Deze week werkten we rond het thema "Herfst". Aan de knutseltafel konden we schilderen met de herfstkleuren en daarna knipte juf er een herfstblad uit. We hebben dan een grote boom geschilderd en de blaadjes erop gehangen. De boom kan je bewonderen aan onze deur.
We hebben gedanst op muziek over het bos. Op een grote prent over Jules in het bos konden we vertellen wat we zagen. We hebben geluisterd naar geluiden uit het bos en juf vertelde een verhaal over "Jules in het bos".
Op het grote scherm (ICT) moesten we Jules verschuiven over het scherm om zo nootjes te vangen in een mandje.
Volgende week gaan we hiermee verder. Groetjes uit de Julesklas.
Deze week werkten we samen met de andere klassen aan ons nieuw project "SPORT".
We doen iedere ochtend gymnastiek om wakker te worden en de spieren los te maken. We deden al een loopwedstrijd en fietswedstrijd.
We leerden tennissen, baseball en voetbal. We leerden een volksdans en speelden handbal. In de sportzaal (sportpark Kuurne) deden we een grote omloop en morgen gaan we zwemmen. Morgen (14/10/16) is het forum om 14u, daar tonen we wat we geleerd hebben tijdens onze sportweek. Hieronder enkel sfeerfoto's. Tot volgende week.
Deze week werkten we rond het Thema "verkeer". We luisterden naar het verhaal "Jules op de fiets" en deden een verkeerswandeling samen met de andere klassen. We leerden oversteken op het zebrapad en konden ons verkleden in politieagent. We keken naar een grote prent en konden vertellen wat we allemaal zagen in het verkeer. We luisterden naar straatgeluiden en in de zaal mochten we lopen, springen, ... bij groen en stilstaan bij rood. Aan de knutseltafel hebben we een verkeersbordje gemaakt met een groen en rood mannetje. We hebben een verkeersparkoers gemaakt en mochten daar met fietsen op rijden. Het was een leerrijke week!
Op vrijdag 16 september zijn we op bezoek geweest naar de fruitwinkel. We hadden ons boodschappenlijstje mee in de vorm van opdrachtkaarten. Als er bv. 3 appels op stonden moesten we 3 appels vragen aan de verkoopster. We vonden het heel leuk om dit te doen en hebben zelf het fruit gedragen terug naar de klas.
Deze week werkten we rond het thema "fruit". We hebben fruit kunnen waarnemen en proeven, we vonden het heel lekker. We hebben ook fruit kunnen snijden en er een brochette van gemaakt, wat was die appel moeilijk om in te prikken! Juf toverde telkens 1 stuk fruit weg en wij moesten raden wat er weg was. Aan de knutseltafel hebben we met de handen, verf mogen open wrijven op tafel. Hier nam de juf een afdruk van en we maakten daar een appelboom mee. We deden ook een telspel met fruit. Als de dobbelsteen 2 aangaf, moesten we 2 stukken fruit nemen. Morgen gaan we op bezoek naar de fruitwinkel waar we met opdrachtkaarten fruit mogen kopen.
We zijn goed van start gegaan, we hebben de hoekjes al allemaal besproken en erin gespeeld. We hebben onze nieuwe zandbak uitgetest en vonden het turnen met meester Stijn super leuk.
Aan de knutseltafel konden we Jules bestempelen met stempelborstels en kleurden we een prent.
Buiten deden we waterspelletjes en brachten druppels (papier) naar het badje. We zijn peren en appels gaan plukken in onze eigen boomgaard en volgende week werken we rond fruit.
Deze week werken we rond beroepen en maken we een geschenk voor vaderdag. Wat het zal worden, gaan we nog niet verklappen.
We hebben al de timmerman besproken en de brandweer. We keken naar koekeloere bij de brandweer en juf vertelde een verhaal over een varken die droomt over wat hij later wil worden. Op donderdag werken we rond de politie en maken we een parkeerschijf. Ondertussen oefenen we ook verder voor het schoolfeest.
Deze week hebben we verder gewerkt rond de boerderij. Aan de knutseltafel hebben we een pauw en een masker van een varken gemaakt. Juf vertelde een verhaal over Dribbel op de boerderij. Op een grote prent zagen we Jules op de kinderboerderij en konden we vertellen wat we allemaal zagen. We hebben ook de dieren geteld en geluiden nagebootst. We keken ook naar Koekeloere, Moffel en Piertje op bezoek bij de kippen en kuikens. We hebben uiteraard ook verder geoefend voor het schoolfeest. Volgende week werken we rond beroepen.
Deze week werken we rond de dieren van de boerderij. We keken op het grote scherm naar de boerderijdieren en luisterden naar het verhaal van "Jules op de boerderij". We deden een tel-oefening met dieren en aan de knutseltafel hebben we geknipt en een puzzel gemaakt.
Volgende week werken we verder rond de boerderij. Tot dan!
Deze week werken we rond moederdag. We hebben een geschenkje gemaakt en leerden een versje.
