Een prikkelende buitenruimte met leuke activiteiten
10-12-2017
Welkom op mijn blog
Beste ouders, grootouders en andere geïntresseerden,
Laat ik me even voorstellen; ik ben Michèle Peeters, laatstejaarsstudente aan PXL_Eduction te Hasselt en volg daar de lerarenopleing kleuteronderwijs.
Naar aanleiding van mijn bachelorproef, wil ik jullie graag op de hoogte brengen van mijn plannen in de Daltonschool te Meeuwen-Gruitrode, deze zullen ook altijd vooraf voorgesteld worden aan mevrouw de directeur en aan de desbetreffende juffen ter goedkeuring.
Mijn bachelorproef gaat rond outdoor education hiermee wil ik de kleuters van de 2de en 3de kleuterklas op deze school, doorheen het schooljaar meer mee naar buiten nemen. De kleuters hebben een mooie buitenruimte aan hun klas liggen. Deze wil ik dan graag samen met de kleuters prikkelender maken, zodat er in elk seizoen nieuwe dingen van de natuur te ontdekken zijn. Ook ga ik regelmatig buitenactiviteiten doen met de kleuters om ze zo meer eigen te maken aan het buitengegeven, indien mogelijk aansluitend op de klasthemas.
Op deze blog kunnen jullie het proces van de prikkelende buitenomgeving volgen en de buitenactiviteiten die de kleuters hier allemaal doen.
Indien jullie nog vragen, opmerkingen of belangrijke mededelingen hebben, kunnen jullie mij altijd contacteren via michele.peeters@student.pxl.be of via berichten van deze blog zelf.
Veel plezier met het bekijken van deze blog, hopelijk inspireert het jullie ook om meer naar buiten te gaan met jullie kinderen.
Omdat het echte werk in de Daltonschool pas half januari van start gaat, heb ik thuis al enkele voorbereidingen getroffen. Ik heb al een aantal tulpenbollen geplant, een deel in de tuin en een deel in een bak, zodat deze ondertussen al kunnen groeien. Dit is nodig omdat deze knollen in de periode september - december geplant dienen te worden om mooie bloemen in april - mei te verkrijgen. Natuurlijk hangt dit ook af van de weersomstandigheden. Deze tulpenbollen gaan de kleuters tijdens een van de activiteiten in hun buitenruimte overplanten. Bij deze activiteit krijgen de kleuters ook een extra taakje bij; zorgen voor de tulpen en deze geregeld water geven. Zo leren de kleuters dat ze verantwoordelijk zijn voor sommige gebeurtenissen in de natuur.
Jullie vragen je waarschijnlijk af waarom ik voor het onderwerp "outdoor education" gekozen heb voor mijn bachelorproef. Dit zal ik jullie in het kort toelichten en hopelijk kan ik jullie ook prikkelen met deze interesse om samen met de kinderen meer naar buiten te gaan. Van jongs af aan speelde ik al heel vaak buiten, zowel thuis als bij oma en opa in de tuin, als op straat en in de (voor)tuinen van buren, vrienden en vriendinnen. Regen of zon, niets weerhield me om buiten te gaan, want vuil worden van modder of lekker in de zon spelen was geweldig. Er was namelijk zoveel te beleven; kampen bouwen, bloemetjes plukken, vruchten van bomen verzamelen, een zandput, met water kliederen... Met andere woorden, de natuur buiten gaf een heel rijk en gevarieerd spel. Zowel alleen buiten spelen als met vrienden en vriendinnen was mogelijk, natuurlijk met toeziend oog van mama of papa zodat er nooit iets gevaarlijks kon voorvallen. Naarmate ik opgroeide werd mijn interesse in de bloeiende natuur ook groter, want wat voor iets prachtig is dit toch? Elk seizoen heeft zo zijn charmes en typische kenmerken. Doordat de meeste kinderen tegenwoordig meer binnen zitten, wil ik mijn liefde voor de natuur doorgeven door mee te werken aan een project op de "Daltonschool Meeuwen-Gruitrode" om zo deze kleuters al meer naar buiten te laten gaan en hun ook kennis te laten maken met de mooie natuur. Omdat ik samen met de school een prikkelende buitenruimte wil creëren ga ik dit samen met de kleuters doen, zo betrek ik de kleuters vanaf het begin in het project en groeit hun interesse in de natuur ook. Met deze blog hou ik jullie op de hoogte van de activiteiten rondom de inrichting van de buitenruimte en de buitenactiviteiten.