Op deze site vind je peuterpraat, foto's en allerlei leuke dingen die wij in onze klas doen.. Heb je zelf nog vragen, opmerkingen of suggesties? Dan is dit vast en zeker welkom!
Wij spelen, leren en werken in Basisschool Zele-Heikant
20-10-2009
thema "kabouters/herfst"
Eindelijk het verslag van vorige week. Mijn excuses voor de vertraging!
THEMA-verslag: “Kabouters/Herfst”
Datum: 12/10/2009 – 16/10/2009
WERKEN – SPELEN – KNUTSELEN - LEREN
We speelden een hele week met kabouters, paddestoelen, nootjes en blaadjes.
Op maandag had Jules een gekke hoed op zijn hoofd. “Dat is een kaboutermuts”, zegt Jules. “Die heb ik zelf gemaakt!” Zo’n leuke muts wilden wij ook, dus gingen we onmiddellijk aan de slag…
Op dinsdag speelden we met het lied ‘Op een grote paddenstoel’. We mochten dit liedje uitbeelden en eindigden steeds met onze benen in de lucht. Dit was zo leuk dat we het telkens opnieuw deden.
We maakten ook onze eigen paddestoel waarin we als kaboutertjes konden wonen en koekjes bakken.
Op woensdag hadden we bezoek van 6 nieuwe vriendjes die ons klasje al eens kwamen bekijken. Wat een drukke dag met zoveel kapoenen in de klas!
Op donderdag deden we een spelletje met gekleurde blaadjes. De juf speelde een kabouter die in het bos allerlei blaadjes geraapt had. Wij mochten helpen om de blaadjes te sorteren.
Eindelijk was het vrijdag (het witte dagje). Vandaag gaan we naar het bos. Met onze laarzen aan gingen we op stap. We hebben blaadjes en nootjes geraapt en gingen op zoek naar kabouters.
Groetjes, juf Xenia
dagen
Speciale gebeurtenissen:
Maandag
-Verjaardag Alexander
-Fruitdag
Dinsdag
- turnen met juf Mieke
- verjaardag Fleur
Woensdag
Openklasdag: 6 nieuwe vriendjes op bezoek
Donderdag
Vrijdag
- turnen met juf Mieke
- uistap naar het bos
Volgendethema:
“het bos” → wie wil mag nog herfstvruchten of boekjes i.v.m. het bos (naamtekenen) meebrengen.
Opmerking!
Gelieve mutsen en sjaals te naamtekenen!
Kaboutermutsen maken
Jules met zijn kaboutermuts
Ons eigen kabouterhuisje maken
Onze nieuwe aanwinst: de schildersezel! Hierop kunnen we heel flink werken!!
Tellen met kabouters: op elke stip moeten we 1 kabouter leggen. (1-1relatie inoefenen)
Dan tellen we hoeveel kabouters er in deze paddenstoel wonen.
Spelen met een lied: "op een grote paddenstoel" ... en allebei de beentje HOPLA in de lucht
Ons kabouterbos...
Tijdens de openklasdag: 6nieuwe vriendjes op bezoek met hun mama en/of papa
Samen dansen!
Daan in onze kabouterpaddenstoel
Daan en het gekke kabouterhoedje... (het dak van ons smurfenkabouterhuis)
Met deze doos gaan wij een mooi kadertje maken!
Kabouter Kwebbel
Met juf Bernadet bouwden wij kabouterhuisjes..
Kabouters moeten ook eens gaan slapen, vind Maxim.
Lennert bakt kabouterkoekjes...MMMMMmmmmmmmm...
Louise met Kabouter Slaap
Daan met Kabouter Bril
Jonas met Kabouter Boos
als ons huisje klaas is, dan mag er en kaboutertje in wonen...
Een korte week en dubbel feest! Lennert stapte woensdag (blauwe dagje) de klas binnen met een aangepast t-shirt, nl. een voetbaltruitje met zijn naam en het cijfer '3' erop. Heel leuk! Van de juf kreeg hij daarbij nog een leuke kroon van Cars. We zongen liedjes en gaven Lennert allemaal een hele dikke kus. Ook ons verjaardagsvarken kwam weer op bezoek. We hebben liggen gieren en lachen, het is toch een gek varkentje hoor! Dan nog kaarsjes blazen en vuurwerk afschieten, HIEP HIEP HIEP HOERA!! We hebben ook heerlijke chocoladecake gegeten! En als cadeau koos Lennert een giraf en een rolfluitje.
Op het rode dagje was het de beurt aan Jonas. Maar o, jee! Jonas was er niet... Hij zal toch niet ziek zijn? Gelukkig kwam hij even later met papa de klas binnen. 'We waren de cake vergeten', vertelt hij. Jonas had een grote zak mee met 2 cake's erin, mmm...! Ook hij kreeg een mooie kroon, een kroon van dribbel. Hij was er heel fier op hoor! Jonas kon amper wachten tot hij op de verjaardagsstoel mocht gaan zitten. We hebben opnieuw onze liedjes gezongen en ook kwam ons varken de show weer stelen. Dan nog 3 kaarsjes tellen en blazen! Wat een leuk feest! Jonas koos een krokodil en een rolfluitje als cadeau. Dit liet hij aan alle vriendjes eens van dichtbij zien. Na de speeltijd hebben we van de lekkere cake gesmuld, nadien konden we nog eens dansen op het regenlied van Kabouter Plop.
We hebben veel verteld over het weer: zon, wolkjes, regen, donder en bliksem. We leerden ook een leuk liedje. Dat gaan we telkens zingen als we onze weerkalender invullen.
Deze week hebben ook ons eerste werkblad gemaakt! Daarbij moesten we de wolkjes blauw kleuren en de zonnetjes geel. Dat deden de meeste kleuters al heel flink, bravo!
Met stokjes maakten we regenmuziek. Soms ging het héél hard regenen en dan plots ‘drup drup …’, een paar druppels maar… Even later stonden we met onze voeten in de regen, zo stapten we in de (denkbeeldige) plassen door de klas. Leuk hoor!
Op aanvraag van Febe hebben we gedanst op het liedje ‘het regent’, van Kabouter Plop. En we kregen ook een poppenspel te zien waarbij Jules door wind en ging.
Verder hebben we nog 2 feestjes gegeven voor onze jarigen.
Groetjes, juf Xenia
dagen
Speciale gebeurtenissen:
Maandag
-lokale verlofdag
Dinsdag
- pedagogische studiedag
Woensdag
-turnen met juf Mieke
- verjaardag Lennert vieren
Donderdag
- verjaardag Jonas vieren
Vrijdag
Volgendethema:
“Herfst ” → wie wil mag herfstblaadjes en/of herfstvruchten meebrengen.
Opmerking!
12/10 → schoolfotograaf!!
14/10 → openklasdag:nieuwe peuters komen een kijkje nemen
16/ 10 → uitstap naar het bos: voorzie aangepaste kledij en laarzen!!
Regendruppels stempelen
Ons allereerste 'werkblaadje' -> wolkjes blauw en zonnetjes geel.
Heel flink!
Het weer met Jules
Puzzelen met onze weerkaartjes
Als afsluiter kregen we nog heerlijke oliebollen van 2K : 'mmmmmmmmmmmmmm....lekker!'
Op maandag zat Jules een beetje verdrietig in onze klas. Na al die knuffels van vorige week zou Jules nu ook wel eens een echt diertje in de klas willen. Maar onze Jules was kieskeurig hoor. Hij wou een groen diertje dat kon zwemmen en stappen en het moest ook 4 pootjes hebben.. Welk diertje zou dat nu zijn? ‘Een schildpadje’, zei Noah.
En plots toverde de juf 2 schildpadjes tevoorschijn! Eventjes was het heel stil in de klas. ‘Kijk, kijk’, klonk het toen… Wat deden die schildpadjes allemaal?!
Iedereen was dolenthousiast en zou heel goed voor onze diertjes zorgen. We kijken hoe de schildpadjes zwemmen, lopen en eten. Sommige kindjes waren wel een beetje bang toen de kleine schildpad naar hen toe kwam gelopen.. ‘Hé, doe hem weg!’, zei Febe terwijl ze op de bank sprong.
We hebben deze week een echt kunstwerk gemaakt. Een schildpad met boetseerklei! Dat was moeilijk. Eerst een bolletje rollen, dan platkloppen. En nadien worstjes rollen die we moesten versnijden om pootjes te maken. Nog een bolletje als hoofd en dan een piepklein staartje. Er waren werkelijk enkele prachtexemplaren bij!
We leerden ook een liedje over de schildpad (zie bijlage) Ook vertelde de juf het verhaaltje van Rollies schildpad (Bob de Bouwer). En wij oefenden de kleurtjes nog eens met een schildpadden-lotto-spel.
dagen
Speciale gebeurtenissen:
Maandag
Dinsdag
- turnen met juf Mieke
Woensdag
-turnen met juf Mieke
Donderdag
Vrijdag
Volgende thema:
Opmerking!
Er zijn heel wat jarigen op komst. Jonas (6/10->wij vieren dit op 08/10 met lekkere cake), Lennert (7/10), Fleur (11/10) en Alexander (12/10).
Wat zien we allemaal? schild (hun huisje), 4 pootjes, een staartjes en de kop
Ook Louise had een schildpadje meegebracht naar de klas
Scheuren en kleven
Een hokje voor de schildpad bouwen. Bravo Lars!
Schildpadjes boetseren
Maar de juf moest het toch eerst eens voortonen... Febe plakt de verschillende stukjes aan elkaar.
En dan eens helemaal zelf proberen!
Flink zo Lennert!
Nu nog de pootjes Febe..
Zelf een schildpad tekenen... Moeilijk hoor!
Kunstwerkje boetseren... Rollen, platkloppen en pootjes rollen..
Wat kon Emiel hard kloppen, zijn schildpad had een groot huisje.
Ilke vond het niet zo fijn dat haar hande vuil werden van de boetseerklei..
Maar Lennert toch, je moet het bordje schilderen, niet je handen! :D
In het grote aquarium konden we de schildpadjes goed zien zwemmen.
Kleuren herkennen en plaatsjes onthouden. Wat een moeilijk spelletje, maar wel leuk!
Een knuffel helpt de peuters overgangen naar nieuwe situaties te maken. Ook nu maakten we gebruik van deze speciale band. Het basisvertrouwen in hun knuffel heeft hen geholpen om sociale contacten aan te gaan met andere peuters. Via onze knuffel leerden we ‘samen spelen’.
Jules had zijn knuffeltje meegebracht, een lief klein hondje. Onze kapoenen konden toen vertellen aan Jules wie zij meegebracht hadden naar onze klas.
Juf vertelde ook de verhaaltjes ‘De knuffels van Jules’ en ‘Musti en zijn knuffel’. Wij dansten met onze knuffel op ‘Snuffeltje, Snuffeltje, mijn allerliefste knuffeltje’ (van Kabouter Plop).Wat was dat leuk!
Wij lieten knuffels springen, dansen, zoenen en nog zoveel meer. Soms wisselden wij eens van knuffel met een vriendje, want dat vonden wij niet zo erg! En wanneer we een beetje moe waren konden we in het knuffelhoekje gaan uitrusten. We hebben ook enkele leuke knutselwerkjes gemaakt.
Onze klas is nu een echt knuffelparadijs voor iedereen!
Vergeet zeker geen knuffel mee te geven op maandag.
We gaan de klas overladen met knuffels, want er komt een nieuw hoekje in onze klas. De knuffel- en snoezelhoek! (zorg dus voor een knuffel die een hele tijd in onze klas mag blijven.
Wanneer iedereen zijn eigen knuffel in de klas heeft is het ook zoveel leuker. Bovendien helpt dit kinderen in de sociale omgang!! :
"Mag ik jouw knuffel eens? Dan mag jij die van mij eens!"
"Kijk onze knuffels dansen samen!"
"Jouw knuffel wil naast mijn knuffel zitten."
"Mijn knuffel gaat frietjes eten, die van jou ook?"
"Mijn knuffel is een beer, die van jou een olifant"
...
Gelieve ook de naam van uw kind op de knuffel te schrijven!
Bij dit doe-liedje hebben we een appeltje gemaakt. In dit appeltje zit een gaatje, gemaakt door worm Willemijn. Juf tekent op 1 vinger een gezichtje van een worm. Terwijl we het liedje zingen, boort onze worm door het gaatje in de appel...
Onze lekkere week zit er op. Wat hebben wij veel kunnen proeven van de stukken fruit die jullie meebrachten. Nogmaals dank hiervoor!
Op maandag hebben wij al ons fruit verzameld in de fruitbox, wat hadden we veel lekkers! Elke dag mochten we een stukje proeven. We aten zelfs nectarine. Die zag er wel een beetje vies uit toen de juf dit in stukjes sneed. Maar mmmmm, wat was dit lekker!
Een hele week schilderen, papier frommelen, plakken en tekenen... Plots lagen er overal in onze klas stukken fruit. Nog snel alles bij elkaar kleven en kijk: mijne eigen fruitmand!
