Hallo allemaal, ik ben Iris en ik ben de blogmaster van deze week!
Deze week zijn we begonnen met het project: De logische trein (slimmer en veiliger) Het allereerste vraagje in onze bundel was: Hoe noemen we een treinbestuurder? En het antwoord is: een machinist! We mochten deze les eens gaan proberen om zelf via verschillende verbindingen de trein te laten werken. Bij de trein had je 3 mogelijkheden om hem te verbinden: met het gaatje: aan, uit met het gaatje: achteruit, vooruit of met het gaatje: traag, snel. Het eerste wat we hadden gedaan was de uitgang van de drukknop verbonden met de trein in aan uit. Deze manier werkte, maar het nadeel was dat je om de trein te laten rijden de hele tijd de drukknop moest ingedrukt houden! Daar moesten we dus een oplossing voor vinden. De oplossing was dat we de trein niet meer gingen verbinden met een drukknop maar met een schakelaar! Nu ging de trein wel en moesten we niets meer ingedrukt houden!
Zo dit was wat we deze week hebben gedaan! Groetjes, Iris
hallo allemaal, Ik ben Rani , de blogmaster van deze week. In de vorige les T.O leerden we over perspectieven: natuurlijk perspectief, isometrisch perspectief en cavalier perspectief. Ook leerden we over paint in de computerklas. Dat is een tekenprogramma. We moesten op paint een tekening maken van Spanje en Griekenland.
Hallo allemaal, Ik ben de blogmaster van deze week. Deze les hebben we een theelichthouder uit mortel gemaakt. Wat heb je nodig: -1 deel cement -3delen zand -water -een botervlootje -een bekertje -een lepeltje Eerst meet je 1 deel cement en 3 delen zand. Daarna doe je er water bij (niet te veel), met een lepeltje roer je alles onder elkaar en dan gewoon wachten tot het hard is.
Heey allemaal Ik ben Lennert, de blogmaster van vorige en deze week. We hebben deze weken vooral de dingen herhaald die Stijn al op de blog heeft gezet. Nog wat geoefend met tandwielen : in welke richting ze draaien tegenover het aandrijfwiel hoe snel ze gaan tegenover het aandrijfwiel
Ook hebben we geleerd over de dynamo en de alternator. De dynamo (of gelijkstroomgenerator) is een machine waarin mechanische energie, binnenkomend via een draaiende as, omgezet wordt in elektrische gelijkstroomenergie. De alternator (of wisselstroomgenerator) is een machine waarin mechanische energie, binnenkomend via een draaiende as, omgezet wordt in elektrische wisselstroomenergie.
We gingen op GWP in Genk in een sporthotel of de ongelukkige in een chalet.
We deden daar allemaal sporten zoals: mountenbike, trikke, muurklimen, oriƫntatieloop, batminton en mountenboarden.
Ikzelf vond mountenboarden het leukste.
De hele week door moesten we ook nog aan ons project werken.
We gingen ook naar het planetarium maar er was veel mist en dus konden we niet naar de sterren kijken.
In deze week deden we ook nog Het Grote Witse spel: sommige moesten verdedigen anderen aanvallen en sommigen gokken maar daar was groep 5 het beste in.
We gingen ook naar een moskee en de vloer was daar lekker zacht.
Donderdag hadden we ook nog een leuke fuif.
Vrijdag moesten we weer naar huis na het spel zonder grenzen.
Ik vond het wel een heel leuke week en volgend jaar ga ik weer mee .
hallo Ik ben Stijn blogmaster van deze week en Krokusvakantie. In het project mountenbike leerde we: -dat kracht = alle treken en duwen en vervormen van of op een voorwerp. -een hefboom iets is om dingen op te tillen door onze kracht bv. een kruiwagen, de rem van een fiets, een stuur,... -dat we overbrengingen voor onze kracht of motoren hebben bv. tandwieloverbrenging,riemoverbrenging. -dat we een aandrijvend wiel hebben en aangerdreven wiel. -dat we bij tandwieloverbrengingen het de aangedreven wiel in de tegengestelde richting gaat draaien als het aandrijf wiel en dat bij de riemaandrijving het niet zo is. -dat we met een fiets met een klein tandwiel vooraan en een grote achteraan trager gaan maar minder kracht moeten uitoefenen en andersom sneller maar moeten we meer kracht uitoefenen maar dat wisten de meesten al
Beste bloggers, ik (Tessa) ben de blogmaster van deze week. Deze lessen hebben we gewerkt rond ons project: Tuinlamp op zonne-E. We hebben oefeningen op logische poorten gemaakt. Nu moesten we de poorten op paneeltjes plaatsen, zoals je kunt zien op de foto. We moesten een brandalarm en een deurbel laten afgaan. Het brandalarm moest reageren op rook en hitte, de deurbel op de drukknop of door beweging. Na een tijdje lukte het ons wel. We hebben ook het kruiswoordraadsel en de poortenpuzzel moeten maken. Het was weer een leuke les en de laatste van dat project.
Hallo beste bloggertjes , Ik ben Lise de blogmaster voor deze week ! Natuurlijk was de les T.O. weer even leuk zoals gewoonlijk , maar zoals jullie misschien al wel wisten moesten we een deurbel , een licht voor aan je fiets en een nachtlampje laten werken . Eerst moesten we alle onderdelen tekenen . Zoals de voeding , verbruiker , de lichtsensor , enz. Maar dat was nog niet alles , uiteinddelijk bleek dat we ook deze tekeningen echt moesten maken ! In het begin was het een beetje sukkelen maar na wat oefenen ging het al veel beter ! Zo , ik hoop dat je nu al wat meer weet van wat wij allemaal uitspoken in de lessen T.O . !
Hallo iedereen, ik ben Jasmine de blogmaster van enkele weken geleden. In die les hebben we geleerd over de Niet-poort. We hebben ook over sensoren geleerd. Ook hebben we schakelingen leren namaken op paneeltjes. Ik heb een foto toegevoegd zodat je kan zien hoe het er bij ons in de klas aan toegaat. En als je meer wil weten kijk dan volgende keer weer !!! groetjes.