Een ontwerper zonder schetsboek is als een leerkracht zonder leerlingen. Het gebruiken van de schetsboek staat dan ook centraal bij de ontwerpers in spé.
Hier alvast een overzichtje van jullie eerste ontwerpen op de vraag Hoe zal de toekomst er volgens jullie uitzien?.
Veel kijkplezier!
Juf Marjolein
De uitvindingen.
HALLO,
Vandaag zijn we ingedeeld in groepjes met elk een ander thema. We hebben gezien welke dingen er vroeger zijn uitgevonden over dat thema, waarna we over dat thema ook iets mochten uitvinden om ons leven in de toekomst gemakkelijker te maken. Dan hebben we elk ons thema aan de hand van een tijdlijn met foto's mogen voorstellen voor de klas. Daarna heeft elke groep over zijn thema aan de andere leerlingen 2 vragen mogen stellen in de vorm van een quiz. Tot slot mochten we een top 3 maken van welke thema's we het leukste vonden. Om dan morgen met dat thema te starten!
EWOUT!!!
De quiz.
De juf legde één van de zeven pictogrammen
op de verschillende groepjes banken.
Daarna kreeg iedereen een kaartje met een prentje op en moesten we aan de
banken met hetzelfde kaartje gaan zitten. Zo werden alle leerlingen in groepjes
van drie verdeeld.
We kregen per groepje prentjes, tekstjes en
een tijdlijn over het thema. We moesten de prentjes bij de juiste tekst leggen
die we daarna bij de juiste jaartallen op de tijdlijn moesten plakken. Als dat
klaar was, moesten we zelf iets uitvinden dat bij het thema paste. Die
uitvinding moesten we dan tekenen en ook op de tijdlijn plakken. Het jaartal
mochten we zelf verzinnen.
Ook moesten we twee vragen opstellen voor onze klasgenoten. Als iedereen klaar was, stelde ieder zijn
eigen thema voor. Ook de twee vragen werden daarna gesteld zodat de juf zag wie
er goed opgelet had en wie niet. Ieder groepje mocht een antwoord geven en wie
het meeste antwoorden juist had, was gewonnen.
Mijn groepje en ik hebben goed opgelet,
want we hebben 12 punten verzameld!!!
Spijtig, want we zijn niet gewonnen.
Florian
De eerste werkdag.
Zoals jullie lezen en zien hebben de ontwerpers vandaag niet stil gezeten. Kijk zelf naar de ontwerpers in ACTIE!
Juf Marjolein
De schetsboeken:
Maken van de collage:
Plaatsen van de uitvindingen op de tijdlijn:
De tijdlijnen:
Presenteren van de tijdlijn:
18-03-2009
De tweede projectdag:
Een nieuwe dag.
Toen we de klas binnenkwamen, verdeelde de
juf ons in groepen met elke groep een ander thema
(vervoer, kleding, woning, techniek, beveiliging, geneeskunde en communicatie).
In welke groep we zaten, mochten we zelf een beetje kiezen door gisteren onze
drie tofste themas op te schrijven.
Elke groep kreeg een probleem bij zijn thema en we moesten een uitvinding maken
om dit probleem gemakkelijker te maken.
Ik zit in het groepje van techniek en
ons ontwerp is ECOBALL 21.
Daarna moesten we de onderkant, de bovenkant, de
twee zijkanten, de voorkant en de achterkant van ons ontwerp tekenen.
Als we dat klaar hadden, ging de bel!
Olivier
Ontwerpen voor de toekomst.
Iedereen zit in een groep met twee andere ontwerpers.
Per groep bespraken we een probleem van ons thema en zochten we naar een ontwerp om het probleem op te lossen.
We bespraken de functie van ons ontwerp waarna iedere ontwerper moest tekenen hoe hij de uitvinding zag.
Zo maakte iedereen drie tekeningen... Als alle groepjes klaar waren, gingen we rond om naar de ontwerpen van de andere groepjes te kijken. Een persoon van iedere groep had een rode balpen mee om een bolletje te zetten bij het mooiste ontwerp van elke groep. Als dat gedaan was, moesten we in onze groep één ontwerp kiezen, misschien het ontwerp dat de andere groepen het tofste vonden.
Dat ontwerp moesten we op schaal en in verschillende aanzichten tekenen.
Hanne
Ontwerper 'beveiliging'.
Vandaag zijn we eerst in groepjes opgedeeld en ik zit bij beveiliging, SUPERLEUK!
We hebben de functies van ons alarm besproken en daarna hebben we elk alleen drie ontwerpen van het alarm gemaakt. We zijn naar de ontwerpen van de andere groepjes gaan kijken en hebben gestemd voor de beste ontwerpen. Een van mijn ontwerpen werd gekozen. Als laatste hebben we mijn ontwerp verder uitgewerkt door de aanzichten van het alarm te tekenen. Het ziet er al heel goed uit!!!
Walt
Naam kiezen.
Als we vandaag in de klas waren, heeft de juf ons in groepjes verdeeld. We moesten iets ontwerpen voor de toekomst. We mochten voor ons ontwerp zelf een naam kiezen. Ik zit bij het groepje van geneeskunde en wij hebben DE PAINVIEWFINDER ontworpen. DE PAINVIEWFINDER helpt de mensen de juiste medicatie te vinden zodat hun ziekte niet erger wordt. Vervolgens moesten we de zijaanzichten van ons beste ontwerp tekenen. Dan moesten we bij de juf gaan, want zij moest ons ontwerp nog goed keuren. Gelukkig was alles in orde!
Ina
Aanzichten tekenen.
Eerst zijn we in groepjes van drie verdeeld. Ieder groepje kreeg van de juf een ander thema.
We moesten in ons thema drie ontwerpen maken die het probleem oplossen. Achter de speeltijd leerde de juf ons nauwkeurig tekenen, want we moesten het boven-, onder-, zij-, acher- en vooraanzicht van ons ontwerp tekenen en de schaal berekenen van ons ontwerp.
Als dat allemaal gecontroleerd was door de juf, mochten we met zwarte stift rondom de potloodlijnen gaan en waren onze ontwerptekeningen klaar!
Anaëlle
De ontwerpteams.
NIEUWSGIERIG naar hoe de ontwerpteams op de foto staan? Ook hoe hun ontwerpen eruit zien, kunnen jullie hier vinden.
Veel kijkplezier!
Juf Marjolein
Ontwerp 'Slach-wind-planner':
Voorontwerpen:
Ontwerp 'Ispare':
Voorontwerpen:
Ontwerp 'Painviewfinder':
Voorontwerpen:
Ontwerp 'The change miniskirt':
Voorontwerpen:
Ontwerp 'Vending-house':
Voorontwerpen:
Ontwerp 'WFH-alarm':
Voorontwerpen:
Ontwerp 'Ecoball 21':
De tweede werkdag.
De ontwerpers hebben vandaag de handen in elkaar geslaan om hun ontwerp voor de toekomst op papier te krijgen. Aan de hand van teamwork is die opdracht tot een goed einde gebracht. Hiervoor een dikke PROFICIAT!!!
Juf Marjolein
De boeken:
Zoeken naar ideeën:
Kiezen van het 'beste' ontwerp:
Nauwkeurig (aanzichten en schaal) tekenen van het ontwerp:
Aanvullen van het dagboek:
19-03-2009
De derde projectdag:
De folder.
Vandaag hebben we een folder gemaakt van ons ontwerp.
We hebben eerst besproken wat een folder is zodat we onze eigen folder konden maken. Op een A4blad hebben we daarna de indeling van onze folder gemaakt en onze tekst geschreven zodat de juf onze schrijffouten kon verbeteren.
Nadat de juf 'oké' zei, mochten we de tekst overschrijven op een A3blad. Ook de tekeningen die we gisteren van de aanzichten getekend hadden mochten we met het fotokopieermachine vergroten of verkleinen om daarna op de juiste plaats op het A3blad te plakken. YOEHOE, nu was de folder klaar om te kopiëren!!! Toen alle groepjes klaar waren, vertelde de juf dat we in alle klassen moesten gaan om ons project voor te stellen. De juf had een tabel gemaakt dat we wisten in welke klas we moesten zijn. We moesten reclame maken, want na alle voorstellingen mochten alle leerlingen stemmen door het stembriefje in onze stembus te komen steken!
Florian en Diego
Naam, slogan, probleem, aanzichten,...
Het was tijd om ons ontwerp op een folder voor te stellen!!!
We hadden eerst een voorbeeld van een folder gekregen om te beslissen wat wij op de folder gingen zetten. De slogan, de naam, het probleem, de aanzichten, de schaal, het gebruik, de prijs en ons telefoonnummer zijn de belangrijkste dingen die op onze folder staan. We hebben daarna de aanzichten met de fotokopieermachine mogen kopiëren om ze daarna op onze folder te plakken. Dan hebben we de tekeningen met zwart overtrokken en onze folder was compleet!!!!!