Ik begon met een kleine onzekerheid aan mijn stage. Het was een van mijn belangrijkste stages, dus moest alles wel goed verlopen! de eerste dag was de dag waar ik wel een beetje tegenop zag. Ik moest namelijk inspelen op de kinderen, goed observeren wat hen bezig hield, ... maar dankzij de hulp van mijn mentor Marieke liep alles in goede banen. Ik deed de nodigste taken zoals de toiletbezoeken, de ronde, ... en ik had ook enkele activiteiten voorzien zoals een kringgesprek rond het meegebrachte materiaal en een verhaal. Het verhaal heb ik verandend in een verhaal van Bob de Bouwer. Een van de kinderen had namelijk Bob De Bouwer meegebracht en ik vond het gepast om dit verhaal voor te lezen. De kinderen waren er dan ook erg door gefascineerd. Een aanzet tot een bc misschien?
De volgende dag had ik terug enkele activiteiten voorbereid, maar nog niet in een bepaald bc. Tot plots Marieke de radio aanstak en ze een cd'tje van Mega Mindy liet spelen. De kinderen waren dol enthousiast en ik besloot om daarop in te spelen. We dansten en zongen erop los. Het werd een muzische dag vol spelletjes, zang en dans. Toen de kinderen naar huis vertrokken om te eten besprak ik alles nog even na met Marieke. ze vond het een goed idee om het bc 'zingen en dansen' uit te werken.
We gingen stap voor stap te werk. (op aanraden van Marieke) Het zijn peuters en eerste kleuterklassers in de klas, dus moest ik langzamerhand het bc gaan opbouwen. Ik had wel al een doel voor ogen: een videoclip maken met de kinderen. In de namiddag toonde ik een videoclip van K3, waar er enkele belangrijke beelden in te zien waren. Ik probeerde om de zintuigen te stimuleren. Zoals 'zien' en horen'. Het was een moeilijke opgave om dit duidelijk te maken aan de kinderen. We splitsen de klas op in drie groepen. Een groepje mocht telkens meekomen met mij, terwijl Marieke zich ontfermde over de rest van de groep. Ik nam ze mee naar de computer waar ik de videoclips afspeelde. Een keer met de beelden en het geluid, een keer zonder beeld (de kinderen sloten hun ogen) en een keer met beeld, maar zonder klank. Na het bekijken van de viedoclips, probeerde ik hen duidelijk te maken dat we een videoclip zouden maken. Ik toonde hen eens voor, hoe we tewerk zouden gaan. In mijn laptop zat een camera. Ik legde de camera aan en de kinderen konden zichzelf op de computer zien. Het was erg grappig om hun gezichtjes te zien, wat een verwondering! We zongen samen een lied en daarna liet ik het lied afspelen. Ze vonden het echt leuk om zichzelf bezig te zien. Ik deed dit ook met de tweede en derde groep.
We hielden erna een kort gesprekje. De kinderen vertelden aan Marieke wat ze gezien en gehoord hadden. Het was leuk om te horen wat een fantasie kinderen gebruiken. Ik toonde de clipjes aan hen. Daarna vroeg ik hoe we dit nu hadden gedaan. Een klein stukje van de conversatie:
- kinderen: We hebben erin gekropen! - Kaatje: Hoe heb je dat gedaan? - Kinderen: ja, er er is daar een deurtje aan. - Kaatje: Waar is dat deurtje? - Kinderen: daar!
Zoals je ziet hebben kinderen héél veel fantasie. Het is wel leuk om daarop in te gaan spelen.
De volgende dagen hebben we vooral gaan werken rond de zintuigen.Ik heb verschillende spelletjes gespeeld met hen waar hun zintuigen werden aangesproken. En een tip: Ga kinderen uitdagen. Zeg dat ze iets niet kunnen, of dat je het niet geloofd en ze gaan extra hun best doen om het te bewijzen dat ze het wel kunnen.
We hebben de week afgesloten met een wiskundespelletje. Ik nam Sam de klaspop erbij en Sam gign eens op de stoel zitten, of onder de stoel, naast de stoel, ... Er kwam ook een liedje aan te pas, die ik begeleide op mijn gitaar. De kinderen moesten dan zeggen of Sam nu OP de stoel zat of Naast de stoel, ... Na een tijdje oefenen deden we het anders. Nu moest een van de kinderen op de stoel komen zitten goed luisteren naar wat ik zei. Dan moesten ze de juiste positie innemen die ik zei. Het was een leuk, muzikaal en leerrijk spelletje. De kinderen waren zo bezig met het herhalen of het leren van enkele zaken.
Dan besefte ik dat mijn eerste week er al op zat. Wat gaat de tijd toch snel!
08-01-2008 om 17:41
geschreven door juf kaatje 
|