Inhoud blog
  • Stage
  • Werkplekleren 8
  • Werkplekleren 7
  • Werkplekleren 6
  • Werkplekleren 5
    Zoeken in blog

    Tine's little dreams
    ~kleuterjuf in spe~
    03-12-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stage
    De voorbije week had ik stage. Zowel de kinderen als ikzelf vonden het een leuk thema om rond te werken. ‘Sinterklaas en Zwarte Piet.’ Op maandag werkten we rond de lekkernijen. De winkel werd geopend met een zelfgemaakte pepernotenfabriek. In de namiddag hebben we speculaas gemaakt. Op dinsdag werkten we rond speelgoed. Het speelgoed werd gesorteerd in verschillende groepen. De zwart-wit foto van het speelgoed werd bij de juiste gekleurde foto gelegd. We maakten een speelgoedfototoestel. Woensdag stond in het teken van de zak van Sint en Piet. We schilderen de zak met behulp van blokken en auto’s. In speelgoedboekjes zochten we cadeautjes. Op het einde van deze korte dag hebben we een liedje geleerd voor Sint en Piet. Op donderdag hadden we turnen. Tijdens turnen deden we allerlei pietenoefeningen. In de namiddag werden de pakjes in de juiste schoorsteen gegooid. We hebben zelf een schoentje gevouwen voor bij de schoorsteen. De laatste dag, vrijdag, behaalden we ons pietendiploma. De week werd afgesloten met een poppenkast voor mijn stageklas, de stageklas van de andere stagiair en de peuters. De poppenkast werd gespeeld door de andere stagiaire en mezelf. De kleuters vonden het geslaagd. Bij deze laat ik ook weten dat dit mijn laatste blogbericht is. Ik heb mijn schoolopdracht volbracht. Via deze weg wil ik jullie bedanken om mijn pagina te liken en mijn berichten te lezen.

    03-12-2017 om 18:53 geschreven door Tine  


    28-11-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Werkplekleren 8

    Hier nog een blogbericht over werkplekleren van vorige week.

    Het is de tijd van het jaar! Sinterklaas en Zwarte Piet zijn in het land dus ook in de klas. In mijn stageklas hebben ze vorige week al volop rond dit thema gewerkt.

    Vorige week dinsdag hebben de kleuters een nieuw spel geleerd. Aan de hand van opdrachtkaarten moesten de kleuters de juiste cadeautjes op de zak van Zwarte Piet leggen. Er werden ook kleurplaten ingekleurd.

    In de klas hingen er slingers en stond er een kleine schoorsteen. De poppenhoek was nu even het huis van de Sint. De kleuters vinden het leuk om zich in te leven in iemand anders.

    Deze week doe ik stage rond dit thema. De juf van de klas en ikzelf hebben onze activiteiten wat op elkaar afgestemd.

    28-11-2017 om 19:59 geschreven door Tine  


    17-11-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Werkplekleren 7
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Deze week had ik terug werkplekleren. De klas is nog steeds een dokterspraktijk.

    Dinsdagvoormiddag zochten de kleuters naar rijmwoorden. Er werd gerijmd met behulp van voorwerpen en afbeeldingen. Rijmen is niet voor elke kleuter evident om te doen.

    Elke kleuter schilderde zijn/haar eigen ziekenwagen met zwarte wielen, een zwaailicht en een rood kruis.

    In de namiddag maakten de kleuters kennis met samengestelde woorden. Zoals je op de foto ziet, werd dit gedaan met behulp van kleine puzzels. Voorbeeld : zak en doek vormen samen zakdoek.

    Voor dat het tijd was om naar huis te gaan, las de leerkracht een verhaal voor. Het verhaal was bedoeld voor een bepaalde kleuter in de klas. Die kleuter wordt eind november geopereerd. Het verhaal Lucas en de slaapdokter vertelt hoe een operatie verloopt.l

    17-11-2017 om 21:58 geschreven door Tine  


    13-11-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Werkplekleren 6
    Vorige week was mijn stageklas even een dokterspraktijk. Er werd gewerkt rond ziek zijn, de dokter en de tandarts. De huishoek was een dokterspraktijk. In de winkel konden de kleuters medicijnen kopen. In een dokterspraktijk zijn er dokterstassen aanwezig. De inhoud van zo’n tas werd besproken. Voor sommige kleuters nieuwe voorwerpen, voor andere gekende (stethoscoop, thermometer, pincet ...). De kleuters tellen en sorteren de verschillende pillen. Verschillende knopen en bolletjes stellen de pillen voor. Er waren allerlei boeken omtrent het thema.

