Maandag leerden we het sprookje 'Goudlokje en de drie beren' kennen. We knipten gouden lokken uit, krulden deze en kleefden ze op het hoofd van Goudlokje, we speelden telspelletjes met de drie beren, maar het hoogtepunt was toen we in het bos op zoek gingen naar het huisje van de drie beren. Na een kleine wandeling, zagen we tussen de bomen het huisje staan. Voor het huisje zagen we een tafel, met drie stoelen en drie borden. Eentje voor papabeer, eentje voor mamabeer en eentje voor kleine beer. Ook gingen we stiekem in het huisje kijken en oh.. daar zagen we in één van de bedjes Goudlokje liggen. Sssst! Ze slaapt! Terug buiten keken we uit naar de drie beren, maar ze waren nog steeds op wandel, dus gingen we maar terug naar onze warme klas. Aan de hand van het versje 'Bolleke Bolleke Bruine Beer' tekenden we met grootmotorische bewegingen een bruine beer en smulden we van onze zelfgemaakte berenpap. Hmmm... Met meester Ali, sneden we op vrijdag fruit in kleine stukjes en maakten we lekkere fruitsatés.
Op maandag vonden we tijdens het zingen van het liedje 'Op een grote paddenstoel..' een piepklein briefje in onze klas. Het was een briefje van de bezorgde kabouters uit het bos. Ze hebben overal gezocht in het bos, maar er is geen twijfel mogelijk. Kabouter Pinnemuts is verdwenen! Ze hebben geen idee waarom en waar hij nu is. Daarom besloten wij om de kabouters te helpen zoeken. We dachten na en kwamen op een uitstekend plan! We probeerden kabouter Pinnemuts naar onze klas te lokken op allerlei manieren. Aan de hand van een filmpje over kabouters kwamen we te weten wat kabouters zoal graag doen in het bos. We maakten herfstsoep a.d.h.v. een versje, verstopten kaboutersnoepjes, maakten opsporingsberichten en hingen die in heel de school op, maakten mooie kaboutermuziek, vierden kabouterfeest en dansten erop los, maar kabouter Pinnemuts was nog steeds nergens te bespeuren. Op vrijdag beslisten we kabouter Pinnemuts buiten te gaan zoeken en we vonden hem. Hij was een beetje verdrietig. Hij was weggelopen omdat de paddenstoelen waarop hij zo graag heen en weer wipte kapot waren gegaan. Gelukkig maakten wij in de klas heel veel mooie paddenstoelen! Ook genoten we dinsdag van de toneelvoorstelling 'Broemmm'. Onderweg kwamen we een hele mooie, rode paddenstoel tegen met witte stippen. Welke kabouter zou daarin wonen?
Deze week was er net voor schooltijd een eekhoorn, genaamd 'Nootje' op bezoek in onze klas. Nu het herfst is en het kouder begint te worden moet 'Nootje' allerlei herfstvruchten verzamelen om te kunnen eten want als het winter wordt en het gaat sneeuwen kan hij niets meer vinden. Ook moet hij takken, herfstbladeren enz. vinden om een lekker warm nestje te bouwen. Nu er al heel veel herfstbladeren gevallen zijn, vindt 'Nootje' het heel erg moeilijk om al die dingen te vinden. Zowat alles wat hij moet zoeken ligt verstopt onder een dik tapijt van herfstbladeren. Hij vroeg of wij hem wilden helpen zoeken en dat deden we! We gingen naar het bos en stonden even stil bij het begrip herfst. Wat is de herfst eigenlijk? We zochten naar wilde en tamme kastanjes, naar eikels en beukennootjes. We vonden ook de jasjes van de herfstvruchten en herfstbladeren die een verschillende vorm en kleur hadden. Op de grond lagen lange takken, korte takken, dikke en dunne.. Na al dat zoeken mochten we even spelen in het bos. Terug in de klas leerden we welke herfstvruchten eetbaar zijn voor ons en welke niet. Om het 'Nootje' gemakkelijk te maken sorteerden we alle herfstvruchten, alle jasjes, alle herfstbladeren en alle takken bij elkaar. We experimenteerden met het herfstmateriaal in onze ontdekbak en we experimenteerden met herfstbladeren, verf en maakten er een mooi herfstwerkje van. We leerden een herfstliedje, deden de wind na en met ritmestokjes maakten we het geluid van de regen na. We keken naar een poppenspel en keken een filmpje over de herfst. Op het einde van de week kwamen enkele kindjes van onze klas tijdens de speeltijd op het idee om een herfsttaart te maken voor 'Nootje'. Dat vindt 'Nootje' vast heel erg fijn!
Deze week leerden we het sprookje: 'De Kikkerkoning' kennen op verschillende manieren. We luisterden en keken naar het sprookje via een prentenboek, een bewegingsverhaal en een poppenspel. We mochten het sprookje na spelen met handpoppen en speelden zelf een personage na uit het sprookje a.d.h.v. verschillende attributen. Voor het (groot)ouderfeest leerden we een liedje zingen over een kikker. We leerden a.d.h.v. een liedje hoe een kikker geboren wordt en groeit totdat hij groot is én we oefenden elke dag ons dansje in. We maakten ook een mooie kikkerkroon. We kregen ook een groen t-shirt aan. De juf toverde ons nu in echte kikkers.. HOCUS POCUS MIKKER, NU ZIJN JULLIE EEN KIKKER! *KWAAK* Helemaal klaar waren we voor ons optreden. WOW! Zo een groot podium en zo veel ouders en grootouders in de zaal! Spannend, maar we hebben het allemaal super goed gedaan! Wat is de juf trots op ons. We hebben ervan genoten, hopelijk jullie ook? Bedankt aan alle ouders die een cake hebben gebakken!
Donderdag 4 oktober vierden we werelddierendag. Het was dus logisch onze huisdieren deze week extra in the picture te zetten.
Er kwamen heel wat huisdieren langs zoals de kip Kiwi, twee ratjes, een kitten, de kat 'Fritz' van Ayvin, twee schildpadden, visjes, de hond (puppy) Kanya van Alejandro, de cavia van Rozetta, de hond 'Boris' van Linde en een kameleon en baardagaam. Het was heel fijn deze dieren eens van dichtbij te kunnen bekijken en te voelen. Onze kleuters genoten ervan. Bedankt aan de ouders die tijd vrij wilden/konden maken om met hun huisdier langs te komen!
Deze week leerden we over de verschillende soorten fruit. Om ons eigen meegebrachte fruit
goed te kunnen waarnemen, gebruikten we al onze zintuigen. Zo keken we naar de kiwi. Hé, de kiwi heeft een andere kleur aan de buitenkant dan aan de binnenkant! We voelden aan de appel, peer, banaan, druiven, perzik, roken aan de sinaasappel, meloen en als kers op de taart mochten we proeven van al dat gezonde en lekkere fruit. Hmmm.... Na al dat proeven hadden we nog niet genoeg! Ook ons eigen fruit ging als tien uurtje nog vlotjes binnen. Onze handen werden voor en na het eten van het fruit gewassen, want dat is proper.
We leerden ook een rupsje kennen dat écht nooit genoeg had. We luisterden naar het verhaal 'Rupsje Nooitgenoeg'. We gingen buiten naar de fruitbomen kijken en zagen een mooie vlinder die op ooghoogte maar steeds rond ons bleef vliegen. Ooooooh! Zou dat Ruspje Nooitgenoeg zijn die een mooie vlinder geworden is? Die heeft vast veel fruit en blaadjes gegeten! We leerden dat fruit gezond is en koekjes en snoep ongezond zijn. Buiten stapten we de wereld van 'Rupsje Nooitgenoeg' in door het verhaal uit te beelden met grote bewegingen. We leerden een versje over de appel en een liedje over fruit. We mochten zelfs papier in stukjes scheuren en deze daarna opkleven op een grote appel.