Inhoud blog
  • Stage peuter - 1KK (klaarzetten van de klas)
  • Stage peuter - 1KK (week 1)
  • Stage peuter - 1KK (voorbereiding)
  • Voorstelling
  • Stage peuter - 1KK (week 2)
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Juf Kaatje

    16-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stage peuter - 1KK (klaarzetten van de klas)

    Met de sleutel van de school trok ik op zaterdag naar mijn klasje. Ik had op voorhand als eens rondgekeken en in mijn hoofd een plan gemaakt wat ik in de klas zou brengen, veranderen, ... om de klas het thema 'zingen en dansen' te laten uitstralen. Op zolder vond ik enkele buizen die ik zeker zou kunnen gebruiken. Ook mijn (zelfgemaakte) muziekinstrumenten konden van dienst zijn. Alles ingeladen in mijn auto vertrok ik richting Wevelgem.

    In de gymzaal stond een podium die ik zou gebruiken in de klas. het podium was wel redelijk zwaar, dus was het een zware taak om deze in de klas te krijgen. Maar met doorzettingsvermogen bereikt de slak de ark!
    eenmaal het podium op zijn plaats ston nam ik de buizen om een constructie te maken. In mijn hoofd zag ik het podium voor mij dat ik wou in mijn klas. Ik probeerde dan ook zo goed mogelijk dit podium na te maken. Na wat zwoegen en proberen lukte het me toch aardig om een mooi podium in de klas te verkrijgen.
    Als versiering had ik enkele prenten mee die ik ophing in de klas. Ook muzieknoten werden overal rondgehangen. Aan de deur van de klas hing een prent met het thema opgeschreven. Dit omdat kinderen (aan de hand van de prent) en ouders (opschrift en prent) zouden weten wat er in ons klasje afspeelt.

    Vanuit mijn school kregen we de opdracht om een bewegingshoek in onze klas te brengen. In de klas was er al een ballenbad aanwezig, maar dit initiatief kwam niet van mij. Ik besloot dus om in het ballenbad enkele dozen op verschillende hoogtes te hangen. Daar zouden de kinderen de balletjes door kunnen werpen. In sommige dozen waren gaten en in andere weer niet. Buiten het ballenbad maakte ik een soort van bowlingspel. Met gekleurde rolletjes van verschillende groottes die dienden als kegels en ballen uit het ballenbad. Om te voorkomen dat alle ballen uit het ballenbad zouden verdwijnen en in de klas rondslingeren nam ik een zak waar ik drie ballen in stak. De ballen uit de zak mochten de kinderen alleen maar gebruiken om de kegels omver te gooien. Op de grond maakte ik met plakband kruisjes. Daar konden de kinderen dan hun kegeltjes opzetten.

    De muziekinstrumenten kregen een plaats op een tafeltje dicht bij het podium. Niet alle instrumenten konden op het tafeltje, dus besloot ik om mijn valies naast de tafel te zetten. Daarin staken ook nog enkele muziekinstrumenten.

    Wanneer ik zag dat alles in orde was nam ik het overige materiaal die ik niet had gebruikt terug mee naar huis. Ik sloot de klas en de school af en was tevreden over het gedane werk. Ik kon nu met een gerust hart slapen en naar maandag verlangen!

    16-01-2008 om 17:22 geschreven door juf kaatje  


    08-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stage peuter - 1KK (week 1)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik begon met een kleine onzekerheid aan mijn stage. Het was een van mijn belangrijkste stages, dus moest alles wel goed verlopen! de eerste dag was de dag waar ik wel een beetje tegenop zag. Ik moest namelijk inspelen op de kinderen, goed observeren wat hen bezig hield, ... maar dankzij de hulp van mijn mentor Marieke liep alles in goede banen. Ik deed de nodigste taken zoals de toiletbezoeken, de ronde, ... en ik had ook enkele activiteiten voorzien zoals een kringgesprek rond het meegebrachte materiaal en een verhaal. Het verhaal heb ik verandend in een verhaal van Bob de Bouwer. Een van de kinderen had namelijk Bob De Bouwer meegebracht en ik vond het gepast om dit verhaal voor te lezen. De kinderen waren er dan ook erg door gefascineerd. Een aanzet tot een bc misschien?