    Bijlagen:
    B9EDD3CD-8AA9-439B-AC5F-1F407F0EA446.jpeg (941.2 KB)   

    13-11-2017 om 22:26 geschreven door Tine  


    29-10-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Werkplekleren 5
    Woensdag 25 oktober was het grootouderfeest. Op zolder (de turnzaal op het tweede verdiep) stond er een kist met allerlei materialen in. Elk materiaal stond symbool voor een bepaalde dans van de kleuters. Mijn stageklasje danste op ‘Wat doe je als het binnenregent?’ van K3. In de kist zat er een emmer voor als het weer eens binnenregent. Donderdag 26 oktober gaf ik zelf allerlei activiteiten. Ik heb het boek ‘Sorry voor een tweede maal gelezen. Er was een hoek met twee knuffels, een stuk zilverpapier (glimmend ding) en enkele prenten, zodat de kleuters het verhaal konden naspelen. Ik heb met enkele groepjes een teloefening gedaan. In de turnles hebben de kleuters een parcours afgelegd. Daar het thema ‘Vriendschap’ was, heb ik hen het versje ‘Vriendjes bij elkaar’ aangeleerd. Om de dag af te sluiten was er een kimspel. Een spel rond plaatsbegrippen dat de kleuters hebben gespeeld met dobbelstenen. Op vrijdag 27 oktober hebben we het versje nog eens gedaan, maar met bewegingen bij. Doorheen de dag hebben de kleuters aan de vriendschapsboom gewerkt. Hun handafdruk was een blaadje van de boom. Normaal moet de boom dan 19 blaadjes hebben, maar er waren 7 kleuters afwezig. Ook op vrijdag is er turnen. Deze keer werkten we rond samenwerken.

    29-10-2017 om 12:14 geschreven door Tine  


    24-10-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Werkplekleren 4

    Meestal ben ik enkel op dinsdag op mijn stageschool, maar deze week ben ik elke dag aanwezig. Ik geef deze week namelijk ook zelf activiteiten.

    Gisteren heb ik nog een dag allerlei dingen geobserveerd. De juf van mijn klas heeft nog een werkblaadje gemaakt over groot en klein in thema Herfst. (Een foto van de herfstmannetjes van vorige week vind je in bijlage)

    Er werd aan de kleuters ook al verteld dat we deze week gaan werken rond 'Vriendschap en samenwerken'. Als eerste activiteit binnen dit thema hebben de kleuters elkaars handen gemasseerd. We keken ook naar een filmpje over samenwerken bij mieren.

    Vandaag zijn we in de voormiddag samen met twee andere klassen naar de Minard geweest. Daar was er een voorstelling voor kleuters, namelijk 'Hut'. De voorstelling ging over een broer en zus. De broer woont in een boomhut. Zus kwam op bezoek om een cadeau voor oma te maken.

    In de namiddag heb ik zelf allerlei activiteiten gegeven. Eerst heb ik het boek 'Sorry' voorgelezen. Aan de hand van vragen en het chronologiseren van prenten kon ik kijken of de kleuters de essentie van het verhaal begrepen.

    Daarna heb ik vier kleuters bij mij genomen om het tellen tot 6 te herhalen. Elke kleuter kreeg een beer (papier). Na het gooien van de dobbelsteen wisten ze hoeveel knopen ze aan de beer moesten geven. Hierbij heb ik ook gewerkt rond de begrippen meer en minder.

    Na deze activiteiten was het tijd voor speeltijd en koek/fruit en drank. Om de dag af te sluiten hebben we met alle kleuters nog eens geoefend voor het grootouderfeest morgen.









    24-10-2017 om 21:33 geschreven door Tine  


    18-10-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Werkplekleren 3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In mijn werkpleklerenklas zijn er enkele anderstalige kinderen. Niet enkel in mijn klas, maar ook in andere klassen en scholen heb je gemengde talenklassen.

    Sommige kinderen hebben snel het Nederlands onder de knie, voor anderen is het moeilijker. Nederlands als tweede taal leren is geen evidentie.

    Op mijn school is er een zorgteam aanwezig om de leerkrachten te kunnen helpen in het verwervingsproces van de Nederlandse taal.

    Gisteren heb ik een sessie met de zorgmeester geobserveerd. Hij werkte met grote woordkaarten. Op de woordkaarten stonden allerlei woorden met bijhorende prenten in het thema 'Herfst'. Bij zo een sessie merk je direct welke kleuters de taal al goed onder de knie hebben. Als de kleuter leergierig is, is dat altijd een pluspunt. Kleuters die het moeilijker hebben, kan je altijd extra opdrachten aanbieden.

    Het is ook niet evident om met anderstalige ouders te communiceren. Je wil zowel als leerkracht en als ouder op de hoogte zijn. Werken met pictogrammen, uitbeelden of aanwijzen helpt hierbij.



    Als er iemand tips heeft om zowel de kleuters als de ouders op een andere manier te helpen, mag je het mij altijd laten weten.

    18-10-2017 om 21:33 geschreven door Tine  


    10-10-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Werkplekleren 2

    Zoals beloofd een bericht over het thema 'Herfst'. In mijn stageschool werken ze in oktober enkele weken rond dit thema. Je kan hier op veel manieren rond werken. Voor elk leergebied (vak) bestaan er verscheidene activiteiten. Elk kind vindt het leuk om hierover te leren. De kans is groot dat de kleuters zelf materialen kunnen meebrengen om te gebruiken in de klas. Ze kunnen hun avonturen omtrent het thema vertellen aan hun klasgenoten.

    Dankzij de materialen van de leerkracht en de kinderen is er in de klas een echte herfstsfeer (zie foto).

    Vandaag was ik terug aanwezig in mijn stageklas. We hebben in de voormiddag een herfstwandeling gemaakt tot aan de Bijloke(tuin). De kleuters vonden dit zeer leuk. Ze hebben de voorbije weken al heel wat kennis opgedaan over de herfst. Het was voor hen een echte ontdekkingstocht. Tijdens de wandeling stopten we af en toe om een bladsoort, een boom, een dier, een vrucht ... te bespreken en te benoemen (zie foto).

    In de namiddag hebben enkele kindjes hun herfstmannetje gemaakt. Elk kind kreeg een A4-blad waarop ze met blaadjes en takjes hun lichaam konden samenstellen.






    10-10-2017 om 21:42 geschreven door Tine  


    07-10-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Werkplekleren 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hier ben ik weer!

    Vandaag vertel ik jullie wat meer over mijn stageschool van dit semester. Ik leg ook kort uit wat werkplekleren is.


    Mijn stage doe ik op de IVG-school te Gent. IVG staat voor Inspirerend - Vrijdenkend - Geëngageerd. De school is gelegen in het centrum van Gent. Men geeft daar kwaliteitsonderwijs van 2,5 tot 18 jaar. Je kan daar met andere woorden kleuter-, lager en middelbaar onderwijs volgen.

    Daar ik de opleiding kleuteronderwijs volg, ga ik wat meer vertellen over de kleuterklassen. Er zijn vijf kleuterklassen in de IVG-school. Een peuterklas, een eerste kleuterklas en drie gemengde kleuterklassen. Er is een eerste-tweede kleuterklas en twee tweede-derde kleuterklassen. Ik loop stage in de eerste-tweede kleuterklas.

    Dinsdag 3 oktober ben ik de eerste keer op werkplekleren geweest in die klas. Ik heb kennis gemaakt met de leerkrachten en de kleuters. Gedurende het eerste semester ga ik een achttal keer op werkplekleren in dezelfde klas.

    Werkplekleren is zoals het woord letterlijk zegt leren op je werkplek. Observeren , helpen, leren ...

    In mijn stageklas zitten er zes eerste kleuters en twaalf tweede kleuters. Achttien kleuters, achttien persoonlijkheden die samen een geheel vormen. De week van 23 oktober ga ik 2,5 dagen werken rond vriendschap en gevoelens met hen. Ik kijk er alvast naar uit!

    Zoals elke kleuterklas zijn er ook in deze klas verschillende hoeken aanwezig. Hoeken waarin de kleuters kunnen spelen en leren.

    Op de foto zie je de meest klassieke hoeken. Elke leerkracht kleedt de hoeken en de klas in zoals hij/zij dat wil. Je kan je hoeken aanpassen naargelang je belangstellingscentrum (thema). Ook ik ga ervoor zorgen dat mijn thema aanwezig is in de klas. Ik ga dit doen door mijn klas te decoreren en de hoeken te verrijken.


    Volgende week dinsdag vertel ik jullie wat meer over het thema waarmee ze momenteel bezig zijn.


    Tot gauw!


    Bijlagen:
    hoeken.JPG (55.7 KB)   

    07-10-2017 om 17:02 geschreven door Tine  


    04-10-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag van de leerkracht

    Morgen, 5 oktober is het de 'Dag van de leerkracht'.

    Een dag waarop alle leerkrachten in de bloemetjes worden gezet. Op deze dag wordt ook wereldwijd stilgestaan bij het belang van het onderwijs.

    Niet alleen de directie moet zijn/haar leerkrachten in de bloemetjes zetten. Ook de collega's, ouders of kinderen kunnen de leerkrachten in de bloemetjes zetten.

    Je kan dit doen door het geven van een leuke/lieve boodschap of een kleine attentie.


    Moet je wachten tot op de 'Dag van de leerkracht' om de leerkracht in de bloemetjes te zetten? Neen, helemaal niet. Een complimentje wordt altijd geapprecieerd.







    04-10-2017 om 22:46 geschreven door Tine  




    Archief per week
  • 27/11-03/12 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs