Tijdens de zomervakantie ging ik op bezoek in de kinderopvang 't Achterhuisje, waar er 4 kleuters klaar stonden om met de meegebrachte elektronische tools aan de slag te gaan.
De kinderen waren heel nieuwsgierig naar wat ik allemaal mee had in mijn tas...
Ik startte met een gesprekje rond 'naar zee' gaan. En ik bouwde samen met de kleuters een grote mindmap waarop alle linken kwamen die met 'naar zee' te maken hadden. De kleuters waren allemaal al eens naar de zee geweest en konden dus vlot aanvullen.
Daarna konden we aan de slag met de Bee-bot. Dit is een soort bijtje die door de kleuters kan ingesteld worden. Ze kunnen instellen welke weg de bij moet afleggen. Hiermee kunnen de kleuters onbewust op een speelse manier heel wat wiskundige vaardigheden oefenen: zoals bijvoorbeeld tellen, ruimtelijk inzicht, ... Op de eerste kaart ging de Bee-bot samen met de kleuters op zoek naar alle spulletjes die ze nodig hadden om naar de zee te kunnen gaan. Nadat ik de werkwijze van de Bee-bot uitgelegd had, konden de kleuters er zelf mee aan de slag. Ze hielpen elkaar waar nodig. En of ze gemotiveerd waren!
Op de tweede Bee-bot kaart stonden de verdwaalpalen en gingen de kleuters samen met de Bee-bot op zoek naar mama. De kleuters waren enorm gemotiveerd en hadden niet door dat ze eigenlijk aan het oefenen waren.
Tot slot gingen we naar buiten richting zandbak. Daar mochten de kleuters aan de slag gaan met de easi-detectors. Hiermee konden ze schelpen zoeken in het zand en eens die gevonden waren mochten ze ermee een papieren bloem kopen. Wat waren ze trots op hun verdiende bloem!