konden doen. Toen begonnen we aan het plooien,we plooiden de geleiders zoals het voorbeeld. Toen we klaar waren met het plooien legden we de geplooide geleider onder het voorbeeld en plakten deze op het blad. Dan gingen we de 2 andere voorbeelden net hetzelfde maken Het was een toffe les!! En hier zijn de foto's .
Joni
We moesten hard trekken!
We legden de geplooide geleider onder het voorbeeld.
We hebben de temperatuur van vloeistof gemeten met de thermometer, het kon zijn dat je een ijzer potje had maar het kon ook zijn dat je een plastic potje had. in welk materiaal bleef de vloeistof het langst warm? Testen maar! De temperaturen waren heel hoog maar dat kon je verwachten want het was zeer heet water. Onze meetresultaten moeten we eerst in een tabel noteren en dan overzetten in een grafiek.
vrijdag
We hebben eerst nog een beetje verder geplooid en dan moesten we als we klaar waren 1 voor 1 onze realisatie laten zien en dan kregen we daar punten op. Als afsluiter van de les legde de meester uit hoe je met een soldeerpen werkt.
en de les was super leuk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Donderdag We hebben vandaag een agendaklem gemaakt.De leerkracht zegde hoe alles moest.Als alles werd uitgelegd gingen we zelf aan de slag.We moesten onze agendaklem op drie plaatsen verwarmen en plooien.Als dat af was moesten we het laten zien voor punten.De leerkracht keek naar drie dinge bubbels,een rechte hoek en de klemkracht. Vrijdag Vandaag gingen we solderen. de leerkracht legde ons uit hoe we dat moesten doen en als je je vingers had verbrand dat je ze onder lauw water moest houden.We moesten vier dingen aan elkaar solderen.Het was echt leuk,maar na een tijd was de les gedaan en dat was jammer. Hier zijn een paar foto's Niels-1toww
Vandaag zijn we begonnen met een kruiswoordraadsel. Het was een moeilijke opgave. Daarna zijn we begonnen aan een nieuw project: Bloem op zonne-energie. Eerst moesten we aanduiden welke voorwerpen er op zonne-energie werken.. In de volgende opdracht moesten we bij de foto's schriijven op welke energiebron ze werkten. Ondertussen weten we ook waar petroleum vandaan komt. Petroleum is een fossiele brandstof. Vervolgens liet de leerkracht ons zien wat het einddoel is van dit project: we maken een bloem die draait op zonne-energie. Dan lijkt het net een ventilator.
Het kruiswoordraadsel
De bloem op zonne-energie
Het ontstaan van petroleum
Vrijdag
Op vrijdag hebben we het blogverslag van Niels bekeken. Daarna zijn we gaan solderen. Als je klaar was met de vorige oefening (oefenen op solderen) en je punten had gekregen mocht je een sierfiguur kiezen om te maken. Ik koos zelf voor de boot. Je kon ook een poes of een flamingo kiezen. Eerst moest je stukjes draad plooien en nadien vast solderen. Solderen is leuk , mijn boot is goed gelukt.
We mochten direct beginnen aan onze sierfiguren. Je kan kiezen tussen een boot, poes en een flamingo maar sommigen hadden dit al de vorige les gedaan. Ik had een boot gekozen. Als we klaar waren met onze sierfiguren dan moesten we aan het echte werk beginnen. Toen legde M. Goddé uit hoe we de Chinese Puzzel moesten maken. Sommige kinderen waren al aan het echte werk bezig en de andere waren nog hun best aan het doen voor hun sierfiguur. Als je jouw sierfiguur klaar had moest je het gaan laten zien en je kreeg er dan punten op. Gelukkig heb ik goede punten . Het was een leuke les !!!
Op donderdag 28 oktober 2010 mochten we in een draaiende auto zitten. Het was heel leuk en de auto bleef ook op zijn kop hangen. Natuurlijk hadden we onze gordel aan. We konden per 2 in de auto zitten. Mijnheer Goddé was ook in de auto gegaan samen met Demi.
Nadat iedereen in de auto was geweest, gingen we terug naar de klas. Er moesten 2 groepen komen vertellen over steenkool en petroleum.
Omdat het niet goed lukte, vertelde mijnheer Goddé het nog eens.
