De wind waait door mijn haren, water spat in mijn gezicht. Boten die in de verte varen, mijn ogen naar de zon gericht. Oranje vuurbal zakt naar beneden dooft sissend in het blauw. Dat was in een ver verleden, zonder school en zonder kou.
Het nieuwe schooljaar is weer van start gegaan en we willen je alvast op de hoogte brengen van de vernieuwingen.
Sinds dit jaar hebben wij naast ons eerste en tweede jaar ook een derde jaar "Methode." Momenteel zitten er vijf leerlingen in het derde jaar, vier leerlingen in het tweede jaar en maar liefst 16 leerlingen in het eerste jaar! Door deze uitbreiding hebben wij niet alleen een extra klaslokaal gekregen, maar zijn er ook meer leerkrachten in het project gestapt. Mevr. R. Vroonen geeft vanaf dit jaar Engels in het derde jaar, Mevr. M. Lycke geeft Frans in het tweede jaar en Mevr. M. Mergeay geeft Frans in het eerste en derde jaar.
Net zoals vorig jaar zullen wij je dit jaar via onze blog regelmatig op de hoogte houden van onze projecten en activiteiten. Via foto's, tekstjes van de leerlingen, ... kan je volgen wat we zoal doen in onze klassen. Natuurlijk vinden wij het leuk om ook reacties te ontvangen en die reacties kan je posten in ons gastenboek of via mail sturen naar kameleontongeren@gmail.com.
Alvast bedankt voor je bezoekje en nog veel lees- en kijkplezier!
Vandaag hebben onze leerlingen een toeristische rondleiding gegeven aan de leerlingen van de methodeschool van St-Truiden. Hier vinden jullie enkele sfeerbeelden terug. Meer informatie volgt nog!
Hieronder enkele zelfgeschreven gedichten van de leerlingen van het eerste jaar.
Er was eens een muis uit Parijs. Hij ging heel veel op reis. Hij at veel bessen om zijn dorst te lessen. Oh wat was die muis toch wijs.
Er was eens een vos uit Den Bosch. Hij was heel fier en los. Hij deed weer eens stoer en kreeg ruzie met de boer. En de vos was de klos.
Indy Jaenen
De boeken De boeken staan in rekken, de rekken zijn net gekken. De rekken wiebelen heel graag, trouwens, ze stonden in Praag. De rekken waren dik en rond, de boeken gingen tot aan hun mond. Het is fijn om er naar te kijken, maar je wil er niet op lijken. De kasten hadden ook één ruit, daarmee is het verhaal nu uit!
Sinds vrijdag zijn de leerlingen gestart met een wafelverkoop ten voordele van Haïti. Ze hebben op één dag al 101 wafels verkocht en de bestellingen blijven binnenkomen. Eén wafel kost 50 cent en voor 10 wafels betaal je 5. Wil jij ook je steentje bijdragen, dan kan je ons altijd contacteren via onze blog of ons mailadres: kameleontongeren@gmail.com.
Op 20
september 2009 hebben wij een uitstap naar De Kevie gemaakt. Wij
moesten bladeren verzamelen.
Wij zijn naar
De Motten en naar de loopbaan geweest. Daar hebben we zelfs tamme
kastanjes geraapt.
Daarna
zijn wij ook naar De Kevie geweest. Meneer Wolters heeft ons zelfs op
iets lekkers getrakteerd.
Dat kwam omdat er dicht bij De Kevie een bakker is.
In De Kevie
hebben wij veel bladeren geraapt. Er waren heel mooie bladeren bij.
Wij
hebben zelfs zoveel bladeren verzameld dat wij bijna te laat terug op
school waren. Die bladeren gingen wij drogen om ze daarna te sorteren
naar enkelvoudig blad, samengesteld blad, veernervig of handnervig,
gaaf, gezaagd, gekarteld, gelopt,...enz.
In het
algemeen: het was veel leuker dan gewoon les.
Sinds 1 september 2009 zit ik op de middelbare school in het Koninklijk Atheneum. Momenteel zijn we met drie in de methodeklas van het eerste jaar.
Methodeonderwijs is meer dan gewoon onderwijs.
We leren onder andere via een smartbord te werken of we werken samen.
We hebben nu ook veel meer vakken dan in de lagere school, zoals wetenschappelijk werk, biologie, leren leren,
Ik vind het leuk omdat we heel toffe leerkrachten hebben.
Het is wel stom dat er achtste uren bestaan omdat je daarna zoooooo moe bent
Het is heel tof!
Dus kom ook naar de methodeklas!!!
Kirian Winter
Sinds 1 september 2009 zit ik op de middelbare school in het eerste jaar methode moderne in het KoninklijkAtheneum.
Methode is dat je iets anders doet dan in andere klassen bv.: je leert samenwerken, maakt projecten, je leert zelfstandig werken enz.
Momenteel zijn we met drie leerlingen in de methodeklas. In het tweede jaar zitten er vijf leerlingen.
Wat er anders is in de secundaireschool is dat er veelmeer vakken zijn, dus ook nieuwe vakken o.a.: Engels, M.O.: muzikale opvoeding, W.W: wetenschappelijk werk, leren leren, biologie, aardrijkskunde, geschiedenis
Voor elk ander vak is er een andere leerkracht.
Wat ik leuk vind in het secundair is: het methodeonderwijs, want daar leer je zelfstandiger te werken dan in andere klassen en je bent maar met een klein groepje.
Er zijn ook heel leuke leerkrachten en ze geven de plezantste les, zeker in methode.
De speelplaats is veel groter dan bij het lager onderwijs.
Wat niet zo leuk is, is dat we twee achtste uren hebben.
Dat wil zeggen dat je één uur langer op school les krijgt maar dan heb je wel één uur vaste studie. De rest is wel supertof.
Mijn besluit isdat je zeker naar de methodeklas moet komen. Dat is echtsuper super super tof.
Indy Jaenen
Sinds 1 september 2009 zit ik op de middelbare school,in het Koninklijk Atheneum, in het methodeonderwijs.
Het methodeonderwijs is anders: we werken vaak zelfstandig, maar we werken ook soms samen.
Ik vind het leuk dat we meestal toffe leerkrachten hebben en dat we een grote speelplaats hebben.
Het is wel niet zo leuk dat we veel toetsen hebben en dat we een zware boekentas hebben.
Middelbare school is moeilijker dan het lager maar het is wel leuk.