Wat gaat de tijd vlug! Het is alweer bijna vakantie.
Na veel geleerd te hebben over de herfst gaan we de komende weken lekker griezelen.
We zullen het hebben over heksen, tovenaars en halloween.
Maandag 19 oktober ligt er een zwarte geheimzinnige brief op tafel. Van wie zou dat zijn en wat staat er in?
Hennie de heks zou willen weten of wij een echte heksenklas kunnen worden. Daarvoor moeten de kleuters veel oefenen en bepaalde opdrachten doen:
- eerst en vooral een heksennaam of tovenaarsnaam verzinnen voor zichzelf.
- naar allerlei verhalen luisteren rond heksen en tovenaars (voorlezen, poppenspel en een muzisch verhaal met geluiden)
- in de godsdienstmomenten zullen we het gevoel 'bang zijn' bespreken.
- de poppenhoek wordt een echt heksenhol waarin de kleuters zich kunnen verkleden als heksen en tovenaars en waar ze allerlei toverdrankjes zullen kunnen bereiden.
- we zullen heksen en tovenaars maken
- lied aanleren acarambawoeliweks
- het verschil tussen links en rechts wordt aangebracht (kleef het toverstokje recht, links van de zwarte kat)
- wiskundige initiatie: groepjes leren maken van 5 spinnen
- gezelschapsspelen
- sorteerspelletjes van soorten heksenhoeden
- ze zullen allerlei gekke toverspreuken leren waarbij ze moeten rijmen
- het spinnenweb wordt verder afgewerkt
- ze zullen leren goochelen
- enz....
Als ze dit allemaal kunnen doorstaan behoren ze tot de heksenkring en mogen ze de laatste dag naar het heksenfeest.
Vriendelijke groeten,
Juf Sarah ( Heks .....wat zouden de kleuters verzinnen? Ik ben benieuwd.)
Niet vergeten te kijken in de fotogallerij.
Nieuwe foto's over de herfst en over gezelschapsspelletjes spelen met het 6de leerjaar.
De komende weken zijn we echte kabouterspeurneuzen. Vrijdag 9 oktober gaan we door het bos op kabouterpad en zullen we vanalles tegenkomen. Spinnen, lieveheersbeesjes, blaadjes in typische herfstkleuren, paddenstoelen, ...
Dit zullen we met onze loep allemaal van dichtbij bekijken.
Opdrachten in het bos:
- herfstobjecten verzamelen voor in de klas
- stil zijn en zeggen wat ze allemaal horen
- spinnenwebben van dichtbij bekijken
- schudden aan een boom en kijken wat er op het laken valt
- eikels zoeken
- bewegen: takken raken, lopen door de blaadjes
- hoeveel kindjes zijn er nodig om met je armen rond de boom te kunnen
- .....
Activiteiten in de klas:
- herfstliedje leren
- waarneming paddenstoel
- paddenstoel maken in klei en schilderen
- waarneming diertjes in de herfst (spinnen, slakken, lieveheersbeestjes, ...)
- eerste stap van voorbereidend schrijven, rechte strepen trekken als nerven van een blad.
- rekenactiviteiten rond begrippen meer/minder/evenveel, kastanjes wegen (begrippen licht en zwaar), herfstlotto
- werken rond taal: raadsels, rijmen, poppenspel, verhaal met geluiden,...
- onze winkel wordt een herfstwinkel met kastanjes, beukenootjes,... ze kunnen het poppenhuis dan decoreren,
bloemstukken maken
- er wordt een muzikaal verhaal verteld van Jip en Janneke( muziek Rondo a la turca van Mozart)
- werkblad evenveel stippen op de paddestoel tekenen als het cijfer
- ....
Een heel leuk thema met veel gezelligheid en nieuwsgierigheid!
Alvast vele herfstgroetjes
Juf Sarah
PS: Boekjes over kabouters, herfst, spinnen,... kabouterfiguren (smurfen of plopfiguren) zijn zeker welkom in de klas en worden met alle respect behandeld. Gelieve te naamtekenen.
Het grootoudersfeest is dit jaar op donderdag 19 november 2009.
Omdat we heel veel van de kinderen zelf laten komen, vooral van de derde kleuterklas omdat ze ook al heel veel kunnen ,zorgen ze ook voor de nodige decoratie, enzo...
Wat de kleuters deze week zullen doen blijft voor jullie uiteraard ook een verrassing !
Het is de bedoeling dat ze dus heel goed voorbereid zijn voor het feest zodat niet alles in 2 weken hoeft gedaan te zijn.
Ik zal ook nog niet over grootouders praten in de klas omdat dit te vroeg is.
Spelenderwijs leren de kleuters de komende 2 weken over kleuren en vormen. Ze zullen nieuwe kleuren ontdekken door te mengen, vormen leren uitknippen en schilderen.
Naast het beeldend werken worden er talrijke leuke spelletjes aangeleerd met vorm en kleur.
Ze leren rijmen op kleuren, vormenreeksen afwerken, dezelfde vormen zoeken,enzo...
Ze zullen mogen luisteren naar mooie verhalen en Juf Hilde en ik zullen poppenkast spelen voor 2de en 3de kleuterklas.
ps: Wie boekjes of spelletjes heeft over vormen en kleuren mogen die zeker meebrengen.( Naamtekenen aub.)
Maandag zijn we begonnen met het aanleren van cijfer 1. Elke maand zullen de kleuters een nieuw cijfer leren. Ze leren het cijfer eerst met plasticine maken, in plasticine schrijven en het aantal balletjes maken. Daarna mogen ze oefenen op een blaadje.
Bij het aanleren ervan zeggen de kleuters:" op en neer".
De kleuters maakten ook al allemaal hun kroon. Ze zagen al de letters van hun naam en mochten die bekleven met gescheurde snippers.
Het liedje over 'samen' lukt al bij heel wat kleuters om het alleen te zingen in de klas.
Deze week kleuren ze nog het popje die dient als verjaardagskalender en krijgen ze een werkblaadje die ze moeten inkleuren volgens codes. De fijne motoriek en visuele discriminatie worden verder ingeoefend met de parels.
Daarnaast maken we wat plaats voor het aanleren van nieuw gezelschapspelletje en leren de kleuters kopen en verkopen in de winkel.
Niet vergeten: Fotogallerij is toegevoegd.
Na het weekend kan je meer lezen over het volgende thema: kleuren en vormen.
Ik heb al een hele leuke eerste schoolweek achter de rug. Hopelijk de kleuters ook. We zijn de eerste schooldag begonnen met elkaar vooral te leren kennen.Wie zijn we en welke nieuwe vriendjes zijn erbij gekomen? De kleuters hebben elkaar voorgesteld met een zelfgemaakt popje ' wie ben ik'. Dit verliep zeer vlot. Niet te vergeten, onze klaspop Alexander is er ook altijd bij om te zingen en om grapjes uit te halen.
Natuurlijk zijn er heel wat kalenders in de klas. Zo hebben we onze aanwezigheidskalender, weerkalender, daglijn, jaarkalender, dagkalender en ons keuzebord even van dichtbij bekeken met de nodige afspraken.
Tijdens de godsdienstmomenten hebben we vooral geleerd over samen zijn in een nieuwe omgeving en elkaar leren kennen.
De kleuters mochten hun vriendjes en hunzelf schilderen. Heel mooie resultaten. ( Je kan al even piepen door het raam : ) )
Tenslotte hebben we elkaar vergeleken wie de grootste en de kleinste van de klas is. Een mooie rangschikkingsoefening die ze dan op een werkblad op papier kregen.( vriendjes inkleuren binnen de lijnen, uitknippen, rangschikken en opkleven).
Ze leerden ook al splitsen in lettergrepen door hun naam op de trommel te slaan. Alexander deed mee maar natuurlijk verkeerd. De kleuters konden het al vlug verbeteren. En lachen dat ze deden,..... Alexander kon wel op de juiste manier het versje aan te leren over de dagen van de week, de kleuters kennen het nog niet zo goed maar.....oefening baart kunst.
We hebben ook al onze eerste jarige haar verjaardag gevierd.
Het is toch altijd een beetje spannend, die eerste schooldag. Onze vriendjes terugzien, nieuwe kleuters verwelkomen, nieuwe afspraken ontdekken, een andere klas betreden, leuk speelgoed leren kennen en de juf die er toch oooooh zo streng uitziet : ) . We kijken er allemaal naar uit met gemengde gevoelens net zoals de juf om nog maar te zwijgen van de mama's en de papa's die steeds weer een krop in de keel krijgen bij het afzetten van hun kleine ukkepuk. Het is tenslotte het laatste jaartje kleuterschool ! Een reden te meer om er dus volop van te genieten.
Alle nieuwe site-bezoekers heet ik dan ook van harte welkom en ik hoop langs deze weg jullie regelmatig tegen te komen.