Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
Dag lievekes!
Foto
Visie op onderwijs
Dit is de visie van mijn stageschool
20-01-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkomstekst

  Hallo  

Ik ben Julie Benoit.
Ik zit in mijn 2de jaar kleuteronderwijs en dit volg ik in Brugge!
Geniet van mijn blog!


                                                                                                                        
                     







20-01-2011 om 21:05 geschreven door Julieke  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boerderij
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Op de kinderboerderij...

Toen ik stage liep zijn we op uitstap geweest naar de kinderboerderij.

Het was een hele leuke uitstap. Hier zie je enkele foto's van wat we gedaan hebben en welke dieren we gezien hebben.

      

 --> De aankomst op de boerderij    


                            Bij de hond, dat vonden de kinderen super leuk  -->  
            

                           In de stallen

                                           

                        
                                                                            



    De tractor, dat vonden zu helemaal top!!!

                                                                    

Buiten op de boerderij

                                        

20-01-2011 om 21:33 geschreven door Julieke  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Visie op onderwijs in mijn school.
Visie!

EGO (= ervaringsgericht onderwijs)

Ontwikkeling van de peuter/kleuter

- Er is vrij kleuterinitiatief: dat wil zeggen dat het initiatief bij de kleuters ligt. De kleuters kiezen zelf in welke hoek ze mogen spelen, of ze een verhaaltje willen horen, als ze willen zingen,…

Pedagogisch handelen

- Attitude: de ko volgt het kind, ze sluit zich aan bij de initiatieven van het kind. à daarmee wil ik zeggen dat de kinderen aangeven wat ze willen. Bv een liedje zingen,… en dat doet de ko dan ook.

- Observatie: de ko heeft oog voor elk kind. Ze zorgt dat elk kind zich op zijn gemak voelt in de klas en ziet of er iets scheelt met het kind of niet.

- de kleuters hebben vrijheid, doch ook grenzen en afspraken in de klas à bv. afspraak 1: de kinderen moeten in de kring of andere groepsgesprekken naar elkaar luisteren.

Didactisch handelen

- De ko geeft veel ruimte tot initiatief (vrij kleuterinitiatief) en zorgt voor een rijk en uitdagend milieu in de kleuterklas.
De ko vraagt naar de interesses van de kleuters en voert die dan uit.

- Alles is aangepast aan de beginsituatie (tempo en niveau) van de kleuter.
à de ko weet precies welke kleuter er welke puzzel kan maken. Of bv. aan de sint heeft de ko sleutels met ringen gevraagd. (de kleuters moeten die sleutels over die ringen doenà fijne motoriek.)

20-01-2011 om 21:33 geschreven door Julieke  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brede zorg!

Brede zorg
Deze zorg is voor alle leerlingen en dit gebeurt in elke klas.  

Er zijn talrijke initiatieven die voor de hele school genomen worden:

  • werken rond sociale vaardigheden
  • een leerlingvolgsysteem bijhouden
  • drempelverlaging bij de overgang van kleuter naar het 1ste leerjaar en bij de overgang van het 6de leerjaar naar het secundair onderwijs
  • aandacht voor welbevinden van elk kind
  • klasdoorbrekend werken

Er is zorg op verschillende niveaus:

  1. Prenventieve zorg: de leerkracht in zijn klas met een goede basisaanpak en die overlegt en samenwerkt met collega's, zorgcoördinator, GOK-leerkracht, ev. CLB, ouders,...
  2. Extra zorg: de leerkracht geeft extra zorg door te diffenrentiëren, met individuele instructie en aangepaste materialen. Extra zorg geldt voor kinderen met diverse leerproblematieken (sterkere en zwakkere leerlingen).
  3. Speciale zorg op maat: leerlingen met leerstoornissen krijgen speciale zorg op maat.
  4. Schooloverstijgende zorg: hulp wordt ingeroepen van revalidatiecentra Accent of Overleie of van zelfstandige logopedisten en/of kinesisten.

20-01-2011 om 21:16 geschreven door Julieke  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het onderwijskwaliteit van de school

De kenmerken van het welbevinden van de kleuter.

  • Ze genieten (van hun opdrachten, het zijn in de klas, van de vriendjes, de aandacht van de juf,...)
  • Er is ontspanning en innerlijke rust aanwezig bij de kinderen. Ze blijven bij alles rustig. De kinderen lopen niet met geweld rond in de klas. ze maken ook geen ruzie. Als er ruzie is wordt er daar ook over gepraat met de juf, in de extreme gevallen wordt de kleuter gestraft. Er is dus ook een ontspannen sfeer in de klas.
  • Openheid → alle kleuters zijn toch wel open tegen de kleuterleidster, andere iets meer dan de ene. Dat komt namelijk doordat ze de taal niet kunnen of er moeite mee hebben.

--> er is wel een klein probleempje met spontaniteit en zichzelf durven zijn. Wij proberen namelijk in de klas ervoor te zorgen dat de kinderen zo weinig mogelijk hun eigen taal tegen elkaar spreken. Daarmee bedoel ik, dat kleuters die dezelfde taal spreken elkaar gaan opzoeken en dat ze die taal onderling gaan spreken. Maar wij willen dat beperken want anders gaan ze de nederlandse taal nooit spreken, en ook gaan de andere kinderen hen nie verstaan en de juf ook niet. Daardoor durven ze niet spontaan te spreken omdat ze bang zijn om fouten te maken.

De kenmerken van de betrokkenheid van de kleuter.

  • Concentratie: dat wil zeggen in deze school dat de concentratie van de kinderen sterk aanwezig zijn in de klas. Bv. als ik een verhaal voorlees dan verwerken de kinderen dat verhaal in hun spel. --> varkens rollen in de modder, varkens in de zandtafel en kinderen rollen met de varkens in het zand. Dat is 1 voorbeeld ervan, ik kan er zo tientallen geven.
  • De tijd gaat heel snel doordat ze constant kunnen bezig zijn met van alles en nog wat in de klas.
  • De kinderen beleven plezier aan exploreren. Hier in deze klas spelen ze heel graag met de plasticine. Dit kan je zien als je bij ons op bezoek komt, want er is namelijk altijd wel 1 kind aan het spelen met de plasticine of ook wel in de zandtafel.

20-01-2011 om 16:27 geschreven door Julieke  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Observeren

Wat mogen de kleuters doen?


De kleuters doen hier eigenlijk erg veel. Zij kiezen zelf welke hoeken er open gaan vandaag. Daardoor kunnen ze goed zelf kiezen waar ze willen spelen. Bij sommige kleuters moet de kleuteronderwijzeres wel nog sturen, maar de grootste groep kan dat al helemaal alleen. Ook doen ze hun eigen jas zelfstandig aan. Ze gaan zelfstandig naar het toilet. Kunnen zelf hun koek opendoen. Zetten hun kommetje van de soep zelf weg.
Het initiatief ligt dus grotendeels in de handen van de kleuters.

→ De KO stuurt wel, maar de kleuters kiezen.


Wat doet de kleuterleidster?

  • Die ziet alle kleuters, zij heeft namelijk oog voor alle kleuters.
  • De kleuterleidster zorgt ervoor dat er een grote betrokkenheid aanwezig is in de klas. Dat wil zeggen dat de kleuters heel intens bezig zijn. de kleuters blijven altijd geboeit, door gelijk wat de kleuterleidster ook aanbiedt.
  • Het is hier in deze school heel belangrijk dat de kleuters zich thuisvoelen in de klas. omdat er in deze school veel anderstalige kleuters zitten moet het welbevinden heel hoog zijn. Als de kleuters zich op hun gemak voelen gaan ze sneller proberen te praten dan anders.
  • de kleuterleidster spreekt de kleuters ook op een heel rustige manier aan. Ze roept er ook niet op als ze bijvoorbeeld iets verkeerd doen. De kleuterleidster gebruikt meestal haar lichaamstaal om te communiceren met de kleuters.

20-01-2011 om 14:48 geschreven door Julieke  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klasje
Dit was het klasje waar ik stage liep...

                                       


  
                                             

    

                                                                  

20-01-2011 om 00:00 geschreven door Julieke  


27-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe ziet een dag in de 1ste kleuterklas eruit?

Dagverloop

Voormiddag
De kleuters komen de klas binnen en doen zelfstandig hun jasje uit.
Ze gaan zelf naar de onthaalhoek en kiezen daar een plaatsje uit op de bank.
De juf begroet elke kleuter en wenst hem goedemorgen. (De juf neemt terwijl de aanwezigheden op.)
Op maandag start de juf met een klein klasgesprekje, dit is van groot belang omdat de kleuters niet echt taalvaardig zijn.
Dan volgt haar lesje, dat is meestal een lesje taal.
Als dit afgelopen is, gaat iedereen naar het toilet. (De kleuters doen dit zo zelfstandig mogelijk.)
Daarna mogen de kleuters kiezen in welk hoekje ze willen spelen. De minder taalvaardige kleuters worden gestimuleerd door de juf, zodat ze zeker iets kunnen kiezen.
De juf geeft niet op voorhand de hoeken voor die ze zal openen want de kleuters mogen zelf kiezen welke hoeken er open zullen gaan en welke er dicht blijven.
Om 9u55 is het speeltijd. De kleuters doen nu zelf hun jasje aan. De juf helpt enkel met de rits of om de knopen dicht te doen. (Dit gebeurt natuurlijk met de techniek → zie Jules, jas aandoen.)
Als ze de zaal binnenkomen, trekken ze hun jasjes uit en gaan ze op hun knieeën aan de bankjes zitten om soep te drinken.
Als hun soep uit is mogen ze zelf hun kom in de grote bak komen zetten en dan gaan ze op de bank gaan zitten tot iedereen klaar is.
Daarna gaan ze terug naar de klas om in de hoeken te spelen.
De voormiddag wordt afgesloten met een gezamenlijke activiteit. Deze kan eender wat zijn.

Namiddag
De juf start met een gezamenlijke activiteit. (Weer een lesje waar ze veel interactie in vraagt aan de kleuters.)
Daarna volgt het toiletbezoek. (Zelfstandig)
Na het toilet gaan ze terug in de hoekjes, maar nu worden ze verplicht om een ander hoekje te kiezen. (De juf helpt de kinderen bij hun keuze.)
Nu blijven wel dezelfde hoeken als deze morgen open.
Om 14u10 is er speeltijd, jassen gaan aan met de aangeleerde techniek.
Na de speeltijd komen ze terug binnen, worden de jassen uitgedaan en wordt er koek en drank genuttigd.
Dan gaan ze de klas terug binnen, spelen ze nog een beetje of ruimen ze op.
De juf start na het opruimen, met haar laatste gezamenlijke activiteit van de dag.
Na afloop van deze activiteit worden de jassen aangedaan en de boekentassen uitgedeeld.
Ze gaan naar de speelzaal op de bank zitten en wachten op de bel om naar mama te mogen vertrekken.


27-12-2010 om 00:00 geschreven door Julieke  



Foto

Archief per week
  • 17/01-23/01 2011
  • 27/12-02/01 2011


    Blog als favoriet !

    Thema's
             Boerderij

         Sint en piet

                Eten
       

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs