Kalkgroeve Moha
Inhoud blog
  • De keerlussen naar het schaduwstation.
  • Extra ROCO FDS wagens op de beurs van Mechelen !
  • Module verhuizen naar ons Clublokaal.
  • Schets in WINTRACK 7.0 basis concept MOHA.
  • Modules Moha

    Zoeken in blog


    15-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kalkgroeve Moha: het begin ...


    Moha 8 augustus 1988. 

    Een foto uit een spoorweg magazine van de jaren ' 80 die ons inspiratie gaf om een diorama te bouwen in HO.
    Het idee is om een éénvoudig traject na te bootsen met geen groot aantal modules. 

    Met dank aan de fotograaf toen van dienst: G. Lejeune. (indien iemand deze persoon kent, gelieve ons te willen contacteren aub)

    De omgeving van de kalkgroeve laat diverse flora toe om deze prachtig na te bouwen in de schaal 1 op 87.
    Een paar bezoeken ter plaatse en het vastleggen van wat beeldmateriaal zijn we van start gegaan.



    Tags:kalkgroeve moha, moha, carmeuse, carmeuse moha, modulebaan moha, pacific moha, modulebaan, modelspoorvereniging Pacific.
    31-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De keerlussen naar het schaduwstation.

    De keerlussen zorgen voor een praktisch gegeven, namelijk rondgaand verkeer op deze modulebaan. 

    Hiervoor hebben we van in het begin hiermee rekening gehouden, de modules zijn wat breder gemaakt om meteen 
    een dubbel opstelspoor verdekt (schaduwstation) te maken op de achterzijde.

    De keerlussen brengen de treinen naar achteren.
    Dit zijn de sporen lussen buiten de modules.

    De sporen staan op deze oude schets (2012) nog getekend in Marklin C-rail sporen. 
    Anno 2016 is beslist om de baan uit te voeren in gelijkstroom sporen. 



    De basis werd uitgezaagd uit multiplex van 9mm en hierop werd een multiplex van 5mm gekleeft.




    De vangrail op de keerlus is een smalle strip mdf 3mm, gemakkelijk buigbaar.
    De lijmtangen houden de boel vast tijdens het drogen. 





    Eén van de keerlussen in de grondverf. 





    Tweede keerlus ligt klaar....






    Multimaster super handig voor dergelijk werk.





    Keerlus numero duo. 



    Afgewerkte keerlus met de aansluitingen. 










    Overgang naar het schaduwstation. 





    30-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Extra ROCO FDS wagens op de beurs van Mechelen !
    Klik op de afbeelding om de link te volgen We zijn er weer vijf rijker.
    Sleep staat op zes !!!


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Module verhuizen naar ons Clublokaal.
    Modules verhuizen. 

    De modules stonden reeds een tijdje op de tenen van de echtgenote van ons Clublid... 
    Dus deze moesten verhuizen naar onze Clublokalen. 

    Enkele plaatjes van de modules...















    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schets in WINTRACK 7.0 basis concept MOHA.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Schetsen in een computerprogramma. 

    Met een computer programma is een oude basisschets overgetekend en ingekleurd. 
    Het sporenplan en de scenery zijn duidelijk over alle modules egaal verdeeld. 

    Bemerk aan de achterzijde van de treinbaan de opstelsporen.  


    24-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Modules Moha

    De bevestiging van de fries. 
    Wordt op de achterkant van de module gemonteerd.
    Alu buis van 20cm lang, 25mm op 25mm. 
    Vast gemonteerd met ijzeren beugel geplooid volgens foto.





    Gemonteerde houder met alu buis erin van 20mm op 20mm.



    Langs de onderkant werd een gat van 22mm gefreesd voor doorsteek van bedrading van de fries verlichting.



    Eerste steun is een feit, weliswaar nog 14cm te hoog, maar we houden die zo hoog om aan de baan gemakkelijk te kunnen werken.



    Grondplaat bevesting.
    Rondom langs de binnenkant werden balkjes van 15mm op 15mm genageld en gelijmd om daarop de 5mm multiplex plaat op te bevestigen.






    Er werd even een andere fries genomen om het geheel eens te bekijken.
    Conclusie fries mag dus lager hangen en moet nog lichter gebouwd worden.


    Vrije ruimte langs de voorkant is dus te hoog, de achterste staander gaan we laten zakken. Zeker 10 a 12 cm.




    15-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Scenery : bomen.
     Wat loof besteld bij Langmesser Modellwelt uit Duitsland en dan verder aan de slag. 
     Onze clublid Arnold gaf wat tips en zette me aan het te proberen en ach niets te verliezen hé, niewaar
     
    Het eerste compleet afgewerkt model, een spar.
    In de kern zitten er afgestorven takken met een bruinere kleur.

     
     Enkele basis vormen werden met de draadvlechtmethode gerealiseerd.







    %%%FOTO9%%%



    19-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Luchtfoto's omgeving Kalkgroeve Moha
    Speciale dank gaat uit naar Etienne Lorea voor het toesturen van nieuw beeldmateriaal !










    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste bouw testje van Dries : gebouw cantina





    15-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Layout indeling Moha mappen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Voor onze foto mappen en om het ons zelf wat gemakkelijker te maken, gaan we werken met zones.
    Volgende zones zullen er zijn :

    1 : Omgeving Tunnel & Berg.
    2 : Receptie gebouw Carmeuse.
    3 : Straat & buizen over straat.
    4 : Waterloopje & brug.
    5 : Cantina gebouw.
    6 : Nieuw fabrieksgedeelte.
    7 : Overweg & dienstweg.
    8 : Sporen.
    9 : Fabriek.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Enkele plaatjes ...
    Voor dit gedeelte gaat onze dank naar de heren : Peter Van Gestel, Sicco Dierdorp, Davy Beumer en Etienne Lorea.

    Indien we iemand vergeten zijn, ben ik steeds bereidt dit aan de originele auteur te vragen.

    Je kan me mailen via rechtbovenstaande link.

    Volgende foto mogen we gebruiken van de originele auteurs, hierbij werd de toestemming per mail bevestigd.

    Je vindt de auteurs terug op volgende links :
    * http://www.flickr.com/photos/davybeumer/
    * http://www.flickr.com/photos/petervangestel/
    * http://www.flickr.com/photos/siccodierdorp/
    * http://etiennelorea.skynetblogs.be/







































    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opbouw van de modules ....
    Opbouw van de modules. 

    Omdat het onze bedoeling is om met de treinbaan op verplaatsing te gaan moet je anders plannen. 
    De treinbaan wordt dan opgebouwd in module. 
    Dit zijn verschillende sigmenten hout die tot één geheel gebouwd kunnen worden. 
    De basis is multiplex, wat uiterst sterk is voor transport. 

    Foto: de losse verzaagde planken en stroken voor de opbouw van de modules. 


    Foto: de modules staat te drogen. Na het verlijmen van onderdelen met houtlijm. 


    Foto: Spanschroeven zijn hierbij een extra troef en hulp. 


    Foto: aan iedere module is een onderstel gemonteerd. 
    Anno 2015 werd beslist om gewicht te besparen en werd het onderstel verwijderd en vervangen naar een snel en lichter systeem. 


    Foto: een detail opname van het vergrendelsysteem van de uitklapbare poten. Anno 2015 systeem verwijderd. 


    Foto: een fiets elastiek houd de poten van het onderstel op zijn plaats tijdens transport. Anno 2015 verwijderd.


    Foto: proefopstelling met 2 modules. 




    Foto: iedere module is voorzien van doorgangen voor diverse bedrading. 


    Foto: proefopstelling geslaagd !!! 


    Foto: zijaanzicht met openingen zichtbaar. 



    Foto: oorspronkelijk idee met uitklapbare poten als onderstel. Anno 2015 is hiervan afgestapt.


    Foto: modules is de verf !!! 




    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De eerste schets uit de losse hand, basis idee....
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Schetsen en plannen maken ...

    Het basis idee dat we voor ogen hadden, was om een geheel simpel sporen plan te handhaven. 
    Daarbij gaan we ons vooral focussen op mooie begroeiing.
    Een eerste schets .


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gezocht Roco 46431
    Klik op de afbeelding om de link te volgen ROCO 46431.

    Onze eerste kalkwagen, de Roco 46431 wagon is een feit !!!

    Ondertussen anno 2017 staan er enkele meer op de teller 


    Tags:Roco 46431, roco fds sncb , roco fds nmbs, fds, 46431
    14-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's rijdend materiaal vroeger



















    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste bouwtestje cantina

    Een eerste testje van clublid Dries met plasticard van het cantina gebouwtje. 

    foto papierplan

    foto plasticard probeersel


    Blog als favoriet !


    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs