Gemeentelijke Basisschool
Archief per maand
  • 08-2013
    Inhoud blog
  • Lentefeest (6-jarigen) en Feest Vrijzinnige Jeugd (12-jarigen)
  • Eerste leerjaar : Met Knubbebeer naar Zedenleer.
  • Wat het vak N.-C. Zedenleer in het basisonderwijs beoogt.
  • Wie is de juf?
    Mijn favorieten
  • Gemeentelijke basisschool
  • WERELDKIDS is een project van leerlingen van niet-confessionele zedenleer.
  • Wij en de wereldgodsdiensten.
  • UNICEF : samen voor kinderen.
  • OXFAM
  • WWF
  • Artsen Zonder Grenzen (AZG)
  • School op wielen - Mobile school (straatkinderen)
  • Wij en vrede
  • Millenniumdoelstellingen
    Startpagina !
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    adverteren
    www.bloggen.be/adverte
    Juf Patricia en de kinderen heten u van harte welkom in de zedenleerles.
    23-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lentefeest (6-jarigen) en Feest Vrijzinnige Jeugd (12-jarigen)

    Lentefeest / Feest Vrijzinnige Jeugd

    Volgt je kind niet-confessionele zedenleer?

    lentefeest - feest vrijzinnige jeugdLentefeest

    Met het Lentefeest zetten 6-jarigen op een feestelijke manier de eerste symbolische stappen in een wereld, waar het leven wat ernstiger wordt. De kleutertijd is voorbij en daar zijn de eerste leerjaren en ook de eerste levensvragen. De overstap naar de grote school is gezet.

    Feest Vrijzinnige Jeugd

    De 12-jarigen zijn op een belangrijk moment gekomen in hun leven. Ze zijn geen kinderen meer en ook nog geen volwassenen. Het Feest Vrijzinnige Jeugd symboliseert het afscheid van de kindertijd en wijst op de openstaande deur naar de volwassenheid.
    Tijd om te feesten

    Door samen het Lentefeest en het Feest Vrijzinnige Jeugd te vieren, laten kinderen, jongeren en volwassenen aan elkaar zien dat ze niet alleen staan met hun humanistisch-vrijzinnige overtuiging.
    Beide Feesten worden georganiseerd door plaatselijke HVV-afdelingen of door erkende organisatiecomités. Wil je dat jouw kind ook deelneemt aan het Lentefeest of het Feest Vrijzinnige Jeugd? Dan kun je steeds terecht bij de betrokken leerkracht Zedenleer. Die persoon helpt u heel zeker heel graag en met heel veel plezier verder ;-)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste leerjaar : Met Knubbebeer naar Zedenleer.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Eerste leerjaar : Met Knubbebeer naar Zedenleer.

    Ieder schooljaar leren de kinderen van N.-C. Zedenleer van het eerste leerjaar  Knubbebeer, de beer van Zedenleer, kennen.

    Knubbe is een echte knuffelbeer die in het eerste beerjaar Zedenleer volgt. Hij heeft een wit T-shirtje aan met daarop een fakkel, het teken van vrijzinnigheid.

    Zijn hartsvriendinnetje sinds de kleutertijd, Froezel, volgt R.K. Godsdienst.

    De verhalen over Knubbe zijn een aanknopingspunt om met de kinderen te praten over wat zij komen doen in de lessen Zedenleer. Want zij hebben de keuze voor Zedenleer niet zelf gemaakt.

    Voor hen is het soms heel moeilijk te begrijpen wat er met hen en rond hen gebeurt. Praten over wat met Knubbe gebeurt, is een stuk gemakkelijker.

    De thema’s die in de verschillende hoofdstukken aan bod komen zijn telkens aanknopingspunten om diverse morele thema’s met kinderen te bespreken. De thema’s sluiten aan bij het leerplan NCZ lager onderwijs en handelen o.a. over: identiteit, leren en recht op onderwijs, verschillende levensbeschouwingen, weerbaarheid, het uitdrukken van gevoelens en gedachten, gezin en familie, artistieke expressie, omgaan met diversiteit, vriendschap, een mening vormen en uiten, media en reclame, de gelijkwaardigheid tussen jongens en meisjes.

    Om met het boek aan de slag te gaan in het eerste leerjaar is Knubbe de pop van de hele klas. Voor ieder hoofdstukje zijn er werkvormen uitgewerkt en werden werkblaadjes voor de leerlingen gebundeld in een werkmapje.

    Naast het boek, de werkvormen en de werkblaadjes voor de leerlingen werd eveneens een bijhorende CD met liedjes gemaakt, een groeipuzzel en een poster. 

    Bron : www.ribz.be






    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat het vak N.-C. Zedenleer in het basisonderwijs beoogt.

    Wat het vak N.-C. Zedenleer in het basisonderwijs beoogt :

    De lessen N. C.- Zedenleer richten zich tot kinderen van ouders die niet tot een kerk of religie behoren

    Aan de hand van concrete situaties, de actualiteit en verhalen die aansluiten bij de leefwereld van het kind, willen we hen (helpen) opvoeden tot autonome en kritisch denkende mensen waarbij er steeds wordt nagestreefd naar grote betrokkenheid en verbondenheid met zichzelf, met de andere(n), met voorwerpen en materialen, met de groep, de samenleving, de culturen, het levensgeheel en de natuurlijke kringloop.

    Kinderen leren zich inleven in de gedachten en gevoelens van anderen en gaan hun eigen gevoelens en gedachten onderzoeken want… onverschilligheid doodt!!!

    Aan de hand van democratische werkvormen, levendige oefenstof, kennis, inzicht, attitudes en vaardigheden brengen we onze normen en waarden over en zal ieder kind een persoonlijkheid ontwikkelen die zichzelf realiseert en niet nastreeft iemand anders te zijn. Het kind gaat zelf op ontdekking en zal zo de morele waarden beter integreren en toepassen.

    ° Niemand heeft de waarheid in pacht.

    ° Iedereen heeft het recht zijn mening te hebben en die ook te verdedigen.

       De mening van elke leerling is belangrijk én telt! De leerkracht heeft niet het het recht zijn mening op te dringen.

    ° Vrij onderzoek dient als hoeksteen in ons nooit aflatende zoektocht.

    ° Op een a- dogmatische manier stellen we de mens en het geluk van de mens en zijn bestaan centraal en leren we op 

       op een fijne manier met iedereen  om te gaan.

    ° Het de taak is van de mensen, hier en nu, om te streven naar een verdraagzame en rechtvaardige wereld zonder           fanatisme en het engagement om mee te bouwen aan een humanere wereld.

    ° Respect en verantwoordelijkheid voor zichzelf en voor de andere(n) opbrengen.

    ° Actief leren staat centraal: de kinderen krijgen de kans om zelf te verkennen en te exploreren.



    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wie is de juf?

    Beste ouders, leerlingen, lezers en geïnteresseerden...

    Op deze klassenpagina komen jullie meer te weten over wat er zoal gebeurt in onze lessen niet-confessionele zedenleer.
    Voor velen soms toch een mysterieus vak.  
    Tijd dus om daar verandering in te brengen!
    Volg onze avonturen, hersenspinsels en discussies die door juf Patricia geanimeerd worden. 





    Bijlagen:
    DSC_0001%20(2).jpg (37.3 KB)   


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Zoeken in blog



    Zoeken in blog


    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    marathonrocker
    www.bloggen.be/maratho
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • Zedenleer op youtube


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!