Vandaag is het zover ons laatste dagje in de peuterklas. Wat hebben we een leuk schooljaar achter de rug!! Zoveel dingen die we geleerd hebben en vele vriendjes die we hebben gemaakt. Vandaag deden we samen nog eens de dagelijkse rituelen bv. onthaal en speelden we in de klas met speelgoed naar keuze. Het eerste uur gingen we reeds kijken in de klas van juf Lien waar we volgend schooljaar naartoe gaan. Om het jaar feestelijk af te sluiten trakteerde juf Romy ons op een lekker chocoladebroodje met een sapje. Vooraleer we naar huis gingen kregen we een mooie rugzak die we volgend schooljaar kunnen gebruiken bv. op schoolreis. Afscheid nemen is niet leuk maar volgend schooljaar zijn we er weer! Alvast heel erg bedankt voor een supertof schooljaar met een hele leuke, leergierige klas! Voor iedereen een goede vakantie gewenst!
Vandaag was het zover: ons schoolfeest! Heel het feest was in teken van het thema kermis. Er stonden verschillende kraampjes waarbij we echte kermisspelletjes speelden: doolhof, draaimolen met fietsjes, springkasteel, ballonnengooispel, sponzenspel, ... Wanneer de speelkaart vol was mochten we een prijs kiezen net als op de kermis. Op het schoolfeest was er ook lekker kermiseten: frietjes en popcorn! Natuurlijk waren er optredens van alle klassen. Ons klasje deed de zevensprong. We waren verkleed in kleine kikkertjes om het liedje nog wat extra in de verf te zetten. We sprongen en dansten ons figuurlijk naar de grote vakantie toe. Alle kindjes hebben dat supergoed gedaan!! Als juf ben ik supertrots!!! Alle mama's en papa's die geholpen hebben bij het omkleden alvast heel erg bedankt!
Deze ochtend ontdekten we wat sommige kinderen op de kermis hebben gewonnen of welk spelletje hen aan de kermis doet denken. Natuurlijk demonstreerden de kinderen hoe hun spelletje gespeeld wordt.
We knutselden verder aan onze draaimolen en kleurden de figuren/voorwerpen waarin de kinderen zitten op de draaimolen. Na de speeltijd hielpen we Jules met zijn probleem in verband met de kaartjes voor de kermis.
Op de tafel lagen vormenpuzzels van verschillende attracties. In de kring speelden we zelf als doel en gooiden we velcroballetjes naar het doel.
Tijdens de middag hebben we lekkere frietjes gegeten. Onze frietremork is goedgekeurd door ons! In de namiddag hebben nog een keer geoefend voor het schoolfeest.
Tijdens onze turnles oefenden we ons dansje op het podium. Zo hoog dat we opeens stonden, dit was even wennen. Het was wel leuk om in de belangstelling te staan.
Na de speeltijd bekeken we een grote praat - en zoekplaat rond de kermis. Het was een prent waarop een aantal gekke dingen stonden: een schoen ipv een botsauto, een vis in de waterglijbaan, een hond in een attractie,...
In de kring speelden we met het bekerspel waarbij we de toren van bekers probeerden om te gooien. Aan de tafel knutselden we verder aan onze eigen draaimolen. We scheurden en beplakten ons steunvlak.
In de namiddag was het de generale repetitie. Alle klassen deden hun dansje voor elkaar.
Wat leuk!! Vandaag hadden we terug een jarige in de klas: Stephen! Hij wordt ook 3 jaar. Eerst en vooral las de juf het verhaal van "Anna op de kermis" voor. Daarna maakten we een mooie tekening voor Stephen.
We knutselden verder aan onze draaimolen door het steunvlak te beplakken met gescheurd, felgekleurd papier. Onze winkel was omgetoverd tot een snoepkraam vanop de kermis vol met ijsjes, hamburgers, frietjes,.. In onze poppenhoek stond een zelfgemaakte draaimolen waaronder we met fietsjes kunnen rijden. Zelfs de flosj van de kermis was er en we probeerden natuurlijk deze te vangen.
Na de speeltijd zongen en dansten we voor Stephen. Hij blies alle kaarsjes meteen uit. Zo snel dat hij was! Daarna aten we een stukje cake en dronken we een sapje.
Uitzonderlijk begon de ochtend sportief met een leuke turnles van juf Petra. Na de speeltijd hielden we een kort gesprek over de kermis en leerden we dingen over de kermis bij door verschillende filmpjes te bekijken. We ontdekten enkele attracties en merkten op wat ze zoal eten op de kermis.
Vervolgens begonnen we met het knutselen van onze eigen draaimolen. We schilderen reeds onze steunpilaar. Op de tafel stond er allerlei playmobil rond het thema kermis. Naast playmobil stond er ook een grote waterbak waarin we naar hartelust eendjes kunnen vissen. Op het einde van de dag oefenden we onze dansjes.
Vandaag gingen we op schoolreis naar het familiepark "Harry Malter" in Destelbergen. Ondanks het slechte weer werd het toch nog een leuke dag dankzij de verschillende attracties, de speeltuin, de circusshow, de dierentuin,... We keerden op het einde van de dag , moe maar blij terug naar school. Enkel de mama's of de papa's zullen onze kleertjes eens goed moeten wassen want die dragen nog sporen van de dag :) Veel kijkplezier met de foto's van deze fijne dag!
