Inhoud blog
  • Boekbespreking 'Het behouden huis'
  • Openlesdag 28 februari 2012
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    ka2ringgwenverhaegen

    10-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boekbespreking 'Het behouden huis'

    Titel: Het behouden huis

    Auteur: Willem Frederik Hermans

    Uitgeverij: De Bezige Bij

     

    Boekbespreking

    In KA2 Ring Leuven is het de gewoonte dat je voor verschillende vakken boeken leest. Voor het vak Nederlands moet elke leerling tegen het einde van het schooljaar vier boeken gelezen hebben. Een week voor de deadline van het laatste boek had ik nog steeds geen idee welk verhaal ik zou lezen. Aangezien ik niet veel tijd meer had, koos ik voor het eerste dun boekje dat ik tegenkwam in de kast van de leerkracht. Ik had helemaal geen verwachtingen van dit boek. Dat vond ik helemaal niet erg aangezien ik gewoon iets wou gelezen hebben. Al snel bleek dat dit boek helemaal niet slecht was.
    De auteur beschrijft het leven van een eenzame soldaat tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het peloton waar deze man deel van uitmaakte, bestond uit mannen met verschillende afkomsten. Dit was een probleem aangezien ze niet met mekaar konden communiceren. Er was wel één man waar hij een band mee had, een Spanjaard die hij Yesero noemde. Toch voelde hij zich nog steeds enorm eenzaam. Toen zijn peleton een stadje in Oost-Europa veroverde, kreeg hij het bevel de stad vrij te maken van boobytraps. Toen hij het stadje introk, kwam hij een grote villa tegen. Hij besloot het bevel te negeren en zijn intrek te nemen in deze leegstaande woning. Eerst rookte hij een sigaret, dan nam hij een warm bad en daarna dronk hij een hele ketel soep leeg. Plots klopte er iemand op de deur. Het was een Duitse marshall die vroeg om enkele officieren te herbergen. Om niet verdacht over te komen, accepteerde de Nederlandse soldaat dit verzoek. Toen de echte eigenaars van de villa terug thuis kwamen, vermoorde hij hen. De enige persoon die hij niet doodde, was een oude dove man die het koppel vergezelde om zijn exotische vissencollectie te voederen.
    Toen zijn peloton het stadje weer veroverd had, besliste de Nederlandse soldaat zich weer aan te melden. Om een nieuw plaatsje in de groep te krijgen besloot hij Yesero de vrouw te laten zien die hij vermoord had. Wat hij echter niet verwachtte, was dat heel het peloton hen volgde. Zij verwoestten heel de villa, vermoordden de oude man en hingen hem en het vermoordde koppel op aan een boom in de tuin van de villa. Om de chaos volledig te maken, gooide de Nederlandse soldaat een handgranaat in het huis toen zijn peloton weer vertrok.

    Ik vond het verhaal heel verrassend, deels omdat het een thema is dat ik voordien nog nooit gelezen had en deels omdat het op een aantrekkelijke manier geschreven is. Willem Frederik Hermans had gekozen om dit verhaal in de ik-vorm te schrijven. Dit is voor mij zeker een pluspunt aangezien de situatie op deze manier heel duidelijk geschetst wordt. Het kader van het verhaal is ook anders dan ik gewend ben. Het verhaal speelt zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog in Oost-Europa. Dit gegeven opende een hele nieuwe wereld voor me open als lezer. Het boek was ook heel aangenaam om te lezen aangezien de auteur geen lange zinnen schreef. Zijn schrijfstijl is helder omdat hij geen moeilijke woorden gebruikt, waardoor het verhaal snel te lezen is.

    10-05-2012 om 20:30 geschreven door Gwen Verhaegen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Openlesdag 28 februari 2012
    Les inleiding tot de materiële beeldcultuur
    Onze eerste les dat we gekozen hadden was de les 'inleiding tot de materiële beeldcultuur'. Deze les is niet door kunnen gaan aangezien de docent afwezig was. Ter vervanging hebben we dan een les gekregen over het bekritiseren van teksten. "Cursiveren, je weet wel, met dat schuine lettertype!" is de enige zin dat me echt aansprak. Niet omdat het hoogstaande leerstof zou geweest zijn, maar omdat dit het enige humoristisch element was van de hele dag.

    Les bank- en financiewezen
    Deze docent was ook afwezig, dus zijn Olga, Vanessa en ik naar de les 'LO voor kleuters' gaan kijken in GroepT. Dit was heel interessant omdat we zo veel verbeelding niet gewend zijn tijdens de lessen LO. De docent vertelde ons dat het enorm belangrijk was om de wereld door de ogen van een kleuter te zien. Hierna liet hij ons de kneepjes van het vak zien.

    Les Italiaanse taalkunde
    "Ik ga de les niet in het Nederlands geven voor de leerlingen van de Ring. Dat gaat niet voor deze les, dat is tegen mijn principes." Dit was de tweede zin dat de docente zei toen ze net binnengekomen was. Heel de les heeft ze in het Italiaans gebracht en dit was heel belangrijk voor mij. Ze heeft absoluut geen aandacht aan ons besteed en haar les gegeven zoals ze dat altijd doet. Ik wou zien hoe het studentenleven er in het echt uitzag en zij is de enige docent die me dit heeft kunnen laten zien.

    28-02-2012 om 00:00 geschreven door Gwen Verhaegen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)

    Archief per week
  • 07/05-13/05 2012
  • 27/02-04/03 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs