Ik ben Spriet Charlotte
Ik ben een vrouw en woon in () en mijn beroep is kleuterleidster.
Ik ben geboren op 10/10/1983 en ben nu dus 41 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Dansen, zumba.
Ik ben gehuwd in augustus 2010 en ben sinds juni 2012 mama geworden van een flinke meid: Lieze.
Onze leerlingenraad! Uit elke klas vanaf het derde leerjaar worden er kandidaturen uitgeschreven. De leerlingen beslissen zelf of ze al dan niet in de leerlingenraad willen zetelen. Als alle kandidaten zijn bekend dan beginnen ze aan een ware verkiezingsstrijd. Ze ontwerpen flyers, posters, delen briefjes uit, ... Dit allemaal om stemmen te verdienen. Ze lijsten ook een heleboel zaken op van wat ze allemaal zouden willen veranderen op school. Waar ze willen aan werken of wat ze van activiteiten willen uitwerken. Op die manier werken we aan de leerlingenparticipatie. We zijn heel fier om het team verkozenen aan jullie voor te stellen!
Hiep hiep hoera voor onze jarigen!
De peuterklas
12-06-2013
Bewegen is gezond!
In onze klas hebben we heel wat bewegingsruimte. De peuters kunnen er naar believen fietsen, spelen met de wipjes, glijden van de glijbaan, ... Indien het mooi weer is gaan we ook heel veel buiten spelen en bewegen. Kijk maar eens naar de enthousiaste kleintjes!
Dankzij juf Sarah, de turnjuf op school konden ook wij eens genieten van een sportvoormiddag. Samen met alle kleuters trokken we naar de topturnhal waar we verdeeld werden in 5 groepen. Alle 5 de groepen konden hele leuke sportieve dingen doen. Springen op de trampoline, evenwichtsoefeningen op de balk, een omloop, een loopparcours en spelen met de ballen. We waren heel erg moe na afloop. Voor herhaling vatbaar! Dank u juf Sarah!
In het thema voertuigen hebben we heel wat nieuwtjes geleerd. Zo merkten we op dat er voertuigen zijn zonder wielen, met 2 wielen, met 3 wielen, .... De meeste voertuigen hebben een stuur, er zijn voertuigen met zetels, voertuigen met een zadel, voertuigen met pedalen. We speelden op het tapijt met heel wat voertuigen. Vrachtwagens, auto's, boten, trein, ... Voor de papa's maakten we ook een auto: we schilderden een frietbakje blauw en we tekenden streepjes op de wielen. Dit laatste was om de fijne motoriek te stimuleren. We hebben het heel goed gedaan. We maakten een trein met vierkantjes en rondjes die we op een blad mochten kleven. Wat we heel leuk vonden was het rijden met auto's door de verf. Het resultaat ervan verwerkte juf in het kaartje voor de papa's. We leerden het liedje: de wielen van de bus en we maakten met stoelen de bus na. Het was soms wat moeilijk om in de bus te blijven zitten. De kleuren kwamen ook weer aan bod in dit thema. We moesten auto's met dezelfde kleur bij de kaart leggen waarop het kleur stond: rood, geel en blauw. Op de laptop konden we luisteren naar verhalen over voertuigen. We leerden ook puzzelen door het meten en passen van de voertuigen in de juiste gaten. Dit lukt al prima! We luisterden ook naar het verhaal van Jules en zijn rode fiets. Daarbij leerden we dat je een fietshelm moet dragen en een fluo-jas moet aandoen in het verkeer. Zo ben je veilig op de weg. We speelden een spel: agentje mag ik overrijden, ja of nee, moet ik dan een euro betalen ja of neen. De kleuters moesten dan aanhalen wie mocht rijden. Degene met 2 wielen, 3 wielen of 4 wielen. Zo leerden we goed kijken, luisteren en tellen. Op school hadden we heel wat voorwerpen met wielen: fietsen, auto's, een tractor, steps, een winkelkar, skateboards, ... Een heel leuk, sportief thema. We wensen hierbij ook alle papa's een zalige vaderdag.
Bij het thema de boerderij hebben we heel wat dieren besproken. We leerden ook een aantal nieuwe beeldende technieken. Kleven met wol: het paard, scheuren en plakken: de koek, vingerverven: de geit en stempelen met spons: de eend. In onze klas hadden we ook een maïsbak waarin we experimenteerden met maïs en met de begrippen vol en leeg. We vulden potjes en goten ze weer uit. Er zat ook een telspel in het thema. We keken in een boekje en we telden de dieren. We moesten evenveel dieren op het boekje leggen. Die dieren waren magnetisch. Het leukste bij dit thema was dat we natuurlijk naar de kinderboerderij mochten. Zo konden we de dieren in levende lijve zien. Bij dit thema zijn er niet zo heel veel foto's. Tot de volgende keer.
De rupsjes en de vlindertjes gingen op bezoek bij de dieren van de kinderboerderij. Samen met Slijmpje de slak gingen ze op zoek naar alle dieren van de boerderij. Elk dier had een zakje waarin vanalles verstopt zat. Aan de hand van het verhaal en de voorwerpen kwamen we heel wat te weten over de dieren. We zaten in een gezellige klas om onze koekjes op te eten, drankjes te drinken en ons middagmaal te nuttigen. In die klas stonden ook heel wat leerrijke zaken. De deuren waren ook allemaal voorzien van boerderijdieren. Het was er superleuk. We hadden wel de regen mee maar we hadden toch even geluk in de namiddag. De regen stopte even en wij konden genieten van het spelen op het speelplein.
