Visie!
EGO (= ervaringsgericht onderwijs)
Ontwikkeling van de peuter/kleuter
- Er is vrij kleuterinitiatief: dat wil zeggen dat het initiatief bij de kleuters ligt. De kleuters kiezen zelf in welke hoek ze mogen spelen, of ze een verhaaltje willen horen, als ze willen zingen,
Pedagogisch handelen
- Attitude: de ko volgt het kind, ze sluit zich aan bij de initiatieven van het kind. à daarmee wil ik zeggen dat de kinderen aangeven wat ze willen. Bv een liedje zingen,
en dat doet de ko dan ook.
- Observatie: de ko heeft oog voor elk kind. Ze zorgt dat elk kind zich op zijn gemak voelt in de klas en ziet of er iets scheelt met het kind of niet.
- de kleuters hebben vrijheid, doch ook grenzen en afspraken in de klas à bv. afspraak 1: de kinderen moeten in de kring of andere groepsgesprekken naar elkaar luisteren.
Didactisch handelen
- De ko geeft veel ruimte tot initiatief (vrij kleuterinitiatief) en zorgt voor een rijk en uitdagend milieu in de kleuterklas. De ko vraagt naar de interesses van de kleuters en voert die dan uit.
- Alles is aangepast aan de beginsituatie (tempo en niveau) van de kleuter. à de ko weet precies welke kleuter er welke puzzel kan maken. Of bv. aan de sint heeft de ko sleutels met ringen gevraagd. (de kleuters moeten die sleutels over die ringen doenà fijne motoriek.)
20-01-2011 om 21:33
geschreven door Julieke 
|