We maken een groot kabouterbos, waarmee de kleuters later thuis nog kunnen spelen. Eerst schilderen we het gras met een verfrol. De kinderen hebben er plezier aan beleefd... Enkele foto's:
Zoals jullie al konden lezen vertellen we deze week over 'kabouters en paddenstoelen'. Om de kleuters warm te maken voor het thema gingen we deze morgen eerst een kijkje nemen op de computer. Ik vertelde de kleuters dat ik dit weekend in het kabouterbos was geweest. Ik heb er vele paddenstoelen gezien. De kleuters waren zeer benieuwd...
Wil je ook even kijken in het kabouterbos? Ssst, stil zijn - want de kabouters slapen nog.
De tijd gaat snel. Volgende week (en de komende weken - tot aan de herfstvakantie) vertellen we in ons klasje over 'herfst in het bos'. Dit thema wordt opgesplitst in een aantal deelthema's. Volgende week vertellen we over 'kabouters'.
We vertellen over het leven en werken van de kabouters, de paddenstoelen, de kledij van de kabouters, ... . We maken ook een groot kabouterbos, we zingen een lied van de kabouters ,we dansen op muziek van kabouter Plop, we maken kabouterpap, ...
Heb je thuis soms iets (een boek, een verhaal, een kaboutermuts, ...) dat we hiervoor kunnen gebruiken? Dan mag je het alvast meegeven naar onze klas! Wil je er wel de naam of het kenteken van je kleuter opschrijven? Zo kan ik alles op het einde van het thema terug meegeven naar huis.
Tijdens het thema 'ik ben al groot' leren we ook of we een jongen of een meisje zijn. We vertellen in het onthaal wie de jongens en de meisjes zijn. We schilderen ook een jongen of een meisje in de klas.
Blijkbaar is er hier en daar wel wat verwarring ivm het briefje van de 'beestig-gezond-dag'...
De 'beestig-gezond-dag' gaat enkel door op woensdag, en niet op alle dagen - zoals sommige ouders nu denken. Op woensdag hadden we al een fruitdag op school, dus dit gaat gewoon door. De werkgroep 'gezondheid' lanceerde nu ook de idee om kinderen te stimuleren meer water te drinken, vandaar het initiatief om dit te combineren met de fruitdag.
Het is natuurlijk zeker toegelaten dat kinderen ook op andere dagen fruit en water meebrengen!
De eerste maand is al achter de rug. Wat gaat de tijd snel... De kindjes zijn het wel al goed gewoon in de klas. Wil je even de sfeer opsnuiven van wat momenten in de klas? Kijk dan vlug naar onderstaande foto's!
De komende twee weken werken we rond 'ik ben al groot'. In dit thema leren we de verschillende lichaamsdelen herkennen en benoemen, we meten hoe groot we wel al zijn, we maken kennis met de begrippen groot, groter dan, grootste, ... De kleuters mogen deze week ook een tekening van zichzelf maken. In de loop van het schooljaar doen we dit dan nog eens een paar keer opnieuw, zo zien jullie een evolutie in de tekeningen van jullie kapoen. De kleuters schilderen ook een jongen of een meisje, we doen een memory ivm de lichaamsdelen, we dansen op muziek van 'handjes klap - voetjes stamp', ...
Heb je thuis ook iets ivm het lichaam, lichaamsschema, groeien of groter worden? Als je wil mag je het even meegeven naar de klas, dan kunnen we er iets over vertellen. Schrijf wel overal zeker de naam of het kenteken van je kleuter, zo geraakt alles netjes terug.
Veel groetjes en geniet nog van het zonnetje en het weekend!
We vertellen in de klas over thema 'papier'. De kleuters kunnen volop experimenteren met papier. Ze scheuren het in stukjes, gooien het in de lucht, ... en vinden het fijn om in de papierbak te zijn! De kleuters maken ook een hoedje van papier. Hierna zie je enkele foto's...