Vandaag waren we zelf even Regenboog en losten het probleem van de schubben op. We deelden zelf onze "schubben" uit zodat we vele vrienden in de klas hebben. Natuurlijk was het belangrijk om allereerst een vraag te leren stellen nl. "Regenboog mag ik aub een schub van jou"? Net hetzelfde als in het verhaal.
Daarna speelden we in de hoekjes. Op de tafel lag het hengelspel waarbij we allerlei zeedieren en andere dingen uit de zee visten. We kregen ook de kans om te boetseren. We maakten zelf de golven van de zee of we de schubben van een vis. We leerden verschillende zeedieren kennen tijdens het spelen met het kinetisch zand. Dit stelde onze zee voor. Na de ochtendspeeltijd oefenden we onze groepsdans met de hele school van het schoolfeest in. De dag sloten we af met een filmpje van het zandkasteel en we raapten ook schelpen in de klas.
De ochtend begon sportief met de turnles van juf Petra. We oefenden ook nog enkele keren ons dansje voor het schoolfeest. Na de speeltijd las de juf het verhaal van de mooiste vis van de zee voor. In de zee zwemmen natuurlijk mooie vissen en dit was de mooiste door zijn blinkende schubben. Alleen was hij eenzaam omdat hij niet wou delen. Dankzij goede raad deelde hij toch en kreeg hij vele vrienden.
Na het verhaal speelden we in de hoekjes. Onze winkel was omgetoverd tot een ijskraam, want rond het strand kan je tijdens het goede weer altijd lekkere ijsjes verkrijgen. We stelden zelf ons ijsje samen door te scheppen. We speelden ook met het sorteerspel. Dit als een variatie op het bijhorende telspel. We sorteerden volgens kleur de schepjes, schelpen,.. bij de juiste emmer. Kinderen wiens vis nog niet klaar was, werkten deze af met zeewier (crepepapier).
In de namiddag speelden we in de zandbak met schatten (bv. edelstenen), want soms vind je in de zee echte schatten van bijvoorbeeld gezonken boten. We oefenden nog enkele keren ons liedje van de 4 visjes en op het einde van de dag keken we naar enkele filmpjes rond de zee of het strand.
De ochtend werd gestart met het verhaal van Jules en zijn zandkasteel. Daarna werden er enkele opdrachten uitgevoerd. Bijvoorbeeld de juf vroeg om een bepaalde prent te zoeken die weergaf wat de juf vroeg.
Vandaag was er ook een jarige: Youness! We zongen en we dansten want het was feest! Natuurlijk maakten we een mooie tekening voor Youness. Voor de speeltijd blies hij zijn 3 kaarsjes uit en aten we een heel lekker stukje cake.
Na de speeltijd oefenden we ook reeds met de kinderen van het 5de en 6de leerjaar een dansje voor het schoolfeest. Sommige kinderen werkten reeds verder aan hun visje in de zee. Op het einde van de dag kwamen ook kinderen van het 3de leerjaar een klein toneel opvoeren.
Jules had deze ochtend 3 verschillende emmers gehaald en vroeg zich nu af welke de grootste/kleinste is en hoeveel keer we bv. een bepaalde emmer zouden moeten vullen. We ontdekten bijvoorbeeld dat we voor de grootste emmer heel veel kleine emmertjes nodig hadden. En we merkten ook op dat in de grote emmer het zand van het kleine emmertje minder leek tegenover de anderen.
Daarna speelden we in de hoekjes. Op de tafel kwam een waterbak waarin we met bootjes, spuiten,.. mochten experimenteren. De andere kinderen begonnen aan hun knutselwerkje van een visje in de zee. We verfden ons hand en maakten een handafdruk. Na de speeltijd kwamen er 2 nieuwe spelletjes op de tafel; logische volgorde van een zandkasteel bouwen en 4 verschillende zoekplaten van kinderen aan zee. Dankzij de familie van Remco hadden we vandaag ook een echte boot op onze zee in de klas. Wat was het leuk!
Op het einde van de dag leerden we ook het liedje van de 4 visjes.
"4 kleine visjes die zwommen naar de zee. "Het is goed." zei de moeder, "maar ik ga niet mee"
Ik blijf liever in de goede oude sloot, want in de zee daar zitten haaien en die bijten je ...
Vandaag vertelde Jules ons dat hij samen met juf Romy op vakantie gaat. Hij had zijn zak reeds gemaakt met de juf en wij mochten raden waar Jules op vakantie gaat. Heel nieuwsgierig namen we steeds een voorwerp uit de zak. Uiteindelijk vonden we de bestemming: de zee!
Vervolgens hielpen we de juf om onze klas om te toveren naar de zee met een mooi strand en terras. Met allerlei spullen waanden we onszelf precies aan zee. We speelden ook het telspel met de schelpen. We legden in de emmer het juiste aantal schelpen.
Jules houdt ervan om zandkastelen te maken daarom maakten we zelf een 2D- zandkasteel door het kasteel te verven met zand gemengd met gele verf. Natuurlijk probeerden we vandaag ook in echt zand reeds taartjes, zandkastelen,.. te maken.
Op het einde van de dag werd het verhaal van "Jules maakt een zandkasteel" verteld.