Mama's dragen graag schoenen met hakken. Die klikken en die klakken.
Wij hebben daar hele leuke spelletjes rond gedaan. We kregen een zak vol met schoenen en wij moesten ze per paar zetten. Een paar schoenen dat zijn 2 schoenen. Dit was een beetje moeilijk hoor. De juf had ook heel wat foto's genomen van de schoenen en wij moesten ze in de juiste richting plaatsen bij de foto. De hak zat links/rechts of boven/onder. Het was zoeken maar we hebben het toch heel flink gedaan. We mochten ook dansen met onze schoenen, we staken onze handen er in en op de muziek deden we allerlei leuke bewegingen.
We luisterden naar een verhaal waarbij een jongetje op zoek was naar de verdwenen schoen van papa. Daarbij zagen we dat iedereen andere schoenen heeft: mama met een hak, zus had ballerina's, broer had sportschoenen, ... We sorteerden ook de spullen van mama, papa en kinderen.
Het feest van mama kwam er ook aan en we konden dit niet zomaar voorbij laten gaan. We rijgden met allerlei materialen kettingen: parels, knopen, bobijnen, ... We maakten een heel mooi geschenkje. We versierden een doosje met glanspapier. Al vlug zagen we dat als we met onze vingers op het papier met de lijm wreven dat de kleuren door elkaar liepen. Een heel mooi effect. Als het doosje droog was hebben we er ook nog bloemen op gekleefd. De juf had pasta gespoten in allerlei kleuren en daarmee maakten wij een mooie ketting voor in het doosje. Zo hadden we een heel mooi juwelenkistje. We leerden ook een versje met gebaren er bij. De juf was heel fier toen iedereen het eens gezegd had of de bewegingen had meegedaan. We oefenden ook even op de pengreep door het kleuren van een bloem. De juf keek goed of we het potlood op de juiste manier vast hadden. En wat voor mooie bloemen werden er gekleurd. We schilderden ook een bloem met waterverf. Ook hier liepen de kleuren door elkaar.
Hopelijk hebben alle mama's genoten van hun feest!
Naar aanleiding van het mooie weer hebben we het klasje van de peuters buiten gezet!
We hebben veel buiten gespeeld, maar ook gewerkt. We tekenden bloemen, hartjes en cadeautjes voor onze mama. We werkten aan de tafeltjes, mochten op de trampoline springen, mochten met de fietsen rijden, ... Koekje en drankje hebben we genuttigd in onze zitput.
Naar aanleiding van ons project hebben we een hele leuke spelletjesnamiddag gehouden met de ouders en grootouders. Alle spelletjes hadden iets met Nijntje te maken: bonte ballonnen, een memory, een lotto, ... Ook zaten er spelletjes tussen van de ouders zelf. Kijk maar even naar de foto's en geniet mee!
Beelden, geluiden, bewegen met lichaam en taal, wij doen het allemaal!
Dit jaar kozen we een muzisch project. We maakten samen met de eerste kleuterklas een film. Alle aspecten van muzische vorming kwamen daarin voor. Beeld: toveren. Bewegen: dansjes van het familiefeest. Muziek: het liedje: "Een liedje, een muziekje, ..." begeleiden met instrumenten Drama: het prentenboek Eefje Donkerblauw dramatiseren.
Om een rode draad te maken in ons project kozen we voor Nijntje, dit naar aanleiding van de film die we in de cinema hebben gezien. Nijntje en Nina zijn 2 dikke vrienden en ze hebben ons doorheen het project geleid. Zo hebben we heel wat prentenboeken gebruikt en heel wat geknutseld.
We maakten onze eigen affiches, de cinematickets, de uitnodigingen, ... Het was net echt!
Voor beeld luisterden we naar Nijntje in het museum. We maakten de schilderijen na en speelden het verhaal na met poppen. In de kunstkoffer zat alles wat we nodig hadden.
Voor muziek luisterden we naar het verhaal Nijntje en de fluit. We speelden een geluidenlotto, dansten op verschillende muziekjes, we luisterden naar muziek, ...
Voor bewegen luisterden we naar Nijntje beweegt. In dit boek stonden allerlei bewegingen die we konden nadoen. In de turnles hebben we natuurlijk ook veel bewegingsmomenten gehad.
Voor drama hebben we vooral naar dramastukjes gekeken van de juffen. Zij kunnen dat heel goed en wij vinden dat heel leuk!
Als afsluiter hebben wij onze turnzaal omgetoverd in een echte cinema en mochten de ouders naar onze eigen film komen kijken. We hadden popcorn voorzien en een gezond drankje.
Voor ons project: beelden, geluiden, bewegen met lichaam en taal, wij doen het allemaal! zijn we met z'n allen naar de kinepolis in Brugge geweest. Daar konden we op het grote scherm genieten van: Nijntje de film. Hij was heel mooi. Onze directie was ook mee en zij trakteerde ons op heerlijke snoepjes. We zijn heel flink en heel stil geweest. We waren verwonderd over de grote, donkere zaal. Na de film vielen we bijna allemaal in slaap op de bus. Wat was het stil!
Hier zullen jullie alle belangrijke data terugvinden van de activiteien die op het programma staan. Zo kunnen jullie op die manier ook volgen wat er al voorbij is en wat nog moet komen.
Dit is juf Elvina, zij is onze lieve kinderverzorgster die ons elke donderdag en om de 14 dagen de vrijdag komt helpen in de klas. Zij helpt bij het stimuleren van de zelfredzaamheid, knutselactiviteiten, educatieve spelmomenten, ...
Wie zit er allemaal in onze klas: Fjona Mariska Marley Mara