    De volgende dag had ik terug enkele activiteiten voorbereid, maar nog niet in een bepaald bc. Tot plots Marieke de radio aanstak en ze een cd'tje van Mega Mindy liet spelen. De kinderen waren dol enthousiast en ik besloot om daarop in te spelen. We dansten en zongen erop los. Het werd een muzische dag vol spelletjes, zang en dans.
    Toen de kinderen naar huis vertrokken om te eten besprak ik alles nog even na met Marieke. ze vond het een goed idee om het bc 'zingen en dansen' uit te werken.

    We gingen stap voor stap te werk. (op aanraden van Marieke) Het zijn peuters en eerste kleuterklassers in de klas, dus moest ik langzamerhand het bc gaan opbouwen. Ik had wel al een doel voor ogen: een videoclip maken met de kinderen.
     
    In de namiddag toonde ik een videoclip van K3, waar er enkele belangrijke beelden in te zien waren. Ik probeerde om de zintuigen te stimuleren. Zoals 'zien' en horen'. Het was een moeilijke opgave om dit duidelijk te maken aan de kinderen. We splitsen de klas op in drie groepen. Een groepje mocht telkens meekomen met mij, terwijl Marieke zich ontfermde over de rest van de groep.
    Ik nam ze mee naar de computer waar ik de videoclips afspeelde. Een keer met de beelden en het geluid, een keer zonder beeld (de kinderen sloten hun ogen) en een keer met beeld, maar zonder klank. 
    Na het bekijken van de viedoclips, probeerde ik hen duidelijk te maken dat we een videoclip zouden maken. Ik toonde hen eens voor, hoe we tewerk zouden gaan. In mijn laptop zat een camera. Ik legde de camera aan en de kinderen konden zichzelf op de computer zien.
    Het was erg grappig om hun gezichtjes te zien, wat een verwondering! We zongen samen een lied en daarna liet ik het lied afspelen. Ze vonden het echt leuk om zichzelf bezig te zien. Ik deed dit ook met de tweede en derde groep.

    We hielden erna een kort gesprekje. De kinderen vertelden aan Marieke wat ze gezien en gehoord hadden. Het was leuk om te horen wat een fantasie kinderen gebruiken. Ik toonde de clipjes aan hen. Daarna vroeg ik hoe we dit nu hadden gedaan.
    Een klein stukje van de conversatie:

    - kinderen: We hebben erin gekropen!
    - Kaatje: Hoe heb je dat gedaan?
    - Kinderen: ja, er er is daar een deurtje aan.
    - Kaatje: Waar is dat deurtje?
    - Kinderen: daar!

    Zoals je ziet hebben kinderen héél veel fantasie. Het is wel leuk om daarop in te gaan spelen.

    De volgende dagen hebben we vooral gaan werken rond de zintuigen.Ik heb verschillende spelletjes gespeeld met hen waar hun zintuigen werden aangesproken. En een tip: Ga kinderen uitdagen. Zeg dat ze iets niet kunnen, of dat je het niet geloofd en ze gaan extra hun best doen om het te bewijzen dat ze het wel kunnen.

    We hebben de week afgesloten met een wiskundespelletje. Ik nam Sam de klaspop erbij en Sam gign eens op de stoel zitten, of onder de stoel, naast de stoel, ... Er kwam ook een liedje aan te pas, die ik begeleide op mijn gitaar. De kinderen moesten dan zeggen of Sam nu OP de stoel zat of Naast de stoel, ...
    Na een tijdje oefenen deden we het anders. Nu moest een van de kinderen op de stoel komen zitten goed luisteren naar wat ik zei. Dan moesten ze de juiste positie innemen die ik zei. Het was een leuk, muzikaal en leerrijk spelletje. De kinderen waren zo bezig met het herhalen of het leren van enkele zaken.

