'Het medaillon' is een dun en klein boekje. Het
heeft in totaal 70 bladzijden, maar het verhaal is zelf maar 46 bladzijden
lang. Het boekje was al uit na een halfuurtje. Niet alleen omdat het zo'n kort
verhaal is, maar ook omdat het eenvoudig geschreven is , waardoor het vlot
leest. Ik kan niet echt zeggen of ik het een goed boek vind of niet, ik heb er
een dubbel gevoel bij.
Het is een misdaadroman, dat lees ik normaal nooit. Ik lees liever 'fantasy' of 'chickflicks'. Maar eigenlijk had ik, terwijl ik het boek las, niet
door dat het een misdaadroman was. Ik vind het misdaad gehalte te laag. Als ik
aan misdaad denk, denk ik aan diefstal, moorden, maffia,.. . Maar iets
dergelijks kwam niet in het verhaal voor.
Het boek gaat over het dorpje Belcolle, waar vanalles gebeurt. Op het begin lijkt er geen hoofdverhaal te zijn, maar op het einde komt die toch tot uiting.
Wat ik wel leuk aan 'Het medaillon' vond, is dat je altijd verrast werd. De schrijver heeft het verhaal zo opgesteld dat, net wanneer je denkt dat je de oplossing weet, een nieuwe wending komt in het verhaal. De schrijver heeft het verhaal zo geschreven dat je altijd andere dingen denkt dan dat er werkelijk zal gebeuren. Dat was wel tof. Soms heb je bij verhalen dat je het einde al kan raden door de eerste twee pagina's te lezen, maar bij 'Het medaillon' werd ik verast door het einde. Dat is zeker het sterkste punt van het boek.
Citaten moet je cursieven, niet tussen aanhalingstekens zetten.
In een betoog kan je dingen uit bronnen citeren, dat toont dan aan dat je de bron gelezen hebt. Het is niet de bedoeling dat je citaten heel lang zijn, want in een betoog moet vooral de stem van de historicus komen. Citaten mogen dus niet overheersen. Als je iets citeert in een betoog moet je dat cursieven en niét tussen aanhalingstekens zetten. Dit wist ik nog niet, ik ging er altijd vanuit dat je citaten tussen aanhalingstekens moest zetten.
Les: gedragsneurologie (KUL)
Je rechterhand wordt bestuurd door de linkerhelft van je hersenen en je linkerhand door de rechterhelft.
Ik heb twee uur les gehad over hersenen. Ik dacht dat we het gingen hebben over het menselijk gedrag, maar nee. De professor vertelde over elk deel van de hersenen, en geloof me, dat waren er veel. Het werd allemaal zo ingewikkeld verteld met van die moeilijke namen dat ik me nauwlijks kon concentreren. Het enige wat me is bijgebleven is dat de professor zei dat de rechterhand bestuurd wordt door de linkerhelft van de hersenen en de linkerhand door de rechterhelft. Toen had hij toch even mijn aandacht getrokken, want dit klinkt toch echt gek?
Les: wiskunde (Groep T)
a * a' = n = a' * a en a * à = n = à * a
Ik dacht dat je na het middelbaar alles van wiskunde gezien had. Maar ik had het dus mis. We zaten in een klein klaslokaaltje waar maximum 20 man kon zitten, en kregen twee uur (de studenten van Groep T vier uur) les. We hebben het gehad over inverse elementen, waarover het middelbaar nooit les geeft. Het was best wel interessant maar ik was er van verschoten hoe hard die les leek op lessen op de middelbare school. De vergelijking gaat trouwens zo voort, al ben ik niet zeker of het juist is:
à = n * à = (a' * a) * à => a' * (a * à) => a' * n => a