Op een dag zat er een gaatje in onze appel. Juf vertelde via een liedje wie daar woonde. Dat was worm Willemijn! Die maakt een gaatje in de appel en eet dan zijn buikje dik er rond. Wij kregen elk een appeltje en konden ons wormpje laten eten, mmm!
Verder waren er nog leuke verhaaltjes, spelletjes en tekeningen.
Groetjes, juf Xenia
dagen
Speciale gebeurtenissen:
Maandag
Dinsdag
- turnen met juf Mieke
Woensdag
-turnen met juf Mieke
Donderdag
Vrijdag
-verjaardag DAAN vieren
-namiddag: fruitsla met platte kaas eten
Volgende thema:
‘knuffels’→ iedereen mag een knuffel meebrengen op maandag! Deze mag dan enkele weken in onze klas blijven. (voorzien van naam!)
Opmerking!
Gelieve er op te letten dat uw kind broeken draagt die hij zelf aan en uit kan doen.
bananen stempelen
Fruit: kijken, voelen, benoemen.
kleuren Welk stukje fruit is rood? Misschien een appeltje? Druifjes: papier frommelen en plakken
MMMmmm, appelsientjes proeven!
Kiwi: dat lusten enkel kindjes niet zo graag ...
Liedje: Wormpje Willemijn
Ons liedje, de kindjes hebben hun appeltje meegekregen waarmee ze op dit liedje kunnen spelen. Op hun vinger teken ik dan het gezichtje van wormpje Willemijn!
Wat hadden we het weer fijn vandaag. Daan is 3 jaar geworden! Al moet hij er zelf nog aan wennen, want zei nog steeds dat hij maar 2 jaar is. Maar toen kon hij tellen: 3 kaarsjes, 3 keer vuurwerk maken, 3 keer het verjaardagsvarken laten zingen en op 3 liedjes dansen.
Onze jarige was heel fier op zijn kroon, hij heeft er een hele dag mee rondgelopen!
'Ik ga de taart halen', zei de juf. Plots was ze er weer met de verjaardagstaart. Maar 'hé, wat was dat? een piepklein taartje...?'. Die juf toch, ze heeft ons weer gefopt! In plaats van de grote taart tevoorschijn te toveren staat er een heel klein taartje, net genoeg plaats voor 3 kaarsjes... Daan telt 3 kaarsjes en zet ze op zijn taartje. Nog een liedje zingen en dan 'fffffffff', 1 keer blazen en alle kaarsjes waren uit! Bravo, Daan!
Toen kwam de echte verjaardagstaart tevoorschijn, want ja hoor, daar zitten cadeautjes in verstopt. En natuurlijk ook een rolfluitje. Daan kon maar niet kiezen: een vrachtwagen? of toch maar het eendje? hmmz, de trompet is ook wel leuk... Wat spijtig dat hij maar 1 ding mocht kiezen. (aan de mama en papa van Daan: ik heb gemerkt dat Daan zijn geschenkjes onder zijn stoeltje is vergeten, maandag (op het gele dagje) krijgt hij dit zeker en vast mee naar huis! Hopelijk kunnen julle hem geruststellen)
Hiep Hiep Hiep HOERA!! Smullen smullen en nog eens smullen. Deze week hebben we al veel geproefd in onze klas, maar dit was toch wel SUPER lekker! Daan bracht voor iedereen een potje pudding mee, van Paula met haar zonnebril! MMMMMMMMMMMMMMMMMMmmmmmmmm.....
Daan kreeg van alle vriendjes nog een dikke zoen.
En juf vertelde het verhaal 'Feest in het bos' van Kabouter Plop.
Plots toverde onze juf een verjaardagstaart tevoorschijn. "Maar juf, een taart zonder kaarsjes? Dat kan toch niet!"
Noah mocht zelf 3 kaarsjes uit de doos tellen en de taart hiermee versieren.
We zongen nog een liedje en dan blazeeeeuhn!!
Maar dit was nog niet alles, in de verrassingstaart zaten leuke cadeautjes verstopt. Zoveel leuke dingen. Moeilijk om te kiezen hoor! Noah koos een vrachtwagen en een rolfluitje.
Onze jarige trakteerde iedereen op heerlijke taart. Mmmm smullen!!
Als afsluiter van dit feest vertelde de juf uit het boek van Noah. 'Een boekje over een stoute vogel', verklapte Noah ons al.
Deze week leerden wij enkele kleuren kennen. Elke dag een andere kleur. Want de dagen hebben bij ons een kleurnaam! Maandag is geel, dinsdag is groen, woensdag is blauw, donderdag is rood en vrijdag is wit. Zo kunnen wij gemakkelijk vertellen welke dag het is!
Wij merkten al snel op dat alles in onze klas een (verschillende) kleur had.
Maandag gingen we op zoek naar gele dingen. Febe vond als eerste een gele blok, dat was echt niet gemakkelijk hoor.
Elke dag maakten we werkjes in de juiste kleur. Op de gele dag tekenden we rond en rond en rond. En ja hoor, daar was ze dan: de gele zon! We maakten ook andere mooie werkjes: een groene kikker, een blauwe wolk en een rode bloem. Wij mochten deze stempelen, scheuren en plakken, verven.
Wij maakten ook kennis God, Moeke Maria en kindje Jezus. Shhht, we moesten heel stil zijn, dan mocht het kaarsje branden en leerden we een gebedsliedje.
Verder hebben we nog heel, heel, veel gespeeld met onze nieuwe vriendjes. We kregen van onze juf ook enkele leuke verhaaltjes te horen.
dagen
Speciale gebeurtenissen:
Maandag
Dinsdag
- turnen met juf Mieke
Woensdag
-turnen met juf Mieke
- verjaardag NOAH (3j.): Wij hebben voor Noah liedjes gezongen. En kregen van hem een heerlijk stuk taart. (Vandaar dat onze koek niet opgegeten was) Het was een heel leuk feestje, Noah had een mooi prentenboek mee dat de juf heeft voorgelezen. Hij heeft een vrachtwagentje als cadeau gekozen!
Donderdag
Vrijdag
Volgende thema:
‘ mmmm, fruit’ → iedereen mag een stukje fruit meebrengen op maandag! Hiermee maken we dan fruitsla. Lekker smullen!!
Dinsdag was wel een heel speciaal dagje voor velen onder jullie! Zowel voor mama's, papa's als voor de kindjes was dit een grote dag!
Wat hebben we ene leuke week gehad. Een krachtige start.
Zal ik jullie eens vertellen wat wij deze week al deden?
Eerst gingen we op ontdekking in de klas. We speelden in alle hoekjes en maakten overal een rommeltje. Wat is het leuk om zoveel nieuw speelgoed te hebben!! Popjes, blokken, puzzels, rijgparels, auto's, fietsjes, en nog veel meer! Plots klonk er een vrolijk liedje door onze klas, het opruimlied van Musti!! "Nu is het tijd om de klas weer op te ruimen", zei onze juf, "want er zijn nog veel andere leuke dingen te doen op school".
Wij hebben de vriendjes van onze klas leren kennen, 16 leuke kindjes bij elkaar! Oh nee, 17 eigenlijk,want er is ook nog Jules de klaspop! De dikke vriend van ieder kind! Jules zal altijd in ons klasje zijn en zal ons helpen om alles te leren en te ontdekken. Wij mochten een kenteken kiezen, zo weten wij welke spullen van welk kindje is. Ook leerden we de beweegliedjes 'goeie morgen' en 'tot morgen'. En we kunnen al vertellen welk weertje het buiten is. Als afsluiter van de dag vertelde de juf mooie verhaaltjes.
In onze klas aten we koekjes en konden we eens drinken. Onder de middag konden we dan boterhammetjes eten of gingen even bij oma/opa/mama/papa eten. En daarna mochten wij terug in de klas voor nog meer leuke dingen.
Toen maakten wij ook knappe werkjes met de juf. Met vingerverf schilderden we een huis, we kleurden mooie kleurplaten en mochten figuurtjes kleven. Iedereen was dolenthousiast!
Op woensdag leerden mij een nieuwe juf kennen, Juf Mieke. Dat is onze turnjuf, zij gaat elke dinsdag en woensdag met ons turnen. SUPERLEUK!!!
In onze klas en tijdens onze uitstapjes trek ik regelmatig foto's van jullie kindjes.
Als gevolg van de wet op de privacy van 8 december 1992, heeft iedereen het recht om gegevens of foto's met betrekking tot zijn eigen persoon of zijn/haar minderjarige kinderen, van deze site te laten verwijderen.
Indien u dit wenst, gelieve me via bovenstaande link een mailtje te sturen.