Ik heb het boek de
gedaanteverwisseling van Franz Kafka gelezen. Het was het eerste boek dat ik
van Kafka gelezen heb. Ik moest eerst even wennen aan zijn schrijfstijl, want
hij maakt veel beschrijvingen op een nogal formele manier. Vanaf de eerste bladzijde
was het hoofdpersonage al veranderd in een kever. Ik had verwacht dat dit een
evolutie van het personage zou zijn, maar mijn verwachting bleek fout te zijn.
Nadat ik de eerste paar bladzijden
gelezen had, merkte ik wel dat het me steeds meer begon te interesseren. De
rare kantjes van het boek probeerde ik te accepteren en de symboliek te vinden.
Die symboliek is mij pas bij de laatste hoofdstukken duidelijk geworden. Kafka
probeerde misschien via dit boek zijn eigen jeugd een beetje weer te geven. Als
dat het geval zou zijn is het betreurenswaardig. Een jongenman die veel moeite
doet om zijn familie te helpen, wordt verwaarloosd wanneer hij verandert. De
reacties van zijn familie zijn meer dan bizar. Je eigen kind de dood in wensen,
bekogelen met een appel, opsluiten en voederen zoals in een gevangenis. Zelfs
zijn zus, die in het begin wordt voorgesteld als een empathisch persoon, blijkt
juist de persoon te zijn die maar al te blij is wanneer Gregory
(hoofdpersonage) sterft.
Ik vond het een goed boek. Het verhaal
was intrigerend (wegens de symboliek en rare omschrijvingen) en het boek las
vlot. Het is een aanrader voor diegene die graag eens van een andere
schrijfstijl houden en die symboliek en geen happy end kunnen appreciëren.
Quote:het is niet omdat je vakken geeft, dat je in hokjes moet denken. De twee uren die ik doorgebracht heb bij Groep T waren zeker nuttig en interessant. Ik weet nu veel meer over de lerarenopleiding en hoe ze te werk gaan bij Groep T. De quote die ik genoteerd heb, vond ik goed, maar wel cliché. Decaan Stijn Dhert heeft gelijk als hij zegt dat een leerkracht niet in hokjes moet denken maar over een zo breed mogelijke visie moet beschikken. De uitleg over Groep T klonk aantrekkelijk door de buitenlandse stages, de studiebegeleiding en de motivatie. Ik vind het een zeer doelgerichte opleiding, waarbij de toekomstige leerkrachten goed moeten (en worden) opgeleid.
Blok 2: wiskunde voor economen
Quote:als f(xk)= y, dan zijn we gelukkig. Ik keek niet uit naar de les wiskunde voor economen, maar het was aangenaam verrassend. Dit had waarschijnlijk te maken met het feit dat het de eerste keer was dat ik een les wiskunde volgde in een auditorium. Ik kon tot mijn verbazing het eerste kwartier volgen, omdat het over functies ging. Na verloop van tijd werd het te ingewikkeld, maar hier en daar snapte ik waar de prof over aan het praten was. De quote die ik gekozen heb, vond ik niet alleen grappig, maar het bewees voor mij ook de gedrevenheid waarmee de prof zijn leerstof behandelde. Toen de les gedaan was, vond ik het jammer dat ik de dag erna achter de schoolbanken moest zitten en niet in een aula, waar er een leukere sfeer hangt.
Blok 3: methoden van het wetenschappelijk onderzoek
Quote: als je wilt weten hoe gelukkig mensen zijn, dan moet je ze dat vragen. De les psychologie was in de Pieter De Somer aula. Ik vond dat toch wel fascinerend om daar met 400 andere studenten te zitten en luisteren naar de uitleg van de prof. De les was interessant, maar langdradig. Ik moet toegeven dat ik bepaalde zaken voor de hand liggend vond, maar ik heb ook zaken bijgeleerd. De quote die mij bijgebleven is, vond ik vanzelfsprekend, maar wel waar. Het ging om correcte vraagstelling binnen de psychologie, hoewel mij dat niet echt interesseert, vond ik het een aangename les.