Daarna heeft mijnheer Goddé ook nog verteld over de opwarming van de aarde. Het was een leerrijke les.
Op donderdag 18 november leerden we nieuwe dingen bij techniek.Toen we in de rij stonden kon Joni niet zwijgen. Meneer Goddé had daar een oplossing voor (een technisch probleem oplossen noemt hij zoiets ). Hij deed plakband op haar mond . Toen kwamen we binnen en vulden onze agenda in. Meneer Goddé had drie nummers opgeschreven. Wie die nummers had geraden moest antwoorden op de gestelde vragen. Het tweede lesuur bekeken we een filmpje. Met dat filmpje moesten we een blad met vraagjes invullen, gelukkig mocht dit in groepjes want de vragen waren nogal technisch en zeker niet gemakkelijk.
Beste lezers, Eerst hebben we onze agenda ingevuld. Daarna zijn we er direct ingevlogen met onze Chinese puzzel. Het was niet voor iedereen zo gemakkelijk hoor al dat solderen. Maar bij iedereen is het toch gelukt. Als we klaar waren moesten we het aan meneer Goddé laten zien en kregen we er punten op. Iedereen had goede punten gekregen. Oja bijna vergeten proficiat aan Arne Liekens en Leentje Pauwels met hun "technische relatie"
Vandaag was het 2 uur les van de leraar M. Goddé. Natuurlijk beginnen we zoals in elke les met de agenda in te vullen . Nadatwe onze agenda hadden ingeschreven moesten2 groepen naar voor komen . Toen dat gedaan was moesten we onze map nemen. Toen begonnen we met het echte werk.We gingen van start met onze nieuwe bundel. De naam van de bundel was: Bloem op zonne-energie Dus het ging over energie ,elektriciteit , . We warende taak dat we moesten maken aan het verbeteren . En daarna nog eens verbeteren !!! We moesten de vorige les een filmpje bekijken en er vraagjes van beantwoorden . Daarna gingen we naar de werkzaal . Daar keken we hoeveel volt onze stopcontacten hadden . Toen gingen we onze boek invullen. Toen dacht ik yes nog 20minuten en het school is uit !!!!!!!! Maar we gingen nog iets bespreken: de windmolen. We gingen allemaal naar de tafel waar niemand zat (in de klas). Daar keken we hoe M. Goddéeen windmolen had gebouwd. En we keken hoeveel volt er op zat als het draait door de wind. Het produceerde 1.2volt. En we besproken ook van alles over de dam . Maar toen ging de bel !!!!!!!
Vandaag was het 2 uur les van de leraar M. Goddé. Natuurlijk beginnen we zoals in elke les met de agenda in te vullen . Nadatwe onze agenda hadden ingeschreven moesten2 groepen naar voor komen . Toen dat gedaan was moesten we onze map nemen. Toen begonnen we met het echte werk.We gingen van start met onze nieuwe bundel. De naam van de bundel was: Bloem op zonne-energie Dus het ging over energie ,elektriciteit , . We warende taak dat we moesten maken aan het verbeteren . En daarna nog eens verbeteren !!! We moesten de vorige les een filmpje bekijken en er vraagjes van beantwoorden . Daarna gingen we naar de werkzaal . Daar keken we hoeveel volt onze stopcontacten hadden . Toen gingen we onze boek invullen. Toen dacht ik yes nog 20minuten en het school is uit !!!!!!!! Maar we gingen nog iets bespreken: de windmolen. We gingen allemaal naar de tafel waar niemand zat (in de klas). Daar keken we hoe M. Goddéeen windmolen had gebouwd. En we keken hoeveel volt er op zat als het draait door de wind. Het produceerde 1.2volt. En we besproken ook van alles over de dam . Maar toen ging de bel !!!!!!!
Het eerste lesuur hebben we twee kruiswoordraadsels verbeterd en zoals gewoonlijk onze agenda bijgevuld.
Het tweede lesuur mochten we verder werken aan onze pennenhouder. Na wat uitleg gekregen te hebben van de leerkracht was het dan zover. Eerst moesten we een voorontwerp maken op papier, dat we daarna uitwerkten op karton.
Daarna kregen we allemaal een stukje plexiglas, waar we dan gaatjes moesten inboren. Voor we de gaatjes mochten boren moesten we allemaal een veiligheidsbril opzetten wat een raar gezicht was en veiligheidshandschoenen aandoen.
Waar de gaatjes moesten komen zetten we eerst een kruisje en daarna boren maar!!
We begonnen eerst met onze agenda's in te schrijven en daarna starten we met een nieuwe thema Een Brug Te Ver. M.Godde vertelde dat het de belangrijkste project is van het hele jaar. Maar het gaat ook op veel punten. Toen liet meneer Godde een bouwconstructie van een papieren brug zien die leerlingen van vorig jaar hadden gemaakt. Het was een heel mooie en sterke brug en misschien geeft het wel inspiratie voor de klas. Hij zei ook dat we in groep mogen werken van 4 personen en dat is natuurlijk heel tof! Meneer Godde liet ons ook een schets zien van de brug die we moeten maken. Het mag niet langer en niet korter zijn dan 50cm en het moet een breedte hebben van meer dan 15cm en moet een wagen houden van 1 kilogram of meer. We krijgen hiervoor 20 print papieren en dan hopen dat het lukt. Maar gelukkig krijgen we genoeg tijd om er iets mooi`s van te maken
Deze les moesten we een stroomkring maken. Toen gebruikten we onze magische handen, en lieten het werken met een temperatuursencor. MR. Goddé heeft alles perfect uitgelegt. De les was echt super tof maar nog niet compleet. Het was pas compleet toen Header weer 'onvoldoende' zei !
Op donderdag 13/01/2011 begonnen we zoals gewoonlijk met onze agenda in te vullen. Daarna kregen we eerst wat uitleg, maar dan kon het echte werk beginnen. We begonnen aan onze stroomkring. Het was niet zo makkelijk. Je moest namelijk het lampje laten branden aan de hand van een sensor. Als het licht aan was brandde het lampje niet, maar als je het licht uit deed brandde het wel. Gelukkig is elk groepje erin geslaagt om het te kunnen maken. Daarna keken we naar een grappig filmpje van "Simon's Cat". Het gaat over een kat die elke keer opnieuw wel iets speciaals moet kunnen doen.
Op vrijdag 14/01/2011 vulden we eerst onze agenda in. Meteen daarna keken we weer naar een filmpje van "Simon's Cat" . Daarna moesten we de afmetingen van papier overbrengen naar plexiglas. Het moest allemaal precies gemeten zijn. Dan gingen we de kanten van ons plexiglas een beetje afronden met een veil. En natuurlijk moesten we daarna beginnen met gaten boren, maar eerst denken aan onze veiligheid ! We deden onze beschermbrillen aan , en dan.. tijd om te boren ! Tijdens het boren moest je er wel op letten dat je het plexiglas goed vasthoud , zodat het niet kan wegschieten. Na het boren konden we beginnen met plooien, maar zo ver graakten de meeste nog niet. Het was een leuke en grappige les !
Donderdag we hebben een stroomkring gemaakt met serie -en parallelschakeling. Als er bij een serieschakeling een lampje stukgaat gaan alle lampjes uit, bij een parallelschakeling niet. Header gaf weer een onvoldoende voor de blog. Vrijdag We hebben onze penhouder afgemaakt. Eerst moest je vijlen dan boren en dan het plexiglas plooien met de lijnbuiger. We kregen punten op de technische tekening, het prototype, boren, plooien en stabiliteit.
zoals altijd hebben we onze agenda ingevuld. Daarna hebben we de blog van Arne gekeken en gelezen. Daarna hebben we punten gegeven op zijn blog. Toen moesten we een tekening met een EN poort maken. Dan moesten we een stroomkring met een EN poort maken.
Vrijdag
We hebben onze agenda ingevuld. Dan hebben we een filmpje gekeken over melk en kaas Dat waren onze dagen bij techniek. Het waren leuke lessen!
Hallo bloggers ,
donderdag het 5de en het 6 de lesuur hadden we weer techniek .
Als eerst vulden we onze agenda in zoals altijd.
Dan begonnen we aan onze project ''bloem op zonne-energie''
We moesten weer zagen ,boren ,vijlen en tekenen.
we hadden vandaag wel veel werk maar het was wel leuk!
Vrijdag het 1ste en 2de lessuur hadden we dan weer techniek maar
zonder 1spo1.
We hadden ook een ander project ''Vlaamse boterham''
We moesten voor deze les foders meenemen waarin brood,kaas,melk en groenten in
voor komen .
Daarna moesten we opdrachten maken in onze schrift van de vlaamse boterham
.Hievoor moesten we ook een paar dingen op het internet opzoeken .
Beste bloggers,vandaag hebben wij zoals altijd eerst onze agenda ingevuld. Dan zijn we direct aan een nieuw project begonnen namelijk " Mountainbike". We moeten zeker een stukje te zien krijgen voor dat we op GWP gaan. We moesten eerst vraagjes zelfstandig maken en dan in onze groep oplossen. Meneer Goddé heeft ons ook uitgelegd wat kracht is.Toen moesten J en Alexandro één opdracht doen van Meneer Goddé. We hebben ook 10 minuten verloren van onze les omdat we op de gang aan het praten waren. We hebben tegen de volgende les ook taken te maken maar helaas is er een deel bijgekomen van al dat praten. Meneer Goddé heeft ook uitgelegd wat een hefboom was. Alexandro heeft toen zijn fiets gaan halen en zo konden we zien waar de hefbomen waren bij een fiets. Toen we de hefbomen aan het aanduiden waren ontdekte Christina opeens een spin op de fiets . Toen pakte Meneer Goddé de spin op een liet hem zien aan Christina, ik denk dat we bijna doof waren van haar geschreeuw !! Het was wel een leuke les omdat wij nu weer wat slimmer zijn geworden. Joy 1 ToWw
Hier is al één opdracht voor J Opdracht voor Alexandro De fiets van Alexandro Christina die bang was van de spin xD
Beste Bloggers, Het is mijn beurt weer om een verslag te maken! Vrijdag hebben we in een ander lokaal moeten zitten omdat het ontmoetings dag was. We hebben dan maar ons project Vlaamse Boterham ingevuld, dat ging op punten! Als iedereen kllaar was, gingen we verder over project Mountainbike. Er stondden tandwieltjes in het project boekje. We moesten de richting aanduiden welke kant ze op gingen. en welke tandwiel het snelste draaide.
dag beste bloggers we zijn op gwp geweest dat was wel leuk maar het rijden me de bus was SAAI!!!! de eerst dag was rumoerig en luidruchtig we moeste uitpakken en dat viel mee tot dat jarne begon te zagen over wanneer we moeste eten dat hing de keel uit.door groepen te kiezen moeste wij onze pantoffels geven na dat dat gedaan hadden hebben we de gangen verekent.we hadde veel buren joepie.de eerste dag was leuk een paar foto van het hotel groetjes van alexandro
dag 3 van gwp woensdag vandaag hebben we nog een sport moeten doen mountainboard en trikke.dat was kei leuk bij mountainboarden het was leuk om iemand te zien vallen en bij trikke was het saai.het eten was toch slecht en vies maar het was het waard.toen we moesten slapen iedereen uit de kamer sluipen dat is niet gelukt.iedereen was moe maar toch groetjes alexandro.
dag bloggers dag 4 donderdag we hebben veel spelletjes moeten spelen met het grote fuifspel en dat was saai want ik mocht de gps bijna nooit vasthouden.na de spelletjes mochten we ons gaan douche en dat was het tofste van de dag.de fiuf was tof maar er waren een paar sippe gezichten.zoals die van kelsey en jordy maar dat is iets persoonlijks.dag beste bloggers.groetjes alexandro
dag beste bloggers dit is dag 2 van gwp nu zijn we sporte gaan doen leuk en een quiz saai en we gingen ook naar opglabbeek. en we hebben weer een sport moeten oefenen en dit keer badmington en joni had mountainbike.dit was moeilijk. bij het eten was david weer een beetje te gulzig net zoals altijd en joni's familie was er ook bij . groetjes alexandro
laatste dag eindelijk vandaag kregen we een aandenken een t-shirt met alle namen op inclusief de mijne.de dag veliep goed en we kregen nobel prijzen.natuurlijk kreeg joni de kabouter kwebbel prijs de grootste babbelaar van het land.we kwamen terug in aarschot en dat was het. groetjes alexandro
vandaag zijn we zoals gewoonlijk begonnen met onze agenda in te schrijven. Daarna hebben we enkele foto's van GWP gezien, die je kan bekijken via smartschool. Joni praatte weer te veel. Toen we de foto's gezien hadden gingen we aan de slag. Meneer Goddé legde uit wat je allemaal moest doen. We moeten ook een bloem en blaadjes afdrukken voor op ons statief te plakken. Het was een heel leuke les!!
Vrijdag:
Vandaag hebben we een filmpje van GWP gezien, Het was heel leuk. De filmpjes kan je bekijken via youtube. Daarna zijn we aan een nieuw project begonnen: De inktvis. We hebben gezien hoe je ze kan maken, Die gaan we zelf ook maken. Het was een heel toffe les!!
Hallo beste bloggers vandaag starten we zoals gewoonlijk met onze agenda in te vullen. Daarna gingen we de blog van tatjana bekijken. Daarnaa gingen we meteen aan de slag in ons project bloem op zonne - energie. we moesten onze bloem bijna klaar hebben. Want de vorige keer hadden we onze bloem vernist en we moesten de bloem laten drogen. De vorige keer hadden we alles eraf gekaald en nu moesten we het weer monteren. We moesten ook nog twee opdrachten laten zien die we thuis moesten maken. Het was een heel leuke les .
VRIJDAG Vandaag starten we zoals gewoonlijk met onze agenda in te schrijven. Daarnaa gingen we werken in ons nieuw project inktvis. Dan moesten we een paar opdrachten thuis opzoeken. We moesten ook klassikaal een paar oefeningen maken Ook moesten we wol meenemen. We hadden ook in ons boekje klassicaal gewerkt Dit was ook een heel leuke les.
Beste bloggers, hier weer een kort verslagje over de les techniek op Vrijdag 1 April.
We zijn zoals jullie ondertussen al weten begonnen met het project : ' Inktvis' . Vrijdag hebben we de draden die we nodig hebben om de inktvis te maken geknipt en gemeten, we hadden van elke kleur ( 3kleuren) 48 draden nodig, 144 draden in totaal dus , sommige waren wat sneller klaar dan anderen, maar we zijn uiteindelijk toch optijd klaargeraakt . Het Was weer een hele leuke les, hieronder nog enkele foto's :
Beste Bloggers, Vrijdag hadden we een andere leerkracht voor techniek. We begonnen met een nieuw project over lego treintjes, Dat was leuk. Eerst moest je een schets maken, daarna moest je het uittesten op de sporen. Soms gebeurde het wel eens dat de trein ontspoorde. We hebben de trein met eerst met een drukknop gemaakt daarna met een schuifschakkelaar, en daarna met een LDR en een NIET- poort. Het was een leuke les!
Hey bloggertjes welkom op deze blog.We hebben de vorige keer een inktvis moeten maken en nu vlechten .De les was saai maar Mr.Goddé kan altijd de les weer opvrolijken.Natuurlijk is de octopus van wol in plaats van vlees en bloed .En octo staat voor acht en pus voor poten dus octopus betekend in het latijns achtpootig.Maar de les is wel fijn veel groetjes alexandro barros dias 1toww
donderdag12 mei. We begonnen eerst met onze agenda's in te schrijven en dan kregen wij een nieuw project " Vakantiehuisje". Maar in plaats dat meneer Godde les gaf hadden we een stagiar. De stagiar liet ons allemaal eerst een bouwplan zien met rioleringsplannen, verdiepingen... We moesten ook een schets maken van een fotootje, maar alleen het voorraanzicht. Dan was het school gedaan.
Beste bloggers, Vrijdag 27 mei zijn we zoals gewoonlijk begonnen met het aanvullen met onze agenda. Na een korte uitleg van Godé zijn we onmiddellijk begonnen met de fruitsla. We begonnen met het schillen, snijden van het fruit en verdeelden het in een grote kom. Daarna hebben we alles in kleine potjes gedaan en kregen we ook lekkkere slagroooom!!! En smullen maar!!! Spijtig genoeg kwam er ook daarna nog de afwas!!