Juf vertelde een verhaal over Jules die zijn mama en papa graag ziet. We keken naar prenten over kindjes samen met hun moeder en vertelden daarna over onze mama. Ondertussen zijn we ook al aan het oefenen voor het schoolfeest. Lovely was jarig en we hebben dit dinsdag gevierd. Volgende week werken we verder moederdag.
Deze week werken we rond vlinders. We zagen op prenten en op het digibord verschillende vlinders en hebben deze besproken.
We zagen ook dat een vlinder eigenlijk eerst een rups is. Juf had een verhaal mee van Jules en er zat een vlinder op zijn neus. Aan de werktafel maken we een vlinder met een toiletrolletje. Dit rolletje hebben we buiten kunnen schilderen omdat het zo'n mooi weer was. We deden ook een spelletje met vlinders die we bij de juiste bloem moesten leggen. Onder bloempotten zaten vlinders verstopt met een verschillende kleur, wij moesten 2 dezelfde vlinders vinden door telkens 2 potten op te heffen. Volgende week beginnen we aan ons moederdag-geschenk. Tot dan!
Na een deugddoende vakantie zijn we er weer met volle teugen ingevlogen. We verwelkomen 4 nieuwe kindjes in onze klas, Lina, Kiana, Sissi en Freya. We zijn de week gestart met prachtig weer en konden dus ook gebruik maken van ons tuintje. We hebben zelfs buiten onze koekjes opgegeten. Dit mooie weer was dan ook een prima aankondiging van ons nieuwe thema: "zaaien en planten in de lente". We halen onze groene vingers boven om te zaaien en te planten. We leren ook hoe een plantje groeit en zien onze waterkers groeien in de potjes. Volgende week gaan we aan de slag met vlinders. Tot dan!
Deze week hebben we verder gewerkt rond het kuiken, de kip en het ei. Zo hebben we dan ook de paaseieren aan bod gebracht. We luisterden naar Jules zoekt paaseieren en we knutselden een paasmandje. Zo hebben we ook eitjes van papier, plastiek en chocolade die we moesten sorteren. Nadien mochten we proeven van witte chocolade en bruine chocolade en dan vertellen welke we het lekkerste vonden. Daarna hebben we onze tanden gepoetst want chocolade is niet goed voor onze tanden. We speelden ook een lottospel met gekleurde eitjes.
Volgende week werken we verder rond het thema Pasen.
Deze week werkten we rond de kip. We luisterden naar het verhaal "kom uit je ei kleintje".We bekeken de kip op het grote scherm en juf had ook een knuffelkip mee. We schilderden met waterverf een kip in verschillende kleuren. In de kring lagen allemaal gekleurde eitjes (grote en kleine). Die moesten we dan bij de juiste kip leggen. Volgende week werken we rond Pasen.
Deze week werkten we verder rond "wat ben ik geweldig". Op een grote prent moesten we Jules en Marie hun kleertjes aandoen. We moesten zien of het meisjeskleren waren of jongenskleren. We herhaalden het versje en luisterden naar het verhaal "Jules houdt van kriebelen". Bij de stagiair hebben we ons ene hand blauw geschilderd en onze andere hand geel en daarna mochten onze handen een kusje aan elkaar geven en werden onze handen groen.
Op donderdagnamiddag hebben gekeken naar Tik Tak. Het was geen gewone Tik Tak zoals op TV maar de juffen lieten allerlei materialen dansen op muziek.
Deze week werkten we rond het thema "wat ben ik geweldig". Dit gaat vooral over het leren kennen van het lichaam. We hebben een pittenzakje op ons hoofd, voet, hand,... moeten leggen. We hebben onze schoenen en kousen uitgedaan en konden voelen met onze voeten. We voelden aan tegels met verschillende oppervlakten nl. tapijt, kunstgras, mais, schelpen,... wat vonden we het leuk om daarover te lopen. Met een blinddoek aan moesten we dan raden wat er onder onze voeten zat. We keken in een spiegel en zagen onze mond, neus, wenkbrauwen... en aan de werktafel hebben we dan de mond, neus, ogen,...juist moeten leggen. We luisterden naar het verhaal van: "Jules houdt van kriebelen" en leerden ook een versje over kriebelen:
Deze week werkten we rond "techniek". We hebben onderzocht welke voorwerpen er blijven drijven en welke voorwerpen er zinken. We kregen van de juf een probleem nl: "hoe kunnen we water kleuren". De kleuters mochten verschillende materialen in het water doen en roeren. We keken dan of het water gekleurd was of niet. Daarna hebben we gewerkt met een magneet en probeerden er verschillende materialen aan te hangen. Wat bleef er hangen en wat niet? Ook bij de kookactiviteit moesten we nadenken wat we nodig zouden hebben en dit hebben we dan gehaald in de winkel in Kuurne. Nadien hebben we dan ook alles klaargemaakt en geproefd. Volgende week werken we rond het thema: "Wat ben ik geweldig".