    Dan besefte ik dat mijn eerste week er al op zat. Wat gaat de tijd toch snel!

    08-01-2008 om 17:41 geschreven door juf kaatje  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stage peuter - 1KK (voorbereiding)

    In het begin van het jaar kregen we onmiddelijk de opdracht om twee weken stage te lopen in een peuterklas. Ik had er dan ook voor gekozen om het eens te proberen in een methodeschool.

    Tijdens mijn zoektocht kwam ik terecht bij 'De Levensboom', een ervaringsgerichte Freinetschool gelegen te Marke en Wevelgem. Ik mocht stage lopen in Wevelgem. In het begin was ik wat onzeker.
    In een ervaringsgerichte freinetschool wordt het belangstellingscentrum (of bc, is een thema waar je in de klas rond gaat werken, bijvoorbeeld: de herfst) bepaald aan de hand van de interesses  van de kinderen. Dus kan je niet op voorhand je thema gaan vastleggen, omdat ze de week erop soms geen interesse meer hebben in het thema.

    Op voorhand konden we wel al twee dagen gaan observeren. Ik maakte er kennis met Marieke (mijn mentor) en de kinderen. Het was weer eventjes wennen, want het was weer een tijdje geleden op bij de allerkleinsten te staan. Maar al snel voelde ik me er weer thuis. Marieke nam me mee naar de andere begeleiders (leerkrachten, maar in de 'levensboom' praten ze over begeleiders). Die begonnen onmiddelijk te praten tegen mij.

    Tijdens de observatiedagen heb ik vooral meegespeeld met de  kinderen om ze goed te leren kennen en ze geobserveerd om hun beginsituatie vast te leggen. Vanuit deze beginsituatie kan ik  een goede activiteit opbouwen waar elk kind (dat probeer ik toch) zich aangesproken voelt. Wanneer de observatiedagen voorbij waren, hadden we nog een weekje les.

    Bijna iedereen uit mijn klas was volop bezig met het uitwerken van zijn belangstellingscentrum en ik liep er rond met mijn observatiegegevens, zonder bc.
    Op voorhand maakte ik wel een brief aan de ouders om enkele spulletjes mee te nemen naar de klas, waar de kinderen een persoonlijke band mee hadden. (Ik deed dit om eventueel tot een bc te komen, wanneer het de kinderen zou aanspreken.)

    08-01-2008 om 17:41 geschreven door juf kaatje  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorstelling
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hallo,

    Ik ben Kaatje Mullebrouck, student kleuteronderwijs in Katho Tielt. Als alles goed verloopt, dan studeer ik dit jaar af als kleuterleidster.
    Deze blog heb ik gemaakt om jullie op de hoogte te houden van: 

    - de activiteiten binnen school (Katho Tielt)
    - de activiteiten op mijn stages
    - later als juf iedereen op de hoogte houden van het reilen en zeilen in mijn klasje.

    Ik wens jullie alvast veel plezier toe!

    juf Kaatje

    Indien er vragen of bedenkingen zijn, dan mogen jullie mij gerust een mailtje sturen:
    kaatmullebrouck@hotmail.com

    08-01-2008 om 12:29 geschreven door juf kaatje  


    27-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stage peuter - 1KK (week 2)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig.  Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.

    Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.

    Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".

    Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen.  In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.

    Nu is uw blog aangemaakt.  Maar wat nu???!

    Lees dit in het volgende bericht hieronder!

    27-09-2005 om 16:32 geschreven door juf kaatje  




    Foto

    Archief per week
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 26/09-02/10 2005

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Neem ook eens een kijkje op
  • juf Deborah


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs